Radeon HD4870 1GB vs. GeForce GTX 260 (216 SP)
Seznam kapitol
V dnešním testu se podíváme podruhé na výkon grafik vyšší střední třídy. Každá z nich je vyzbrojena posledními ovladači, a jejich současný výkon změříme ve dvaceti nejnovějších hrách letošního roku. Podíváme se na TOP 5 největších trháků vánoc, ale ani další tituly nepřijdou zkrátka.
Recenzi Radeonu HD4870 a GeForce GTX 260, jsme vám přinesli už celkem dávno. Od té doby stihli výrobci grafik vydat několik nových ovladačů. Právě nové ovladače jsou hlavním důvodem dnešního srovnání. Pokud se podíváte do původního článku, tak byl výkon obou karet velmi vyrovnaný a rozdíly byly zanedbatelné. Tato situace, kdy není jasně vyhlášen vítěz, ale dělá producentům karet vrásky na čele.
Pokud je totiž výkon obou karet v obecném povědomí stejný, nezbývá marketingovému oddělení mnoho možností, jak jednu kartu před druhou vyzdvihnout. Z pohledu trhu, musí být vždy jasně definován vítěz, a ten se v tomto případě hledal těžko. Výkon není ale vše, důležité jsou i provozní vlastnosti, spotřeba a hlučnost. Tyto vlastnosti hrají většinou při rozhodování (v oblasti herních karet) až druhořadou roli. Po této stránce má totiž GeForce před Radeonem značný náskok a mnoho výhod, marketing se ale na tom založit nedá. Zde je nutné zkrátka ukořistit zřetelněji prvenství i ve výkonu.
První, kdo se pokusil nahnout misky vah ve svůj prospěch, byla NVIDIA. Oznámila a uvedla na trh vylepšenou GeForce GTX 260, se 216-ti Stream procesory v jádře GPU. Karta má tedy o 24 SP jednotek více, frekvence ale zůstaly stejné. Tento produkt již dokázal v některých titulech stávající Radeon HD4870 512MB výrazněji překonat. AMD ale neztrácelo čas, a pozice v této třídě nehodlalo vyklidit bez boje. Zaprvé vydali několik nových ovladačů, které tradičně navyšovaly výkon ve starších titulech, ale také přišli na trh s vylepšeným Radeonem.
Tato karta řeší nejpalčivější problém karet řady Radeon HD4000, a to malou kapacitu Framebufferu (paměti). Zpočátku se mohlo zdát, že 512MB paměti musí stačit na všechny dnešní hry, není to ale pravda. Na většinu starších titulů ano, na některé novinky a nadcházející hry ale nikoliv. Vylepšený Radeon HD4870 tedy operuje s 1GB rychlých pamětí GDDR5, frekvence zůstaly stejné jako u prvního modelu.
Po stránce hardwarové jsou tedy oba rivalové připraveni, a jejich borci stojí proti sobě v ringu. Zbývá tedy poslední povolený doping, nové ovladače. Zelený tým vytahuje z rukávu nové drivery řady GeForce 180.48, které hrdě nazývá Big Bang 2. Tyto přinášejí v mnoha hrách znatelné navýšení výkonu, což nebývá u ovladačů NVIDIA běžné. Druhý zápasník se musí spokojit s Catalyst 8.11 jako poslední oficiální verzí. AMD tvrdí, že prosincové ovladače Catalyst 8.12 budou v některých hrách navyšovat výrazně výkon, v době testu ale nebyly k dispozici. Testujeme tedy s posledními WHQL verzemi z webu obou výrobců. Pokud se předpoklad výkonu Catalyst 8.12 prokáže, klidně test doplníme později srovnáním s novými drivery.