Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení | Kapitola 2
Seznam kapitol
Týden uplynul a my vám přinášíme druhý díl testu vlivu procesoru na herní výkon. V prvním díle jsme se zaměřili na systém osazený klasickou grafickou kartou s jedním GPU. Dnes v druhé části, porovnáme výkon procesorů s duálními kartami a SLI řešením. Budou i tentokrát výsledky vyrovnané, nebo se konečně dočkáme výraznějšího vlivu počtu jader? Na tuto otázku se budeme snažit nalézt odpověď.
Základem testovacích sestav jsou grafické karty GeForce GTX 295 a Radeon HD4870 X2. První z nich je vybavena dvěma GPU jádry G200 a PCIe přepínačem nForce 200. Druhý adaptér nese na svém PCB dvojici jader RV770 a jako PCIe přepínač louží čip PLX. V závěru se také podíváme na dvojici GeForce GTX 280 zapojených ve SLI. Sestavy jsem použil tři. První představuje osvědčený základ Intel pro Core 2 procesory. Druhá platforma je postavena na procesoru Core i7 a patici LGA 1366. Třetí sestavou bude výkonná deska s paticí AM2+ a procesor Phenom II X4. Podívejte se na následující popis sestav a jejich obrázky:
Sestava pro Core 2 je postavena na základní desce EVGA NF79, která je osazena čipsetem nForce 790i Ultra. Do ní jsem použil čtyřjádrový procesor Intel Core 2 Quad Q9550 se základní frekvencí 2830 MHz. Dvoujádrový čip jsem využil Core 2 Duo E8400 s frekvencí 3000 MHz. Základní frekvence pro nás nejsou důležité, všechny testy proběhly v přetaktovaném stavu. Operační paměť sestává ze 4x1GB DDR3 modulů Corsair a TeamGroup . Frekvence procesorů a pamětí vidíte na obrázcích nahoře, pro zvětšení na ně klikněte. Zdroj byl použit Thermaltake 1000W a pevný disk 500 GB Western Digital.
Konfigurace Q9550: Frekvence CPU 3600 MHz (425 MHz x 8.5), paměti 1700 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence FSB 425 MHz (1700 MHz).
Konfigurace E8400: Frekvence CPU 3600 MHz (405 MHz x 9), paměti 1620 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence FSB 405 MHz (1620 MHz). Nastavil jsem 405 MHz protože nForce 790i má na frekvenci 400 MHz "FSB Hole" a nefunguje korektně.
Druhá sestava je postavena na základu Asus M4A79 Deluxe s paticí AM2+ a sloty pro paměti DDR2. Procesor jsem osadil Phenom II X4 920 s frekvencí 2800 MHz, který jsem doplnil 4x1 GB Corsair DDR2-1066 MHz. Procesor jsem samozřejmě také přetaktoval, pro bližší informace klikněte na obrázek nahoře. V tomto případě jsem použil zdroj OCZ 720W, pevný disk je shodný s tím z první sestavy.
Konfigurace Phenom II X4 920: Frekvence CPU 3600 MHz (260 MHz x 14), paměti 1044 MHz s časováním 18-5-5-5-2T. Frekvence HTT sběrnice 2086 MHz (4172 MHz).
Poslední počítač je sestaven ze základní desky Gigabyte EX58-UD5 a procesoru Core i7 920 s pracovní frekvencí 2660 MHz. Použité paměti jsou 3x1 GB Kingston DDR3-2000 MHz. V této sestavě jsem použil stejný zdroj OCZ a pevný disk Western Digital jako u předchozí sestavy AMD.
Konfigurace Core i7 920: Frekvence CPU 3600 MHz (180 MHz x 20), paměti 1440 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence QPI sběrnice je 6,4 GHz, frekvence unCore 2880 MHz.
Hardware | |
Procesor | Core 2 Duo E8400, Core 2 Quad Q9550, Core i7 920, Phenom II X4 920 |
Paměť | 4x 1GB Corsair DDR2-1066, 3x Kingston DDR3-2000, 4x 1GB Corsair DDR3-1800 a TeamGroup DDR3-1800 |
Základní deska | Asus M4A79 Deluxe, Gigabyte EX58-UD5, EVGA NF79 |
Grafická karta | 2x GeForce GTX 280, GeForce GTX 295, Radeon HD4870X2 |
Zdroj | Thermaltake 1000W, OCZ 720W |
Ovladače | GeForce 181.22 |
Software | |
Operační systém | Vista Ultimate 32-bit |
Verze DirectX | Microsoft DX9.0c, DX10 |
Hry v první části jsem otestoval pouze v přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Smysl testu není testovat konkrétní procesory ale platformy, počet procesorových jader a jejich vliv na Dual-GPU grafiku. Všechny CPU mají stejné frekvence a tedy víceméně totožné podmínky.
Ve všech případech pracovaly procesory na frekvenci 3600 MHz, tedy můžeme jejich výkon porovnat. Ani jeden z procesorů nemá odemčený násobič a postupoval jsem v přetaktování běžnou metodou, jakou by asi zvolila většina uživatelů. Paměti jsou na všech platformách různě nastavené a jejich propustnost jste si mohli prohlédnout. Jak ale zjistíme, na herní výkon nemá různá hodnota propustnosti žádný reálný dopad. Důležitá je kapacita RAM, která byla vždy ve Windows Vista kolem 3 GB.
Testovací hry
Pod DirectX 9.0 jsem testoval: Fallout 3, Dead Space, Brothers In Arms, Race Driver GRID, Half Life 2 Episode Two, Call Of Duty 4, Call Of Duty 5, Mass Effect, Left 4 Dead, GTA IV, Tomb Raider Underworld. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Crysis Warhead, STALKER Clear Sky, Far Cry 2, Bioshock, World In Conflict, Devil May Cry 4, Company Of Heroes, Unreal Tournament 3. Jediná OpenGL hra je Enemy Territory. Pro všechny hry jsem aplikoval poslední patch. Pouze u hry S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky jsem ponechal 1.5.07, jelikož v novější nefunguje vyhlazování nastavené ve hře.
Ovladače
Grafické karty byly testovány s posledními verzemi ovladačů GeForce 181.22, které vylepšují stabilitu v některých titulech. U testu duálních grafik jsem ještě pro Radeon HD4870 X2 použil nové Catalyst 9.1. Se žádnými s ovladačů jsem neměl problémy a vše pracovalo příkladně, u GeForce se zlepšila funkčnost ve Fallout 3 a hra už nepadala.