prvni-pohled-na-ovladace-geforce-180
Hardware Článek První pohled na ovladače GeForce 180

První pohled na ovladače GeForce 180 | Kapitola 4

Z. Obermaier

Z. Obermaier

16. 11. 2008 01:00 45

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Testovací sestava 3. Testovací hry a metodika 4. GeForce 180 - co přinášejí nového?
5. Testy výkonu 6. Shrnutí výkonu a tabulky 7. Zhodnocení a závěr

V těchto dnech se objeví WHQL verze ovladačů řady 180 pro grafické karty GeForce. My jsme se na novinky těchto "Big Bang 2" ovladačů podívali, a změřili jsme i nárůst výkonu proti předešlé verzi. Srovnáme také škálování výkonu SLI v téměř ve dvou desítkách nejnovějších her. Výsledky jsou někde vskutku impozantní.

Reklama

V této kapitole se krátce podíváme, co nové ovladače vlastně nabízejí a v čem spočívá jejich zásadní inovace. Novinek není mnoho, jistě ale potěší.

První pohled na ovladače GeForce 180
i Zdroj: PCTuning.cz

První slajd ukazuje v podstatě vše, co nám nová řada ovladačů přináší. V prvé řadě by měla nová verze znamenat nárůst výkonu proti starším řadám. Hlavně by se mělo zlepšit (již dnes dobré) škálování výkonu ve SLI. Druhým nejzásadnějším přínosem, je možnost SLI na čipsetu Intel X58 Express. Třetím vylepšením je možnost provozování dvou zobrazovacích panelů i při SLI. Poslední novinkou je integrace rozhraní PhysX přímo do ovládacího panelu ovladačů grafické karty, včetně rozšířené použitelnosti. Na všechny vyjmenované novinky se podívejme podrobněji, nárůst výkonu a SLI na X58 Express ale přeskočme. Budeme se těmto tématům věnovat dále (SLI na X58 Express ve zcela jiném článku).

První pohled na ovladače GeForce 180
i Zdroj: PCTuning.cz

Začněme tedy novým režimem zobrazení ve SLI. Až do této chvíle neexistovala možnost hrát hru na dvou monitorech a mít aktivované SLI. Pokud jste chtěli použít SLI a druhý monitor (třeba pro plochu Windows), musela být v systému osazená ještě jedna nezávislá grafická karta. Toto omezení konečně padá a s ovladači GeForce 180 je možné připojit dva monitory ke dvojici grafik ve SLI. Nyní můžete využít následující možnosti:

  • Hrát ve SLI hru na dvou monitorech současně - podporuje to pouze několik titulů (Fligh Simulator X, Supreme Commander, World In Conflict atd.)
  • Hrát ve SLI na jednom panelu hru, a na druhém mít plochu systému nebo aplikace
  • Hrát hru ve SLI na jediném panelu, druhý v tuto chvíli zhasne
  • Klonovat 3D hru na dva panely

Kromě těchto novinek, je možné využít i šest monitorů na třech osazených grafických kartách. tento režim nabízí i starší řady ovladačů, ten není žádnou novinkou.

První pohled na ovladače GeForce 180
i Zdroj: PCTuning.cz

Dalším vylepšením je implementace rozhraní PhysX do ovladačů. Na obrázku vidíme stávající možnosti. Buď osadíme jednu grafiku, která bude renderovat scénu i počítat fyziku. Druhá možnost je osadit trojici grafik ve SLI, kde spojené budou pouze dvě a třetí počítá fyziku. Ani v nových ovladačích neexistuje plnohodnotná možnost aby byly dvě grafiky spojené ve SLI a zároveň jedna z nich počítala fyziku. Na to pozor. Pokud v ovladačích zapnete při SLI možnost PhysX, tak první karta se neustále přepíná. V jednom okamžiku počítá fyziku a v druhém scénu, a takhle stále dokola. Škoda je , že PhysX počítá právě primární adaptér, který je ve SLI vytížen více než druhá karta.

V tomto směru nové ovladače nepřináší proti starší verzi žádnou změnu. To se týká i třetího obrázku, kdy osadíme jednu výkonnou grafiku na rendering scény a druhou výhradně pro počítání fyziky. Tato možnost je s námi již nějaký ten pátek.

První pohled na ovladače GeForce 180
i Zdroj: PCTuning.cz

Co se tedy týká PhysX, neudálo se nic nového. Jedinou změnou je sloučení voleb do jediného okna, jak ukazuje obrázek. Tajně jsem doufal, že bude fungovat kombinace "Aktivováno PhysX" spolu s "Aktivovat SLI". Ano volby jdou zapnout současně, přínos je ale nulový. SLI se prostě rozpojí a výsledkem je drastický propad FPS na úroveň jedné karty, zkoušel jsem to. Nejzásadnější inovace tedy ještě výrobce čeká - implementovat funkční spojení dvě grafiky ve SLI, z nichž jedna počítá i fyziku a SLI je stále aktivní a výkonné. Snad se dočkáme v nějaké další verzi ovladačů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama