nvidia-geforce-gtx-295-kompletni-recenze
Hardware Článek NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze | Kapitola 28

Z. Obermaier

Z. Obermaier

8. 1. 2009 01:00 79

Seznam kapitol

1. Úvod - souboj titánů ... 2. Představení testovaných karet 3. NVIDIA GeForce GTX 295 - 1792MB 4. Porovnání karet a specifikace 5. Testovací sestava 6. Testovací hry a metodika 7. 3DMark Vantage 8. Fallout 3 9. Call Of Duty 5 10. Left 4 Dead 11. Far Cry 2 12. Dead Space 13. Bioshock 14. World In Conflict 15. Tomb Raider Underworld
16. GTA IV 17. Call Of Duty 4 18. Devil May Cry 4 19. Crysis Warhead 20. S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky 21. Brother In Arms Hells Highway 22. Race Driver GRID 23. Half Life 2 Episode Two 24. Company Of Heroes Opposing Fronts 25. Mass Effect 26. Unreal Tournament 3 27. Enemy Territory Quake Wars 28. Shrnutí výkonu 29. Spotřeba, teplota, přetaktování 30. Závěr

Od našeho výkonového preview této karty uběhly tři týdny, a je tu čas na kompletní recenzi. Výkon duální novinky porovnáme ve dvaceti hrách, a proti ní postavíme všechny důležité grafické hráče současnosti. Srovnávat budeme proti kartám ve SLI a Tri-SLI, nezapomeneme na žádné aspekty, které by pro vás mohly být zajímavé. Test spotřeby, hlučnosti a přetaktování nebude chybět. Bude mít GeForce GTX 295 ve všech hrách takový náskok, který ukázala v preview? To dnes zjistíme.

Reklama
NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Procentuální vyjádření výsledků je ošemetná věc, což připomínám v každém testu. Může se totiž stát, že budou mít soupeři v nějakém dávno nehratelném nastavení například 3 a 6 fps, hrát se to nedá ani na jedné kartě, jedna z nich si ale odnáší o 100 procent lepší hodnocení. Proto spíše než k tomuto přepisu výkonu, se podívejte na reálná fps u her, které vás zajímají. Tam nejlépe poznáte rozdíl ve výkonu karet.

Procentuální vyjádření je ale tradičním zhodnocením testů, proto ani zde chybět nemůže. Pro příští test zkusíme vymyslet nějakou realističtější metodiku, třeba procentuální shrnutí pouze plynule hratelných nastaveních. Z důvodu velkého množství her a nastavení, jsem hry rozdělil do tří samostatných tabulek. Zde okomentuji výkon v každé hře, a nakonec si prohlédneme i finální procentuální vyjádření výkonu. Nejprve podle rozlišení, pak kompletně. Na úplný závěr ještě najdete tabulku minimálních fps u vybraných her a náročného nastavení.

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

V tabulce vždy 100 procent odpovídá kartě GeForce GTX 295, s tou dnes srovnáváme. První horu je Far Cry 2, zde je výkon Radeonu a GeForce vyrovnaný pouze v nastavení bez vyhlazování (Radeon je v 2560x1600 lepší), jinak GeForce značně vede - náskok je od 3 do 30 procent. Ve hře Left 4 Dead je výkon soupeřů velmi vyrovnaný ve všech nastaveních. GeForce má náskok od 3 do 10 procent. V titulu Fallout 3 je situace podobná, o několik málo procent vždy GeForce vede (3-5 procent). Dech ji ale dojde při nejvyšším rozlišení a vyhlazování, zde Radeon vítězí. V Call Of Duty 5 si vede GeForce lépe všude, její náskok je 1-17 procent dle nastavení. Ve hře Dead Space prostě nefunguje CrossFire, což dokládá i lepší výsledek klasického Radeonu proti duálnímu. GeForce zde boduje s náskokem od 40-60 procent. Ve hře Bioshock vede o malý kousek GeForce se zanedbatelným náskokem 1-5 procent. Strategie World In Conflict také více přeje GeForce, která je vždy lepší o 10-20 procent. Poslední hrou z první tabulky je nový Tomb Raider Underworld, ve kterém GeForce získala značný náskok. Výkon je vyšší o 40-55 procent.

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhou tabulku otevírá GTA IV, hra extrémně limitovaná procesorem. V našem případě ale přetaktované Core i7 dokáže z karet vymačkat maximum. Zde GeForce vede ve všech testech rozdílem 14-26 procent. Ve hře Devil May Cry 4 také většinou vede GeForce s rozdílem 7-12 procent, Radeon zvítězil v nejvyšším nastavení. V postarším Call Of Duty 4, Radeon poráží GeForce v základním rozlišení bez vyhlazování. V ostatních nastaveních je GeForce trochu lepší s rozdílem 5-11 procent. U hry Crysis Warhead je v rozlišení 1920x1200 vždy značně lepší GeForce, má náskok 25 procent. U vyššího rozlišení ale hra není plynule hratelná ani na jedné kartě, Radeon zde ale GeForce překonal. Relativní novinka S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky je první hrou, kde má Radeon vždy navrch, jeho výkon je vyšší o 8-23 procent. Zajímavý je výkon v nejvyšším nastavení, kdy ale hra není plynule hratelná na ničem. Tam Radeon překonal GeForce o 325 procent. Zde musí NVIDIA na ovladačích zapracovat. Válečná střílečka Brother In Arms přeje více GeForce, která podává vyšší výkon o 3-23 procent. Další hrou, která přeje ve všech nastaveních Radeonu, je Race Driver GRID. Radeon získává náskok od 2-35 procent dle nastavení. Poslední hra druhé tabulky je Half Life 2 Episode Two, která jednou přeje Radeonu a podruhé GeForce. Radeon byl lepší v základním a nejvyšším nastavení, jinak vede GeForce s 3-17 procenty.

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Poslední tabulka je krátká. V Company Of Heroes získala GeForce jasnou převahu a vítězí o 22-40 procent. Ve hře Mass Effect je GeForce lepší v nižším rozlišení, u vyššího je to naopak. Kde GeForce vede, je to o 16 procent, jinak je výkon Radeonu vyrovnaný. V Unreal Tournament 3 je také GeForce výkonnější v nastaveních bez vyhlazování, nebo s 4x AA. Tam má náskok 4-10 procent, v ostatních nastaveních je Radeon stejně výkonný nebo lepší. Poslední hrou je Enemy Territory, zde je Radeon s vyhlazováním 8x AA vždy výkonnější o 6-15 procent. Tam kde vede GeForce je rozdíl 4-25 procent. Na posledním řádku je skóre v benchmarku, které je zde pouze pro zajímavost, do souhrnného výsledku jej nezapočítávám.

Výkon v procentech

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon v jednotlivých hrách známe, zajímavé bude shrnutí výkonu v jednotlivých rozlišeních, které si prohlédneme v přehledné formě. Pokud tedy toto procentuální vyhodnocení přijmeme, je to takto: V rozlišení 1920x1200 bez vyhlazování, je GeForce GTX 295 o 15 procent výkonnější. Pokud v tomto rozlišení zapneme vyhlazování 4xAA, náskok GeForce GTX 295 zůstává stejných 15 procent. Půjdeme-li ještě dále, a zapneme vyhlazování 8x AA (8QAA pro GeForce), Radeon HD4870 X2 ukáže svůj potenciál a rozdíl se rapidně sníží. GeForce GTX 295 je výkonnější pouze o 5 procent. V tomto nastavení jsou víceméně všechny testované hry (pro které jde tato volba jde zapnout) plynule hratelné na obou soupeřících grafikách (někde je ale už micro-stuttering nepříjemný).

V rozlišení 2560x1600 bez vyhlazování, se rozdíl mezi kartami trochu sníží. GeForce GTX 295 je zde výkonnější o 12 procent. Zajímavé je stejné rozlišení 2560x1600 s vyhlazováním 4x AA, kde jsem dal do tabulky dvě hodnoty. První hodnota představuje výkon ve všech hrách, kromě S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky (4x AA), kde všechny GeForce totálně pohořely a jde o nějaký bug v driverech. Zde je GeForce výkonnější o 13 procent, což reálně kopíruje trendy z předešlých testů. Pokud ale výsledek z oné hry připočteme do procentuálního vyjádření, skóre se radikálně změní. Pak je Radeon HD4870 X2 o necelé 1 procento výkonnější než GeForce. Pokud se ale podíváme na všechny hry, zjistíme že reálně tomu tak není (Radeon je lepší pouze v pěti hrách). Správnější je dle mého názoru nižší číslo, co si zvolíte vy je na vás - máte oba výsledky v tabulce. Poslední řádek s vyhlazováním 8x AA je také podobný nižšímu rozlišení, a Radeon se na GeForce značně dotahuje. Rozdíl už je jen 6 procent. Některé hry jsou v tomto nastavení ale stále hratelné, projevuje se ale výrazněji micro-stuttering.

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Konečně se tedy dostáváme k finálnímu verdiktu a porovnání výkonu. Graf vyjadřuje výkon karet vůči GeForce GTX 295. Průměrem ze všech nastavení a rozlišení jsme dostali tento graf. Ten ukazuje několik zajímavostí. Radeon HD4870 1GB v průměru o procento překonává GeForce GTX 260 (216), a je vidět jasný posun s novými ovladači proti našemu nedávnému testu, kde byl o několik procent pomalejší. Tato karta dokonce výrazně atakuje mnohem dražší GeForce GTX 280, jejich výkon se v našich rozlišeních liší jen o 8 procent. Dva hlavní rivalové tohoto testu se od sebe mnoho neposunuli, GeForce GTX 295 je průměrně proti Radeonu HD4870 X2, výkonnější o 13 procent. No není to mnoho, na straně Radeonu je zde také možnost navýšení výkonu s dalšími ovladači, to ale platí i pro GeForce. Stávající drivery GeForce 181.20 nejsou zcela stoprocentní, a stále je zde prostor ke zlepšením výkonu.

Zde je nutné ještě říci, že výběrem her se dá výsledek značně ovlivnit. Pokud bychom například vybrali pro test pouze hry z první tabulky, byla by GeForce GTX 295 výkonnější o 20 procent. To ilustruje situaci na trhu, kdy Radeony v nových hrách většinou tápou a čekají na drivery, kdežto na GeForce již hrajete "naplno". Pokud bychom testovali karty pouze v nových hrách vyhrála by GeForce výrazněji, v mnoha starých titulech ale již AMD/ATi své ovladače vyladili a výkon Radeonu je tam skvělý. To také Radeonu HD4870 X2 pomohlo k dnešnímu dobrému výsledku.

Minimální fps

NVIDIA GeForce GTX 295 - Kompletní recenze
i Zdroj: PCTuning.cz

Úplný závěr patří pohledu na hodnoty minimálních snímků za vteřinu, které jsou pro plynulost hraní klíčové. Zde GeForce GTX 295 podává ve většině her lepší výsledky, z 63 měření vykazuje vyšší hodnoty ve 43 případech. Radeon HD4870 X2 měl vyšší snímky pouze ve 20ti případech. Tabulku si pozorně prohlédněte, uvidíte v jaké hře se fps propadá pod hratelnou úroveň a hra ztrácí na plynulosti.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama