CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany | Kapitola 23
Seznam kapitol
Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?
Výkon
Výkon obou řešení je ve vetšině her poznat, a ve vyšších rozlišeních je nárůst s druhou kartou někdy velmi zajímavý. S druhou GeForce do SLI můžete víceméně počítat s nárůstem výkonu 25-40 procent. Tento výkon navíc můžete investovat do vyššího vyhlazování a nebo si skutečně vychutnat hry na 30" panelech. Při rozlišeních 2560x1600 ale není vyhlazování již mnohdy ani potřeba. Nejvíce jej potřebujeme v rozlišeních 1680x1050 a 1920x1200, tam také podají obě Multi-GPU v mnoha titulech skvělé výsledky. Výkon dvou Radeonů je proti jedné kartě vyšší o 25-35 procent, což je se SLI plně srovnatelné. Výkonový nárůst je zkrátka poznat a obě řešení jsou si v tomto směru velmi vyrovnanými soupeři.
Spotřeba
Z hlediska spotřeby, je situace složitější. V prostředí operačního systému, jsou na tom GeForce ve SLI mnohem lépe a osobně nevěřím, že se ATi podaří snížit spotřebu jejich karet na takovou úroveň (ani s PowerPlay 2.0). Protože většinu času je počátač v tomto režimu, musím vyhlásit vítězným řešením SLI. A to přesto, že si řekne o 100W v zátěži více než konkurenční dvojice karet.
CrossFire vs SLI
Zde si musí každý uživatel projít nárůsty v konkrétních hrách, a rozhodnout se kde je jeho favorit lepší. Jsou hry, kde škáluje lépe CrossFire a někde je to naopak SLI. Když bych měl ale srovnat uživatelskou snadnost zprovoznění, mírů problémů a podobně, vyhrálo by bezesporu SLI. Když ale přihlédnu k mikrostutteringu, jsou na tom obě technologie stejně špatně. Poměr kde se tento jev projevil je 6:7 lépe pro ATi. Karty Radeon mají ale v některých titulech také artefakty a poruchy v obraze, u GeForce jsem to nezaznamenal. Obecně tedy hodnotím takto: Jednoduchost a bezproblémovost zprovoznění - SLI, provoz a problémy - lépe SLI, na kartách ATi bylo více problémů (s vypínáním CF, s ovladači atd.), mikrostuttering - obě technologie se s ním potýkají stejnou měrou (spíše ATi je na tom v tomto směru lépe).
Počet PCIe linek u CrossFire
Jak je vidět z testu, vliv počtu PCIe linek je patrný a nedá se zanedbat. V některých hrách je vliv menší, jinde celkem výrazný. Opět záleží na konkrétní hře a nastavení, pro podrobnosti se podívejte do jednotlivých kapitol her. Celkový procentuální rozdíl je 4-5 procent, v jednotlivých aplikacích je ale mnohdy mnohem vyšší.
Výhody, nevýhody
Výhoda SLI je bezproblémový provoz, a vysoká podpora her - kde tato technologie funguje. K duhu také musíme připočíst možnost akcelerace fyziky PhysX. Nevýhoda je omezená použitelnost pouze pro vyšší rozlišení, a obrovská spotřeba v zátěži spolu s enormními teplotami karet. Jasně proti také hovoří cena dvou karet a nutnosti pořízení drahé desky s DDR3 (nForce 790i Ultra).
CrossFire vás vyjde podstatně levněji, bude fungovat (sice hůře, ale ještě solidně) i na levné desce. Na těch úplně nejlevnějších ale spíše ne (viz ASRock). Naopak vás to bude stát více elektřiny v klidu, v záteži ale méně. Použitelnost tohoto řešení je také velmi dobrá a spousta her bude s CrossFire pracovat.
Horší je to u nových titulů, kde si na podporu v ovladačích zkrátka počkáte. ATi dělají ovladače totiž zpětnou analýzou, a proto některé hry fungují až dlouho po uvedení na trh. V tomto má NVIDIA výhodu, SLI mnohdy funguje i na úplných novinkách. Karty ATi také neumí PhysX, což se může časem ukázat jako velká nevýhoda.
Doporučení ...
Pokud chcete skutečně využít Multi-GPU, a máte tedy alespoň 24" nebo 30" panel, je rozhodnutí pouze na vás. Obě řešení fungují solidně, a výhody jednoho a nebo druhého jsem uvedl. Jestli se pro dvě grafiky rozhodnete, musíte čekat ale potíže na obou stranách. Jde pouze o to, zda dáte přednost menšímu zlu. Obecně mají Multi-GPU řešení stále co zlepšovat, a nejsou ani v roce 2008 stoprocentně použitelná.
Srovnání Tri-SLI zapojení najdete v článku společně s dvěma Radeony HD4870X2 v CrossFire X. Obrázek v kapitole "Testovací sestava" byl jen malou upoutávkou. Problém mikrostutteringu také detailně rozebereme v recenzi nového duálního Radeonu, kde si prohlédneme také projevy tohoto problému v průbězích.
Za zapůjčení testovacích grafik děkujeme Gigabyte CZ a SK, Asus Computer CZ