3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek 3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

10. 12. 2010 02:00 21

Seznam kapitol

1. Ve znamení 11 2. GPU scéna č.1 — Deep Sea 3. GPU scéna č.2 — High Temple 4. Test fyziky, kombinovaný test 5. Sestava, metodika a výpočet skóre 6. Výsledky GK v GPU testech — nastavení Entry 7. Výsledky GK v GPU testech — nastavení Performance
8. Výsledky GK v GPU testech — Nastavení Extreme 9. Výsledky GK v dalších testech a celkové skóre 10. Výsledky CPU v GPU testech 11. Výsledky CPU v dalších testech a celkové skóre 12. Galerie screenshotů ze scény Deep Sea 13. Galerie screenů High Temple a kombinovaného testu 14. Závěr

Když se řekne benchmark pro grafické karty, spousta lidí si automaticky představí slavný 3DMark od Futuremark. S jeho minulou verzí Vantage výrobce mnoho chvály nesklidil, přesto však přišel s novou verzí pojmenovanou stroze 11. A předem mohu prozradit, že tentokrát je to mnohem lepší, byť na vrchol slávy se benchmark nejspíš nevrátí.

Reklama
3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
i Zdroj: PCTuning.cz

Benchmark grafických karet 3DMark od společnosti Futuremark je v jistém slova smyslu téměř etalonem při měření výkonu grafických karet. Zejména v minulosti v časech verzí 2001-2006 bylo téměř povinností každého recenzenta grafických karet zařadit přinejmenším aktuální verzi populárního benchmarku do své metodiky. Hráči se pro změnu vždy nadšeně těšili na novou verzi programu, u které jen tiše s otevřenými ústy zírali na dech beroucí grafiku, která se v běžných hrách objevila až za několik let.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
i Zdroj: PCTuning.cz

Idea dokonalého benchmarku se však během života verze 2006 začala bořit. Protože jej jako ukazatel výkonu grafických karet bral téměř každý, byly na objektivitu měření benchmarku kladeny enormní nároky a takřka se železnou pravidelností se objevovaly aféry, že test nadržuje tomu či onomu výrobci grafických karet. Vrcholem pak byl příchod první verze s jiným než číselným označením v dubnu roku 2008. Vantage totiž kvůli podpoře DirectX 10 běžel jen pod operačním systémem Windows Vista a jeho vizuální stránka v žádném případě neodpovídala standardům, na které jsme byli od Futuremark zvyklí. Bylo tomu přesně naopak, zejména animace a model hlavní hrdinky v prvním testu vypadal otřesně a tou dobou již dávno vydaný Crysis celý benchmark strčil snadno do kapsy. Novináři tam od kdysi tolik populárního benchmarku začali pomalu ustupovat a dnes rozhodně není samozřejmostí mít jeho poslední verzi ve své testovací metodice.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
i Zdroj: PCTuning.cz

Před pár dny vydaná nová verze 11 to chce samozřejmě změnit a našlápnuto k tomu má velmi dobře už jen proto, že mnohými odsouzené Windows Vista nahradily výrazně lépe přijaté Windows 7 a místo DirectX 10 zaujala jeho vylepšená verze 11 s podporou pokročilých technologií jako teselace či GPGPU, které ve hrách stále vídáme jen výjimečně. Stejně tak pozitivně hodnotím volbu názvu nové verze, která se vrátila zpět do světa čísel a označuje souhrnně jak ročník benchmarku, tak i podporu verze DirectX. Je totiž téměř standardem, že nová verze 3DMarku vždy podporuje vyšší verzi rozhraní DirectX. Výjimkami byly jen verze 2003, 2005 a 2006 s podporou maximálně DirectX 9.0c, avšak i zde jsou velké rozdíly. Zatímco 2003 uměla maximálně DirectX 9.0a, novější generace 2005 uměla až DirectX 9.0c, stavěla však na verzi b a Pixel Shader 2.0. O rok později ji pak  nahradila verze 2006 s masivní podporou Pixel Shader 3.0 (DX 9.0c) a výrazně vylepšenými testy.

3DMark 11 — Podrobný rozbor grafiky i nároků
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak tedy již bylo řečeno, nová verze 3DMarku 11 staví na technologiích DirectX 11 a to znamená několik věcí. Tou první je, že smyslem 3DMarku bylo vždy důkladně otestovat nejmodernější technologie a i aktuální verze tedy běží na zbrusu novém enginu, který si finští vývojáři programují sami. K běhu nového benchmarku tedy potřebujete DirectX 11 kompatibilní grafickou kartu. Pokud máte kartu jen s podporou DirectX 10(.1), nemá smysl benchmark vůbec stahovat, neuvidíte z něj totiž jediný test. S tím logicky souvisí i nutnost mít nainstalovaný operační systém Windows 7 či Vista, to však v dnešní době pokládám u majitelů nových grafických karet za úplnou samozřejmost. Na konkrétním modelu GK však nezáleží, 3DMark 11 vám půjde pustit třeba i na GeForce GT 430, byť z testů samozřejmě budete mít pomalu se měnící sérii statických obrázků.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama