nvidia-physx-herni-fyzika-pro-masy
Hardware Článek Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

6. 8. 2008 01:00 82

Seznam kapitol

1. Fyzika ve hrách jako fenomén 2. Co vše je fyzika ve hrách? 3. Historie fyzikálních akcelerátorů 4. Havok vs PhysX 5. PhysX na GeForce 6. Praxe a závěr

Dnes uvádí NVIDIA na trh prvotní balíček pro akceleraci fyziky PhysX na grafických kartách GeForce. Stane se tato událost dalším milníkem v historii herní fyziky? Prosadí se model výpočtu a akcelerace fyziky přes GPU v globální rovině? My se vám pokusíme tuto záležitost důkladně představit, a rozhodnutí necháme na vás.

Reklama

I když by se mohlo zdát, že externí akcelerátory fyziky "PPU" (jako Ageia PhysX karta) jsou určeny výhradně pro použití ve hrách, je to omyl. Schopnost vypočíst různé fyzikální úlohy (s přesností, které ale klasické "PPU" nedosahují) ocení hlavně vědci, kteří dávno před první PPU kartou, podobné zařízení vytvořili.

Pomocí programovatelného procesoru a software vznikl v roce 1999 projekt "SPARTA". Tento hardwarový simulátor dokázal počítat, a na monitoru počítače zobrazit reálné chování několika předmětů, kde bylo možné simulovat jejich reálné kolize a chování. S klidem můžeme říci, že se jednalo o první PPU (Physics Processing Unit).

PlayStation

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Dalším krokem k samostatnému akcelerátoru fyziky byly konzole. Už PlayStation 2 obsahoval dvě vektorové jednotky, které byly uvnitř hlavního procesoru EmotionEngine (na obrázku). I když se jednalo o akceleraci fyziky jen hodně vzdáleně, určité operace dokázala jednotka zpracovat rychleji a proto ji místo na cestě k plnohodnotnému "PPU" právem patří. Dalším stupněm (škoda že málo využívaným) je procesor Cell v konzoli PlayStation 3. Ten je totiž svou architekturou mnoho jádrového čipu, ideálním komponentou pro výpočet a akceleraci fyziky. Jádro GPU a procesor Cell jsou si velmi podobné, vývojáři her pro PS3 tento fakt ale zcela opomíjejí a tak je množství procesorových jader v této konzoli stále zbytečně nevyužito.

Havok FX

Na technologii Havok Physics se podíváme podrobněji až v další kapitole. Nyní ale vzpomeňme na ambiciózní projekt, od kterého se mnoho očekávalo a který doslova vyšuměl do ztracena. Je těžké určit, zda se o Havok FX začalo mluvit až s příchodem karty Ageia PhysX, nebo už předtím. Osobně si myslím, že jsem asi nejdříve slyšeli o Havok FX, a až potom o PhysX - dnes je to ovšem jedno.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Havok FX v podání ATi -

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Havok FX v podání NVIDIA -

Mnozí si jistě vzpomenou na tyto obrázky, které horlivé debaty o akceleraci fyziky grafickou kartou v podstatě započaly. Někdy v polovině roku 2005, byl oznámen Havok FX pro grafické karty - systém kde jedna grafická karta bude určena pouze pro akceleraci fyziky ve hrách. Tento systém měl původně fungovat jak u karet ATi, tak u NVIDIA - zde nebylo omezení. Funkčnost měla být zaručena také při Multi-GPU řešeních, a firemní prezentace na toto téma slibovaly mnoho.

Na webu se objevila spousta článků, které tuto záležitost popisovaly a i u nás jsme tomuto tématu věnovali článek (pro zajímavost zde). Realizace této myšlenky, se ale stále odkládala a situace na trhu (hlavně asi příchod karty Ageia) tyto aktivity zcela utlumila. Tento koncept je v této podobě zcela mrtvý, a myšlenka se přesunula do modernější roviny - výpočet fyziky skrze hlavní GPU, ne na další kartě.

PS. Jak se dozvíte dále, NVIDIA tento způsob rozdělení fyziky a grafiky na dvou kartách, nezavrhla (jak jsem si i já dodnes myslel), ale uvedla ho nyní opět k životu.

Ageia PhysX

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Společnost Ageia oznámila vývoj této karty mnoho let předtím, než se skutečně dostala na trh. Vývoj prodejní verze trval dlouhé roky, a společnost velmi vyčerpal. Když už se karta konečně dostala na trh, a výrobce očekával návratnost svých investic, čekalo ho další zklamání. Nedostatek titulů, a slabá podpora udělaly z karty neprodejný a hlavně celkem drahý výrobek - který nikdo nechtěl a ani nepotřeboval. V době uvedení existovala jediná hra a dvě dema, které tuto kartu používaly. Výrobce totiž udělal zásadní chybu v marketingu a své politice - měl sice hardware, ale neměl nasmlouvané žádné kvalitní hry.

Bez her a AAA titulů se ani sebelepší hardware prostě prodávat nebude, a na tuto skutečnost Ageia doplatila. Tragická také byla podpora ovladačů, kde v několika prvních verzích bylo fps s kartou dokonce horší, než bez ní. Tento akcelerátor byl zkrátka fiasko, jak hardwarově tak i softwarově. V této době, kdy je na trhu již více dobrých titulů a ovladače jsou plně funkční, je použitelnost karty solidní a v podporovaných hrách také viditelná. Společnost letos koupila NVIDIA a akceleraci fyziky skrze externí "PPU" kartu zcela zavrhla. Standard fyziky bude stejný, jen se bude počítat skrze GPU grafických karet GeForce.

GeForce 8/9/200

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

Dnes se na veřejnost dostává (ke stažení bude vše ale až 12.8.2008) oficiálně první PhysX pack společnosti NVIDIA, který přináší podporu akcelerace fyziky pro všechny grafické karty založené na architektuře G80/G92/G200. Co všechno tento balíček přináší, se podíváme v samostatné kapitole, zde tedy jen krátce.

Poté co si nainstalujete ovladače 177.79, bude každá kompatibilní grafická karta (specifikace hovoří o všech kartách GeForce 8/9/200 - tedy také GeForce 8600) podporovat akceleraci fyziky PhysX, stejně jako byste měli v počítači instalovanou Ageia "PPU" kartu. Veškeré tyto funkce jsou prováděny skrze CUDA a jádro grafické karty. Pro správnou funkci je nutné nainstalovat poslední PhysX ovladače ze stránky NVIDIA. Všechny dnešní hry budou ihned fungovat, ovšem je doporučeno nainstalovat nové patche - pro většinu jsou dostupné již nyní, zbytek se očekává příští měsíc - u příležitosti vydání druhého PhysX packu.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama