Vliv CPU na herní výkon 3/3: Herní výkon procesorů
Seznam kapitol
Dnes se naposledy podíváme na vliv výkonu procesoru počítače na herní výkon. V třetí a závěrečné části srovnáme šest zajímavých procesorů na základních frekvencích. Změříme, jak si poradí s klasickou i duální grafickou kartou a porovnáme jejich výkon. Také si řekneme, jak se herní výkon zvýší po přetaktování, a jestli má smysl taktovat CPU kvůli hrám.
Dva poslední týdny jsme vám každé pondělí přinesli jeden pohled na procesorový výkon a jeho vliv na hry. Čtenost a ohlasy čtenářů hovoří o značném úspěchu obou předešlých částí. O popularitě také svědčí podobný test na některých méně významných českých webech, kteří si na tomto tématu chtěli také "přihřát polívčičku". Na náš mega-test ale jejich počin nestačí, nemůže se našemu testu rovnat v žádném směru. Ať už v komplexnosti našeho přehledu, ale hlavně jeho zpracováním a čitelným přínosem. My na tradici našich kladně hodnocených prvních dvou částí, navážeme dnes s posledním dílem. Ten vznikl pouze na žádost Vás, čtenářů. Přání a připomínky čtenářů jsou u nás na prvním místě, recenze píšeme pro vás.
Abychom vám podali obraz o procesorovém výkonu skutečně kompletní, přistoupíme dnes k testování konkrétních procesorů na základních taktech. Šest zajímavých procesorů porovnáme ve dvaceti hrách a třech rozlišeních, včetně vyhlazování. První část testu byla teoretická a obecná, srovnávali jsme platformy a nikoliv konkrétní CPU a grafiku. Už tehdy jsem ale tvrdil, že přetaktování procesorů se na herním výkonu nijak významně neprojeví, a dnes vám to dokáži měřením. Abychom ale dostáli slibům, a do budoucna zodpověděli i tuto častou otázku, vznikl právě dnešní test.
V druhém díle se obecná část týkala už jen procesorů a platforem, grafické karty jsme již zkonkretizovali. Ukázali jsme vám vliv CPU na duální grafické karty. V této části se více přiblížíme domácím podmínkám většiny čtenářů, kteří procesor nijak netaktují a používají ho na základní frekvenci.
Po úvodních kapitolách vás čeká kompletní porovnání výkonu procesorů na klasickou grafickou kartu s jedním GPU, poté na řadu přijde stejný test s duálním Radeonem HD4870 X2. Portfolio testovacích procesorů jsme rozšířili o AMD Athlon 64 X2 5000+ a jednojádrový Intel Celeron 420. První z nich představuje stále hojně používaný dvoujádrový Athlon, a druhý procesor jsem doplnil jen pro zajímavost - jak si povedou dnešní hry na Single Core. V další kapitole se podíváme, jak se vliv na herní výkon změní s nepřetaktovaným, a přetaktovaným CPU. V této souvislosti si také ukážeme, jaká minimální frekvence CPU, dokáže ještě "nakrmit" duální Radeon HD4870 X2 a kartu výrazně nebrzdí. Na závěr nás čeká i porovnání cen a výkonu, kde vyhlásíme nejvýhodnější herní procesor.
Co chceme zjistit?
Všechny dosavadní otázky jsme si zodpověděli v minulých dvou článcích. Aby bylo možné najít všechny poučky na jednom místě, zopakuji je dnes ve shrnujícím závěru. Hlavní dnešní náplní je otestovat procesory na svých defaultních pracovních frekvencích, v běžných konfiguracích a porovnání jejich výkonu s přetaktovanými procesory ze dvou prvních částí testu. Dnes budeme tedy hledat odpovědi na následující otázky:
- Jak si dnes výkonově stojí běžně dostupné (nepřetaktované) CPU na poli her?
- Jak velký vliv na herní výkon má přetaktování procesoru?
- Jaký poměr cena/výkon mají testované procesory?
- Jaká je minimální frekvence CPU, aby nebrzdil Single-GPU a Multi-GPU?