nvidia-physx-herni-fyzika-pro-masy
Hardware Článek Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy | Kapitola 5

Z. Obermaier

Z. Obermaier

6. 8. 2008 01:00 82

Seznam kapitol

1. Fyzika ve hrách jako fenomén 2. Co vše je fyzika ve hrách? 3. Historie fyzikálních akcelerátorů 4. Havok vs PhysX 5. PhysX na GeForce 6. Praxe a závěr

Dnes uvádí NVIDIA na trh prvotní balíček pro akceleraci fyziky PhysX na grafických kartách GeForce. Stane se tato událost dalším milníkem v historii herní fyziky? Prosadí se model výpočtu a akcelerace fyziky přes GPU v globální rovině? My se vám pokusíme tuto záležitost důkladně představit, a rozhodnutí necháme na vás.

Reklama

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Po "hutnějším" úvodu, se konečně dostáváme k praktické stránce věci. Tou je samozřejmě umožnění provozu fyziky standardu PhysX na všech avízovaných kartách GeForce. Ke zprovoznění všech možností vám bude stačit následující:

  • Grafická karta GeForce řady 8/9/200 s minimem 256MB grafické paměti (GeForce 8600, 8800, 9600, 9800, GTX 260, GTX 280)
  • Ovladače ve verzi 177.79 a vyšší (WHQL se dočkáte již příští týden)
  • Ovladače PhysX od 8.07.18

Pokud jsou všechny náležitosti splněny, nezbývá než akceleraci fyziky aktivovat v ovládacím panelu PhysX.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Zde můžete zvolit způsob zpracování fyziky, buď ji zcela vypnout nebo zapnout na kartě Ageia. Pokud ji nemáte (což se předpokládá), aktivujete volbu "GeForce PhysX". Nakonec této kapitoly se podíváme ještě na jednu možnost, která se v tomto panelu skrývá.

Podporované aplikace

Poté co PhysX aktivujete, je možné jeho výhody využít ve všech titulech, ve kterých fungovala "PPU" karta Ageia. Aplikace sama pozná, že máte hardwarovou PhysX kartu a skryté volby a položky pro rozšíření PhysX se aktivují. Zde už je na vás, v jaké hře možnosti akcelerace vyzkoušíte, míra efektů je ale ve většině stávajících her omezená a nebo stěží viditelná. Stěžejních her je pouze několik, a v nich si užijete "fyziky" skutečně do sytosti.

Abyste ověřili, že je fyzika skutečně aktivní spusťte si test 3D Mark Vantage, který plně podporuje PhysX. CPU skóre radikálně povyskočí o řád výše. Na "drcení rekordů" to ale nestačí, výrobce 3D Marku zakázal výsledky s PhysX kartou v celkovém žebříčku, kvůli tlaku veřejnosti.

Součástí prvního PhysX packu jsou patche a mody pro hry Unreal Tournament 3, Ghost Recon Advanced Warfighter 2 a Warmonger. Všechny patche a mody je možné již nyní stáhnout ze stránky NVIDIA nebo stránek daných her. Hra Warmonger je k dispozici zcela zdarma. Součástí tohoto balíčku je také několik dem nadcházejících titulů s podporou PhysX, které ale z jejich ranných verzí není možné nijak výrazněji zhodnotit. Pro začátek je tedy možné využít fyziku ve všech stávajících PhysX titulech, důraz je kladen na UT3 a GRAW 2 - tam jsou totiž možnosti zřetelně vidět, jak si řekneme v příští kapitole.

PhysX pro úplně každého

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve třetí kapitole, jsem vzpomenul situaci kolem Havok FX, a konceptu jedné grafické karty pro výpočet scény a levnější pro fyziku. Technické řešení se změnilo, myšlenka ale přetrvala. Bylo velkým překvapením, že s ní NVIDIA opět přichází. První dva obrázky ilustrují klasické konfigurace. První zobrazuje jedinou grafickou kartu, která počítá scénu i fyziku PhysX zároveň. Druhá situace je zapojení SLI, kde obě karty počítají scénu a jedna z nich ještě akceleruje PhysX. Zcela nová je myšlenka na posledním obrázku - Multi-GPU PhysX.

Tato kombinace dvou zcela jiných karet bude fungovat na všech čipsetech a platformách. Ke zprovoznění této funkce nebude nutný čipset nForce, ale bude fungovat i na Intel, AMD, VIA - prostě na všech čipsetech.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Po osazení dvou karet (které nejsou stejné, a SLI nebude pracovat) se objeví v ovládacím panelu PhysX tato volba, kterou ukazuje obrázek. Zde si zvolíte, která karta bude akcelerovat fyziku a která bude zobrazovat a počítat pouze herní scénu.

K čemu je to dobré?

Primárně je tento způsob akcelerace fyziky určen pro méně výkonné karty. V případě karet střední nižší třídy, již nemusí výkon karty stačit k dobrým fps a zároveň akceleraci fyziky, a může dojít k poklesu výkonu. Stoprocentní výkon pro PhysX mohou zaručit pouze karty řady GTX 200. Přidáním další levné karty (i GeForce 8600 je výkonnější než původní Ageia karta) je možné tedy dosáhnout mnohem lepších výsledků.

Až se časem rozšíří hry pracující s PhysX, bude znamenat akcelerace fyziky znatelnou převahu před kartami bez akcelerace fyziky. Představme si modelovou situaci: Máme GPU střední třídy (GeForce 9800 GTX) v PhysX kompatibilní hře (třeba UT3), počet snímků za vteřinu se v tomto případě pohybuje například v rozmezí kolem 30-60 fps. Aktivací PhysX hardwarové akcelerace, se u ntéto karty mohou fps v průměru snížit. Máme li ale k dispozici (v šuplíku) slabší GeForce 8600, můžeme ji nainstalovat a přenechat celou fyziku pouze na ni. Počet fps se tedy opět zvýší bez investice do výkonnější karty. Model dvou grafik v Multi-GPU PhysX, na jakékoliv základní desce, bude znamenat navýšení výkonu ve všech PhysX titulech.

Druhé využití je zřejmé - PhysX pro uživatele s hlavní herní kartou AMD/ATi Radeon. Můžete mít desku Intel s osazenou grafikou Radeon HD4850, přidáním levné GeForce 8600 si můžete nechat všechny PhysX hry akcelerovat. Není tedy nutné čekat až někdo "hackne" PhysX driver pro karty ATi, možnost využít PhysX je skutečně pro úplně každého již nyní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama