vliv-cpu-na-herni-vykon-3-3-herni-vykon-procesoru
Hardware Článek Vliv CPU na herní výkon 3/3: Herní výkon procesorů

Vliv CPU na herní výkon 3/3: Herní výkon procesorů | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

18. 2. 2009 06:00 152

Seznam kapitol

1. Úvod - Konečně ve finále .. 2. Testovací sestavy 3. Testovací hry a metodika 4. Jak číst grafy a tabulky? 5. Fallout 3 6. Call Of Duty 5 7. Left 4 Dead 8. Far Cry 2 9. Dead Space 10. Bioshock 11. World In Conflict 12. Tomb Raider Underworld 13. GTA IV 14. Call Of Duty 4
15. Devil May Cry 4 16. Crysis Warhead 17. S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky 18. Brother In Arms: Hells Highway 19. Race Driver: GRID 20. Half Life 2: Episode Two 21. Company Of Heroes: Opposing Fronts 22. Mass Effect 23. Unreal Tournament 3 24. Enemy Territory Quake Wars 25. Shrnutí výkonu 26. Nárůst výkonu s přetaktováním 27. Poměr cena - výkon herních procesorů 28. Závěr celého testu

Dnes se naposledy podíváme na vliv výkonu procesoru počítače na herní výkon. V třetí a závěrečné části srovnáme šest zajímavých procesorů na základních frekvencích. Změříme, jak si poradí s klasickou i duální grafickou kartou a porovnáme jejich výkon. Také si řekneme, jak se herní výkon zvýší po přetaktování, a jestli má smysl taktovat CPU kvůli hrám.

Reklama

Vzhledem ke skutečnosti, že v nižších rozlišeních je vliv výkonu procesoru obrovský na úkor grafické karty, zcela jsem vypustil nižší rozlišení než 1680x1050. My chceme hlavně zkoumat vliv CPU na grafickou kartu, a to se nám v nižších rozlišeních nemůže podařit. Vtip je v tom, že pokud k pomalému CPU, spustíte hru v rozlišení 1280x1024, je úplně jedno jakou máte grafiku - výsledné fps totiž v tak nízkém nastavení ovlivňuje pouze CPU. Je jedno zda máte Radeon HD4850 a nebo Radeon HD4870 X2 - fps budou stejná, limituje je CPU v nízkém rozlišení!

Proto nebudeme testovat nic pod rozlišení 1680x1050, teprve tam se vliv CPU, snižuje. První rozumné "herní" rozlišení je tedy 22" LCD - 1680x1050. To jsem nutně doplnil vyšším rozlišeních 24" panelu 1920x1200 a úplný luxus v podobě 30" panelu s rozlišením 2560x1600 najdete také. Všechny hry, kde to bylo možné, jsem testoval také s vyhlazováním 4xAA, většinou není vyšší nastavení nutné.

Vliv CPU na herní výkon 3/3: Herní výkon procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz

  • Call Of Duty 4: Modern Warfare - (DX9) + Fraps. Hrál jsem několik minut úvod mise "War Pig", až do okamžiku kdy tank projede do druhé části obrazovky a hra si uloží "Checkpoint". Úsek jsem hrál dvakrát a použil průměr. Nastavení bylo vše na maximum, hodnota AF byla napevno zvolena v ovladačích. AA jsem nastavil ve hře.
  • Call Of Duty 5: World At War - (DX9) + Fraps. Hrál jsem několik minut úvod prvotní mise, kdy se dostanou vaši američtí vojáci na Atoll a hra začíná. Hraní jsem končil "vybílením" vesnice a uložením "Checkpointu" na cestě v džungli. Opět i zde jsem opakoval hraní dvakrát a zprůměroval. Nastavení bylo vše na maximum, hodnota AF byla napevno zvolena v ovladačích. AA jsem nastavil ve hře. Pozor, tato hra limituje maximální fps, je nutné zadat v konzoli příkaz, který limitování zruší.
  • Devil May Cry 4 - (DX10) + benchmark + Fraps. K testu jsem využil vestavěné demo a benchmark. Do grafů jsem zařadil výsledek z posledního - nejnáročnějšího testu. Minimální FPS jsem zaznamenal Frapsem. Nastavení vše na "High", AF napevno v ovladačích a AA ve hře.
  • Enemy Territory: Quake Wars - (OGL) + demo + Fraps. V této hře jsem nahrál vlastní timedemo v mapě Valley. Demo trvá několik minut a jeho průběh zaznamenal Fraps. Nastavení vše na maximum, AF i AA ve hře. Pozor, pokud se použije pro testování program TPU Bench, SLI neškáluje. Je nutné spouštět demo příkazem konzole, pak vše funguje.
  • Left 4 Dead - (DX9) + Fraps. Použil jsem plnou verzi hry, ve které jsem nahrál vlastní demo. Demo jsem spouštěl dvakrát a uložil průměr. Nastavení vše na maximum, AF i AA ve hře. Pozor, volbu menu "Multi Core Rendering" jsem zapnul, radikálně přidává na počtu fps.
  • Fallout 3 - (DX9) + Fraps. V tomto titulu jsem hrál několik minut dlouhý úsek se soubojem ve městě. Počet FPS opět zaznamenal Fraps a je výsledek vytvořil z průměru dvou hraní. Nastavení vše na maximum, hodnota AF i AA ve hře (v nastavovacím nástroji). Pozor, u karet Radeon je nutné ručně zeditovat konfigurační soubor, jinak existuje fps limit na 60 snímků.
  • Dead Space (DX9) + Fraps. Zde jsem hrál úvod po ztroskotání vaší lodi na plavidle Ishimura. Záznam FPS jsem končil po úvodní honičce s mutanty a nástupu do výtahu. Také zde jsem testoval dvakrát. Nastavení vše na maximum, AF i AA jsem nastavil v ovladačích.
  • Far Cry 2 - (DX10) + benchmark. Použil jsem vestavěný test, spouštěl jsem "Middle Ranch" dvakrát po sobě. Výsledek je opět průměr. Nastavení vše na "Very High", AF i AA nastaveno v benchmarku.
  • Race Driver GRID - (DX9) + Fraps. Jel jsem kompletní jedno kolo implicitního závodu "Race Day". I zde jsem opakoval hraní dvakrát a průběh přečetl z logu Frapsu. Všechny volby byly na High nebo Ultra, hodnota AF nastavena v ovladačích, AA ve hře.
Vliv CPU na herní výkon 3/3: Herní výkon procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz

  • Company Of Heroes: Opposing Fronts - (DX10) + benchmark. Použil jsem vestavěný test, jehož výsledky jsou v grafech. Nastavení vše na maximum, AF v ovladačích a AA ve hře.
  • Mass Effect - (DX9) + Fraps. Hrál jsem úvodní část hry, do setkání se dvěma roboty a vaší novou kolegyní. Prošel jsem úsek dvakrát a zaznamenal Frapsem. Nastavení vše na maximum, AF i AA nastaveno v ovladačích. Pozor, pro odstranění omezení fps na 60 snímků je nutné zeditovat ručně konfigurační soubor.
  • Unreal Tournament 3 - (DX10) + benchtool + Fraps. K testování jsem použil program benchtool a nastavil v něm boty v mapě ShangriLa. Vše nastaveno na maximum. Hodnota AA i AF nastavena v ovladačích.
  • Crysis Warhead - (DX10) + benchtool. Zde jsem použil testovací utilitu, která simuluje skutečné hraní od začátku hry až k vodopádu. Výsledky vypisuje samotná utilita. Nastavení bez vyhlazování i s vyhlazováním jsem snížil na Hráč. Hodnota AF v ovladačích, AA jsem nastavoval v menu testovacího nástroje.
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky - (DX10) + Fraps. V tomto případě jsem chodil několik minut v základním táboře. Také jsem sekvenci uhrál dvakrát a výsledek průměru je v grafu. Nastavení vše na High DX10, AF i AA nastaveno ve hře. (Použil jsem náročnou SAVE pozici od našeho čtenáře)
  • Brother In Arms: Hells Highway - (DX9) + Fraps. V této novince jsem dvakrát hrál úvodní misi v nemocnici, a zaznamenávání fps jsem ukončil u druhého Checkpointu. Nastavení vše na maximum, AF i AA nastaveno v ovladačích.
  • Half Life 2: Episode Two - (DX9) + demo + Fraps. U této hry jsem nahrál několikaminutové demo, které jsem spustil a průběh zaznamenal Frapsem. Také zde nastaveno vše na maximum, AF i AA zvoleno ve hře.
  • Bioshock - (DX10) + Fraps. Testování této hry je tradiční, a zaznamenávám zde Frapsem průchod od nehody letadla do majáku. Opět testuji dvakrát a výsledek zapíši. Nastaveno vše na max, AF a AA zapnuto v ovladačích.
  • World In Conflict - (DX10) + benchmark. Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA i AF nastavena v menu hry.
  • Grand Theft Auto IV - (DX9) + Fraps. Hrál jsem několik minut hru od úplného začátku, projížděl jsem se městem, vystupoval a pobíhal po ulici. Záznam provedl Fraps, ze dvou měření. V ovladačích jsem nastavil AF, AA nefunguje. Restrikce pro paměť karet, maximální fps jsem odstranil v příkazovém souboru.
  • Tomb Raider Underworld - (DX9) + Fraps. Hrál jsem celou úvodní výukovou misi. Průběh jsem zaznamenal Frapsem, a zprůměroval ze dvou měření. Vyhlazování a AF jsem nastavoval přímo ve hře.

PS. Abychom již navždy umlčeli některé ojedinělé hlasy, kteří považují naší testovací metodiku za neprůhlednou a nejasně danou, máme zde řešení. Připravujeme usilovně rozsáhlý článek, ve kterém Vám čtenářům ukážeme, jak přesně každou hru testujeme. V článku najdete SAVE pozice, timedema, videa z testování, logy. Každý z vás si bude moci naprosto stejně nastavit hru a podle přiloženého návodu (videa) i nasimulovat naše měření. Tím jako první z ČR dáme čtenářům možnost absolutní zpětné vazby v měření fps ve hrách a prostor ke kontrole výsledků. Také vám to dá nahlédnout do naší "kuchyně" a poznáte, že otestovat 20 her není záležitost na pár minut.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama