radeon-hd4870-a-geforce-gtx-260-v-16-ti-hrach
Hardware Článek Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách

Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách | Kapitola 26

Z. Obermaier

Z. Obermaier

18. 7. 2008 01:00 124

Seznam kapitol

1. Úvod - Zemětřesení na trhu 2. Asus GeForce GTX 260 TOP 3. Asus Radeon HD4870 512MB 4. Další karty v testu 5. Nová metodika a nové hry 6. Testovací sestava 7. Age Of Conan 8. Assassins Creed 9. Bioshock 10. Call Of Duty 4 11. Company Of Heroes: Opposing Fronts 12. Crysis 13. Enemy Territory: Quake Wars
14. GRID RaceDriver 15. Half Life 2: Episode Two 16. Lost Planet: Extreme Conditions 17. Mass Effect 18. Microsoft Fligts Simulator X 19. TES IV: Oblivion 20. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl 21. Unreal Tournament 3 22. World In Conflict 23. Přetaktování a vliv na výkon 24. Shrnutí výkonu 25. Teploty a spotřeba 26. Závěr a hodnocení

V dnešním testu poměří síly dva zástupci střední vyšší třídy. Proti druhému nejvýkonnějšímu modelu GeForce na trhu, postavíme zbrusu nový a velmi moderní Radeon s paměťmi GDDR5. Obě karty podrobíme zkoušce v kompletně nové metodice testování grafických karet, včetně výsledků po přetaktování.

Reklama
Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon

Co se týče výkonu, ten jsem zhodnotil v samostatné kapitole. Zde tedy mohu je zopakovat, že po této stránce jsou obě karty - GeForce GTX 260 a Radeon HD4870 se současnými ovladači vyrovnanými soupeři. Zda výkon u Radeonu dál poroste (jak bývá u karet ATi zvykem) ukáže až čas, ale myslím že ano. Pokud nebudeme chtít výsledek takto globalizovat, stačí se podívat v jakých hrách a nastaveních je která karta lepší a podle toho vybrat.

Spotřeba

Z hlediska spotřeby, je na tom ale GeForce GTX 260 lépe. Ve 2D prostředí má výrazně nižší spotřebu, v zátěži jsou potom karty i v tomto ohledu vyrovnané. Nejvíce času ale počítač používáme ve 2D, proto je to na straně Radeonu významnější nevýhoda.

Ovladače

Během celého testu, který trval téměř dva týdny ... jsem nezaznamenal s ani jeden jediný problém s použitým ovladačem karet ATi. Pouze asi ve dvou titulech (Crysis, Conan) občas blikla textura, bylo to ale sotva postřehnutelné. Pokud bude doladěna nemožnost někde nastavovat vysoké rozlišení a AA8x, nebudu mít vzhledem k ovladačům Catalyst žádnou připomínku. Pro mne tedy "zvěsti" o horších ovladačích ATi neplatí (neříkám ale, že u méně rozšířených a nových her problémy být nemohou).

S drivery pro GeForce také nebývají většinou problémy, a to se také potvrdilo. Pouze vysoce taktované karty GeForce GTX 260 TOP a GeForce 9800 GTX+ měly v některých hrách problém, a obraz se mi někdy úplně rozpadl (World In Conflict, Crysis). Na ostatních kartách se mi to nestalo.

Podpora DirectX 10.1

Často zmiňovanou výhodou karet ATi, bývá podpora rozšíření API DX10 na DX10.1. Na dnešním trhu ale neexistuje hra (kromě neopatchované verze Assassins Creed), která by DX10.1 využívala. Několik producentů her, ale již tituly s podporou DX10.1 oznámilo. Jak a kdy se dostanou na trh, ale nikdo neví a do většího rozšíření tohoto standardu ve hrách je výhoda karet v tomto směru sporná. Spíše si myslím, že se časem prokáže, že byla sice ATi technologicky s DX10.1 napřed před konkurencí, praktický dopad to ale nemělo. Blíží se DX11 a NVIDIA prý DX10.1 zcela přeskočí až k další verzi. V této chvíli podporu DX10.1 Radeony mají, GeForce nikoli - zda je to tak velká výhoda nebo nevýhoda nechám na vás.

Přetaktování a teploty

V přetaktování má GeForce GTX 260 mírnou převahu, a navyšování frekvencí a tím i výkonu půjde u této karty snadněji. Pokud budete chtít výrazněji taktovat Radeon, musíte mít štěstí na kus a vyměnit chlazení (tam pozor, ať kartu nespálíte). Na obou kartách přetaktováním získáte slušný výkon navíc, a tak se tato možnost hodí.

Poměr cena / výkon

Nejzajímavější a u nás také nejpádnější argument nyní přichází, a rovnou formou přehledného grafu. Jak si karty stojí se podívejme:

Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejvíce zaplatíme za výkon GeForce GTX 280, která dnes stojí v obchodech těsně pod 9000Kč s DPH. Již podstatně výhodnější je model GeForce GTX 260, s cenou kolem 6000Kč s DPH a jen o málo nižším výkonem. Mnohem lepší volbou je ale již přetaktovaná edice TOP, která je sice o 600Kč dražší (stojí 6600Kč s DPH) ale zase nabízí výkon srovnatelný s GeForce GTX 280.

Nejvyšší poměr ceny k výkonu má bezesporu Radeon HD4850, který pořídíme za 3500Kč s DPH. Těsně za ním následuje Klasická GeForce 9800 GTX po přetaktování (v našem případě dosud nedostupný model 9800 GTX+), které se dají i u nás již koupit za 3900Kč s DPH. A nyní se dostáváme ke "hvězdě večera". Za cenu 5200kč s DPH lze pořídit Radeon HD4870 s výkonem, který konkurence nabízí o 1000Kč dráž (GeForce GTX 260). Radeon HD4870 je pouze o 11 procent pomalejší, než GeForce GTX 280, rozdíl v ceně je ale 40 procent!. Pokud si kartu koupíte a přetaktujete, jako já - získáte byť za vyšší cenu, ale stejně dobrý poměr cena/výkon jako u Radeonu HD4850, a to je vskutku lákavá nabídka.

GeForce GTX 260 vs Radeon HD4870

Poté, co jsme viděli ceny se argumenty hledají těžko. Výkonově jsou sice karty nastejno, spotřebu má GeForce nižší a je jí možné lépe taktovat. Pokud ale nebude stát stejně jako konkurenční Radeon, nemá na českém trhu bohužel šanci. To stejné platí i pro GeForce GTX 280, která je jen nepatrně výkonnější, ale o 40 procent dražší. Já zde vidím jediné východisko, jak si NVIDIA může napravit reputaci a zvýšit prodeje svých GTX 200 karet. GeForce GTX 260 se musí prodávat za stejnou cenu jako konkurenční Radeon HD4870, a GTX 280 by měla být maximálně o 1000kč dražší. V USA již takové ceny jsou (zatím jen u GTX 260), u nás se dočkáme spíše až na začátku školního roku.

Hodnocení

Jak GeForce GTX 260, tak Radeon HD4870 jsou výkonné herní karty, které se nezaleknou žádné moderní hry a svým výkonem uspokojí téměř každého. K výkonu, jaký nabízí dnešní high-end jim chybí jen krůček, který se dá dohnat přetaktováním. Na jedné straně máme kvalitní chlazení a vyšší možnosti přetaktování, na druhé straně máme nižší cenu. V této chvíli, při dnešních cenách ale koupi GeForce GTX 260 nelze doporučit. Až budou stát obě karty stejně, je možné o výhodách jedné nebo druhé vést polemiku, dnes ale žádná neobstojí - Radeon je prostě o 1000Kč levnější a to je v našich končinách neprůstřelný argument.

Málem bychom ale zapomněli na další aspekt dnešních grafik - využití pro GPGPU výpočty a fyziku. Oba výrobci chystají do budoucna významná využití možností grafik právě na poli výpočtů. NVIDIA je v tuto chvíli ale napřed, několik aplikací s možností využití GPU na trhu již jsou a chystají se brzy další. Také možnost PhysX se může, až se více rozšíří, stát velkou devizou karet GeForce. Budoucnost ukáže, zda je toto využití správnou cestou, v tuto chvíli je v tomto směru ale dál NVIDIA. 

Kdo si počká, neprohloupí ...

S nákupem grafické karty bych tedy ještě počkal na dobu po prázdninách. Dokud nevychází "pořádné" hry není investice zatím nutná, a na chvilce strpení zákazník jen vydělá. Oba výrobci budou totiž s blížícími se vánoci soupeřit hlavně cenami, a dojde určitě ke značnému zlevnění jak Radeonů tak i GeForce.

Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Redakce PCTuning uděluje Radeonu HD4870 Silver Award
za vysoký výkon a bezkonkurenční poměr ceny k výkonu.

Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon HD4870 a GeForce GTX 260 v 16-ti hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Za zapůjčení testovacích grafik děkujeme Gigabyte CZ a SK, Asus Computer CZ

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama