Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost | Kapitola 9

Z. Obermaier

Z. Obermaier

8. 3. 2010 01:00 106

Seznam kapitol

1. Úvod - Bude rok 2010 rokem DX11? 2. Proč DirectX 11? 3. DirectX 11 Pipeline 4. Direct Compute 5. Teselace I. 6. Teselace II.
7. Multi-thread Command Buffers 8. Nové komprese textur a efekty 9. Analýza her za rok 2008/2009/2010 10. Slovo vývojáře 11. Reálné DX11 hry 12. Závěr

Grafické karty jsou dnes zřejmě nejviditelnějším kusem hardware, kdy se nové generace s vyšším výkonem a technologiemi objevují v téměř pravidelných časových odstupech. Nejskloňovanějším slovem tohoto roku a zřejmě i několika příštích let bude bezesporu DirectX 11 jako nejvíce prosazované API.

Reklama

Poslední roky, vychází na PC kolem 300-400 her ročně. V roce 2009 to bylo například něco přes 300 titulů, v roce předchozím o kousek více. Pokud tedy spočítáme hry za roky 2008, 2009 a známé nadcházející tituly roku 2010, dostaneme se na počet někde kolem 700 her pro PC. Samozřejmě velká většina z tohoto počtu jsou brakové hry, budgetové tituly nebo hry pro menší děti. Skutečných AAA titulů je pouze zlomek z celkového počtu. Já jsem vybral zhruba 90 her z let 2008, 2009 a 2010, které jsou dobře hodnocené na stránce Metacritics. Nechal jsem si vyfiltrovat všechny hry z těchto tří (dva a půl roku) podle hodnocení a všech několik set titulů prošel. Vybral jsem, dle mého soudu, reprezentativní vzorek opravdu dobrých a oblíbených titulů mezi hráči. Podívejte se na ně ..

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejdříve tedy fakta, verze Direct3D 10 byla uvedena spolu s Windows Vista v listopadu roku 2006. Update vylepšení DX10.1 přišlo s prvním Service Packem zhruba o rok později, v únoru 2008. První DX10 hrou byla vesmírná střílečka se skvělou grafikou od Capcom - Lost Planet. Tu jsme si mohli zahrát v dubnu 2007. Připomínám, že první DX10 grafická karta na trhu, byla GeForce 8800 GTX uvedená v listopadu 2006. Direct3D 10 je tedy s námi něco kousek přes tři roky. Pojďme tedy na bilanci ..

Z 89-ti her, které považuji za dobré a kvalitní, čemuž odpovídá i hodnocení Metacritics. Je 54 titulů postaveno stále na historickém Direct3D 9. 25 her využívá nějakou z verzí Direct3D 10 a 11 her by mělo letos přijít s novým Direct3D 11 rozšířením. Pokud se podíváme na oblíbené procentuální vyjádření poměrů, vyjde to následovně: 61 procent her využívá DX9, 28 procent her používá DX10, zbylých 12 procent patří DX11 hrám. Kdybychom do hodnocení vzali všech +/- 700 her z našeho časového rozsahu, jejichž většina je samozřejmě vyvíjena pod DX9, dopadl by výsledek zcela jinak. Pokud bereme v potaz skutečnost, že všech dosud vydaných DX10 her je něco kolem 50-ti, byla by čísla tato: Hry s DX10 a nebo DX11 tvoří z celkového počtu jen 8,6 procent. Zajímavé číslo, dosažené za tři roky DX10 na trhu, že? Potvrdila se slova Johna Carmacka (Quake, Doom), která pronesl před třemi lety - DX10 se díky omezení na Windows Vista, a architektuře konzolí nikdy neprosadí.

Rozhraní DirectX 11 a jeho nejbližší budoucnost
i Zdroj: PCTuning.cz

Takhle přesvědčovala NVIDIA a AMD herní vývojáře v roce 2007, že je DX10 připraveno ..

Už v této fázi článku je vidět, že grafické karty jsou technologicky mnoho let napřed před herními studii a jejich nejpoužívanějšími technologiemi. Trh PC her se neustále zmenšuje, a herní konzole každý rok nemilosrdně ukrajují z koláče prodejnosti her pro počítače. Jak se na situaci ohledně implementace nových API dívá skutečný herní vývojář, následuje v další kapitole.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama