Megatest grafických karet — od low-endu po střední třídu |
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.8.2010 |
Po představení všech zúčastněných karet obou výrobců AMD/ATI a Nvidia tu konečně máme první testy. Dneska se podíváme na ty nejlevnější karty a střední třídu. Protože se nejedná o nejvýkonnější karty, otestovali jsme je v rozlišeních 1280×1024 a 1680×1050. Změřili jsme i spotřebu a vybrali pro vás ty nejlepší kousky.
Megatest grafických karet – odkazy na jednotlivé části testu
Představení modelů s jádry Nvidia
Představení modelů s jádrem ATI
Opravdu jen ten nejlepší hardware
Shrnující tabulka s parametry testovaných karet
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 920 @ 3,6 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR3, 1600 MHz |
Grafická karta |
NVIDIA GeForce G 210 NVIDIA GeForce GT 220 NVIDIA GeForce GT 240 NVIDIA GeForce 8800 GT NVIDIA GeForce GTS 250 ATI Radeon HD 3870 ATI Radeon HD 5450 ATI Radeon HD 5550 ATI Radeon HD 5570 ATI Radeon HD 5670 ATI Radeon HD 5750 ATI Radeon HD 5770 |
Ovladače |
GeForce 258.96 ATI Catalyst 10.7 |
Pevný disk — systémový | WD VelociRaptor WD1500HLFS |
Pevný disk — data | WD Caviar WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Možná vás při pohledu na tabulku napadá, proč jsem slabé grafické karty testoval na takto silné sestavě. Důvodem k tomu byla jednak snadná srovnatelnost všech testovaných karet (mainstreamové karty jako NVIDIA GeForce GTS 250 či ATI Radeon HD 5770 jsem testoval ve všech rozlišeních od 1280 × 1024 px bez AA až po 1920 × 1200 px s 8× AA) a pak také to, abychom u karet otestovali jejich opravdový výkon a nikoliv to, jestli je brzdí běžný mainstreamový doujádrový procesor.
Metodika testování
Protože dnes testujeme levné grafické karty s cenou do čtyř tisíc korun, které většina z vás bude používat k menším monitorům, zvolil jsem pro dnešní test nižší rozlišení. Volba proto logicky padla na 1280 × 1024 px neboli stále poměrně hojně užívané rozlišení na 19" LCD panelech a 1680 × 1050 px, což je rozlišení typické pro 22" LCD panely. Testoval jsem jak bez, tak také se zapnutým čtyřnásobným vyhlazováním hran.
Testovací hry
Call of Duty Modern Warfare 2 — Hry ze série Call of Duty nemají zabudovaný benchmark, testuji proto hraním hry. V nejnovějším pokračování je to mise Exodus, ve které testuji hraním prvních 30 sekund hry, kdy společně s dalšími vojáky a tanky dobýváme předměstí amerického města. Nastavení grafiky je maximální, fps měřím programem FRAPS, AA zapínám ve hře.
Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry je DirectX 9 maximum, AA zapínám ve hře. Testovat v DiRTu výhody DirectX 11 nelze, protože hra pouze přidává možnost zapnutí HDAO a tesselace, samotné zvýšení fps se stejnými efekty např. použitím Compute Shaderů možné není).
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem FRAPS. Nastavení grafiky je na high, AA zapínám ve hře.
Dragon Age Origins — Testuji průchod osadou lidí na počátku hry, nastavení grafiky je na maximu včetně AA zapnutého ve hře, fps měřím programem FRAPS.
Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální pod DirectX 10, tedy Ambient Occlusion režim HBAO High. U karet s podporou DirectX 10.1 povoluji jejich podporu, u těch s DirectX 11 zase zapínám DirectX 11 renderování (dochází ke zvýšení fps), avšak DirectX 11 detaily jako tesselace nechávám vypnuté.
Tom Clancy's H.A.W.X. — Letecký simulátor H.A.W.X. testuji pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je maximální, u karet s podporou DirectX 10.1 a vyšší zapínám tuto podporu. AA nastaveno ve hře.
Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám v ovladačích.
World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.