Vliv procesoru na herní výkon — 16 kousků Intel i AMD | Kapitola 3
Seznam kapitol
Pokud si kupujete nový počítač na hraní her, neměl by být osazen jen dobrou grafickou kartou, ale také slušným procesorem. Co si však pod těmito termíny představit? Po dvou letech jsme zmapovali trh. Vzali jsme poměrně silný AMD Radeon HD 6970 a změřili jeho výkon s řadou procesorů od Athlonu II X2 až po nejnovější Sandy Bridge.
Testovací sestavy
Přehled testovaných procesorů jsem uvedl už v minulých dvou kapitolách, nyní tedy ke zbytku sestavy. Základní desky se pochopitelně lišily dle jednotlivé testovací platformy a procesory jsem vždy benchmarkoval na základní frekvenci. Operační paměť jsem použil od společnosti Kingston a to dva 2GB DDR3 moduly na frekvenci 1600 MHz u platforem AM3, LGA1155 a 1156, tři 2GB moduly DDR3 na též frekvenci u LGA1366 a dva 2GB DDR2 800MHz moduly u platformy LGA775.
Testoval jsem s grafickou kartou AMD Radeon HD 6970 s nejnovějšími ovladači Catalyst 11.4 beta pod operačním systémem Windows 7 v 64bitové verzi Ultimate.
Metodika testování
Abych co možná nejvíce navodil reálné podmínky, testoval jsem pouze v rozlišení 1920 × 1200 na nejvyšší nastavení her s vysokou úrovní vyhlazování. Toto nastavení totiž odpovídá potenciálu karty a v těchto nastaveních uživatelé těchto karet hrají. Testovat v nižších rozlišeních bez vyhlazování hran by nemělo smysl. Ačkoliv by se limitace nízkým výkonem procesoru projevila dříve, pro hraní v nižších nastaveních bohatě postačí méně výkonné karty a výsledky by byly zavádějící.
Testovací hry
Battlefield: Bad Company 2 — Fps měřím pomocí programu Fraps hraním části první mise singleplayeru, kdy společně se spolubojovníky dobýváte sklad, který během mise zničí nálet letadel. Nastavení hry je maximální a testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto ve hře).
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem Fraps. Nastavení grafiky je very high, AA zapínám ve hře.
F1 2010 — Testuji projetím jednoho okruhu hlavního závodu s plným počtem protivníků na trati v Melbourne. Počasí je vždy nastaveno jako jasné, grafika hry je maximální. Testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto v menu hry).
Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.
Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je maximální bez Nvidia CUDA efektů, vyhlazování zapínám ve hře.
Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech s vypnutými dodatečnými efekty fyziky. AA nastaveno ve hře.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 se zapnutým vyhlazováním hran. Vzhledem k velkým nárokům hry bylo nastavení grafiky jen High.
Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo Ultra včetně osminásobného vyhlazování hran.
Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám ve hře.
World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.