Hlavní stránka Hardware Grafické karty Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
autor: Dušan Vykouřil , publikováno 6.10.2010
Distribuované výpočty na moderních grafických kartách

Grafické karty většina z nás používá k sledování oblíbených filmů nebo hraní čím dál náročnějších her. Pojďme se ale podívat na trochu jiné využití. Grafické karty můžeme v domácích počítačích použít i pro vědecké účely, například pro simulace vývoje bílkovin, vývoje naší Mléčné dráhy nebo k nalezení matematických veličin.


Distribuované výpočty urazily obrovskou cestu rozvoje a v mnoha oblastech si musely zasloužit své dnešní renomé. Za většinou projektů naštěstí stojí světové univerzity a skutečný vědecký potenciál. Výsledky tak je možné precizně zpracovávat, publikovat a posouvat vývoj neustále kupředu. Kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že bude možné na domácím počítači simulovat srážky částic v urychlovači velikosti LHC, modelovat vývoj klimatu na desítky let dopředu, vypočítávat oběžné dráhy vesmírných těles, která hrozí srážkou se Zemí, nebo například zkoumat vývoj a historii naší galaxie - Mléčné dráhy. To je jen střípek z celkem již více než 100 dnešních projektů distribuovaných výpočtů, do kterých jsou zapojeny statisíce lidí na světě a do nichž se může připojit kdokoliv z nás.
Rozvoj výpočtů na grafických kartách dává distribuovaným výpočtům novou mocnou zbraň. Zbraň, která již nyní výzkum několika projektů posouvá mnohem rychleji kupředu, než kdyby byly odkázané pouze na výkon CPU. Z dlouhodobého hlediska je v této oblasti obrovský potenciál využití a jistě se dočkáme spousty projektů, které budou schopny využívat pro výpočty jak CPU, tak i GPU. Vždyť obrovský výkon se dnes již neskrývá pouze v sálových superpočítačích, ale s modernější grafickou kartou jej má ve své domácnosti leckterý z nás. Když už jej doma (nebo v práci) máme, tak je škoda jej nechat pouze stárnout a ztrácet na hodnotě. Stačí jen chvilka a tento výkon je plně využitý pro dobro celého lidstva a ruku na srdce - takovou jednoduchou instalaci dnes zvládají i malé děti.

Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
 

Nejčastější otázky a odpovědi na ně

Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
 

Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
 

  • Otázka: Jakou grafickou kartu mohu využít pro GPU výpočty ?
    Odpověď: Pokud nevíte, kterou grafickou kartu máte v počítači, tak doporučuji stáhnout program GPU-Z. Program zjistí, jakou grafickou kartu máte a jaký grafický ovladač máte nainstalovaný. Poté na stránkách výrobce zjistíme, zda je grafická karta podporovaná pro výpočty. Grafická karta od firmy ATI musí podporovat ATI Stream a grafická karta od firmy Nvidia musí podporovat CUDA.

  • Otázka: Co musím nainstalovat, abych mohl zapojit grafickou kartu do výpočtů ?
    Odpověď: Jediné, co stačí jsou grafické ovladače a program BOINC Manager. Pro ATI je nejlepší volba ATI Catalyst 10.3+ a pro Nvidia karty se doporučuje ForceWare 257.xx a výš. Pokud je to možné, vždy počítejte s aktuálními grafickými ovladači. Vyvarujete se pak problémům s určitými projekty, které pravidelně aktualizují aplikace.

  • Otázka: Jaký zvolit projekt, který nejlépe využije mojí grafickou kartu ?
    Odpověď: Na stránce přehledu projektů Czech National Teamu lze snadno zjistit, které projekty podporují grafické karty ATI a které nVidia. Některé projekty podporují oba výrobce, jako například DNETC, MilkyWay a Collatz.

  • Otázka: Vzroste spotřeba počítače při zapojení grafické karty do výpočtů ?
    Odpověď: Ano, spotřeba se zvýší. Pokud běžně pracujete v 2D režimu a používáte počítač jen k internetu, tak se spotřeba zvýší znatelně, protože při výpočtech se grafická karta přepne do 3D režimu, kdy pracuje na mnohem vyšších taktech. Například Nvidia GTX260 má běžnou spotřebu v 2D do 75W, v 3D režimu může být spotřeba i 160W. Vyšší spotřebu omluví mnohem vyšší výkon, kterému se žádný procesor nemůže rovnat. Výkon grafických karet je na stejném projektu většinou i 10x větší, než při výpočtu na CPU a v tomto poměru je nárůst spotřeby velice malý.

  • Otázka: Mohou mi výpočty přes grafickou kartu zpomalit odezvu počítače, popřípadě zpomalit výpočty přes CPU ?
    Odpověď: Ano, mohou. I když počítáte přes grafickou kartu, tak vykonávání programu má stále nějakou režii. U každého projektu a grafické karty je to ale různé. Zátěž se může pohybovat od 3 % až po 50 % CPU. Toto číslo znamená průměrnou zátěž na jedno jádro procesoru.

  • Otázka: Výpočty přes GPU probíhají pouze, když na počítači nepracuji a nemohu zjistit proč.
    Odpověď: Změnit to můžete v BOINC Manageru v položce „pokročilé/předvolby“. Zde musíte zaškrtnout položku „Používat GPU pro výpočty, i když je počítač používán“.

  • Otázka: Který projekt zvolit tak, aby můj PC stíhal odesílat výsledky včas?
    Odpověď: Grafické karty zpracovávají jednotky většiny projektů v řádu několika minut. Výjimkou jsou projekty GPUGRID a Einstein pro grafické karty nVidia, které ale také zaberou výpočetní čas maximálně několika hodin. Všechny jednotky mají zároveň lhůtu pro odevzdání výsledků nastavenou na minimálně 1 týden, takže pro běžný počítač není problém i s hodinovým provozem denně je zpracovat. Vše záleží ale zároveň na výkonu konkrétní grafické karty a době používání počítače. Lze si vybrat projekt určitě i podle nejkratší délky výpočtu a být tak bez obavy, že nestihnete odevzdat práci v čas.

  • Otázka: Proč bych se měl připojovat k nějakému týmu, co tím získám?
    Odpověď: Počtář vstupem do týmu nezíská nic, stane se prostě součástí větší komunity, ze které může zase kdykoliv vystoupit, tato volba je na každém jednotlivci. Pro tým jsou počtáři důležití, jelikož čím více výkonu má tým, tím je na tom lépe v celkovém součtu a v tabulkách. Zároveň je to velká podpora pro další propagaci distribuovaných výpočtů, kterou se mnohé týmy zabývají. Například u nás Czech National Team ročně vydává několik článků o projektech, i všeobecných o problematice distribuovaných výpočtů, o nových možnostech, pořádá republikové srazy a další činnosti. Díky podpoře svých členů mají tyto aktivní týmy stále motivaci ve své dobrovolné a neziskové činnosti pokračovat a mají z toho radost. Zapojení do týmu vás jako počtáře nic tedy nestojí, ale v návaznosti na další věci pomáháte rozvoji samotných distribuovaných projektů v naší republice.
    To že je český národní tým (Czech National Team) v současné době pátým týmem v systému BOINC na světě, je zároveň obrovskou propagací naší republiky ve světě. Ukazuje to, že i u nás lidé dokáží táhnout za jeden provaz a celkový počet přesahující 9000 členů, je toho důkazem.
  • Otázka: Výpočty prováděné grafickou kartou končí chybou, vyzkoušel jsem vše a stále si nevím rady.
    Odpověď: Pokud nezabralo přeinstalování ovladačů (pro Nvidia karty doporučuji ovladače 257.xx a pro ATI karty ovladač Catalist 10.3) a ani nezabralo odpojení od projektu a znovu připojení, tak je na čase otestovat samotnou grafickou kartu. Nejlepší je si stáhnout jakoukoliv verzi 3D Marku a zkontrolovat pokud se neobjeví při testech artefakty. Pro grafické karty Nvidia od jádra G80 a novější je program G80 Memtest, který otestuje přímo paměti grafické karty. Pokud zjistíte nějaké problémy tak zkuste snížit takty, nebo pokud máte kartu přetaktovanou, tak přetaktování zrušte a zkuste znovu vyzkoušet, jestli se výpočet provede správně.

  • Otázka: Grafickou kartu nedetekuje BOINC, co s tím ?
    Odpověď: Zde může existovat hned několik příčin, jednou z nich je stará verze BOINC Manageru, zde počítejte s verzí 6.10.18 (nebo vyšší), která detekuje grafické karty obou výrobců ATI&Nvidia. Dále může být problém v nesprávné instalaci ovladačů. Nebo není ke grafické kartě připojen monitor/dummy plug a z tohoto důvodu může být grafická karta v systému deaktivovaná.

  • Otázka: Co to je dummy plug ?
    Odpověď: Malé udělátko, které funguje jako umělá zátěž připojeného monitoru. Na přiloženém obrázku si můžete prohlédnout, jak to vypadá. Zde se můžete kouknout podrobněji, jak se takové udělátko dá vyrobit a co k tomu potřebujete.
  • Otázka: Co znamená hlavní monitor a kde to mohu změnit ?
    Odpověď: Na ploše stačí pravým tlačítkem kliknout a objeví se vám tabulka, kde stačí znovu kliknout na vlastnosti/Rozlišení zobrazení. Zde už stačí rozeznat monitory a identifikovat je, pokud systém najde více monitorů, systém vám nabídne jaký monitor chcete používat jako hlavní. Hlavní monitor má za úkol zobrazení plochy s ikonami a vyskakujícími okny. Druhý monitor zobrazuje druhou plochu, kam si můžete odkazovat například film, Excel tabulku a podobně.

  • Otázka: Vše mám nainstalováno správně, ale BOINC Manager se nemůže připojit ke klientovi a po chvilce se vypne, co s tím ?
    Odpověď: Problém způsobují ATI Catalyst ovladače. Odinstalujte je a nainstalujte je znovu, nebo zkuste nainstalovat jinou verzi. Nejlepší a vyzkoušená verze je 10.3, pokud chcete novější verzi, klidně ji zkuste, nic tím nezkazíte, odinstalovat se to dá vždy.

  • Otázka: Potřebuji stálé připojení k internetu?
    Odpověď: Nepotřebujete a nepotřebujete ani nijak rychlý internet. Největší balíky dat se stahují při prvním přihlášení k projektu (většinou několik MB). Potom už se stahují jen samotné jednotky a odesílají zpracovaná data a to je většinou otázka spíše stovek kb. Také si lze nastavit jen časové období kdy bude mít který den BOINC Manager k internetu přístup a také jakou rychlostí maximálně může stahovat, nebo odesílat. Připojení k internetu tedy potřebují samotné projekty pouze k odevzdání hotové práce a stažení nové. To stačí i jen jednou za den, nebo i týden. Záleží na výkonu počítače a době jeho provozu.

  • Otázka: Když bude počítač stále vytížen, neporouchá se dříve?
    Odpověď: Při špatném chlazení opravdu může docházet k přehřívání některých dílů počítače, ale to jen u špatně sestavených strojů. Každý počítač by měl mít dostatečně dimenzované chlazení na non-stop provoz a plné zatížení. Většina z PC dílů má zároveň v sobě čidlo, které přehřívání nedovolí. Některé díly restartují počítač, jiné zpomalí svou činnost, aby tak zatížení snížily, ale závada vlivem využití potenciálního výkonu by v žádném případě neměla nastat. Pro ty kteří se zapojit do výpočtů chtějí, ale zároveň mají obavu, nebo u nich opravdu dochází k problémům s chlazení, lze nastavit maximální vytížení distribuovanými výpočty. Přímo v programu BOINC Manager dnes již lze nastavit kolik procent celkového výkonu má být poskytováno a kolik % celkového času spuštění má být využito. Tím si lze regulovat nejen zatížení počítače a jeho případné zahřívání, ale i vlivem odpadního tepla se někdy více točící a hlučnější hlazení.

  • Otázka: BOINC často vydává nové verze klientů, musím je stále aktualizovat?
    Odpověď: Aktualizace klienta v podstatě není nutná, pokud s tím, kterého jste si nainstalovali nemáte žádné potíže. V klientech dochází vesměs k minimálním změnám, jako reakce na problémy některých počtářů a na jejich nové nápady na vylepšení. Dále se v nových klientech aktualizují národní překlady a doplňují projekty, takže nemusíte jejich adresu přímo zadávat a jednoduše jej vyberete ze seznamu. Shrnul bych to asi tak, že když si přeinstalujete klienta jednou ročně, nějaké drobné změny si všimnete, ale třeba na výkon to žádný vliv nikdy nemá.

  • Otázka: Co když budu zpracovávat data v projektu skrytá, která se ho vůbec nebudou týkat, nebo si na výsledcích někdo namastí kapsu?
    Odpověď: Ano i takovéto domněnky panují ve veřejném mínění. Běžně se hovoří o lámání různých armádních šifer, či výpočtů dráhy jaderných raket atd. Mohl bych odpovědět jednou větou, jsou to nesmysly. Zdrojové kódy systému BOINC i některých projektů jsou otevřené a volně k dispozici a tak je vyloučeno, aby se mohly výpočty zneužít pro něco jiného, než jsou skutečné cíle projektu. Pokud nejste programátor a neumíte si zdrojáky prohlédnout (asi většina z nás), tak doporučuji si vybírat projekty hlavně podle jejich zřizovatele. Slavné instituce (například CERN, BBC, Computer Centre of the Institute of High Energy Physics, IBM...), nebo univerzity (Berkeley, University of Cambridge, Chinese Academy of Sciences, El Paso & Scripps (TSRI), Laboratoire de Biochimie (UMR CNRS 7654), by si nemohly dovolit skandál se zneužitím dobrovolného poskytování výkonu obyčejných lidí a ani by jim to za to nestálo. Projektů je již více než sto, takže je určitě z čeho vybírat i s ohledem na jejich zázemí.
    To že na výsledcích výzkumů ve finále někdo vydělá, je skoro první co každého napadne (alespoň u nás). Přece nikdo ve finále nebude rozdávat zdarma šifrovací programy, léky, detektory seismické činnosti Země a podobné věci? To opravdu nebude, ale musíme si uvědomit, že jsme jen jednou z velmi důležitých součástí v celém procesu. Na začátku musí někdo vymyslet zaměření projektu, zřídit mu zázemí technické i lidské a až potom se k němu lidé připojí a dobrovolně pro něj poskytnou svůj výkon. Následně někdo musí výsledky zpracovat a vytvořit z nich finální produkt, nebo vědeckou zprávu. Pokud jde o pokroky v oblasti vědy, tak na těch nikdo nezbohatne, jelikož všechny projekty poskytují výsledky veřejně všem k dispozici, protože na jejich výzkumu pracovala veřejnost. Když těchto veřejně přístupných výsledků někdo využije ke stavbě nějakého zařízení, k výrobě léků, nebo něčemu jinému, už s tím má další velké náklady a výsledný produkt logicky nebude dávat nikomu zdarma. Například u léků jsou náklady na finální výrobu a testování tak obrovské, že se tomu snad nikdo ani nemůže divit.
    To hlavní oč v distribuovaných výpočtech jde, je samotný pokrok v dané oblasti vědy. Pomáháme v pokroku tam, kde bychom se jinak dočkali výsledků o mnoho let později, nebo třeba nikdy, jelikož by nikdo výpočetní čas na superpočítačích pro daný vědecký nápad nezaplatil. Pomáháme například urychlit vývoj léků a je dost možné, že třeba zrovna někomu z rodiny takto zachráníme jednou život. Výpočetní čas na superpočítačích je velice drahý a stojí na něj dlouhý pořadník. Vlastní superpočítače a jejich provoz si většina institucí a univerzit nemůže dovolit a tak jsou distribuované výpočty jedinou jejich možností, jak svou myšlenku ověřit, vyvrátit, nebo rozvíjet dál. Neměli bychom hledat ve všem chamtivý zisk a zneužití, distribuované výpočty jsou dobrovolná činnost a tu si jen tak někdo zneužít netroufne. Za těch téměř dvacet let jejich existence alespoň k takovému případu nedošlo.

  • Otázka: Existují již nějaké konkrétní výsledky distribuovaných výpočtů?
    Odpověď: Výsledků je za ta léta spousta. Dají se v základu rozdělit na tři druhy - dílčí výsledky na které navazují další výpočty pro postup ve výzkumu, finální výsledky a zjištěná slepá cesta výzkumu.
    Dílčích výsledků je asi nejvíce ale jsou obrovsky důležité. Pokud například prostřednictvím výpočtů zredukujeme při výzkumu léků možné kombinace účinných látek z několika milionů na tisíce, je další podrobný výzkum přímo v laboratořích reálný a relativně rychlý. Bez této redukce výpočty by výzkum byl jen hledáním jehly v kupce sena. Dalšími dílčími výsledky jsou například prvočísla, kterých se denně v různých projektech různými metodami najde hned několik a která pomáhají v zabezpečování dat v bankovnictví, státní správě, ale i v domácnostech. Dílčími výsledky jsou modely předpovědi klimatu na Zemi v dalších desetiletích. Modelů je spousta a zkouší se různé vlivy a reakce prostředí na ně. Nezkoumá se tedy pouze konkrétní jeden model, ale zároveň modelování slouží k pochopení různých vlivů na celkové klima Země z dlouhodobého hlediska. Těchto příkladů je celá řada a dílčí výsledky jsou tedy každodenním přínosem distribuovaných výpočtů k lidskému poznání a pokroku.
    Finálních výsledků již je mnohem méně, ale rozhodně jich není málo. Uvedu opět několik příkladů. V biologii je to například zkoumání desítek tisíců lidských bílkovin u kterých známe funkci pouze omezeného počtu z nich. Jelikož však již známe kompletní lidský genom (tedy posloupnost nukleotidů a genů), úkolem hned několika projektů je na jeho základě vypočíst tvar a z něho přímo vyplývající funkci těchto proteinů v našem organismu. Výsledky jsou zdarma odevzdávané do obecné vědecké databáze, ze které mohou čerpat všechny výzkumné týmy ve světě. Velká databáze proteinů se známým tvarem a funkcí umožní mnohem rychlejší vývoj účinných léků. V oblasti astronomie jsou to například nalezené rotující pulsary, které se hledají prostřednictvím zpracovávání radiového signálu z vesmíru, v matematice třeba extrémně velká prvočísla, nebo vyřešení matematického problému a dokonce existují i konkrétní hmatatelné výsledky, jakým je třeba i částicový urychlovač LHC v CERNu. Distribuované výpočty zpracovávaly modely oběžné dráhy částic v urychlovači, zjišťovaly kolik je třeba použít supravodivých magnetů a jak je rozmístit a tak pomáhaly přímo při stavění urychlovače, ale i s finální kalibrací a ověřováním bezpečného provozu před spuštěním. Poslední z velkých finálních výsledků je z projektu Einstein@home. Díky tomuto projektu se podařilo v srpnu tohoto roku najít první neutronovou hvězdu na základě rozboru radiového signálu z vesmíru.
    Zjištěné slepé cesty výzkumu, nebo data ve kterých se nenalezne vůbec nic zajímavého, se mohou někomu zdát jako promrhaný výpočetní čas a energie, ovšem ve vědě mají stejnou hodnotu, jak skvělé objevy. Při výzkumech většinou existuje několik možností a metod a nikdo předem neví, která z nich je ta správná. Pokud dokážeme prostřednictvím distribuovaných výpočtů vyřadit některou z cest jako špatnou, ulehčíme vědcům spoustu času a ti se mohou nakonec soustředit na ten skutečný směr vývoje a nemrhat léty práce. Obdobné je to s daty, která se ukáží jako neužitečná - prázdná. Takových je spousta při radiovém zkoumání vesmíru, ve kterém se hledá jednak zpráva od mimozemských civilizací, ale také nové pulsary a další třeba i dosud neznámé jevy. To stejné platí u výzkumu gravitačních vln ve vesmíru, jejichž existence nebyla dosud přímo potvrzena. Záznamů ke zpracování je obrovské množství a bez distribuovaných výpočtů by se je nikdy nepodařilo zpracovat. Většina z nich se ovšem pouze vyřadí jako prázdné a jde se na další.
    Musíme si uvědomit, že není v silách našich počítačů vyrobit přímo konkrétní lék na smrtelnou nemoc a spousta výzkumů se může táhnout léta i desetiletí, ale když už nemáme znalosti, nebo schopnosti se sami zasloužit o pokrok lidstva v dané oblasti, zapojení svého počítače do těchto výzkumů je nemalou pomocí. Distribuované výpočty jsou mnohdy jedinou zbraní, kterou mají vědci pro svůj výzkum a bez nás obyčejných lidí by mohla zaniknout spousta zajímavých myšlenek. Většina počtářů svůj přínos a zapojení do distribuovaných výpočtů bere jako přímou účast na výzkumu, tedy jako určitý sponzorský dar, který neposkytuje jako finanční prostředky nějaké nadaci, bez další možnosti zjištění na co a kde byly použity, ale mohou si přímo vybrat kde pomohou a v jaké míře. Mnohdy takto poskytnutý výpočetní čas a energie je mnohem užitečnější, než solidární příspěvek na následky nemocí, katastrof, nebo lidských tragédií. Distribuované výpočty jdou přímo k jádru věci, k výzkumu samotných nemocí, příčin katastrof, nebo modelování jak jim předcházet a to je mnohem efektivnější. Každý máme na výběr jak a kde pomůžeme, distribuované výpočty jsou zde jako jedna z dostupných možností moderní doby.

Distribuované výpočty na GPU

KLADY [+]

[-] ZÁPORY

skvělý poměr výkon/spotřeba

jako každé zatížení počítače, zvedne spotřebu

raketový vzestup ve statistikách počtářů

částečná degradace výkonu letitých DC počtářů na CPU, ovšem i ti již částečně GPU výpočty využívají

v topné sezóně skvělý způsob jak si udělat v pracovně příjemněji a zároveň pomoci v různých oblastech vědy

při zatížení se grafické kartě zvedá její spotřeba (někdy i hlučnost) a vyzařované teplo

skvělý způsob, jak využít plně a užitečně potenciálu moderní grafické karty

plné vytížení může snížit životnost grafické karty, ovšem mnohem dříve s největší pravděpodobností technicky zestárne

snadná instalace a bezobslužný provoz

ne každá grafická karta lze pro GPU výpočty využít, ale v takovém případě lze zapojit do výpočtů alespoň CPU

Distribuované výpočty na moderních grafických kartách
 

Na článku spolupracovali:

Autoři: Petr Nekvinda (petnek), Jakub Sedláček (gigadisk) a Dušan Vykouřil (forest)
Korektoři: Vít Kliber (vkliber), Jaroslav Mikšovský (JardaM) a Ondřej Hájek (nenym)



Tagy: Distribuované výpočty  CUDA  Stream  DirectX Compute  OpenCL  Folding@Home  Boinc  GPUGRID  GPGPU  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.10.2010 07:54:11   195.168.7.xxx 270
Som rád že sa tu po dlhšej dobe, znova objavil článok propagujúci BOINC. Osobne som v BOINC zapojený už pár rokov a moje GPU NVidia vôbec nemajú kľud, stále majú čo počítať
6.10.2010 08:09:02   212.158.130.xxx 51
Da se nekde najit nejake souhrnne serazeni karet podle vykonu/Watt v distribuovanych vypoctech? Mam jedno PC kam bych mohl prikoupit nejakou GK a pustit vypocty - protoze bych na ni stejne nehral, tak hlavnim ukazatelem je prave to, kolik ten vykon na jednotku spotreby...
6.10.2010 11:06:16   109.108.105.xxx 70
Toto je velice těžké, výkon/watt se dá posoudit pouze při srovnání ATI vs. ATI GPU a Nvidia vs. Nvidia GPU. V případě různých výrobců už musíme řešit otázku, jaký projekt chceme počítat. Třeba takový GPUGrid se dá počítat pouze s kartami Nvidia a protože se jedná o bilogický projekt, může to být pro někoho nejdůležitějším výběrem. Nebo dále někdo může srovnat výkon karty s počtem získaných kreditů a bude tedy počítat takové projekty, kde bude dosahovat vyššího kreditu. Obecně si ale troufám říci, že ATI HD5xxx má výkon/watt lepší, než Fermi.
6.10.2010 08:47:06   78.136.186.xxx 301
Citace:
Zjednodušeně řečeno - ATI má lepší HW, zato však nesmírně mizernou podporu pro vývojáře aplikací pro GPU, nVidia je na tom naopak (relativně horší HW, ale obrovská podpora).

pod to se podepisuju
6.10.2010 09:03:57   95.103.139.xxx 11
Díky za pekny clanok. Osobne uz dlhsie uvazujem nad tym, zeby som sa do niecoho podobneho zapojil, ale odradza ma jednak pomerne velky vyber roznych projektov - o ktorych som az do tohto clanku nemal prehlad, dalej rozne problemy s grafickymi kartami a nakoniec pomerne komplikovana instalacia - co demonstruje aj tento clanok. Vidim to tak, ze si pockam na nejaky plne funkcny CPU+GPU klient, ktory bude stacit jednoducho nainstalovat, pripadne nieco nastavit a viacej sa nestarat...
Inak na margo ATi, darmo budu mat oni lepsi hardware ako NV, ked ovladace a podpora softwaru je stale biedna. Nova 6000 rada moze byt aj 5x lepsia ako GF480, ale pokial sa nebude dat solidne pouzit na nieco ine ako na hry - cize BOINC, GPU renderery typu VRay RT - tak pre mnoho ludi vratane mna je nezaujimava.
6.10.2010 10:46:59   85.13.106.xxx 40
neni to tak slozite jak zde popisuji, staci opravdu nainstalovat BOINC a pripojit se k projektu viz me prispevky nize (pokud opravdu nemate rok stare ovladace grafiky nebo nekompatibilni HW)
6.10.2010 11:36:12   88.101.244.xxx 00
Opravdu to není nijak složité a klient v této době je s plnou podporou GPU. Většina projektů pro ně má aplikaci, takže se jen nainstaluje klient, trošku se poladí v nastavení, připojí se k projektu (nebo i více) a je to.
6.10.2010 19:45:02   82.117.159.xxx 10
Složité to může vypadat na první pohled, ale při ozkoušení zjistíte, že instalace je naprosto jednoduchá. Popsány jsou všechny důležité volby a nastavení, ale každý využije jen něco z toho a něco udělá automaticky. Né každý je ale zkušený v práci na PC a instalacích a proto je ten návod tak podrobný. Konkrétní nastavení je pak různorodé hlavně kvůli různorodým požadavkům samotných počtářů za ta léta a tedy velice přínosné. Každý si výpočty může upravit tak, aby mu vyhovovaly. V podstatě není žádána cesta pro zjednodušení instalace, ta byla jednoduchá jen v počátku (rok 2004) a těch voleb stále jen přibývá.
6.10.2010 09:43:39   147.232.42.xxx 80
Clanok dobry, ale mna a asi aj inych citatelov by zaujimalo vyuzitie GPU na spracovanie videa. Od GeForce 8xxx je to v papieroch podporovane ale v realnom zivoe sa mi to este nepodarilo spustit. Mozno by dalsi clanok mohol byt aj o tom. vdaka
6.10.2010 09:57:28   217.195.161.xxx 11
No je to zajimave tema, ale nevim jestli vyda na samostatny clanek (aby nevyznel jako PR produktum akcelerujicim pres grafiku). Ono totiz naprosta vetsina jich je komercnich, kazdopadne pokud chcete konvertovat video do H.264 zdarma, funguje to celkem dobre (nebo aspon fungovalo) v MediaCoderu. Problem je, ze to stejne umi jenom single pass, coz zase pro vetsinu trochu narocnejsich uzivatelu znamena zasadni problem...
6.10.2010 10:04:28   217.195.161.xxx 11
Tak oprava, MediaCoder uz ma specializovany produkt prave pro Cuda akceleraci. Ke stazeni zde: http://www.mediacoderhq.com/cuda/download.html

stahuju a vyzkousim, co noveho tam pridali

EDIT: Tak ten specializovany enkoder je hodne omezena verze bezneho MC, jsou tam presety pro mobilni zarizeni a moc toho clovek nenastavi. Rozhodne tam neni nic o dualpass, testuju posledni plnou verzi...
6.10.2010 10:21:22   217.195.161.xxx 11
Tak mediacoder ve full verzi ma podporu Cuda porad na stejne urovni jako drive, tedy umi jenom constant/variable/average bitrate, coz proti 2pass je velka bida. Ale je to rychle, treba pro mobil by to bohate stacilo...
6.10.2010 10:32:57   85.13.106.xxx 20
no tak nevim jak je to s nVidi, ale na ATi to funguje uplne spickove...:-) Ati Stream hlavne ve verzich 10.7-10.9 je super a videa ktera mi drive nesla prevadet uz jdou takze to postupne odladuji. Pokud nekomu nevyhovuje ATi Stream, kvuli omezenemu nastaveni, ale rozhodne nastaveni je dost obsahle, tak doporucuji, Ati tray Tools, soucasti je prevodnik videa (X-coder)vyuzivajici Ati Stream a tam uz si nastavi clovek uplne vse. Rozhodne je to tema ne na jeden clanek ale na serial...:-)
6.10.2010 10:57:35   217.195.161.xxx 01
No nic proti, nemam tady v praci ATi, ale koukal jsem an screeny a nikde tam zadna volba pro dualpass neni. Predpokladam, ze to funguje stejne jak u mediacoderu, tedy pouze singlepass VBR...coz je z hlediska kvality o nicem
6.10.2010 11:17:41   85.13.106.xxx 20
v X-coderu v Ati tray tools si nastavite pane Vlcek co chcete a ve streamu muzete pracovat nejenom s VBR a myslim ze i dualpassem - s tou kvalitou pravdu nemate - zalezi na spouste parametru Ripovaneho videa a formatu do ktereho to jde, jak jsem jiz psal je to na dlouhy serial. Videi se zabyvame jiz 8 let a hlavne tou optimalizaci a zpracovanim - ver te ci ne opravdu se mylite... Ze screenuuu toho moc nevyctete sednete si k tomu aspon na rok a projdete si tim vsim... nebo aspon kdyz na neco reagujete tak si tu ati aspon pucte a nainstalujte, nedelam s nVidi je mi lito proto se bavim o tom co znam a s cim pracuji, jak se muzete vubec bavit o nejakych screen shotech ktere jste videl? nezlob te se na mne ale todle pak ztraci jakykoliv smysl diskuse.
6.10.2010 13:00:46   217.195.161.xxx 11
Muzu tedy poprosit, kdyz uz myslite, o screenshot, kde je vami zminovane dualpass nastaveni? Ja koukal na obrazovku xcoderu zde http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=296314
coz, je oficialni thread od Raye (autor). Je tam klasicke VBR s nastavenim singlepass parametru a troufam si po tech letech prace s videem bez obav rict, ze dualpass enkodovani bude mit pri pouziti bezne dostupnych prostredku, zvlaste pri nizsim bitrate, vzdycky lepsi vysledky nez obycejny singlepass. Kazdopadne nema to ani MediaCoder s podporou Nvidie...
6.10.2010 10:16:03   85.13.106.xxx 24
tak to je opravdu hloupost... mne to jde i s 10.9. mam Ati, 1x int HD3200, a druhou ATi 4870, ano projektu na Ati je mene, ale jsou, hlavne MilkyWay a este asi 5 dalsich projektu, bezi obe jadra naplno bez sebemensich problemu a dostanu se i spraci na nejakych 90000 bodu az 110000 bodu za 24h

klidne vam udelam i video nebo screen shoty / problem asi bude jinde nez v ovladacich / nekde mezi klavesnici a zidli..:-) opravte si to prosim je to zavadejici a spousta lidi by kvuli tomu mohla saskovat s ovladacema grafik uplne zbytecne.

Jediny problem ktery ja jsem zaznamenal je ten ze kdyz spustim obe grafiky 2ulohy trvaji 6min a kdyz pustim jenom 4870 tak jeden trva 3min... Coz je trosicku divne ale asi se to neda delit mezi dve grafiky nezavisle? ale to by jste mi mohli asi vysvetlit vy, dekuji
6.10.2010 10:24:18   85.13.106.xxx 01
uz asi vim proc vam to nejde s vic jak 10.4. je mozne ze pri kombinaci karet Ati / Nvidia tam nejaky problem mezi ovladaci bude, vsiml jsem si ze v navodu na ATi tam mate ve vypisu Boinc identifikovanou i Nvidia...:-) tak ji vyndejte a zkuste to s novejsima ovladacema.
6.10.2010 11:20:17   109.108.105.xxx 21
pgdcompany napsal:
uz asi vim proc vam to nejde s vic jak 10.4. je mozne ze pri kombinaci karet Ati / Nvidia tam nejaky problem mezi ovladaci bude, vsiml jsem si ze v navodu na ATi tam mate ve vypisu Boinc identifikovanou i Nvidia...:-) tak ji vyndejte a zkuste to s novejsima ovladacema.


Citace:
8. Jak donutit ATI a nVidia, aby táhly za jeden provaz


Doporučoval bych si přečíst nadpis a pak psát. Tobě to samozřejmě s kombinací ATI+ATI funguje, ale konkrétní případ ATI+Nvidia prostě nejde rozchodit na jiné verzi než 10.3, možná to půjde i v novějších ovladačích, chyba byla nahlášena programátorům BOINC Managera a ti ji řeší s AMD. Jde o chybu v ovladačích. A proč bych měl vyndávat kartu a zkoušet jiné ovladače, když po zandání to zase fungovat nebude ? To je zbytečná práce nemyslíš ?
6.10.2010 11:30:26   85.13.106.xxx 35
nadpis kapitoly zni navod pro GPU Ati... a na ATi to bezi i s novejsima ovladacema, takze matouci a nesmysl, problem je proste Ati v kombinaci s Nvidii a zaroven to degraduje opet Ati ze maji spatne ovladace / ne nemaji vy jste pouzili nestandartni postupy a doporuceni. BOINC MANAGER BEZI NA VSECH ATI OD HD2000 I S NEJNOVEJSIMA OVLADACEMA. Viz prispevek jednoho ctenare Vas navod ho od toho odrazuje kvuli vasi HW konfiguraci. Tak to laskave aspon nekde uvedte na pravou miru treba ve zneni: Pri pouziti kombinaci dvou grafickych karet Nvidia a Ati vam nepobezi Ati graficka karta s novejsimi ovladacemi jak 10.4 pak to bude korektni. Myslim ze Vas neznam a netykam dekuji za slusnost
6.10.2010 11:41:29   109.108.105.xxx 32
pgdcompany napsal:
nadpis kapitoly zni navod pro GPU Ati... a na ATi to bezi i s novejsima ovladacema, takze matouci a nesmysl, problem je proste Ati v kombinaci s Nvidii a zaroven to degraduje opet Ati ze maji spatne ovladace / ne nemaji vy jste pouzili nestandartni postupy a doporuceni. BOINC MANAGER BEZI NA VSECH ATI OD HD2000 I S NEJNOVEJSIMA OVLADACEMA. Viz prispevek jednoho ctenare Vas navod ho od toho odrazuje kvuli vasi HW konfiguraci. Tak to laskave aspon nekde uvedte na pravou miru treba ve zneni: Pri pouziti kombinaci dvou grafickych karet Nvidia a Ati vam nepobezi Ati graficka karta s novejsimi ovladacemi jak 10.4 pak to bude korektni. Myslim ze Vas neznam a netykam dekuji za slusnost


Slušností neoplýváš, první si mě urazil ty a já nebudu vykat někomu, kdo neumí číst a uráží mě. Ve článku je uvedeno:

Citace:
verze ATI Catalyst musí být 10.3 - s jinou verzí se nepřipojí BOINC Manager ke klientovi. Na verzi BOINCu a verzi ovladače pro Nvidia grafickou kartu nezáleží. Kvůli chybě obsažené v Catalystech 10.4 10.5... , se nespustí BOINC Manager a tedy ani výpočty. Verze 6.10.58, by tento problém měla mít opravený, ale bez detekce ATI karty. Naběhne pouze s Nvidia kartou.


A toto je pravda pravdoucí, i programátoři z Berkeley mi to potvrdili. Tento problém byl ve verzi 5.10.58 vyřešen tím, že se ATI karta nedetekuje. Opravdu už prosím nepiš a nesnaž se tu šířit bludy. Já co napsal a otestoval taky i ověřil.
6.10.2010 19:52:23   82.117.159.xxx 10
To co je popsáno je realita ozkoušaná a protrpěná mnoha počtáři za poměrně dlouhé období . Verze Catalyst 10.3 byla do vydání BOINC Manageru 6.10.58 jediná plně funkční. Tahle verze je poměrně nová a právě proto, že mnoho počtářů má nainstalovány verze předešlé, jsme to takto uvedli. U předešlých verzí je jasný volba 10.3, u poslední verze 6.10.58 už lze použít i novější Catalysty. Ve článku je to i dle mého názoru uvedeno správně.
6.10.2010 11:13:37   193.165.2.xxx 30
GPU = Graphics processing unit.

Jinak pěkný článěk, nečetl jsem ho celý, protože mám doma 3 laptopy a všechny s int. gr. kartou Intel a v článku jsem nenarazil na možnost využití/zapojení se do projektu s Intel kartou, škoda
6.10.2010 11:41:31   88.208.93.xxx 12
Jen bych uvedl tři věci.
1) primárně by asi nemělo jít o to kolik bodů za co dostanu, jsou pouze motivační, nic za ně nekoupíte a v různých projektech mají různou hodnotu. Jde o to co chci podpořit.
2) při výpočtech seti mnohdy využití GPU vzroste i na 99% a to je pak krása než se překreslí obrazovka.
3) a ještě k využití CPU každá aplikace má nastavenou minimální možnou prioritu, takže přesto že vytížíte CPU na 100% můžete bez omezení v klidu pracovat dál.
6.10.2010 12:56:30   193.165.2.xxx 20
Každá aplikace, respektive proces má defaultně nastavenou STŘEDNÍ prioritu (přesné číslo se liší podle systému, vývojového jazyku atd.), nikoliv minimální.
6.10.2010 13:39:06   80.78.145.xxx 00
Jak poznám v Boinc manageru, že počítá GPU a ne CPU? Mám verzi 6.10.58 a v záložce "Zprávy" tam kertu vidím (ATI GPU 0), v záložce "Aktivity" mám zaškrtnuté "Vždy používat GPU" - mám ale dojem, že karta nic nepočítá
6.10.2010 16:51:17   109.108.105.xxx 00
Poznáš to jednoduše, pokud si rozklikneš aktivní úlohy, měl by jsi u jednotlivých úkolů vidět v tabulce "Stav" Počítám (0,05 CPU + 1.00 ATI GPUs). Podle toho poznáš pro co se ti stáhla jednotka a také, jestli ti to zpracovává CPU, nebo GPU.
6.10.2010 14:18:03   217.197.37.xxx 00
takže se staršíma kartama bez cuda a ati stream se mužu pustit jenom do Folding@Home ? boinc ani jednu kartu nedetekuje
6.10.2010 19:54:33   82.117.159.xxx 00
Přesně tak a i Folding podporuje jen některé výkonnější.
6.10.2010 14:31:40   88.208.93.xxx 10
badbunda napsal:
Jen bych uvedl tři věci.
1) primárně by asi nemělo jít o to kolik bodů za co dostanu, jsou pouze motivační, nic za ně nekoupíte a v různých projektech mají různou hodnotu. Jde o to co chci podpořit.
2) při výpočtech seti mnohdy využití GPU vzroste i na 99% a to je pak krása než se překreslí obrazovka.
3) a ještě k využití CPU každá aplikace má nastavenou minimální možnou prioritu, takže přesto že vytížíte CPU na 100% můžete bez omezení v klidu pracovat dál.


Není u BOINC pravdou automaticky je nastaven na názkou prioritu si to ověř.
6.10.2010 15:54:13   88.146.68.xxx 52
Byl jsem v několika výpočtech zapojený také, více než půl roku, ale po pohledu na fakturu za elektřinu jsem BOINC u sebe zrušil a kašlu na to. Kdyby mi někdo několikanásobně vyšší spotřebu elektřiny zaplatil, neměl bych s tím problém, ale když to musím platit sám a ještě platit opotřebením HW, nemá pro mě BOINC smysl.
6.10.2010 20:00:58   82.117.159.xxx 42
"Několikanásobně vyšší spotřebu" to asi nemyslíš vážně. O jaké spotřebě konkrétně píšeš - o spotřebě GPU, CPU, celého počítače, více počítačů, celé domácnosti, celého domu????
Zvýšení spotřeby a dopad na celkové zvýšení ceny za elektřinu se dá spočítat dle průměrného času kdy výpočty za rok pojedou a počítač (nebo jen CPU/GPU) nebudou jinak využity. Tohle zapojení spotřebuje opravdu o něco více elektřiny a bude stát na vyúčtování více peněz, ale každý do toho jdeme dobrovolně pro dobrou věc a je to jen naše rozhodnutí, zda svým výkonem (potažmo cenou za vyšší spotřebu) daný projekt podpoříme, nebo si za to koupíme třeba lístek do kina. Nic několikanásobného to ale určitě nebude, stačí si vzít kalkulačku a trochu se zamyslet.
6.10.2010 16:20:10   78.128.160.xxx 20
Hezký článek,
ale kde jste sebrali, že OpenCL je rozšíření OpenGL? Tak to není. OpenCL je na OpenGL naprosto nezávislé.
6.10.2010 16:33:06   78.128.160.xxx 20
A ten odstavec začínající "Vysoce specializovaná jádra..." taky obsahuje dost nesmyslů.

ATI Stream SDK vyšlo poprvé také v roce 2007, i když až v prosinci (což je detail, pravda).

Citace:
Veškerý vývoj by byl podstatně urychlen a usnadněn, kdyby existovalo nějaké univerzální či standardizované rozhraní. Taková obdoba Direct3D či OpenGL pro GP-GPU. Toto rozhraní ovšem zatím neexistuje,

Toto rozhraní exsituje a je to právě OpenCL! ;-)

Citace:
... proto Stanfordská univerzita vyvinula v roce 2004 rozhraní Brook, což je rozšíření jejich vlastního programovacího jazyka C.

Jej, tak tohle je nesmysl.
Ano, na Standfordu vyvinuli jazyk Brook+ jako rozšíření jazyk C (Ne "jejich" C, prosímvás, prostě C obecně).
Brook+ byl nějakou dobu používám v ATi Stream, ale jen chvíli, do verze 1.4 beta. Od té doby už po Brook neštěkne pes. ATi Stream nyní obsahuje rozhraní CAL pro low-level a OpenCL pro high-level.

Citace:
Díky spolupráci se společností ATI je možné pomocí rozhraní Brook přistupovat k CTM - Close to Metal, což představuje rozhraní ATI pro GP-GPU.

Ne, ne, ne.. CTM je pasé snad ještě dýl než Brook. Mám pocit, že v praxi se stejně ani nikdy nepoužívalo. Pro low-level přístup používá každá verze ATi Stream rozhraní CAL.

Tímto jsem nechtěl kritizovat, jen opravuju nepřesnosti.
Pro příště ale doporučuju si udělat rešerše vlastní. Nebolí to a většina je i na wikipedii ;-)
6.10.2010 20:02:31   82.117.159.xxx 20
Kouknu na to a pokusím se co nejdříve zaslat opravu k případně nesprávně uvedeným věcem.
6.10.2010 20:38:34   82.117.159.xxx 20
Citace:
Hezký článek, ale kde jste sebrali, že OpenCL je rozšíření OpenGL? Tak to není. OpenCL je na OpenGL naprosto nezávislé.


To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami.


Citace:
Veškerý vývoj by byl podstatně urychlen a usnadněn, kdyby existovalo nějaké univerzální či standardizované rozhraní. Taková obdoba Direct3D či OpenGL pro GP-GPU. Toto rozhraní ovšem zatím neexistuje,
Toto rozhraní exsituje a je to právě OpenCL! ;-)


Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít) a v té větě se bavíme o vývoji, při kterém ani neexistovalo. Tedy opravdu by byl vývoj urychlen, kdyby nějaké univerzální rozhraní v té době již existovalo.



Citace:
... proto Stanfordská univerzita vyvinula v roce 2004 rozhraní Brook, což je rozšíření jejich vlastního programovacího jazyka C.
Jej, tak tohle je nesmysl. Ano, na Standfordu vyvinuli jazyk Brook+ jako rozšíření jazyk C (Ne "jejich" C, prosímvás, prostě C obecně).

Tohle je opravdu nevhodně formulováno. C-éčko nebylo "jejich" – opravíme.

Citace:
Díky spolupráci se společností ATI je možné pomocí rozhraní Brook přistupovat k CTM - Close to Metal, což představuje rozhraní ATI pro GP-GPU.
Ne, ne, ne.. CTM je pasé snad ještě dýl než Brook. Mám pocit, že v praxi se stejně ani nikdy nepoužívalo. Pro low-level přístup používá každá verze ATi Stream rozhraní CAL.


Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli.
7.10.2010 14:48:51   195.113.21.xxx 20
Citace:
To co je uvedeno ve článku je pravda. OpenGL byl vyvinut jako univerzální nástroj pro grafické karty různých výrobců a OpenCL je jen dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami.


Ano, OpenCL je dalším rozšířením této univerzálnosti napříč značkami, to je pravda, ale NENÍ rozšířením OpenGL. S OpenGL nemá nic společného (kromě toho, že lze tyto technologie propojit, stejně jako to lze propojit s Direct3D).

Citace:
Ano, nyní se bavíme o OpenCL, ale to v podstatě stále nefunguje (nelžeme si že jde v současném stavu ATI karet použít).


Prosím? Z kterého prstu jste si tohle vycucal? OpenCL funguje s nejnovějším ATI Stream SDK poměrně velmi slušně, a to v nejnovější verzi OpenCL 1.1. (U konkurence na tom nejsou lépe). Zkoušel jste vůbec někdy to jejich SDK použít a něco v tom napsat? Anebo SDK od nVidie?

Pamatujte, že GPGPU a OpenCL není totéž, co BOINC-gpu! To, že třeba BOINC přes OpenCL na ATi nefunguje správně neznamená, že ATi nemá dobrou podporu OpneCL! Podpora OpenCL u ATi je minimálně stejně dobrá jako u nVidie, ne-li lepší.


Citace:
Ale ano. Na Foldingu by bez toho GPU výpočty vůbec nerozjeli.

Eh? Co tím myslíte? Folding nepoužívá ani CTM ani Brook+. Možná kdysi dávno, v posledních letech ale rozhodně ne. Folding (na ATi) beží na CAL. Cituji z wiki: "new version (the original GPU client was officially retired June 6, 200, which uses AMD/ATI's CAL."
7.10.2010 14:51:11   195.113.21.xxx 11
Nemám absolutně nic proti Vám osobně, ale když už o tom píšete článek, není od věci zjistit si alespoň základní údaje. Jinak totiž píšete děsné dezinformace.
http://en.wikipedia.org/wiki/CTM
http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Graphical_processing_units
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL
http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
7.10.2010 14:56:22   195.113.21.xxx 11
Jo a ještě jedna drobnost, GPGPU rozhraní od MS se nejmenuje "DirectX Compute", ale "DirectCompute" viz http://en.wikipedia.org/wiki/DirectCompute
12.10.2010 14:28:59   78.128.160.xxx 10
Hm, takže opravy těch věcí se zřejmě nedočkáme. Ať žije IT-bulvár...
6.10.2010 17:19:32   80.78.145.xxx 00
gigadisk napsal:
Poznáš to jednoduše, pokud si rozklikneš aktivní úlohy, měl by jsi u jednotlivých úkolů vidět v tabulce "Stav" Počítám (0,05 CPU + 1.00 ATI GPUs). Podle toho poznáš pro co se ti stáhla jednotka a také, jestli ti to zpracovává CPU, nebo GPU.


Hmm - takže smůla - všechno mám nastavené,ale bohužel výpočty frčí na CPU - ATI ani ťuk... Nějaký nápad, co s tím?
6.10.2010 17:29:42   109.108.105.xxx 00
Podívat se na stránky projektů a v nastavení povolit počítání na GPU a zakázat výpočty na CPU, uložit nastavení a v BOINCU kliknout na aktualizaci, poté by se měla stáhnout aplikace pro výpočet na GPU.
6.10.2010 17:23:20   88.103.59.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.10.2010 18:42:31   213.226.248.xxx 70
Navazka napsal:
Byl jsem v několika výpočtech zapojený také, více než půl roku, ale po pohledu na fakturu za elektřinu jsem BOINC u sebe zrušil a kašlu na to. Kdyby mi někdo několikanásobně vyšší spotřebu elektřiny zaplatil, neměl bych s tím problém, ale když to musím platit sám a ještě platit opotřebením HW, nemá pro mě BOINC smysl.
Ono je to trochu o zpusobu mysleni. Nemusim mit ze vseho osobni prospech. Rad udelam neco nezistne. Nekdo dava drobne bezdomovcum, nekdo na charitu, na deti v Africe. Ja pocitam Seti, Milky way, Orbit, Freehal a Dnetc. Doma mi jedou 24/7 dva PC a GT240, u taty jeden s 8600GT a v praci jeden jen na CPU. Nemam z toho nic, mesicne me to stoji kolem 400Kc za elektriku, ale mam dobrej pocit
29.10.2010 08:03:34   90.183.64.xxx 00
hele lidi mám problém, nevim jestli je to tak správně, ale když momentálně mám počítanej projekt tak se počítá přes CPU a GPU zatěžuje max, 20%. To je špatně nebo není? Protože si myslim, že by to podle názvu mělo počítat přes GPU nebo...?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

97 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 45.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.