Grafické karty AMD Radeon HD 6950 a HD 6970 v testu | Kapitola 4
Seznam kapitol
Na tento okamžik jistě většina z vás netrpělivě čekala, dnes bude odhaleno vše a čekání končí. AMD dnes totiž uvádí Radeony řady 6900, se zcela změněnou architekturou, vysokým výkonem v teselaci, sofistikovaným řízením spotřeby a samozřejmě vysokým herním výkonem. Co nabídnou proti starším Radeonům nebo GeForce 400 a 500?
U dnešních Radeonů HD 5000 je možné připojit až šest monitorů. Každý monitor potřebuje svůj konektor a je nutné speciální (dražší) edice karty se šesti DisplayPorty. Radeony HD 6000 jsou na tom v počtu připojení možných panelů stejně, zvládne je ale úplně každá karta, ne jen speciální edice.
Každý Radeon HD 6000 je vybaven pěticí portů - 2x DVI (DL DVI a SL DVI), HDMI 1.4a, 2x miniDP 1.2. Maximální počet připojitelných monitorů je stále šest, variant jak je připojit je ale spousta. První obrázek ukazuje dvojici LCD připojených skrze DVI porty a další čtveřici z jediného DisplayPortu skrze MST (Multi-Stream-Transport) adaptér. Tento adaptér je možné zakoupit třeba od společnosti Dell za 179 USD. Uživatel není ani omezen rozlišením monitorů, každý z připojené čtveřice přes MST může mít jiné rozlišení a případně i obnovovací frekvenci. Zařízení také plně dostačuje na 120 Hz 3D zobrazovače. S novými Radeony HD 6000 si můžete dopřát Eyefinity ze šesti monitorů s každým modelem.
AMD Eyefinity
Eyefinity je už dnes plně použitelná a celkem vyladěná technologie, AMD na ní i nadále pracuje. Chlubí se, že je dnes na trhu více než 35 zobrazovačů s DisplayPortem, také více než 45 her nativně Eyefinity podporuje, daleko více je s touto technologií použitelných. Na posledním obrázku také výrobce zmiňuje dostupné adaptéry (SL DVI) z DisplayPortu na DVI.
AMD HD3D
Po vzoru Nvidie a jejich 3D Vision, přináší tuto technologii nyní oficiálně i AMD. Nejde ale o jejich proprietální počin, ale o technologii založenou na software společností DDD a iZ3D. Tímto je možnost 3D Stereoskopie omezena pouze na vybrané 3D TV, monitory a projektory včetně zatmívacích brýlí a setů. V tuto chvíli je podpora slíbená u 400 her, bližší informace najdete zde.
AMD Eyespeed
Poslední technologickou novinkou je Eyespeed. Pod tímto názvem se skrývá spousta věcí. Nejzajímavější je samozřejmě vizuální vylepšení obrazu pomocí výpočetní síly Shaderů, možnost 3D fotografií a Blu-Ray videa, patří sem i výpočty GPGPU a další. Důležitou součástí balíku technologie Eyespeed je nový UVD 3.0.
Na obrázku vidíte co nabízí. První verze UVD uměla dekódovat VC-1 a H.264 kodeky, nic víc nezvládala. Druhá verze přidala k těmto dvěma kodekům ještě MPEG-2 post-processing efekty a zpracování obrazu. Třetí verze dekodéru umí akcelerovat i MPEG-4 kodeky DivX a Xvid a přidává podporu Blu-Ray 3D včetně Dolby TrueHD/DTS-HD Master audia. Samozřejmostí je opět nová škála post-processing efektů a filtrů. Jelikož je podpora zpracování GPU už funkční v mnoha aplikacích, chtěl bych se i tomuto tématu věnovat v samostatném článku později.