Hlavní stránka Hardware Grafické karty Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?
Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.7.2011
Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

O duálních monstrech GeForce GTX 590 a Radeonu HD 6990 se traduje, že je nemá smysl provozovat bez přetaktovaných procesorů AMD Phenom II X6 a Intel Core i7. Rozhodli jsme se zjistit, jestli to tak opravdu je. Vzali jsme GeForce GTX 590, monitor s rozlišením 2560 × 1440 px a změřili výkon s celkem šestnácti procesory.


Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

O moderních duálních grafických kartách nVidia GeForce GTX 590 a AMD Radeon HD 6990 se obecně traduje, že bez brutálně přetaktovaného čtyřjádra Intel architektury Sandy Bridge je vůbec nemá smysl pořizovat. Něco na tom pravdy je, osobně však po dvanácti proměřených hrách nejsem až tak skeptický. Vezměme to postupně. Jednoznačně ze hry jsou procesory AMD. I když jsem testoval šestijádrový procesor Phenom II X6 přetaktovaný až na téměř 4 GHz, dnešní hry většinou dokážou využít maximálně čtyř jader a hlavní roli tedy hraje výkon na jedno jádro. To není zrovna oblast, kde by AMD excelovalo a hry jako Grand Theft Auto, Mafia II a Just Cause 2 tak běžely na hranici hratelnosti, zatímco s výkonnějšími procesory Intel je bylo možné hrát naprosto plynule. A protože je dnešní článek zaměřený na highendové karty bez kompromisu, bude i jejich majitel chtít hrát všechny hry bez omezení a naprosto plynule.

Také u Intelu většina procesorů vyhořela a sáhnout musíte po tom nejvýkonnějším v nabídce. Zatímco pro jednočipové karty postačí i dvoujádrový čip Core i3 architektury na základní frekvenci, v testu s duální kartou se dvoujádrové procesory ukázaly jako nedostatečné. Příliš dobře si nevedly ani čtyřjádrové procesory Core i5/i7 starší architektury Nehalem. Pokud je provozujete na základní frekvenci okolo 3 GHz a o koupi duální karty uvažujete, měli byste přemýšlet o změně. Tou nemusí být hned přechod na platformu Sandy Bridge, postačí i pouhé přetaktování. Po zvýšení frekvence Core i7 k hranici 4 GHz totiž výkon v kritických hrách znatelně narostl a i v tomto ohledu nechvalně známé Grand Theft Auto si můžete zahrát při rozumných čtyřiceti snímcích za sekundu.

Pokud však chcete mít naprostou jistotu plynulého hraní a takové nesmysly jako peníze nemusíte řešit, společně s koupí nového duálního monstra si objednejte také desku a čtyřjádrový procesor architektury Sandy Bridge. Bohatě přitom postačí slabší model Core i5-2500K s cenou okolo čtyř tisíc bez HyperThreadingu (ten hry nedokážou využít, viz minimální rozdíly mezi Core i5-760 a i7-940), který ideálně přetaktujte. Při frekvenci nad 4 GHz totiž ve hrách nabídne takový potenciál, díky kterému vám budou všechny hry i v rozlišení 2560 × 1440 px na nejvyšší detaily běhat jako z praku (snad s výjimkou pekelně náročného Metra 2033).

Poděkování

Za zapůjčení poloviny testovaných procesorů děkujeme společnosti Intel.

Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

Za zapůjčení druhé poloviny testovaných procesorů děkujeme společnosti AMD.

Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?



Tagy: Vliv procesoru na výkon ve hrách  AMD  Athlon  Phenom  Intel  Core  i3  i5  i7  recenze  test  benchmark  geforce gtx 590  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.7.2011 05:19:32   133.5.165.xxx 494
Chapu narocnost GTA, Mafie a podobnych her s otevrenym svetem (jak na grafiku tak na procesor), ale proc je Metro tak narocne? Je to typicka koridorovka, neni mozne nikde vybocit, nacitaji se vzdy jen urcite pasaze, nechapu to. (kazdopadne je to super hra)
15.7.2011 06:31:56   193.165.148.xxx 2657
a komu měl posloužit. Je podle mne naprosto mizivé procento lidí, co kupuje tahle monstra a ještě mizivější procento lidí z tohoto mizivého procenta, co je koupilo, má doma CPU staré 3 roky. CPU závislé hry budou sekat i na duální kartě. Myslím, že otázka nezní, jestli duální karty potřebují silné CPU..nepotřebují...to, co je potřebuje, je soft...tedy hry. A zrovna gta je hra, která profituje dosti ze silného CPU. Tedy si myslím, že otázka v názvu článku je položena špatně. A čistě z ekonomického hlediska je i tento článek zbytečný...ukažte mi někoho, kdo si koupí dual kartu a nemá na to, aby koupil i adekvátní CPU.
15.7.2011 07:06:39   133.5.165.xxx 495
Clanek odpovida na otazku, jaky procesor je adekvatni k hrani her s dualni kartou. Asi se hodi jen tomu, kdo uvazuje o koupi dualni karty a nevi ci ma nebo nema upgradovat i desku a procesor. Jinak samozrejme pro vetsinu lidi je to spis zajimave pocteni, nez prakticka informace. Ale to taktovani dusikem taky.
15.7.2011 09:59:35   88.208.100.xxx 302
ikdyby to bylo 1 clovek tak tohle je magazin u ktereho se presne tento typ clanku ceka. To ze tobe to pripada zbytecne neznamena ze ostatnim. Ja sem si jej rad precetl a autorovi prihazuju padicko a jako bonu sposilam diky.
15.7.2011 07:28:09   194.228.220.xxx 1023
s grafy. Si myslim, ze i cvicena opoce hned pozna, ze graf, ktery vyuziva max 50% plochy je trochu divny. Copak neumite nastavit meritko svisle osy
15.7.2011 11:02:30   89.176.185.xxx 208
Grafy jsou spravne. Jen PR oddeleni se uchyli k takove zlotrilosti jako zacit osu grafu cimkoliv jinym nez nulou, diky cemuz zkresli realitu a opticky vyvola dojem podstatne vetsich rozdilu.

Tohle ale neni PR ale technicky zamereny web a proto v grafu nastesti nulu nepotlacuji. Na FEL CVUT se reporty z mereni s grafy s potlacenou nulou rovnou trhaly.
15.7.2011 11:30:29   194.228.220.xxx 826
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.7.2011 08:04:57   89.103.110.xxx 215
V tomto ohledu by nemuselo být špatné testovat i HD 6990. Mě by třeba zajímalo, jaký by byl rozdíl ve výkonu na AMD CPU + GPU oproti AMD CPU + Nvidia GPU. Jestli by se ten vliv procesoru výrazně změnil, nebo ne.
15.7.2011 08:12:23   91.127.206.xxx 80
máte tu jednu celkom závažnú chybu ... v každom grafe je uvedené rozlíšenie 2560x1600 pričom ste písali o monitore s rozlíšením 2560x1440 ... opravte si to, prosím, kole to oči ...
15.7.2011 10:52:47   83.240.22.xxx 22
Uz jsem si toho take vsiml, diky za upozorneni. Testovano bylo opravdu v rozliseni 2560 × 1440 px, v grafech je chyba. Je ovsem bohuzel nerealne (z casoveho hlediska) vse opravovat, takze to zretelne napisi sem a doplnim to i do clanku. Diky za pochopeni ;)
15.7.2011 12:11:01   91.127.206.xxx 44
nič v zlom, ale je to len cca 40 obrázkov, v ktorých stačí prekryť číslo 1600 číslom 1440 ... to sa dá spraviť aj v skicári do 10 minút, vo Photoshope ešte rýchlejšie ... tak nás, prosím, nebalamuťte, že je to z časového hľadiska nereálne ...
15.7.2011 08:22:43   213.226.208.xxx 330
Se mi zdá že velké nároky na procesor mají akorát zmršené konverze z konzolí
15.7.2011 08:24:58   77.87.242.xxx 62
kingbean napsal:
Chapu narocnost GTA, Mafie a podobnych her s otevrenym svetem (jak na grafiku tak na procesor), ale proc je Metro tak narocne? Je to typicka koridorovka, neni mozne nikde vybocit, nacitaji se vzdy jen urcite pasaze, nechapu to. (kazdopadne je to super hra)


že by náročnější verze CPU PhysX ?
15.7.2011 09:18:01   133.5.165.xxx 02
GTA ma taky physX nebo nema?
15.7.2011 09:33:50   109.202.79.xxx 68
Skoda toho rozliseni.Taky ste to mohli testnout jeste ve full HD 1920x1080.
Potom by byl rozdil mezi cpu jeste daleko vetsi.
Nechapu proc ste testovali jen v 2560x1500.
15.7.2011 09:59:00   91.127.206.xxx 43
testovali v 2560x1440 ... na hranie vo FullHD ti stačí aj jednočipová karta ...
15.7.2011 11:17:15   78.157.167.xxx 00
ale v grafech zustalo " *1600" :-)
15.7.2011 10:02:22   89.173.96.xxx 82
GTA PhysX nemá.
15.7.2011 12:14:01   46.33.98.xxx 36
Pokud si to dobře pamatuju, tak GTA4 Physx má a to v CPU verzi. Na procesor je tam ale hlavně náročný Euphoria engine starající se o motoriku postav. I přesto, dle mého názoru, za vysokou náročností stojí spíš celkově špatná optimalizace.
15.7.2011 19:31:56   217.66.191.xxx 30
Pokial ja viem tak GTA PhysX naozaj nema. Co som cital tak pouziva Bullet. Nenasiel som tuto hru ani v zozname na physxinfo.com.

S optimalizaciou to nebolo bohvieco ale u mna dost pomohol patch 1.0.0.7.
15.7.2011 10:52:13   165.72.200.xxx 127
Pro normalniho cloveka z tech testu vyplyva, ze i v tomto extremnim a temer nikym nepouzivanem (natoz v obvyklem 1920x1200) rozliseni nema smysl s HW nesmyslne blbnout, pokud nemusite hrat ausgerechnet straslive doprasene hry, jako je GTA4. Na 99% her staci HW o polovinul levnejsi, rekneme na urovni quad-core Phenomu a GTX560Ti.
Pokud nekdo nevi co s penezi, pak se do nakupu HW samozrejme opre jinym zpusobem ... ale k tomu nepotrebuje tento clanek.
V zasade se da rict, ze textovy zaver clanku je v primem rozporu s primo namerenymi hodnotami. Coz je dost zvlastni i na pomery PCT!
15.7.2011 13:08:48   78.45.165.xxx 87
Ne, nebude. CPU náročnost se ti nemění s rozlišením. Pokud mam 30fps a jsem na cpu limitu, tak je jedno jestli mám 2560x1600 nebo 800x600, je to CPU limit, a na ten odlehčení grafice nepomáhá. Pro GTX560TI je Phenom v mnoha hrách výraznou brzdou. CPU jde v render procesu vždy před GPU. Defakto kdokoliv to myslel s hraním vážně, tak od příchodu Nehalem architektury si rozhodně nekoupil Phenoma či Core2 architekturu.
15.7.2011 13:54:52   178.17.1.xxx 125
Nesmysl, jak ostatně ukázali i testy na PCTUNINGU, k mainstreamvé kartě ala GTX560, nebo AMD 6950/70 stačí jakýkoliv Intel dvojjádro 3 GHz , či AMD 3,5 GHz. Pro hry jako GTA IV to samé ve 4 jádrech. Nění potřeba žádný Nehalem. Pokud tedy nehrajete 800*600, tam jsou rozdíly znát, ale když se zatíží grafika vyšším rozlišením, detaily apod., tak se silné CPU fláká.
15.7.2011 18:17:33   94.70.33.xxx 515
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.7.2011 18:50:57   87.236.193.xxx 31
cece jak si na to prisel? smazim starcraft II. na athlonu X3 a to ho jeste mam podtaktovanej na 2,2 GHz jelikoz mi to ani zdaleka ten procak nevytizi.. nevim kam na ty pohadky chodis... smazim na High (30-40 FPS) radeon 4670 1280x1024
18.7.2011 01:23:23   94.70.33.xxx 24
Nekteri se nespokoji s historickym rozlisenim a snizenymi detaily. http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/page13.html
,ale chteji hrat na maximum.
No klikacum minusu asi takovehle hrani strategii vyhovuje a MMORPG hry nehraji vubec.
18.7.2011 15:30:13   195.22.53.xxx 00
nekdo holt dava prednost kvalitnimu monitoru (S-IPS) s idealnim pomerem stran 5:4 ...ano "high" je na mile vzdalene "ultra" a staci mi na to procak na 2.2GHz
15.7.2011 17:44:25   86.49.75.xxx 53
Vsechny moderne hry jsem vzdy zahral na svem 20 palcovem monitoru naprosto bez problemu.Mam jeden z prvnich c2duo E6600,4GB pamet a Nvidii 9600 GT.Te drobnosti co umozni 10 krat drazzi hardware mne nechybeli.
15.7.2011 17:45:05   217.170.97.xxx 170
Zdravím pana šulce, mám trochu offtopic dotaz. A to ohledně profesionálních karet Firepro a Quadro. Pracuji s 3d grafikou, především 3ds Max a chybí mi, že na serveru zabývající se počítačovým hardwarem v takovém rozsahu jako na PCtuningu nejsou vůbec žádné testy těchto karet. Věřím že nejsem sám, kdo má stejný problém jako já s výběrem karty pro tento účel- srovnávací testy profi karet nejsou snad vůbec nikde- a hledají tyto testy. Moc by mi pomohlo kdyby se srovnávací testy objevily zrovna na PCtuningu. Většinu času za počítačem opravdu netrávím hraním her ale ve 3Dsmaxu, i když je to zajmavé počtení tak to nic neřekne jak rychle mi umožní třeba HD6850 modelovat ve srovnání s Firepro V7900. Děkuji
15.7.2011 19:12:17   78.98.23.xxx 60
Jay.Andrew napsal:
Zdravím pana šulce, mám trochu offtopic dotaz. A to ohledně profesionálních karet Firepro a Quadro. Pracuji s 3d grafikou, především 3ds Max a chybí mi, že na serveru zabývající se počítačovým hardwarem v takovém rozsahu jako na PCtuningu nejsou vůbec žádné testy těchto karet. Věřím že nejsem sám, kdo má stejný problém jako já s výběrem karty pro tento účel- srovnávací testy profi karet nejsou snad vůbec nikde- a hledají tyto testy. Moc by mi pomohlo kdyby se srovnávací testy objevily zrovna na PCtuningu. Většinu času za počítačem opravdu netrávím hraním her ale ve 3Dsmaxu, i když je to zajmavé počtení tak to nic neřekne jak rychle mi umožní třeba HD6850 modelovat ve srovnání s Firepro V7900. Děkuji


K tomuto sa pripajam. A ako som uz raz pisal, nezaskodil by ani megaclanok venovany GPGPU, testom vykonu a spotreby kariet v najpouzivanejsich GPGPU aplikaciach a porovnaniu Nvidia a ATi na tomto poli.
16.7.2011 09:20:53   82.209.42.xxx 00
Jj, taky se přidávám, co jsem viděl videa, tak Quadro bylo cca 4.5x rychlejší, než na "stejném" jádrě herni grafika. A sám dělám taky v MAXu a scéna s cca 1.5MPoly na GTX470 je děs a musím boxovat/proximovat objekty...
15.7.2011 21:54:10   193.179.208.xxx 11
Vy uz taky borite myty ?
16.7.2011 06:57:00   90.178.250.xxx 26
Jasně, už vidím ty zástupy lidí, co si teď povalí koupit grafárnu za 15k ke svým x2, core 2 duo atd. Zrovnatak vyberu pro test jen samé hry, které bez silného CPU budou špatně hratelné i s dvoujádrovou kartou. Prostě, kdo chce riskovat, že i přesto, že koupí za 15k grafiku, mu hry budou cukat, ať se řídí tímto článkem. Ostatní mají doufám rozum.
16.7.2011 22:26:43   78.80.50.xxx 43
Samozřejmě uznávám, že Intel je silnější, ale i na tomto webu se mnohokrát uvádí, že pro hry je momentálně nejlepší čtyřjádro a pak mi přijde poněkud účelové do tohoto testu přetaktovat AMD šestijádro, které pak má chabých 3.9GHz. Také by mne zajímalo, zda byla využívána funkce Turbo. U Intelu o tom nepochybuji. U AMD procesorů BE sice turbo není, ale lze ho snadno simulovat programy jako TurboV EVO, takže při zátěži je frekvence automaticky vyšší. Jestliže pro Intel je Turbo legitimní funkcí při měření výkonu, pak pro mne je tato pomůcka legitimní pro měření výkonu též.
18.7.2011 14:14:34   82.142.90.xxx 70
Chtělo by to seznam / tabulku ideálních kombinací CPU a VGA, tj. něco jako "Toto GPU" se vyplatí maximálně s "Tímto CPU"...
11.11.2013 12:18:23   83.69.40.xxx 00
Meridius napsal:
a komu měl posloužit. Je podle mne naprosto mizivé procento lidí, co kupuje tahle monstra a ještě mizivější procento lidí z tohoto mizivého procenta, co je koupilo, má doma CPU staré 3 roky. CPU závislé hry budou sekat i na duální kartě. Myslím, že otázka nezní, jestli duální karty potřebují silné CPU..nepotřebují...to, co je potřebuje, je soft...tedy hry. A zrovna gta je hra, která profituje dosti ze silného CPU. Tedy si myslím, že otázka v názvu článku je položena špatně. A čistě z ekonomického hlediska je i tento článek zbytečný...ukažte mi někoho, kdo si koupí dual kartu a nemá na to, aby koupil i adekvátní CPU.


Jen dodám, že zrovna GTA4 je hra závislá více na výkonu CPU. Pro plynulou hratelnost stačí ono OC'ed 4jádro a mainstramová grafika za 4-5k,-.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

101 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.