Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Morphological AA — alternativní vyhlazování

Morphological AA — alternativní vyhlazování | Kapitola 12

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

13. 2. 2011 21:03 20

Seznam kapitol

1. Aliasing — jak vzniká 2. Další typy vad, Antialiasing 3. MLAA — post processing efekt 4. MLAA — kompatibilní hardware a vynucení 5. Testovací sestava, metodika 6. Bad Company 2, Borderlands
7. F1 2010, Far Cry 2 8. GTA: EFLC, Just Cause 2 9. Mafia 2, Serious Sam HD 10. Splinter Cell: Conviction, Two Worlds II 11. W40K: DoW II, WIC 12. Závěr

Společně s vydáním Radeonů HD 6000 spustilo AMD novou metodu vyhlazování nazvanou "morfologický antialiasing". Jde o unikátní řešení, které hráči umožňuje zapnout vyhlazování i tam, kde to s běžnými metodami není možné, jako například GTA IV. Jak to všechno funguje, v čem se MLAA liší od běžného AA, jaké jsou jeho nároky na výkon?

Reklama
Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Morfologické vyhlazování (v originálu morphological antialiasing) rozhodně není technologií, ze které byste se posadili na zadek. Spíše naopak má toto řešení spoustu chyb, které jsme si ukázali v průběhu článku. Tou největší slabostí je fakt, že jde o post processing efekt neschopný nějakého přesnějšího rozlišení obrazu. Pokud máte na obrazovce třeba text, MLAA vám spokojeně vyhladí i ten. Stejně tak se v žádné testované hře nedostavil AMD slibovaný efekt výrazně kvalitnějšího vyhlazování, než je nejběžněji používaný 4× MSAA. Spíše naopak MLAA nedokázalo polovinu obrazu vyhladit a ve srovnání se screenem MSAA byla kvalita jeho vyhlazení výrazně slabší.

Příliš slavné to není ani s hardwarovými nároky. Ačkoliv jde o post processing efekt, které bývají běžně nenáročné, MLAA vyžaduje poměrně složitou analýzu obrazu a hardwarové nároky tak nejsou ani zdaleka zanedbatelné. Spíše naopak jsou v porovnání s klasickým 4× MSAA výrazně vyšší, ve velké většině her klidně i dvojnásobné.

Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

I přes vše výše napsané si ale nemyslím, že by morfologické vyhlazování bylo krokem vedle odsouzeným k zániku. Umí totiž něco, co se mi opravdu líbí. Tím něčím je kompatibilita s jakoukoliv DirectX hrou (OpenGL prozatím podporované není) a tím myslím opravdu jakoukoliv. Už z principu své funkce je MLAA jedno, jaký obraz zpracovává, a funguje tak i ve hrách, kde běžný antialiasing jednoduše nerozjedete. Vyhlazování (byť ani zdaleka ne v plné kvalitě) si proto můžete dopřát třeba i v GTA 4, které vyhlazování potřebuje jako sůl a zuby jsou v něm opravdu nechutné.

Můžete sice samozřejmě namítnout, že s trochou ladění lze rozjet downsampling a hrát GTA s teoreticky plnohodnotným AA, komu se však chce pročítat desítky stran fór, instalovat pět dodatečných aplikací a tři hodiny neúspěšně experimentovat? Morfologické vyhlazování zapnete jednoduše během půl minuty přes ovladače. Downsampling je navíc extrémně hardwarově náročný. Ostatně umí jej třeba ArmA II a kdo si s ním zkoušel hrát, ví své.

Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Z výše uvedených důvodů si tak myslím, že morfologické vyhlazování má s jistými pravidly své místo a je škoda, že si jej v současnosti mohou dopřát jen majitelé grafických karet ATI / AMD Radeon řad HD 5 a 6000. Při rozhodování bych se z něj nebál udělat třeba alternativu k NVIDIA PhysX s podobnou váhou. Ona pravidla jsou přitom poměrně jednoduchá. Pokud hra podporuje klasické vyhlazování, je dle mých zkušeností výrazně lepší volbou právě klasické AA. 4× MSAA ve všech hrách nabídlo výrazně vyšší kvalitu vyhlazování, navíc za cenu i polovičních ztrát fps proti MLAA. Pokud však hra klasické vyhlazování nepodporuje a zuby jsou v ní vidět na každém kroku, není nic snadnějšího, než si v ovladačích zapnout morfologické vyhlazování. Nenabídne sice takovou kvalitu a má svoje mouchy, když už je ale k dispozici, nevidím žádný důvod jej nevyužít.

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Intel, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama