NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze | Kapitola 5
Seznam kapitol
Od našeho výkonového preview této karty uběhly tři týdny, a je tu čas na kompletní recenzi. Výkon duální novinky porovnáme ve dvaceti hrách, a proti ní postavíme všechny důležité grafické hráče současnosti. Srovnávat budeme proti kartám ve SLI a Tri-SLI, nezapomeneme na žádné aspekty, které by pro vás mohly být zajímavé. Test spotřeby, hlučnosti a přetaktování nebude chybět. Bude mít GeForce GTX 295 ve všech hrách takový náskok, který ukázala v preview? To dnes zjistíme.
Testovací sestava se skládá ze základní desky Asus Rampage II Extreme. Paměti posloužily 3x2GB Transcend DDR3 1333MHz CL8. Dále jsme k testování použili nový procesor Core i7 965 Extreme. Úložiště je sestaveno z disku Seagate 750GB, zdroj jsem použil Gigabyte Odin 1200W. Ovladače jsou nejnovější dostupné verze. Podívejte se na galerii všech testovaných grafik:
Asus Radeon HD 4870 X2
NVIDIA GeForce GTX 295
Radeon HD4870 512MB/1GB
GeForce GTX 260 216
GeForce GTX 280 - Single
GeForce GTX 280 - SLI
GeForce GTX 280 - Tri SLI
Hardware | |
Procesor | Core i7 965 Extreme @ 3.6GHz |
Paměť | 3*2048MB Transcend DDR3 - 26-9-9-9-1T 1600MHz |
Základní deska | Asus Rampage II Extreme |
Grafická karta | Několik modelů |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Ovladače | GeForce 181.20 (185.20), 180.84 WHQL, Catalyst 8.12 |
Software | |
Operační systém | Vista Ultimate 32-bit |
Verze DirectX | Microsoft DX9.0c, DX10 |
Hry jsem otestoval v mírně přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Nastavení bylo: CPU 3600MHz (133x27), QPI 3200MHz, unCore 3200MHz, paměti na 1600MHz při časování 26-9-9-9-1T.
Všechny testy proběhly pod operačním systémem Windows Vista Ultimate 32-bit. V minulém testu se několik čtenářů ptalo, proč používám 6GB paměti na 32-bitovém systému. Odpověď je ale jednoduchá. Testovací stroj je takto od výrobce osazen, a já mám své testovací hry na přenosném harddisku s Vista 32-bit. Právě ale testuji hry nainstalované na 64-bit verzi Windows, tudíž možná už příští test bude plně na 64-bit operačním systému.
Testovací hry
Pod DirectX 9.0 jsem testoval: Fallout 3, Dead Space, Brothers In Arms, Race Driver GRID, Half Life 2 Episode Two, Call Of Duty 4, Call Of Duty 5, Mass Effect, Left 4 Dead, GTA IV, Tomb Raider Underworld. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Crysis Warhead, STALKER Clear Sky, Far Cry 2, Bioshock, World In Conflict, Devil May Cry 4, Company Of Heroes, Unreal Tournament 3. Jediná OpenGL hra je Enemy Territory.
Ovladače
Grafické karty byly testovány s posledními verzemi ovladačů. Starší modely GeForce GTX 200 jsem testoval s WHQL verzí driveru GeForce 180.48. Pro GeForce GTX 295 poslal výrobce zatím poslední a doporučenou verzi, která kartu podporuje - Beta GeForce 181.20. Výkon proti prvotním verzím 180.87 a 180.88 ale mnoho nestoupl, spíše šlo o opravu chyb v některých titulech. Jedinou hru Crysis jsem ale testoval s Beta verzí 185.20, protože s oficiálním driverem hra ve vyšších rozlišeních zlobila. Radeon HD4870 X2 jsem testoval s poslední WHQL verzí Catalyst 8.12.