Hlavní stránka Hardware Grafické karty Architektura Fermi - Nvidia GF100 se představuje
Architektura Fermi - Nvidia GF100 se představuje
autor: Z. Obermaier , publikováno 18.1.2010
Architektura Fermi - Nvidia GF100 se představuje

Nová generace grafických karet Nvidia byla už několikrát odložena a každá novinka vzbudí rozruch. Velká většina dosavadních informací byla spíše spekulativního rázu, ale ve dnešním článku vám konečně můžeme nabídnou konkrétní fakta o architektuře a vlastnostech čipu. Získali jsme je přímo na konferenci Deep Dive v Las Vegas.


Ještě než napíši závěrečná slova, je zde malý prostor pro informaci o výkonu. Pokud se o grafické karty zajímáte, tak jste určitě zaregistrovali videa na internetu, kde je vidět výkon GeForce 300 ve hře Far Cry 2. Proti sobě tam stojí dva počítače, jeden s GeForce 300 a druhý s GeForce GTX 285. Testovalo se v rozlišení 1920x1200 a nastavením 16xAF a 4xAA. Výsledek karty s jádrem GF100 je na videu zhruba na úrovni GeForce GTX 295, musím vám ale říci, že osazená karta neměla finální frekvence a nevíme, jestli finální verze bude rychlejší nebo pomalejší. Počet CUDA Core byl stejně jako na finální verzi 512, ovšem takty byly pravděpodobně nižší, než budou mít finální produkty. Přeci jenom se jedná o testovací sampl, který měl být prezentován a prioritou byla stabilita. Je také zřejmé, že toto video se na veřejnost nikdy dostat nemělo, ukazuje výkon nefinálního produktu. Dá se tedy počítat s tím, co jsem napsal v úvodu. Od nejvyššího modelu s jedním GF100 se dá čekat minimálně výkon GeForce GTX 295, o kolik ji poté překoná ale dnes nikdo neumí říci.

Architektura Fermi - Nvidia GF100 se představuje

Shrnout nějak dnešní článek je těžké, už podruhé nám NVIDIA poslala slajdy ve kterých v podstatě nic neprozradila. Podruhé se věnujeme architektuře Fermi, ale stále nemáme ponětí o skutečném herním výkonu nadcházejících grafických karet. Tím obecně NVIDIA uvádí magazíny a novináře do nezáviděníhodné situace, kdy jejich čtenáři očekávali alespoň něco hmatatelného. Pochopil bych podobnou mediální snahu, kdyby bylo možné zveřejnit alespoň některá čísla o výkonu, ale takhle? Dobře, dozvěděli jsme se o teoretickém výkonu proti G200, a ze dvou grafů si můžeme i něco myslet o výkonu vůči konkurenci, na druhý článek o kartách, které přijdou na trh až za dva měsíce, je to opravdu celkem málo.

Tento článek opět rozdmýchá vášně a stejně to bude na všech jiných webech. Čtenáři čekali alespoň něco konkrétního, ale kromě technických detailů o jádře a pěkně nahuštěné prezentace nedostali v podstatě nic konkrétního. Neměla si NVIDIA tento článek nechat až těsně před uvedením? Já myslím, že by to bylo rozumnější. I přes mou jistou skepsi, že měla konference na CES a poté i světová medializace zveřejněných materiálů téměř nulovou výpovědní hodnotu, musím říci, že architektura Fermi pro hráče vypadá slibně. Výrobce se poučil z nedostatků starších čipů a pokud se potvrdí teoretická měření z našeho článku i v praxi, půjde o velice výkonné grafické jádro s množstvím využití. Jeho pravá síla se ale ukáže ale až v herních titulech příští generace, které doopravdy využíjí všech výhod nového hardware. Já jsem hlavně zvědav na výkon s vysokým vyhlazováním, stejně jako na vylepšenou kvalitu obrazu.

Bohužel nic dalšího není povoleno zveřejnit, stejně toho dále moc nevíme. Nezbývá než čekat, až bude rozhodnuto o dni vydání a karty dorazí na test. Na prezentaci nám bylo slíbeno, že se tak stane do měsíc. Nechme se překvapit. Podle všeho by se tentokrát už uvedení posunout nemělo a březen je prý už závazné datum. O stejném termínu hovoří i výrobci grafických karet, takže se zřejmě potvrdí i oficiálně. Čekají nás zkrátka ještě dva dlouhé měsíce, než bude mystérium GF100 kompletně odhaleno. Čekat budeme stejně jako vy.

Ona totiž NVIDIA skutečně nemá kam spěchat, kdo chtěl nový Radeon, tak ho má a další zákazníci stále firmě věří a vyčkávají. Je zvláštní jak silnou pozici NVIDIA na trhu má. Na serveru Techpowerup udělali anketu, do které přispělo už 30 000 čtenářů. Ptali se, zdali příští grafika bude Radeon HD 5000, nebo ne. Téměř třetina (28 procent) respondentů čeká, co vytasí NVIDIA. Dalších 19 procent čtenářů by dalo přednost Radeonu HD 5850 a 17 procent kartě Radeon HD 5870. Duální kartu Radeon HD5970 by si pořídil 9 procent lidí. Ostatně podívejte se do ankety sami, i když NVIDIA na trhu stále nic nemá, drží si stále vysoký počet příznivců.

Na závěr jsem chtěl ještě dopsat takovou menší úvahu na téma mentality diskutujících a nesmyslných táborů fanatiků, obhajujících slepě jednu či druhou značku. Nakonec jsem tuto stať odložil na svůj Blog, kde si ji můžete přečíst. Jde o čistě můj pohled na věc, ne oficiální stanovisko magazínu, tedy umístění mimo bude vhodnější a lépe stravitelné.



Tagy: Nvidia  Fermi  GF100  GeForce  GeForce 300  grafická karta  GPU  grafické jádro  architektura  výkon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.1.2010 06:05:22   95.105.193.xxx 15228
"Na závěr jsem chtěl ještě dopsat takovou menší úvahu na téma mentality diskutujících a nesmyslných táborů fanatiků" - minule to bolo tak, že si hovoril úplné nezmysli a propagoval fermi a jej super úžasný výkon + tie keci o výrobe, tak si uvedom kto tu vyzerá ako zastánca nejakého tábara.
P.S.: dúfam, že tu do obeda zase zakážeš komentáre ...
18.1.2010 07:54:30   89.102.177.xxx 7138
budou čekat ještě 3 měsíce na Fermi s 512 core a 6 měsíců na něco za !přijatelný" peníz ( +-9 000 Kč ) od nVidie v mainstreamu. Tak si to čekání užijte
18.1.2010 07:59:42   89.102.177.xxx 4938
no a ten kdo koupí v polovině roku 2010 nVida mainstream za 9 000 Kč asi nebude zrovna bystrý, páč za půl roku mu to ATi zválcuje HD6xxx, proto nVidia tak spěchá s uvedením Fermi, nemají čas, prostě nestíhají konkurenci.
18.1.2010 17:14:47   95.102.163.xxx 128
Ani nie NVIDIA urobila krok do neznama ako kedysi AMD s procesormi ked presla z K8 na K10, FERMI ma ocividne potencial, len je to site horucov nitovu. Kazdy po vojne je general AMD-ATI stavilo na male jadro 5670 a to uz len nasobi 2x je 5870 a 4x je 5970, NVIDIA sadila na velky monolit a teraz uz je jasne ze sliapla do **** nechcem byt zlim prorokom, ale asi fermi bude take nieco ako kedysi ATI 2900 velke, drahe, velka spotreba a s priemernim vykonom. Každy sa musi naucit na vlasnych chybach a mozno uz koncom roka vyda NVIDIA male vykone usporne GPU jadro, ktore bude nasobit ako ATI
18.1.2010 17:19:26   213.220.230.xxx 175
Tak třeba nVidia místo násobení bude dělit?
18.1.2010 08:29:57   193.86.121.xxx 1087
Je mi úplně ukradený, jestli mojí VGA vyrábí NVidia nebo JZD Slušovice,ale kupuji si ATI 5870, protože to čekání je hroznej vopruz. A jestli se stane zázrak a NVidia bude tak super, jak tvrdí, tak tu Atinu střelim a doplatim si na NVidii a fertig,jinak bych se načekal :-))))
18.1.2010 14:09:23   81.92.148.xxx 1476
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
18.1.2010 14:40:39   89.233.130.xxx 4210
To chce asi hodně odvahy udělat ze sebe takového idiota :-). 4 roky ... no v tomto článku i diskusi jsem viděl mraky šíleností, ale toto je absolutní vrchol :-).
18.1.2010 15:51:49   79.170.253.xxx 612
A ko**ti to vždycky budou okecávat.
19.1.2010 21:47:16   82.17.178.xxx 20
basnik obr :

nějaká nová zpráva, za tuto situaci musí být NVIDIA fanouškům opravdu vděčná. Jediná fotografie jejich nadcházející karty sklízí pomalu víc pozornosti než reálné testy nových Radeonů, které se pomalu ztrácí v hlubinách internet
18.1.2010 06:23:29   85.207.70.xxx 597
Je to sice pěkný, ale i kdyby to byla pravda, tak kdo má na to sakra čekat?
18.1.2010 09:10:25   195.5.186.xxx 414
Tak tak, pořád budeš čekat čekat a nakonec by sis nic nekoupil protože bys čekal donekonečna na něco výkonnějšího.
18.1.2010 06:30:49   195.5.186.xxx 3421
Spotřeba, spotřeba by tu nebyla? A co teploty? tohle je poloviční článek
18.1.2010 06:31:18   80.188.188.xxx 8317
Dalsi clanek, ktery ve me vyvolava akorat nechut k NVdii.

.."Fermi zastinila dokonce i 32 nm CPU od Intela".. to si teda opravdu nemyslim.

ATI udela vykonou kartu a uvedla ji. Fermi tady neni a porad se o ni mluvi v superlativech. PROC !!!

Nebude nakonec launch Fermi, pri datumu vydani konkurence v podobe ATi 6XXX
18.1.2010 06:55:16   195.5.186.xxx 315
Tento rok ATI nebude vydávat řadu HD6000, ale o to snad bude v roce 2011 výkonnější.
18.1.2010 07:10:53   90.180.44.xxx 173
Arnie_one napsal:
.."Fermi zastinila dokonce i 32 nm CPU od Intela".. to si teda opravdu nemyslim.
No problem je, ze 32nm procesory Intelu uz byly uvedeny a otestovany drive a tak to opravdu nebyla takova bomba a nepsalo se o nich po uvedeni na CES2010.
18.1.2010 17:33:44   95.102.163.xxx 115
Sa smejes ale prototypove vzorky ATI 6XXX uz su na svete, keby museli a vykon bol postacujuci, tak ATI moze kludne vydat 6XXX v lete.
Ale ATI sa nechalo pocut že jadro 6XXX vyda s novym vyrobnym procesom a ze to možno ani tento rok nebude, lebo konkurencia na nich netlaci a že jadro 5XXX este nepovedalo posledne slovo a ma slusnu rezervu na pretaktovanie keby trebalo
Co som pozeral tak ATI ma k uvedeniu Fermi pritravene OC5870 ktore si hurkutaju na 1GHz
18.1.2010 06:35:36   195.5.186.xxx 697
"že osazená karta neměla finální frekvence a nevíme, jestli finální verze bude rychlejší nebo pomalejší. Počet CUDA Core byl stejně jako na finální verzi 512, ovšem takty byly pravděpodobně nižší, než budou mít finální produkty. Přeci jenom se jedná o testovací sampl, který měl být prezentován a prioritou byla stabilita."

Hlavně že jim to v demu na CES spadlo
18.1.2010 07:08:28   90.180.44.xxx 1522
Vencall napsal:
Hlavně že jim to v demu na CES spadlo
Osobne bych rekl, ze to byla spis sw chyba nez HW. Zkousel jsem davat ruku ke karte v zatezi a nebyla nijak extremne horka, vyfukovany vzduch byl o poznani chladnejsi nez u GTX 285 v zatezi...
18.1.2010 07:30:12   78.102.131.xxx 392
No dle videa to vypadalo na HW pad - ovladac odpovidajici WDDM by 'nemel' zpusobit takovy pad (resp. melo by nasledovat recovery). Mozna to neutahl droj/napajeci kaskada na karte/kartach...

Tezko soudit, ja se na Fermi tesim jako HWfan, NV kolem toho ale dela hrozne tanecky... A DIKY ZA CLANEK !!!!!
18.1.2010 10:39:11   195.5.186.xxx 233
Není jasné proč ale faktem je, že to doopravdy spadlo!
18.1.2010 07:13:22   90.180.44.xxx 307
ravi2 napsal:
"Na závěr jsem chtěl ještě dopsat takovou menší úvahu na téma mentality diskutujících a nesmyslných táborů fanatiků" - minule to bolo tak, že si hovoril úplné nezmysli a propagoval fermi a jej super úžasný výkon + tie keci o výrobe, tak si uvedom kto tu vyzerá ako zastánca nejakého tábara.
P.S.: dúfam, že tu do obeda zase zakážeš komentáre ...
No pokud tu budou prispevky typu "clanek jsem necetl, ale je to nesmysl" a nic konstruktivniho, tak ta diskuze opravdu nema smysl...
18.1.2010 07:15:12   90.180.44.xxx 321
Vencall napsal:
Spotřeba, spotřeba by tu nebyla? A co teploty? tohle je poloviční článek
Bohuzel, konkretni parametry karty, spotrebu ani teploty zatim Nvidia nezverejnila, s tim nic nenadelame. Tady bude treba pockat na testy...
18.1.2010 07:21:13   94.112.127.xxx 1537
Nvidia se pořád honí za jedno jádrem , cpe tam 3G paměti na ddr 5 aby předehnala ATI která má 1G DDR5 . No nevím Jak se již dlouho potvrzuje a nejen u grafik ale i u procesorů budoucnost je ve více jádrech. A krom toho ATI sází na jistotu a ne za každou cenu na výkon jako Nvidia Příkladem budiž 5970 která má dvě jádra 5850 a ne 5870 výkonem by byla ještě vejš ale proč ?? Co si dokazovat ?? Když zase můžou zbrojit a vyvíjet dál ? Tot můj názor.
18.1.2010 12:44:22   217.66.191.xxx 102
Aky vplyv ma dnes podla vas na vykon 3GB pameti oproti jednemu? To ste si z celeho clanku nezobral vobec nic?
18.1.2010 17:21:57   88.102.191.xxx 61
ztím tedy souhlasit nejde, pokud si vezmete jak vypadá procesor a jak grafická karta grafika je vlastně multiprocesorový systém stovky výpočetních jader v jednom čipu velké množství paralelních výpočtů..........

a pokud máš mít v počítači dvě grafiky(resp jádra) kde si každé řekne o 200W nebo jedno jádro co si řekne o 250W a má stejný výkon +nemá problémy se škálováním a kompatibilitou ....pak se pořád jeví dva jádra jako správná cesta??
18.1.2010 17:53:00   213.220.230.xxx 61
Ono vícejádrové procesory jsou také jen jeden chip, ne?
Bylo by to spíš jak mít dva vícejádrové procesory an desce a to má dnes kolik lidí?
18.1.2010 07:58:51   195.5.186.xxx 359
Díky za odpovědi, ted je videt komu na čtenářích opravdu záleží. Těším se na opravdový testy ale ne od OBRA
18.1.2010 07:22:12   90.180.44.xxx 1423
Pro anywherehome - Pokud budete opakovane plnit diskuzi nesmyslnymi posty s nulovou informacni hodnotou, nejen ze je bude mazat, ale prijdete o pravo na pristup do diskuze...
18.1.2010 07:26:25   90.180.44.xxx 171
Dj.Biker napsal:
Nvidia se pořád honí za jedno jádrem , cpe tam 3G paměti na ddr 5 aby předehnala ATI která má 1G DDR5.
Mam takovy dojem, ze 3GB jsou pouze u rady Tesla, kde jsou potreba kvuli HPC vypoctum. Bezna GeForce bude mit jeden nebo dva gigabajty.
18.1.2010 19:47:22   78.102.131.xxx 20
Nejspise vsak 1536 MB vzhledem k sirce pametove sbernice.
18.1.2010 07:29:21   62.84.155.xxx 978
z celého článku je nejdůležitější věta:
"Shrnout nějak dnešní článek je těžké, už podruhé nám NVIDIA poslala slajdy ve kterých v podstatě nic neprozradila." ...opět nic víc než hromada spekulací, Obr v podstatě spojil všechny svoje předchozí "novinky" do jednoho "článku", ale jak se on sám vyjádřil, jde mu hlavně o návštěvnost, prachy a dělat si legraci ze čtenářů PCT ;) ...až se mu debata přestane líbit, tak ji zase pro jistotu celou zakáže
18.1.2010 14:02:17   90.205.37.xxx 193
Mne dnes zmazali vsetky prispevky, nema vyznam sem pisat cokolvek nesuhlasneho na adresu Obra. Hlavne ze sa o Nvidii pise, ked uz nemaju co predavat...
18.1.2010 15:14:58   217.66.191.xxx 52
Maltrabob musis podla mna uznat ze je to zaujimavy clanok. Ak uz neveris slide-om od NV tak aj ked ich odfiltrujes tak clanok obsahuje vela zaujimavych informacii minimalne ohladom technologii. A to, ze Fermi bude mat HW teselacne jednotky sme tiez nevedeli. Domnievali sme sa ze pojde o SW emulaciou a na zaklade toho sa potom viedli(z tohto pohladu nakoniec zbytocne) dialogy o tom ake bude Fermi slabe na teselaciu a celkovo na DX11. Dokonca padali aj take prispevky ze bez teselacie to ani nemusia vydavat...
18.1.2010 16:21:50   78.108.108.xxx 65
Bůh ví jak to s těmi Tesalátory je ;) Slajdy mi přijdou hodně pochybné, zejména vodoznak "Vaclav Vlcek NVIDIA CONFIDENTIAL 2010.01" a o údajích na nich ani nemluvě
v angličtině zdatným jedincům doporučuji přečíst článek: http://www.semiaccurate.com/2010/01/17/nvidia-gf100-takes-280w-and-unmanufacturable/, který považuji za celkem objektivní zhodnocení.
Autor se v článku pozastavuje také nad tím proč neporovnali GF100 s HD5970, která by byla jak cenou, tak spotřebou GF100 bližší. Jde o to, že pokud 1 AMD teselační jednotka proti 16 NVIDIA teselačním jednotkám je ve vybraných případech jenom 6x vyšší výkon, tak by v porovnání s HD5970 byla GF100 celkem pozadu ;)
18.1.2010 16:47:57   217.66.191.xxx 71
Tak predpokladam, ze v specifikacii kariet zavadzat nebudu. To by vyslo naozaj trapne. A teselacne jednotky sa u NV a ATI porovanavat nebudu kedze idu na to celkom odlisne. Ide o rozne architektury.
18.1.2010 16:49:23   78.108.108.xxx 77
btw: GF100 NEMÁ HW teselační jednotky, proto jsou také tak pomalé, nemluvě o tom, že se o výpočetní výkon dělí s dalšími výpočty jako physx a s ořezávaním jádra pro nižší modely jejich počet bude klesat ;)
AMD oproti tomu má sice jenom jednu teselační jednotku, ovšem HW a oddělenou od odstatních výpočtů a ta samá jednotka je jak u HD5870 tak třeba u HD5670. u HD5970 jsou samozřejmě dvě, páč má dva chipy, takže hrubý teselační výkon HD5970 je dvojnásobný oproti HD5870 a tudíž větší jak GF100 a proto to porovnání s HD5870 ;)
18.1.2010 17:00:05   217.66.191.xxx 71
Citace:
u HD5970 jsou samozřejmě dvě, páč má dva chipy, takže hrubý teselační výkon HD5970 je dvojnásobný oproti HD5870 a tudíž větší jak GF100 a proto to porovnání s HD5870


No a 2x1 = 2. Stale to nie je 6. Ale nechcem sa priet kvoli karte co este nie je ani vo vyrobe. Pockame a uvidime. Teorii na Fermi by sme mohli vymysliet milion.
18.1.2010 17:27:07   78.108.108.xxx 43
Beru v potaz pouze hodnoty 1.5,1.6 a 1.8 v Unigine, ostatní porovnání jsou mi při hraní k ničemu. hra kde bych panence česal kartáčem vlasy by mě opravdu nebavila
18.1.2010 17:32:46   217.66.191.xxx 50
Potom by bolo este dobre doplnit info ci 2 teselacne jednotky u dvojjadrovej karty budu podavat skutocne 2-nasobny vykon oproti karte jednojadrovej. Ved aj zdvojnasobenie jadier zatial neprinasa taky vykon. Iba jeho navysenie o 60 a mozno 80% max. Tak ako to je?
18.1.2010 18:04:15   78.108.108.xxx 10
proto jsem psal hrubý teselační výkon ;)
18.1.2010 19:48:24   194.121.244.xxx 10
Problém je, že při každým stupni tesselace ti přibývají polygony na zhruba čtyřnásobek (aspoň tak, jak se tesselace používá v modelerech). Takže ty nemůžeš použít dvojnásobný výkon k dvojnásobné kvalitě při stejné rychlosti, ale jenom k čtyřnásobné při poloviční rychlosti (nebo stejné při dvojnásobné rychlosti).
V praxi to tak samozřejmě nebude, protože FPS nejsou lineárně závyslé na počtu trianglů, ale jsem hodně zvědavý na to, jak se budou v budoucnu karty testovat. Pokud si počet tri při tesselaci řídí karta sama, jak je recenzent donutí ke stejnému počtu tri (= stejné kvalitě obrazu), aby mohl objektivně změřit FPS???
18.1.2010 19:49:17   194.121.244.xxx 10
fuj viset z tvrdým Y
18.1.2010 07:44:12   89.29.84.xxx 316
Pěkný článek, ale pořád se nemohu zbavit pocitu že vaří z vody. Vše jsou jen dohady spekulace a plno nic neříkajících marketingových obrázků nVidie.
PS: Zdeňku to si opravdu myslíš že z tohodle udělat duální kartu??? Jak se chladi 500W na jedné desce??
18.1.2010 07:48:38   90.180.44.xxx 116
_DAVE_ napsal:
Pěkný článek, ale pořád se nemohu zbavit pocitu že vaří z vody. Vše jsou jen dohady spekulace a plno nic neříkajících marketingových obrázků nVidie.
PS: Zdeňku to si opravdu myslíš že z tohodle udělat duální kartu??? Jak se chladi 500W na jedné desce??
Bohuzel tohle jsou vsechny informace, ktere jsme na konferenci dostali. Alespon kapitoly 5,6 a 7 jsou nabite novinkami, ale bohuzel konkretne o vykonu a dalsich parametrech az v realnem testu. Co se tyce dualni karty, muze byt stejne jako u stavajici GTX 295 slozena ze dvou pomaleji taktovanych cipu, ktere nebudou mit TDP 500W dohromady...
18.1.2010 07:53:32   80.188.188.xxx 107
Vencall napsal:
Tento rok ATI nebude vydávat řadu HD6000, ale o to snad bude v roce 2011 výkonnější.


To je nepochopena ironie. Vysvetlim. Fermi tady neni, Ati tady je. Nez tady bude Fermi, tak se snad i mars zazelena.
18.1.2010 07:55:12   80.188.188.xxx 93
Václav Vlček napsal:
Arnie_one napsal:
.."Fermi zastinila dokonce i 32 nm CPU od Intela".. to si teda opravdu nemyslim.
No problem je, ze 32nm procesory Intelu uz byly uvedeny a otestovany drive a tak to opravdu nebyla takova bomba a nepsalo se o nich po uvedeni na CES2010.


32nm technologie je dle meho to nej co nas mohlo do roku 2010 potkat, mluit se o ni bude a nic ji nezastini. Bez "vyborneho" CPU se ani Fermi (ktera tu neni) neobejde, to je jasne.
18.1.2010 07:57:50   193.179.215.xxx 1514
Wau, to zní dobře. Hlavně ta Telesace a Displacement mapping. Doufám, že se MS pochlapí a při tvorbě nové konzole použije železo, které to bude umět. I kombinace PhysX + 3D Vision by nebyla k zahození.
18.1.2010 11:51:22   78.98.149.xxx 285
A toto je ten problém, že "niekto" zabudol v článku dopísať, že Displacement Mapping podporuje ATi už od x1800 v podobe Parallax Occlusion Mappingu a Teseláciu už od Radeonu 8500, čiže na tom nič nové nieje a zaujímavé to bolo vtedy, keď to ATi uviedla do pohybu, nie teraz, keď je to už dané pokrokom.
18.1.2010 14:25:06   89.176.98.xxx 190
No ono se toho naplaca o technologiich o kterych se tu mnoho ctenaru dozvida v podobne zmrsenych clancich.

Displacement mapping je nejaky obecny nazev, ktery zahrnuje mnoho technik "posunu" pixelu z jeho puvodnich souradnic. Ale v kontextu rozlisujme co je displacement pixelu v obrazku a co je displacement jeste nepromitnuteho pixelu na povrchu modelu. UV/Normal mapping nebo Parallax mapping posovaji pixely na urovni pixel shaderu a je to jen nejake napodobeni, ktere funguje jen pro urcite mensi uhly pohledu vuci normale povrchu (pixelu).
Vsechno ostatni se povetsinou dela zmenou geometrie (aslespon co se herni grafiky tyka) a to je opravdovy displacement, protoze je videt proste i z boku!

Ohanet se nazvama umi kazdej - ale rad bych videl, kdo je zde schopnej vysvetlit, co ktera technika dela. A ze napriklad Parallax Occlusion Mapping je zjednodusene jenon posun a zmena nasvetlovani pixelu vcetne uvazeni stineni pixelu jinymi pixely (vytvarime virtualni hrboly, ktere by meli i stinit na povrch).

Ad Teselace - ano, nic noveho pod sluncem. Svete div se ona jde delat i softwarove. ATI i nVidia meli teselaci hardwarovou uz kdysi davno. Dokonce v dobach s pevnou pipeline se s teselaci koketovalo. Drive ale slo zejmena o tzv Uniform teselaci - a tady se snad mohu domnivat, ze slo prave o ATI True Form, ktera proste kazdou plochu rozdelila na tri...temer mechanicky. Ta zajimava vec, prichazi az dnes - relane pouzitelny vykon grafickych karet pro vypocet Adaptivni teselace. (adaptivni - napriklad muze vytvaret detaily tam, kde jsou potreba, pripadne ubirat tam, kde to videt neni)

A technologicky nejde opet o nic co by bylo nezname, ostatne nVidia o tom mluvi jako o proveditelnem uz od dob GeForce 6800 (coz byl docela slusny technologicky milnik), ale na realne pouzivani ve vetsi mire do ted karty nemeli dostatek vykonu. (ostatne oni nemaji ani ted .. ale aspon to neco trosku dela)
18.1.2010 07:58:55   217.112.160.xxx 376
Může mi prosím vysvětlit pan Vlček, co bylo tak strašného na mém příspěvku, že ho musel smazat?! Aha, vlastně nic, už jsem pochopil, co to je "nevhodné příspěvky"
18.1.2010 08:02:53   80.188.188.xxx 232
Clanek je plny spekulaci, kdyby, az, bude, nebude, nejlepsi. Opravdu techto spekulaci je po netu plno. Autor si dal praci s clankem, plnym takrikajic bulvaru. Je dobre neco kolem toho procist, jen uz je tech fam proste na jednoho moc. Uz to chce videt ty poctivy cisla a tim nemyslim jen vykonostni. Vse bylo receno, ja uz jsme jen zvedavej na tu "premrstenou" cenu, ktera snad dopomuze k padu cen ATi a ostatnich karet NV.
18.1.2010 08:05:35   90.180.44.xxx 1834
memphisto napsal:
Může mi prosím vysvětlit pan Vlček, co bylo tak strašného na mém příspěvku, že ho musel smazat?! Aha, vlastně nic, už jsem pochopil, co to je "nevhodné příspěvky"
Jakou ma informacni hodnotu vykrik do tmy: "nVidia a církev jsou dvě nejlepší firmy na světě. Prezentují něco, co nikdy nikdo neviděl, nikdo si na to nešáhnul, ale lidi kvůli tomu šílí"?
Lidi zkuste prispivat aspon konstruktivne, diskuze ma neco prinest a neni mistem, kam muzu umistit kazde svoje moudro pro potechu ostatnich...
18.1.2010 08:08:43   90.180.44.xxx 157
Arnie_one napsal:
Clanek je plny spekulaci, kdyby, az, bude, nebude, nejlepsi. Opravdu techto spekulaci je po netu plno.
Zas tolik spekulaci tam neni, novych informaci naopak celkem dost. Pouze jsme se snazili komentovat cisla a vysledky dodane v prezentaci nvidie, protoze opravdu pochazi z HW, ktery neni finalni...
18.1.2010 08:16:33   62.84.155.xxx 320
myslím, že všichni víme, jak vypadají prezentační slajdy od jakéhokoli výrobce... divil bych se, kdyby na nich výrobce ukázal slabiny svého výrobku (spotřeba, chlazení) a nezvýraznil to, v čem jeho výrobek překonává konkurenci, nejlépe na příkladech, kde je rozdíl markantní ;)
18.1.2010 08:13:04   217.112.160.xxx 2014
Václav Vlček napsal:
memphisto napsal:
Může mi prosím vysvětlit pan Vlček, co bylo tak strašného na mém příspěvku, že ho musel smazat?! Aha, vlastně nic, už jsem pochopil, co to je "nevhodné příspěvky"
Jakou ma informacni hodnotu vykrik do tmy: "nVidia a církev jsou dvě nejlepší firmy na světě. Prezentují něco, co nikdy nikdo neviděl, nikdo si na to nešáhnul, ale lidi kvůli tomu šílí"?
Lidi zkuste prispivat aspon konstruktivne, diskuze ma neco prinest a neni mistem, kam muzu umistit kazde svoje moudro pro potechu ostatnich...
Prostopouhé konstatování a navíc to byla pochvala nVidii a jejímu marketingu, ale pokud už se tu mažou i pochvaly pro nVidii....
18.1.2010 08:16:58   89.29.11.xxx 287
Tak ty sklajdy s vykonem me pobavily. Kazdemu kdo by neco podobneho odevzdal ve skole by ucitel maximalne jednu vrazil protoze jejch vypovedni hodnota je nekde kolem absolutni nuly.
Neni vubec jasne co je porovnavano (osobne tipuju top vzorek GF100 a neco s vykonem GF240 aby to vypadalo dobre).
Ohledne technologii je clanek ok , ale cokoli co se mota kolem fermi je jen vareni z vody protoze nemate/nemuzete podat nejake podlozene informace ohledne vykonu.
18.1.2010 08:20:00   78.128.168.xxx 232
Doufam, ze se to nVidii v breznu podari podle slajdu, protoze (a na tom se snad tabory shodnou) dobrou kartu chteji preci vsichni . Fakt, ze AMD dodala uz pres 5 milionu karet rady HD5000 je ovsem take zajimavy.
18.1.2010 08:50:54   84.42.181.xxx 140
hmm výsledky např u Unigine bench jsou prezentovány opravdu úžasně. Je o xx procent pozadu, ale to je dost zavadejici.. protoze neni pozadu ze 100% ale ze 1xx procent... Co to prepocitat na normalni hodnoty hmm?
18.1.2010 09:02:41   193.179.128.xxx 552
Kluci, já vám to hrozně přeju, ale není toho nadšení až přespříliš? Podívejte se na zahraniční previews, vždyť tohle je ostuda - skoro jako by to byla první prezentace, na které jste byli, a že jste jim to sežrali i s navyjákem.

Každý kdo prezentuje svůj produkt ho vychválí až do nebes, použije taková testy kde srovnání s konkurencí dopadne v jejich prospěch nejlépe.

Řekněte že to jen hrajete, bůhví třeba kvůli penězům či čtenosti, a pochopím to, ale jak to, že v zahraničí to konkurenční weby dělat nemusejí?
18.1.2010 10:41:40   80.188.99.xxx 262
To bude tím,že v "zahraničí" nemají Obra
18.1.2010 09:41:50   62.138.31.xxx 96
Co ma zaujalo je plosak teraz uz "realnej" Fermi zobrazeny na druhej stranke othot clanku. Ked ho porovnate so slavny "fake" z minuleho roku (http://www.semiaccurate.com/static/uploads/2009/10_october/F ermi_power_cropped.jpg), tak je vidno, ze ide o ten isty, len vo fake bol urezany aby sa zmestil na ten nablyskany chladic. Znamena to, ze Nvidia zase asi az tak uplne neklamala vo vsetkom, len proste nemali "prezentacne pekny" chladic v tom case este hotovy, tak jeden PCB orezali, ale bol to Fermi PCB.
18.1.2010 09:42:57   217.112.160.xxx 334
Federmann napsal:

AMD může jít s 5mil grafikami do háje, Nvidia má již 10mil čipů při 20% výtěžnosti, tomu se říká umění!

Ty jsi herec ATI má sice "jen" 5 mega čipů, ale prodaných NVidia jich může mít miliardy, ale co z toho, když ještě nevydala funkční kartu
18.1.2010 09:43:33   217.195.161.xxx 101
kalamera napsal:
myslím, že všichni víme, jak vypadají prezentační slajdy od jakéhokoli výrobce... divil bych se, kdyby na nich výrobce ukázal slabiny svého výrobku (spotřeba, chlazení) a nezvýraznil to, v čem jeho výrobek překonává konkurenci, nejlépe na příkladech, kde je rozdíl markantní ;)
Prave proto je u kazdeho takoveho vysledku uvedeno, ze to jsou pouze informace z prezentace a realne natestovane vysledky na finalnim HW dodame, az bude.
18.1.2010 09:50:47   78.41.23.xxx 200
Václav Vlček napsal:
kalamera napsal:
myslím, že všichni víme, jak vypadají prezentační slajdy od jakéhokoli výrobce... divil bych se, kdyby na nich výrobce ukázal slabiny svého výrobku (spotřeba, chlazení) a nezvýraznil to, v čem jeho výrobek překonává konkurenci, nejlépe na příkladech, kde je rozdíl markantní ;)
Prave proto je u kazdeho takoveho vysledku uvedeno, ze to jsou pouze informace z prezentace a realne natestovane vysledky na finalnim HW dodame, az bude.


Ocenil bych spíše rozdíly oproti konkurenci / starším čipům - trochu ukázat, že rozumíte architektuře čipu a skutečné hloubce grafiky.

Taková informace "no to je hezké, jenže to samé dělají radeony už teď, ... nebo třeba něco takového se na konkurenční architektuře udělat nedá... tohle je jen nobl nový název pro něco co čipy umí posledních 5 generací o 5% pomaleji... atd.." - to by bylo něco - prostě byste ukázali, že z architektury něco umíte vyvodit, že tomu skutečně rozumíte. Takhle mi to přijde jen velmi povrchní převyprávění obsahu slidu.
18.1.2010 10:03:09   78.156.144.xxx 91
Já děkuji za článek. Především za část o HW a SW novinkách - teselace apod.. Jsem zase o něco chytřejší Celkem mě toto zajímalo víc, než výkon Fermi.
Každopádně mě mrzí, že slajdy v kapitole "Jak se dělají hry" nejsou klikací. Docela bych rád viděl například již zmíněný Empire.
18.1.2010 10:07:18   213.194.220.xxx 206
Dammster napsal:
Já děkuji za článek. Především za část o HW a SW novinkách - teselace apod.. Jsem zase o něco chytřejší


Tessellaci dělá AMD, dříve ATI deset let, jen pro Nvidii je to novost, neboť nejenom o tom je DX11.
18.1.2010 10:09:15   78.156.144.xxx 37
Jde mi spíše o prezentaci technologie než o prvenství s jejím vynalezením.
18.1.2010 18:29:57   88.101.72.xxx 55
Federmanne, už zase kážeš bludy. Tesselaci měla Nvidia už na NV20 (Gforce3). ATI přišla s TrueForm o půl roku později na R200 (Radeon 8500).
18.1.2010 10:08:54   90.176.74.xxx 130
"...a pokud se potvrdí teoretická měření z našeho článku i v praxi,.."
18.1.2010 10:11:48   217.195.161.xxx 20
Dammster napsal:

Každopádně mě mrzí, že slajdy v kapitole "Jak se dělají hry" nejsou klikací. Docela bych rád viděl například již zmíněný Empire.
Moc se omlouvam, upravoval jsem linky v originale a mely tam byt, nevim kam se ztratily. Zapracuji co nejrychleji na oprave...
18.1.2010 10:27:20   147.251.52.xxx 1618
Děkuji za zajímavý článek. Nových informací je v něm poměrně dost.

A také bych chtěl říct, že upřímně lituji Vaška Vlčka a další redaktory PCTuningu, kteří musí číst a mazat ty výblitky individuí jako jsou Stejskal nebo Federmann. Nechápu proč takoví lidé už dávno nedostali BAN.
18.1.2010 10:32:49   147.251.52.xxx 115
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
18.1.2010 10:36:24   217.195.161.xxx 80
Václav Vlček napsal:
Moc se omlouvam, upravoval jsem linky v originale a mely tam byt, nevim kam se ztratily. Zapracuji co nejrychleji na oprave...
Tak problem castecne odladen, linky uz ted funguji korektne, problem je v tom, ze pulku obrazku jsem vcera v noci asi spatne zkonvertoval a jsou tam jen v male verzi. Opravim a doplnim to dneska k veceru, pak uz to tam bude vsechno v pohode.
18.1.2010 10:36:36   78.41.23.xxx 92
thomasblue napsal:
Četl jsi to vůbec?


Světe div se - četl. Ani u jediného tam není žádná skutečně technická informace, nic technicky podloženého - jediné závěry (u tesselace) jsou udělány z grafu - nikoliv z architektury.
18.1.2010 10:48:09   217.195.161.xxx 103
xkryspin napsal:
Ani u jediného tam není žádná skutečně technická informace, nic technicky podloženého - jediné závěry (u tesselace) jsou udělány z grafu - nikoliv z architektury.
No a necekate od nas zazraky? Myslite, ze jako vyvodime z whitepaperu a par slajdu demonstrujicich konstrukci cipu nejake konkretni zavery? Elaborat odhalujici konkretni vykon grafiky ve hrach zalozeny na architekture cipu? To by to teprve v diskuzi hucelo. zavery treba zrovna u teselace jsou podlozene tvrzenim, ze vyssi vykon bude dany pravdepodobne tim, ze GF100 ma 16 teselacnich jednotek proti jedne jedine u radeonu...
18.1.2010 17:33:20   95.105.211.xxx 111
To čo robí fermi geometricky výkonnejšou nie je tesselator ako taký podľa mňa, ale skôr zvýšený počet ostatných častí, ktoré sa starajú o geometriu. Fermi má na to 16 pipelin a áno, v každej musí mať aj tesselator.
Keby bol u AMD v unigine heaven limitom výkonu slabý tesselator, tak by zrejme HD5870 a HD5770 mali rovnaké výsledky, čo nemajú.
18.1.2010 10:53:27   78.41.23.xxx 125
Václav Vlček napsal:
No a necekate od nas zazraky? Myslite, ze jako vyvodime z whitepaperu a par slajdu demonstrujicich konstrukci cipu nejake konkretni zavery? Elaborat odhalujici konkretni vykon grafiky ve hrach zalozeny na architekture cipu? To by to teprve v diskuzi hucelo. zavery treba zrovna u teselace jsou podlozene tvrzenim, ze vyssi vykon bude dany pravdepodobne tim, ze GF100 ma 16 teselacnich jednotek proti jedne jedine u radeonu...


Možná čekám, ale nemyslím, že je to zázrak o čem mluvíme. Jste odborníci ne? Tak nějaké odborné spekulace a odůvodněné závěry byste měli umět vyvodit. Posoudit rozsah změn architektury oproti stávajícímu stereotypu, vyvodit nějaké závěry ze změn průběhu ... (tohle opatření uleví tomuhle bottlenecku, tohle naopak bottleneck přidá, tohle smrdí kolizema tady ... a podobně). Právě v tomhle mi přijde, že je ideální místo ukázat jak to znáte - s prominutím nadělat měření a popsat grafy dokáže opička (opičky z AMD reklamy prominou).
18.1.2010 11:21:21   89.103.241.xxx 77
Nemyslím si že názor že kdo chtěl radeon HD 5XXX tak si ho již pořídil je správné,když tyto karty jsou nedostatkové zboží já třeba jsem mněl obrovské štěstí když se my podařilo sehnat kartu Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X ještě před vánocemi a ještě ted nejsou na skladech.Můj názor nikdy bych nečekal na předraženou Fermi která bude překonávat Radeony o pár procent a ještě k tomu bude téměř nedostupná kvůli nemožnosti vyrábět tak obrovské jádro.
18.1.2010 12:17:32   195.5.186.xxx 916
Teoreticky by Fermi v Telesaci mělo být výkonnější o 1600% když má Radeon 1 telesační jednotku a Fermi 16. V slajdech je "pouze" o 60-70% výkonu navíc. Kdyby měl Radeon dvě nebo víc tak si Fermi ani neškrtne.
18.1.2010 12:34:17   217.66.191.xxx 190
Ide o 2 rozdielne architektury a pristup. Teselacna jednotka u ATI je ina ako teselacna jednotka u NV.To sa neda takto porovnavat...
18.1.2010 12:45:11   213.220.230.xxx 120
Vencall napsal:
Teoreticky by Fermi v Telesaci mělo být výkonnější o 1600% když má Radeon 1 telesační jednotku a Fermi 16. V slajdech je "pouze" o 60-70% výkonu navíc. Kdyby měl Radeon dvě nebo víc tak si Fermi ani neškrtne.

Podle toho jednoho slajdu má výkon až 6x vyšší, musíš si uvědomit, že Unigine není jen o tesselaci:-) Když má karta 10x víc paměti, tak také není nárůst fps o 1000%;-)
18.1.2010 12:28:29   78.99.39.xxx 90
Pekný článok, architektúra vypadá na papieri celkom pekne a fakt vyladená, ale vždy je to len paprier a prezentačka nVidie aj keď zase si nemôže nejako vymýšľať aspoň by si nemala ak si nechce pokaziť meno. Reálne testy sú reálne testy ale kiež by mala G100 taký výkon ako to prezentujú konkurenciu na trhu treba ako soľ.
18.1.2010 12:31:03   88.101.46.xxx 362
Nebudu komentovat obsah článku, každý k tomu řekl své a já bych se opakoval, ale to, co mě opravdu neustále štvalo je, že každé slovo NVIDIA je tučně!! Copak musí autor článku vnucovat to slovo tak, že musí být zdůrazněno tučně?!
18.1.2010 15:10:22   81.92.148.xxx 411
jindra72 napsal:
To chce asi hodně odvahy udělat ze sebe takového idiota :-). 4 roky ... no v tomto článku i diskusi jsem viděl mraky šíleností, ale toto je absolutní vrchol :-).


tak 99% příspěvků zde sou totální hovadiny tak proč taky jednu nenapsat
18.1.2010 15:12:15   89.176.98.xxx 90
Ja z vlastni zkusenosti chapu, ze je docela problem se zorientovat v tunach nazvu a technologii/technik. Ale tech velice spornych tvrzeni a vysvetleni proc, co a jak ohleden zpusobu fungovani, tech je na muj vkus az moc. Proto sem prestal poradne cist uz na treti strance.
::: Obrazek s potvorou - je sice hezkou genezi modelu, ale zavadejici. V druhe fazi "jakoze polygonova" sit tam vypada porad stejne, takze vlastne ani neni poradne videt, jak byly polygony deleny/zjemneny/teselovany. V te same fazi se najednou misto klasickeho plocheho osvetlovani objevuje krasne zaoblene osvetlovani (Blinn-Phong nebo neco podobneho s interpolaci normaly). Pokud by hladke osvetleni nebylo zmenou osvetlovani, mela by uz v tehle fazi postava tolik polygonu, ze by zadneho UV/Normal mapovani nebylo treba. Nasledujici faze (treti) proste jen nema na sobe vykreslenou tu sit. Ve ctvrte je nanesena displacement mapa ale dost pravdepodobne i UV/Normal mapa.
::::
Citace:
Použitím Teselace může herní vývojář poslat do GPU stále datově malou informaci o geometrii objektu nebo postavy

Jo tohle by me taky docela zajimalo, co bude datove vetsi, seznam vrcholu a indexu, nebo detailni textura pouzita pro normalove/displacement mapovani?
Pokud zavedu jednotku 4B (32bitu), ktera mi staci na vyjadreni jednoho vrcholu, jedne normaly, jednoho indexu a jednoho barevneho pixelu. Tri (vrchol, normala, index) jednotky pripadnou na jeden vrchol geometrie. Model o 30K vrcholech (10K trojuhelniku) bude mit tedy nejakych 3*30K*4B = CCA 90K*4B. Mapa/textura o rozmerech 512x512 bude mit 512*512*4B = CCA 262K*4B. ...... ted bych poprosil vsechny vedatory a spekulanty co se tu ohani znalostmi, aby rekli proc je mapa pro displacement "datove malou informaci", kdyz vychazi ze neni.
::::
Citace:
Podobný model bychom běžným způsobem vytvářeli dlouho a jeho popis pro GPU by byl rozsáhlý.
(zminovany ten razeny povrch). Chtel bych jen vedet, jestli ma autor predstavu, kde se berou ty detailni mapy pro displacement/uv/normal/parallax/kdovijakej mapping? On se totiz casto nejdrive udela ten detailni model (ktery by se beznym zpusobem vytvarel dlouho), necha se z nej ta pekna detailni mapa vygenerovat a teprve pak se vytovri nizkopolygonovy model, na ktery se ve hre dana mapa muze nanest. Samozrejme, ze pro nektre modely povrchy to neni nezbytne nutne.
::::
Citace:
Na rozdíl od normálových a parallax map, které jsou definovány umístěním pixelů, displacement mapa je definována pozicí vrcholů (například barevně odlišených)
WHAT A ****? To sem asi mozna nepochopil.
::::
Citace:
Běžně je možné vystřílet stopy kulek do železných dveří, ovšem bez viditelného prohnutí míst kolem vstupů kulek.
Naproste bezne je umistit Decal s peknou normal/parallax mapou, ktera samozrejme to "prohnuti" krasne napodobi. A zejmena na dverich, kdy z boku prohnuti stejne neuvidim (snad na druhe strane by mohli byt videt kusy rozevirajiciho zeleza vystupujici nad povrch) je to opravdu dost jasne reseni. Mozna jednoho dne bude snadnejsi misto umistovani geometrie Decalu proste jen upravit displacement mapu - ale diky instancovani geometrie modelu, by se musela udrzovat displacement mapa pro kazdou "znicitelnou" instanci objektu... no zkracene, jeste si pockame par let (snad nejsem u tohohle mimo).
:::: a vubec, nechci delat ze sebe machra a z autora blba. Ani jedno neni pravda. Snad by se jen sluselo trosku vice to nasprtat, nebo alespon lepe popsat (pokud problem neni ve spravnem pochopeni). Kritika by mela povzbuzovat k lepsim vysledkum priste ... alespon doufam.
18.1.2010 15:15:32   89.176.98.xxx 100
::::
Citace:
Podobný model bychom běžným způsobem vytvářeli dlouho a jeho popis pro GPU by byl rozsáhlý.
(zminovany ten razeny povrch). Chtel bych jen vedet, jestli ma autor predstavu, kde se berou ty detailni mapy pro displacement/uv/normal/parallax/kdovijakej mapping? On se totiz casto nejdrive udela ten detailni model (ktery by se beznym zpusobem vytvarel dlouho), necha se z nej ta pekna detailni mapa vygenerovat a teprve pak se vytovri nizkopolygonovy model, na ktery se ve hre dana mapa muze nanest. Samozrejme, ze pro nektre modely povrchy to neni nezbytne nutne.
::::
Citace:
Na rozdíl od normálových a parallax map, které jsou definovány umístěním pixelů, displacement mapa je definována pozicí vrcholů (například barevně odlišených)
WHAT A ****? To sem asi mozna nepochopil.
::::
Citace:
Běžně je možné vystřílet stopy kulek do železných dveří, ovšem bez viditelného prohnutí míst kolem vstupů kulek.
Naproste bezne je umistit Decal s peknou normal/parallax mapou, ktera samozrejme to "prohnuti" krasne napodobi. A zejmena na dverich, kdy z boku prohnuti stejne neuvidim (snad na druhe strane by mohli byt videt kusy rozevirajiciho zeleza vystupujici nad povrch) je to opravdu dost jasne reseni. Mozna jednoho dne bude snadnejsi misto umistovani geometrie Decalu proste jen upravit displacement mapu - ale diky instancovani geometrie modelu, by se musela udrzovat displacement mapa pro kazdou "znicitelnou" instanci objektu... no zkracene, jeste si pockame par let (snad nejsem u tohohle mimo).
:::: a vubec, nechci delat ze sebe machra a z autora blba. Ani jedno neni pravda. Snad by se jen sluselo trosku vice to nasprtat, nebo alespon lepe popsat (pokud problem neni ve spravnem pochopeni). Kritika by mela povzbuzovat k lepsim vysledkum priste ... alespon doufam.
18.1.2010 16:06:40   95.102.135.xxx 40
No podla mna to nejaky ten bandwidth setri, kedze je to aj v slajdoch nvidie. Predstav si vrchol, co ma 3 suradnice, a kazda je double, teda 64 bit. To je dokopy 24 bytov. A teraz si predstav texturu, kde kazdy pixel ma 8 alebo 16 bitovu hodnotu, podla toho, ake velke chceme vystupky z toho objektu, resp rozlisenie. To su max 2 byty. Ale podla mna aj 1 byte staci, kedze to je relativne voci ploche a na tie vystupky staci. Takze cca 24x menej dat. Samozrejme to je dobre iba na vystupky nad uroven a nejake z boku konvexkne vystupky alebo krive vystupky nedaju robit.
18.1.2010 16:40:56   89.176.98.xxx 20
Bandwith to samozrejme setri - jenze metodama, ktery tady nejsou ani trosku naznaceny a rekl bych, ze ani autor netusi o cem ta nVidia vlastne psala... a pardon, mam tam chybku v cislech samozrejme (tri 32bitove slozky na vertex i normalu...samozrejme). Ale jeste chvilku pockam, jestli nekdo nenadhodi to na co narazim ohledne mapovani a jeho vyhodnosti.
18.1.2010 18:05:53   89.176.98.xxx 00
-:-:-:- Mala uvaha. Geometrie se nesnazi vyjadrit kazdy bod na povrchu modelu, spise naopak, body jsou dopocitavany/interpolovany mezi vrcholy. Takze se vezme mensi mnozstvi dat a spoleha se na matematiku, ktera zbyle data dopocita. Zato mapy v idealnim pripade by meli vyjadrit kazdy bod na povrchu modelu (chapejte jako = mela by mit obrovske rozmery). S malou vyhodou. uz ve vzdalenosti nekolika metru je z povrchu modelu videt treba jen polovina pixelu a nikdo nechce koukat na modely nalepe primo na kameru, takze velikost map/textur se muze zmensit.

Ta zasadni uspora je v tak proste veci jako je komprese. Diky komprese textur, ktere dosahuji kompresnich pomeru nekde mezi 4-20:1. (bezne je jestl se nepletu neco mezi 4-. Ostatne malicko zhorsit texturu neni takovy problem, u geometrie by to bylo horsi). Dalsi vyhodou pro mapovani je dost velky vykon pri zpracovani pixel shaderu. Nekolik generaci grafickych karet bylo optimalizovanych na vykon pri vytvareni post-procesingovych efektu, per-pixel lightinigu a vubec vykonu pri zpracovani pixel shaderu. A dalsi nespornou vyhodou - trosku navazujici na to co sem rikal o vzdalenosti predmetu - pokud pracuju na urovni pixelu, uz pracuju jen nad mnozinou pixelu, o kterych vim ze zrejme budou videt - jde o pixely, ktere vysli na zaklade projekce do 2D. Maly objekt v dalce ktery zabere 15 pixelu bude snadne nejako doupravit. Kdybych vsak premyslel nad geometrii, porad bych musel myslet nad hromadou vrcholu, protoze bych nevedel ktere budou videt a jak moc a ktere se slejou do jednoho nerozeznatelneho bodu. Snad je mozne si to predstavit. (A ano, tohle by mel upravit LOD).
18.1.2010 20:09:03   194.121.244.xxx 10
Tak komprimovat můžeš oboje, jak texturu, tak parametry vertexů. K tomu ti toho moc neřeknu, nejsem programátor, model se obvykle normalizuje (aby byly všechny souřadnice hodnot 0-1) a pak se to nějak komprimuje.
Při srovnání záleží víceméně na tom, jaká čísla si vybereš. Obecně tu nehovoříme o 30K vertexů vs. 512x512 mapě, ale zhruba 50M vertexů vs. 2048x2048 mapa, to jsou trochu reálnější čísla z praxe.
18.1.2010 23:10:05   89.176.98.xxx 00
Jo chapu, jsou to vybrany cisla mozna nedokonale. Mozna sem mel rict, ze na mapu (RGBA) 512x512 vychazi cca 37K vrcholu ... respektive (RGB 24bitu) 512x512 na 28K vrcholu (7x4B na vrchol). Ale cilem neni dokazat ze textury sou horsi. Spis poukazat na to, ze bez te komprese a packovani to ukazuje na uplne jina cisla - a jaksi v clanku to je psane tim stylem, jako by kazdy ctenar zde naprosto presne vedel, ze pri bezne uzivane kompresy to samozrejme vychazi v neprospech geometrie.
Jeste bych se pozastavil nad temi 50M vrcholu a 2048x2048 (coz sem kdysi poslal po OpenGL do starsi nVidia grafiky a ta se mohla zblaznit, pac tak velke textury/mapy jeste relativne nedavno nebyly pouzitelne). Tady trosku nevim jak praxe je myslena? Finalni modely pro hry? Unreal Engine 3 pocita s asi 5-20 viditelnejma "vykreslitelnejma" modelama o asi 3-12K trojuhelniku. Detailni model, podle ktereho vytvari normalove mapy (preprocessing) maji kolem 1-8M vrcholu (nevykreslitelne mnozstvi). Mapy pak u takto detailniho modelu maji pak tech az 2048^2. Ja si dokonce vzpominam pred nejakou dobou velke chvastani (a ted nevim jestli iD ci Epicu), ze oni zvladaji i neco lehce prez Mega vrcholu najednou. Takze, neco sem spatne pochopil? O jake praxi to mluvime?
18.1.2010 18:05:12   89.176.98.xxx 00
Moje chybka: Tak moc sem se soustredil na nejakou spolecnou jednotku, az sem zapomnel pripocitat tu normalu a index. Ale jeste predtim k tem velikostem.
Citace:
Predstav si vrchol, co ma 3 suradnice, a kazda je double, teda 64 bit. To je dokopy 24 bytov.

Pro samotne vertex a normaly se pouziva spise ceckovy float (32bitu), double se sice pro nektere vypocty hodi, ale u te geometrie to zrovna neni potreba (alespon sem na to nikde nenarazil v praktickem pouziti).
Takze jeste jednou (zjednodusene). Vrchol = 3x4B; Normala = 3x4B; Index = 4B (normala se udava i jako ctyrslozkovy vector..ale to nechme bejt tedka,vse je normalizovane, posledni slozka neni treba..a index muze byt i mensi, ale zarovname to). Pak bude vypocet samozrejme (3+3+1)*30K*4B = cca 210K*4B (mapa mela cca 262K*4B). Porad se
Citace:
...kde kazdy pixel ma 8 alebo 16 bitovu hodnotu

Pokud je tady myslena treba 8/16bitova vyskova mapa pro displacement, tak to si dovedu predstavit. Hromada veci se da dopocitat, nejake zakladni osvetleni prez gradienty atd atd. Smer posunuti by se bral dle normaly plochy, na ktere se dana mapa nachazi atd. Ale citim v tom i nektera omezeni (nemoznost si smer displacementu udat a podobne) - ostatne to bylo zmineno, je to vhodne na pravidelne "vystupky".

Co se tyka ostatnich map, treba normalovych map, tak tam je tech dat vice. Klasicky uvazovane RGB/XYZ mapy, s barvou ci souradnici, mohou mit bitu i min, ale pod 24bitu bych to moc neuvazoval. Snad pro ucely toho zjednoduseneho vypoctu mohu nechat ty 4B.

-:-:-:- Nemejte to za alibismus, ale myslim si ze model o 10K polygonu bude vypadat sam o sobe moc dobre a ze mapa o dnes relativne malem rozmeru 512x512, to moc nezlepsi. A nesmime zapominat, ze na model se nenanasi jedna mapa, ale materialy jich mivaji bezne hned nekolik!


-:-:-:- Mala uvaha. Geometrie se nesnazi vyjadrit kazdy bod na povrchu modelu, spise naopak, body jsou dopocitavany/interpolovany mezi vrcholy. Takze se vezme mensi mnozstvi dat a spoleha se na matematiku, ktera zbyle data dopocita. Zato mapy v idealnim pripade by meli vyjadrit kazdy bod na povrchu modelu (chapejte jako = mela by mit obrovske rozmery). S malou vyhodou. uz ve vzdalenosti nekolika metru je z povrchu modelu videt treba jen polovina pixelu a nikdo nechce koukat na modely nalepe primo na kameru, takze velikost map/textur se muze zmensit.

Ta zasadni uspora je v tak proste veci jako je komprese. Diky komprese textur, ktere dosahuji kompresnich pomeru nekde mezi 4-20:1. (bezne je jestl se nepletu neco mezi 4-. Ostatne malicko zhorsit texturu neni takovy problem, u geometrie by to bylo horsi). Dalsi vyhodou pro mapovani je dost velky vykon pri zpracovani pixel shaderu. Nekolik generaci grafickych karet bylo optimalizovanych na vykon pri vytvareni post-procesingovych efektu, per-pixel lightinigu a vubec vykonu pri zpracovani pixel shaderu. A dalsi nespornou vyhodou - trosku navazujici na to co sem rikal o vzdalenosti predmetu - pokud pracuju na urovni pixelu, uz pracuju jen nad mnozinou pixelu, o kterych vim ze zrejme budou videt - jde o pixely, ktere vysli na zaklade projekce do 2D. Maly objekt v dalce ktery zabere 15 pixelu bude snadne nejako doupravit. Kdybych vsak premyslel nad geometrii, porad bych musel myslet nad hromadou vrcholu, protoze bych nevedel ktere budou videt a jak moc a ktere se slejou do jednoho nerozeznatelneho bodu. Snad je mozne si to predstavit. (A ano, tohle by mel upravit LOD).
18.1.2010 18:57:43   95.105.211.xxx 00
Aj mňa to napadlo, že ak sa to naozaj robí nízkopoly modelom + dispalecementmap... tak to samo o sebe prenosy CPU-GPU nezmenší. Ale keďže toto (tess + displacementmap) nahradí LOD, ktorý sám o sebe zrejme obsahuje X komplet modelov pre každý objekt, tak v tomto prípade je model len jeden a ten sa dynamicky prispôsobuje. To by teoreticky mohlo ušetriť nejaký ten bandwidth.
Ešte k tej dispacement mape... "displacement mapa je definována pozicí vrcholů" zrejme znamená, že ona naozaj ovplyvní geometriu, čiže diery po guľkách na dverách bude vidieť aj z boku. Aspoň to povedal jeden grafik...
18.1.2010 22:48:26   89.176.98.xxx 00
Displecement v tom kontextu tady opravdu geometrii ovlivni, on dokonce vytvori uplne nove vertexy a opravdu budou videt i z boku. Ale predstav si ze prastis do dveri kladivem a udelas tam prohluben. Kdyz se koukas kolmo - uvidis ji diky tomu, ze se na tom materialu bude jinak odrazet svetlo (oci nemaji hloubkomer, hloubku vnimaj ruznejma figlama a rozdilama v obrazech z praveho a levho oka). Kdyz se budes na ty dvere koukat z uhlu .. porad jeste uvidis tu prohluben diky jinak odrazenemu svetlu. Kdyz se podivas presne podel povrchu ... neuvidis nic nez tenkou linku preci. Takze ze strany odkud si do dveri uhodil, ti vlastne staci upravit jen zpusob osvetlovani. Na to staci vesmes normalova mapa (ta pomaha pri vypoctu jak se ma svetlo odrazet - kterym smerem). Aby to vypadalo lepe tak Parallax Mapping. Kdyby to byla rekneme jen deska zelezna, ne dvere z vice vrstev, tak by na druhe strane vznikl hrbol. Dokud budes koukat kolmo na nej, zase ti staci to same. Ale kdyz budes na povrch koukat z uhlum, casem by ti mela ta boule prelezt prez vzdalenejsi okraj te desky a mela by vystupovat nad tim okrajem. A tady je to misto, kde uz si jen s posunama textury a nasvetlovanim a dalsima blbostma neporadis. Potrebujes novou geometrii a ten hrbol tam dodelat tak, aby pri pohledu z boku proste vystupoval z materialu......... vtipny na tom je, ze na to porad nepotrebujes Teselaci, protoze prilepit kus geometrie na povrch jineho objektu, neni zase za takova veda. Decaly jsou dnes ostatne jen nejaka geometrie s texturou.

snad to je tedka trosku vice srozumitelne.

Citace:
displacement mapa je definována pozicí vrcholů
me to porad prijde jako nesmyslna veta. Jak je mapa definovana pozici vrcholu. Chapal bych "vrcholy vznikaji na zaklade mapy". Ale mapa je mapa, nanasi se stejne jako obrazkova mapa/textura. Udava se ktere body na mape odpovidaji kterym vrchlum (texturovaci coordinaty), to aby se vedelo jak mapu napnout na model.
19.1.2010 07:23:54   195.80.172.xxx 00
"displacement mapa je definována pozicí vrcholů" : Ale veď sám si napísal, že táto mapa vzniká až po vymodelovaní detailného modelu a vyrenderovaní do mapy, takže tá veta je správne. Ale pri procese obrátenom to môžeš samozrejme napísať aj opačne (vrcholy vznikaji na zaklade mapy").
A k tomu, ako sa robia decaly... všetko to závisí na konkrétnom prípade, niekde je dispacement mapa zbytočná, niekde nie. Ak by išlo o relatívne veľkoplošný efekt (do dverí sa spraví diera/ostrá prehĺbenina po guľke/inom projektile, ale zároveň sa dvere prehnú na relatívne veľkej ploche), tak to už bude pri dostatočnom ohle z oboch strán. Na zadnú stranu toto prehnutie nemôžeš prilepiť, lebo to by narušilo plynulosť povrchu z hľadiska textúr... Aspoň to si myslím ja.
18.1.2010 15:27:01   79.170.254.xxx 141
Tak těm grafům s výkonem se zatím směju. Dokud nebudou od jiného zdroje než je nV, tak nebudu věřit. Stejně tak jsem nevěřil ani výsledkům HD 58xx od ATI dokud je někdo neotestoval.
18.1.2010 16:10:46   62.134.46.xxx 43
bigfruit napsal:
...


Presne tak, v clanku jsou jenom rozvedene hlavni body z prezentace. Ale bohuzel i to vysvetleni je velky PR.

Treba ty kecy o teselaci a DM ve filmech =) chacha...
18.1.2010 17:11:42   217.195.161.xxx 140
kalamera napsal:
btw: GF100 NEMÁ HW teselační jednotky, proto jsou také tak pomalé, nemluvě o tom, že se o výpočetní výkon dělí s dalšími výpočty jako physx a s ořezávaním jádra pro nižší modely jejich počet bude klesat ;)
AMD oproti tomu má sice jenom jednu teselační jednotku, ovšem HW a oddělenou od odstatních výpočtů a ta samá jednotka je jak u HD5870 tak třeba u HD5670. u HD5970 jsou samozřejmě dvě, páč má dva chipy, takže hrubý teselační výkon HD5970 je dvojnásobný oproti HD5870 a tudíž větší jak GF100 a proto to porovnání s HD5870 ;)
Koukam, ze demagogie a blaboleni je u nekterych debatujicich na dennim poradku. Vsude je jasne dane, ze v architekture jsou HW teselacni jednotky a sup, uz tam vlastne zadne nejsou. Lidi zkuste aspon trosku rozumne debatovat misto placani uplnych nesmyslu.
18.1.2010 17:25:35   213.220.230.xxx 91
Citace:
GF100 NEMÁ HW teselační jednotky, proto jsou také tak pomalé, nemluvě o tom, že se o výpočetní výkon dělí s dalšími výpočty jako physx a s ořezávaním jádra pro nižší modely jejich počet bude klesat

Tohle jsem nepochopil, asi ta demagogie, jak může klesat počet něčeho, co ta karta (údajně) nemá?
18.1.2010 17:27:33   217.66.191.xxx 70
V jednom ma ale kalamera pravdu. A to s orezavanim jadra u Fermi. Ze nizsie modely budu mat menej teselacnych jednotiek. By ma zaujimalo ako je to u ATI. Ci aj v nicsich triedach GPU bude ten isty teselator s rovnakym vykonm. Mozete napisat ako to je?
18.1.2010 20:08:43   85.207.115.xxx 00
kalamera napsal:
Slajdy mi přijdou hodně pochybné, zejména vodoznak "Vaclav Vlcek NVIDIA CONFIDENTIAL 2010.01"


Že by to bylo proto, aby se při úniku poznal člověk, kterému ty slajdy unikly?
18.1.2010 20:28:57   90.176.102.xxx 61
Herkis napsal:
Federmanne, už zase kážeš bludy. Tesselaci měla Nvidia už na NV20 (Gforce3). ATI přišla s TrueForm o půl roku později na R200 (Radeon 8500).


Jo a příroda ji má 13,5mld roků, takže nic nového. Nvidia ji má ve všech GPU odjakživa…
18.1.2010 20:33:44   109.78.47.xxx 51
net.Xtreme napsal:
Citace:
GF100 NEMÁ HW teselační jednotky, proto jsou také tak pomalé, nemluvě o tom, že se o výpočetní výkon dělí s dalšími výpočty jako physx a s ořezávaním jádra pro nižší modely jejich počet bude klesat

Tohle jsem nepochopil, asi ta demagogie, jak může klesat počet něčeho, co ta karta (údajně) nemá?

to bylo dobry....
18.1.2010 22:32:44   77.242.80.xxx 80
Bohumil Stejskal napsal:
budou čekat ještě 3 měsíce na Fermi s 512 core a 6 měsíců na něco za !přijatelný" peníz ( +-9 000 Kč ) od nVidie v mainstreamu. Tak si to čekání užijte


a ty máš nějakej neodbytnej pocit, že si prostě musíš tu grafickou kartu koupit, abys byl in? já teda ne...já si novou grafickou kurtu požizuju až ju potřebuju, nebo spíš rovnou až přestavuju či obměňuju celé PC, no kupodivu s C2D a GTX260 vydržím ještě zatraceně dlouho, Sony a MS maj v plánu kvačit na svých současných konzolích ještě několik let-a do té doby se grafika ve hrách stejně nikam nepohne, protože je třeba, aby to fungovalo multiplatformově, o těch pár nesmyslných "prej DX11" efektech ve hrách jako Dirt2 či posledním Stalkeru nemá smysl mluvit, jsou k ničemu a bez porovnávacích statických screenů nejsou ani rozpoznatelný
19.1.2010 01:02:46   90.179.49.xxx 72
No clanek pekny, PR recicky taky, slajdy a prezentacni videa totez, co se dalo taky cekat ze... osobne se ale bojim toho, ze az budou prvni testy v realnych hrach... FERMI nemusi vubec vitezit jako ledoborec, (klidne taky muze) ale az budu muset cist komentare v podobe fanATIku a nVidiotu, tak zbohem. Klidne nech FERMI prohraje "souboj" ve vsech dnesnich hrach, (hlavne at je to plinule) jen aby byla konkurenceschopna, kdyz ty prave "nextgeneration" hry prijdou! Jen nech si zase lidi nepletou "nextgeneration" v podobe "S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat" kde narychlo vecpou nejakou tessalaci, ktera za ne udela vse kulatejsi. (prvni creeny byly des) V te hre klidne muze byt hromada faktoru (osobne me do detailu nezajima jake) kvuli kterym, FERMI nemusi podat adekvatni vykon. Tedka klidne muzete napsat ze "kupuju Grafiku dnes a chci ten adekvatni vykon, za sve penize". Ano, to je pekne, chceme to vsichni, ale taky vsichni vime, ze investice do PC HW kvuli hram je od zakladu ztratovej podnik... (hlavne pro lidi co meni GK rok co rok) ale malo lidi si uvedomuje, ze NextGenGrafika se ne vzdy dela pro OldGenHry... (vubec dneska uz jen kvuli hram!) proste jak ATi, tak nVidia, udelaji svuj produkt, ukazou co dokaze v idealnich podminkach vyvojarum, pak je to jenom na nich, kterou cestou se vydaji. A tuhle cestu vam neukaze zadnej megalomanskej test, vsech DX9, DX10 a DX10.1 her co byly programovane na Pocitacich s GF7,8,9 nebo X1,HD2,3,4... bohuzel se obavam, ze az budou ty ocekavane NextGen hry, tak tady bude mozna uz FERMI2 nebo HD6000... takze pokud FERMI nepoda adekvatni pomer/cena/vykon proti Radeonum, tak se zopakuje chyba R600 a GT200, kdy moznosti a potencial cipu zustanou nevyuzity a az na ne dojde, bude jim chybet zase ten vykon. Proto fanATIci a nVidioti si uvedomte, ze zavrhovat grafiku jen proto, ze vase oblibena hra v testech nedopadla nejlepe proti konkurenci, neznamena hned ze je to trapas, ale dokazuje to jen to, ze neni pro to stavena! Jinac ohledne Obermaieroveho Blogu... pekne napsano, taky to tak nejak vidim. Zkusenejsi pochopi, moudrejsi ustoupi... a zbytek bude zase rozepisovat sve trapne postrehy proti clanku.
19.1.2010 01:07:38   90.179.49.xxx 73
ze neni pro to stavena! Jinac ohledne Obermaieroveho Blogu... pekne napsano, taky to tak nejak vidim. Zkusenejsi pochopi, moudrejsi ustoupi... a zbytek bude zase rozepisovat sve trapne postrehy proti clanku.
19.1.2010 06:02:52   69.249.251.xxx 53
Po precteni tvyho clanku, clanku semiccurate s peknym cislem diskuzi jako bonus pro me, neposledne i tveho blogu je hezky videt ze nejses jenom nejaci obycejni novinar se zkusenostmi OC nebo vizemi Kachen Pozitivni Cine ci akcionar Jsem-Hung Chuje ale taky tobe dobre jde i role Psychiatra nebo alespon malinkateho psychologa. IMO je nejvetsi problem v tobe. To ze ses udelal prdel z lidi o cene karty fermi kolem 2000 kacek vic lidi chapalo jako o chybejici cifre navic. To uz jsi mel hezky pripraveno abys omluvil, pardon vysvetlil lidem casy kdyz jsi psal clanecky vo fermi pred temer pul rokem co byly taky Predzvesti typu, spolknete to i s navijakem co? A to jsi jeste stihnul ke clanku dopsat neco v stylu, az bude karta k mani, pak si popovidame jestli jsem mel opet pravdu nebo ne, pac to bych prosil verejne zde vysvetlit. Vsadim se ze neni jedinej ctenar ktery by jiz tehdy nebyl vsimnul ze jses hodne moudry, predvidatelny az doted, kdyz jses najednou od nervu nevedel odolat naporu taboru rudych z niceho nic. BOOM zde na PCT. Verejne, pak ti toho prislo lito, pochopitelne. Fanousci ati doted byly zticha, vypadalo to jako web pro zelene, no vida, "karta" se vobratila. Vis ty co? Stado volu vede ten nejvetsi, tak hazej pohledy do zrcadla. U mne jsej ted zkutecne neco jako R.H.-positive, a priste az budes zkladat nakej blog, prvne ho nech zklasifikovat u vnitrnolebecnich institucich pred vydanim protoze jasne kaze kdo zde neni v poradku. Dekuji.
Hezky den vsem.
19.1.2010 09:22:58   62.77.84.xxx 43
Na Fermi se těšíme už přes rok. Je to jak s Mafií 2 - všichni na ni čekají, ale nikdo z ní neviděl víc, než pár nemnohoříkajících obrázků. A jak to nakonec dopadne, to ukáže až vydání. Ale i tak se těším. Pokud to bude opravdu výkonné a nVidia nepřestřelí cenu, mohlo by to cuknout s cenami konkurence krapet dolů a pak bych si už asi tu 5870 pořídil.
19.1.2010 18:42:27   82.150.166.xxx 11
lukasg napsal:
A ko**ti to vždycky budou okecávat.

nojo to vidim jako vy dva co? pro : "jindra72 , lukasg"
21.1.2010 20:15:38   89.103.49.xxx 30
Heh, tenhle příspěvek potom klidně smažte. Mě to všechno (hlavně reakce lidí na každou "velkolepou" prezenci nějaké firmy) připadá jako hodně špatná komedie... Tim myslim všechny tyhle bouřlivý diskuse a bohužel i některé články, které vznikají na webech. Už je to pomalu stejné, jako nějaká prezence Amwaye a jejich zastánců. Každý má na něco samozřejmě svůj názor ale svůj tu raději nebudu proklamovat, abych byl ostatníma nařčen a četl spousty urážek. Opravdu redaktorům nezávidim v těchhle situacích. Mě to připadá jako kdyby lidi zamrzli někde na stromech. Je jasný, že když vyjde něco novýho v technice, že to bývá rychlejší, pevnější, menší nebo větší s menší váhou, ekologičtější... O tom už svět je a nevim proč se s tim spousta lidí nechce smířit. Od toho je tu konkurence, aby zase vydala něco lepšího a pohly jsme se všichni dál. Ostatně jde stejně jen o byznys. A kdyby tomu tak nebylo a každej by čekal jen na ten svůj sen, kterej má někdy vyjít, tak by lidi dneska nejezdili autem, ale třeba čekali až si koupí svoji mezigalaktickou Enterprise loď, kterou někdo slibuje že jednou bude a hlavně by si to auto nikdo nemohl dovolit. Tak to prostě nefunguje, teda aspoň ne v normálnim životě. Ve světě IT je to tedy bohužel asi jinak a je to smutný.
24.1.2010 10:48:24   92.62.224.xxx 00
Václav Vlček napsal:
Bohuzel tohle jsou vsechny informace, ktere jsme na konferenci dostali. Alespon kapitoly 5,6 a 7 jsou nabite novinkami, ale bohuzel konkretne o vykonu a dalsich parametrech az v realnem testu. Co se tyce dualni karty, muze byt stejne jako u stavajici GTX 295 slozena ze dvou pomaleji taktovanych cipu, ktere nebudou mit TDP 500W dohromady...


no kdyz jsme zrovna u te kapitoly 6, tak je tam velmi zvlastni ta fotka te karty, okraj PCB a mustky pro SLI vypadaji dost pochybne, to je nejaka maketa nebo co to je? Jsou uz vubec vzorky, co vypadaji jako standartni karta, videl je nekso na vlastni oci a funkcni?
25.1.2010 19:23:30   213.192.35.xxx 22
Tak se pomalu začínají sem tam objevovat zprávičky, že A3 revize není zrovna to pravé ořechové a vypadá to, že se pravděpodobně bude čekat na A4 revizi. Respektive je pravděpodobné, že se v březnu dočkáme nějakých Fermi karet, ale pouze ořezané verze 360 na A3 revizi, ale plná 380ka ke koupi nebude. Navíc když se veme výkon Fermi s 512ti jádry ve Far Cry2 proti novým Radeonům, tak to pro 360ku nevypadá zrovna moc růžové. Stejně tak to vypadá, že očekávaný Radeon s jádrem na 1GHz by mohl slušně potrápit i plnou Fermi, zvláště pokud Ati kromě rychlejšího čipu sežene i rychlejší paměti, protože ty jsou hlavní brzdou a ne čip. U dvoučipovky pak má Ati taky velmi výraznou rezervu, jak u čipu, tak u pamětí. Nvidia se tak asi zapotí, teda ne asi, oni se hoši už slušně potí teď i přes tu zimu venku .

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

245 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.