CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany
Seznam kapitol
Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?
Testů dvou grafických karet, jsem také my uvedli v minulosti několik. Většina dříve zveřejněných testů, a ne jenom na našem magazínu, obsahovala jeden zásadní prohřešek. Tou "chybou" bylo u zapojení CrossFire, využití všech možných pokročilých triků k dosažení kýženého výsledku. Pokud skóre ve hře nebylo adekvátní dvěma kartám (platí i pro duální kartu), vynaložil recenzent všechny dostupné postupy (přejmenování EXE, různá nestandardní nastavení ovladačů) aby skóre vypadalo v grafech lépe, a hlavně vyšší. Pak se ale stávalo, že navnadění čtenáři podobných výsledků nedosáhli a oprávněně si stěžovali.
My na věc tentokrát půjdeme jinak - z pohledu úplně běžného uživatele, který chce vyzkoušet Multi-GPU řešení, a nebude každý fps navíc podobným způsobem z karet "dolovat". Protože většinou ani neví jak. Náš test bude v duchu "instaluj a hrej". To znamená, že karty nainstalujeme a uděláme testy. Jak karty dopadnou bude tedy záležet na schopnosti jich samých a také ovladačů, ne na snaze recenzenta a jeho schopnostech učinit skóre vyšší.
Nové grafiky, nové Multi-GPU?
Obě Multi-GPU technologie jsou s námi několik let. První s komerčním využitím dvou karet přišla NVIDIA (jistě, 3DFx bylo úplně první). V roce 2004 jste mohli spojit dvě karty rodiny GeForce 6. To znamená, že NVIDIA SLI je v téměř nezměněné podobě na trhu čtyři roky.
ATi přišla s podobným řešením o rok později, s generací karet Radeon X800. Proti SLI ale vyžadovalo CrossFire speciální "master" kartu a obrazový DVI "dongle". Sám jsem si tento systém na vlastní kůži vyzkoušel, a stejně jako tehdejší hit Doom 3 to bylo "peklo na zemi". Topící a hlučné monstrum podávalo v některých titulech ale pěkné výsledky, špatná koncepce speciální karty a "donglu" si ale žádala pokrok.
Druhá inkarnace obou řešení přišla s kartami další generace - GeForce 7 a Radeonů X1000. ATi stále nutila zákazníky ke koupi "master" karty a také "dongle" byl stále potřeba. To se s další generací karet ale změnilo, a také ATi adaptovala koncept spojovacího můstku. Zároveň zmizela nutnost "donglu" a "master" karty. Tím se obě technologie znatelně přiblížily.
S novou generací karet, vždy přišla nějak vylepšená technologie Multi-GPU u obou výrobců. Nyní zažíváme příchod další generace grafik z obou táborů, tedy by mělo přijít i zlepšení situace kolem obou těchto řešení. Pokročily Multi-GPU již opravdu k dokonalosti ve své minimálně čtvrté verzi? Jsou problémy a neduhy tohoto řešení minulostí? Je budoucnost skutečně v "duálních" řešeních (kartách)? To jsou otázky, jejichž odpovědi jsou hlavním impulsem k napsání tohoto článku.
X48 Express vs P45 Express
- Deska s X48 Express -
- Levná deska s P45 Express -
Kromě samotné použitelnosti, se mnoho potenciálních uživatelů také zajímá o vliv čipsetu na výkon CrossFire. My vám na tuto zásadní otázku odpovíme, protože srovnáme výkon na nejvyšším čipsetu X48 Express s 2x16 PCIe linkami a P45 Express s 2x8 PCIe linkami. Teoreticky by rozdíl ve výkonu měl být zanedbatelný, jak ale ukáže praxe - rozdíl zde tedy je.
Radeon HD4870X2?
Náš test vám také může přiblížit výkon duálního Radeonu HD 4870X2, jehož samostatného testu se dočkáte již za pár dní. Nechtěl bych předjímat výsledek karty, a brát výkon dvou Radeonů HD4870 v CrossFire jako ekvivalent výkonu této karty. Její škálování výkonu může být jiné, a já počkám s verdiktem až na náš test. Tento test ale může ukázat, ve kterých hrách dokáže dvojice karet ATi v CrossFire navýšit výkon, a tam se to jistě podaří i duálnímu řešení.