Hlavní stránka Hardware Grafické karty Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 7.6.2009
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.


Úvod

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
screenshot bez vyhlazování hran — všimněte si například lana ve spodní části obrázku

Nejspíš mezi vámi není nikdo, kdo by v životě neslyšel pojem Antialiasing (zkráceně AA), který se do češtiny překládá jako vyhlazování hran. Také praktické zkušenosti s typickými "zubatými hranami" má asi každý a antialiasing zapínáme právě proto, abychom se těchto hran zbavili. Pojďme se proto společně podívat, jakými všemi způsoby se tzv. aliasing projevuje, a jak se tyto problémy řeší.

Z geometrie do počítačová grafiky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Počítač vytváří 3D objekty jako síť polygonů (trojúhelníků), které se následně potahují texturou. Čím je tato sít podrobnější, tím věrnější bude i obraz. U lidské hlavy to znamená daleko lepší zaoblení lebky, věrnější záhyby ušních boltců a podobně. Po vygenderování celého obrazu v paměti počítače je ještě třeba přizpůsobit jeho formát pro zobrazení na monitoru. K tomu se v dnešní době používá tzv. rasterizace. A právě při tomto procesu dochází ke vzniku tolik nepopulárních zubů a dalších vad.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
329 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 157.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.