Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...
SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...
autor: Z. Obermaier , publikováno 19.8.2020
SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...

Samsung v těchto dnech začíná dodávat na trh druhou generaci svých SSD s 92vrstvými čipy QLC V-NAND. Hlavním přínosem jsou kapacity až 8 TB a celkem solidní ceny. A hlavní nevýhodou nízká rychlost při zápisu velkého objemu dat, kdy nestačí cache. Jestli to bude problém pro levné SSD určené jako náhrada plotnových disků se dočtete v testu.


Závěr

SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...

Nová řada disků Samsung 870 QVO nemá za úkol přinášet vysoký výkon, ale vysoké kapacity za zajímavé ceny. Má přímo konkurovat klasickým plotnovým harddiskům. A to se celkem daří, hlavně u kapacity 8 TB, kterou zaprvé nabízí málokdo, a pokud ano, chce za ní brutální částky. Samsung svůj 8 TB disk prodává za polovinu. Výhodná cena je ještě i u 4TB modelu. U menších kapacit nejsou už rozdíly tak markantní, a zákazník se bude rozhodovat podle značky a výkonu.

Výkon ve čtení má disk solidní, což se dalo čekat. Zápis je na delší hodnocení. Samotná povaha disku s čipy QLC dávala tušit, že lineární zápis bude po vyčerpání SLC cache slabý, ale takhle slabý jsem ho nečekal. Výrobce to ale nijak netají, naopak to ve specifikacích uvádí na rovinu. Za to mu patří poklona. V případě zápisu se aktivuje SLC cache se solidní rychlostí 500 MB/s. SLC je ale relativně malá, pouhých 78 GB. Po jejím vyčerpání, klesne výkon na velmi nízkých 150 MB/s a tam zůstane do konce disku. V těchto hodnotách zápisu se pohybují plotnové HDD disky. 

Na druhou stranu, kdo běžně v kuse zapisuje data o velikosti větší než 78 GB kontinuálně rychlostí 500 MB/s? V reálu se to moc často nestane, uživatel bude mít stále k dispozici nabitou SLC cache a její vysoký výkon. Běžného uživatele tedy nízký zápis po vyčerpání SLC cache nemusí tolik trápit. Při běžné práci s počítačem na limit určitě nenarazíte. Riziko hrozí pouze při kopírování extrémnně velkých objemů dat (víc než 80 GB) z adekvátně rychlého zdroje, například z jiného SSD. Ale jak často to děláte u běžného počítače. Pokud upřednostňuje kapacitu před konstantním výkonem, je tohle disk pro váś. Hlavně u 4 TB a 8 TB je cena Samsung 870 QVO opravdu velmi výhodná.

Zde je vidět, že cesta přidávání dalších bitů v NAND čipech už nevede k ideálním výsledkům. Plány výrobců na 5bitové NAND a víc nedávají moc smysl, pokud by se kvůli tomu zápis propadl ještě více. Tak slabý výkon by se musel kompenzovat osazením mnoha čipů na mnoho kanálů, čímž by se popřela myšlenka udělat co nejlevnější SSD. Ale zase cena hlavně u modelů s vyšší kapacitou se už opravdu blíží klasickým protnovým diskům, proti kterým mají ale SSD své nesporné výhody. I takto omezené SSD s limitem v QLC technologii pořáď těží ze zanedbatelných přístupových časů a rychlého zápisu (do vyčerpání cache). Osobně myslím, že  aktuální generace QLC je konečná, dokud se nevyvine zcela nový typ NAND, není kam pokračovat. Sám bych byl radši, kdyby se vrátila doba 2bitových MLC čipů vyrobených na moderních technologiích 7 nm nebo 5 nm.

SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...

SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...

Základní desky a grafiku pro test poskytl ASUS Česká republika

SSD disk Samsung 870 QVO 2TB: Solidní kapacita i cena, ale...

Disk do testu zapůjčil Samsung

 


Tagy: samsung  qlc  nand  2 TB  SATA 6G  SSD  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.8.2020 18:16:24   89.177.111.xxx 3716
Jak casto zapisujete vice nez 80GB dat? Osobne tohle nevidim jako zasadni problem...
19.8.2020 18:45:28   95.115.117.xxx 153
Ked renderujem video, casto aj 1TB kontinualne.
Pre ludi, ktori potrebuju casto / vela zapisaovat, sa ovela viac oplatia uz niekolko rokov stare, ale osvedcene SSD WD BLUE alebo SanDisk Ultra 3D SSD, kde zapis malokedy klesne pod 500MB/s a cena za GB je takmer rovnaka ako u tohto Samsungu.
19.8.2020 19:00:15   95.115.117.xxx 01
Kto chce vyvazeny vykon bez vyrazneho spomalovania ako pri QVO, kapacitu a super cenu za GB, zoberie niekolko Western Digital WD Blue 3D, da ich do raidu a ma vystarano.
20.8.2020 08:21:46   194.213.41.xxx 22
Já si kupoval Intel SSD 660p 1TB za cenu kolem 2700 v 8/2019 čistě na Steam knihovnu a účel splnil. Každý ať si pořídí pro své potřeby...
20.8.2020 11:09:49   85.160.71.xxx 00
...jen pro info (netvrdím, že je to řešení pro všechny) ...rendruji a encoduji často ...vyřešil jsem to RAMdiskem (mám starší desku, ale z podporou 64GB ram), obyčejný OSF mount zdarma, SSD mne nijak nezdržuje - jen na začátku na jednu část RAM disku dám vstupy, rendruji do druhé části a pak výsledek kopnu zpět na SSD
20.8.2020 13:37:23   185.47.220.xxx 52
To chceš říct, že ti při renderingu videa nestačí 150MB/s (když už to chrlíš ty terabajty). To by mě zajímalo co je výsledkem tvé práce.
22.8.2020 19:32:21   95.115.70.xxx 20
Nestaci, pretoze kedze z Resolve nejde H265 native, renderujem do Uncompressed a potom sa to az enkoduje v inom programe.
22.8.2020 19:33:11   95.115.70.xxx 00
Datovy tok je vacsinou cez 1.5GB/s
19.8.2020 19:22:40   95.115.117.xxx 94
Mam aj Adata XPG SX8200 Pro 2TB, ktore je tiez QLC avsak s ovela vacsiou 300GB SLD cache a aj tak sa uz pri ciastocnom zaplneni disku (myslim tym stale data, nie aktualne zapisovane) zacina chovat nepredvidatelne a rychlost zapisu je na desiatkach MB/s.
Dalsi QLC disk by som do kompu uz nekupil, su to sracky.
20.8.2020 07:13:55   37.221.252.xxx 71
Uff! Jste mě úplně zarazil/vyděsil. Můj kompijůtr říká něco jiného.
https://www.adata.com/lt/specification/583
SX8200 PRO je TLC.
22.8.2020 19:30:30   95.115.70.xxx 00
No ak SX8200 PRO je TLC, tak to nechcem vediet, co robia tie QLC
20.8.2020 08:23:29   194.213.41.xxx 20
čtení ale nepadá, pokud to někdo bude mít jako odkladiště na filmy nebo na hry tak to účel splní
20.8.2020 10:04:49   109.107.210.xxx 24
jenže ty filmy i hry tam musíš napřed nakopírovat (třeba ze staršího SSD/HDD). Absolvoval jsem to s 600GB Steam a Origin knihovnami a už u TLC jsem to chtěl prohodit oknem. Nedokážu si představit tu pomalost u QLC.
20.8.2020 21:08:08   89.177.111.xxx 80
fakt problem tu knihovnu presunout po castech... ve vysledku je to i rychlejsi. Staci si uvedomit vyhody/nevyhody technologie ;)
21.8.2020 07:17:02   109.107.210.xxx 14
Ano, to je problém. Nemám čas se crcat s nějakým pomalým diskem. Pochop, jestli čekáš při pomalém kopírování, nebo na to, až se ti vyprázdní SLC cache, tak časově to vychází nastejno.

Nejlepší je to nechat hrkat přes noc, pokud je to možné, ale i tak je to prostě ztracený den a čas. A ten ti nikdo (narozdíl třeba od záchrany dat z mrtvého disku) nezaplatí.
21.8.2020 14:04:33   77.92.197.xxx 20
Jak často měníš disky? Mimo to nechápu jak je to ztracený den. Pustím - neřeším - mám to. Třeba za několik hodin, ale není to tak, že by to vyžadovalo jakoukoliv pozornost.
22.8.2020 18:03:22   185.131.60.xxx 30
často, protože nejen sobě. Už nejsem nejmladší, takže čas opravdu nezabíjím.

A koneckonců, jestliže je Patriot P200 bez RAM cache i tak rychlejší, než tohle QLC boží dopuštění, nedává smysl QLC vůbec kupovat - a navíc je ve srovnatelné kapacitě levnější o cca pětikilo (takže QLC si koupí jen idiot).

QLC by dával smysl ve větších kapacitách, jenže tam je zase problém jej naplnit (stejný problém jako u vysokokapacitních SMR HDD).
20.8.2020 13:39:17   185.47.220.xxx 24
Přesně tak, tolik zapsaných dat v kuse nastane výjimečně. Takže mě SLC cache vůbec netrápí, spíš ocením nižší cenu a vyšší kapacitu.

A když už autor "miluje" plotnové disky, tak ať si ho jako systémový dá, ono ho to pak brzy přejde .
19.8.2020 20:43:03   78.108.96.xxx 171
Už TLC byl krok zpět, tohle je ještě o jednu úroveň horší....
20.8.2020 07:48:00   89.176.30.xxx 32
Za 5900Kc:

WD Blue 3D NAND, 2,5" - 2TB

TLC

Za me dobry, mam to na hry. Na system mam NVMe Kingston A2000 1TB. Cenu mel taky slusnou, mne to staci a hlavne QLC at si nechaj!
20.8.2020 19:33:39   89.102.130.xxx 21
no vidíš já před víc jak rokem pořídil Intel QLC 1TB NVme a spokojenost na knihovnu steam/ubi/ea, ty rychlosti čtení drtí libovolný sata ssd - a o loadingy jde v této disciplíně nejvíc, takže do slabšího sata qlc bych nešel ani náhodou. Tomuto už se fakt musí dávat čočka aby šel pod 250MB/s, běžně je to kolem osmi set - a za ty prachy tehdejších akčních 2700,- to nemá chybu.
21.8.2020 06:59:00   10.88.81.xxx 21
Měl jsi si zakoupit místo WD blue 3D radši Crucial MX500 - je za stejnou cenu a proti WD Blue 3D je o cca 10% rychlejší a nemá problémy s klonovacím SW. WD blue 3D jsem měnil zákazníkovy v NTB a nakonec jsem to musel klonovat softwarem od Adata, protože ten Westernem "zkryplený" software prostě neviděl SSD a Kingston od té doby co podváděl s paměťovými čipy v SSD mi do domu nesmí.
20.8.2020 15:31:35   89.176.177.xxx 102
150 MB/s trvalý výkon je u tohoto disku vcelku problém.

Zejména pokud stojí v dnešní době 5700Kč a jedná se o obyčejný 2,5" SATA disk.

Samozřejmě, disk nebude sloužit jako systémový a aplikační, na to je už rozhraním zastaralý. I nižší třída, jako ADATA XPG SPECTRIX S40G, který jsem loni na vánoce kupoval ve velikosti 1 TB za 3700 Kč dává kontinuálně minimálně 600MB/s, což je více, než dá Sata3 disk teoreticky.

Ale právě proto, že se bude jednat o skladovací disk, jsou zcela irelevantní malé a střední soubory a naopak je důležitá nepřetržitá sekvence ať už v čtení nebo zápisu.
Vyjma toho, že uživatel při prvním zaběhnutí bude na disk kopírovat data ze stávajícího skladovacího disku, což při dejme tomu 1,5 TB bude trvat přes 3 hodiny, tak také uživatel bude používat disk při úklidech systémového (kam má nasměrovaný download) a nebo rozbalovat/instalovat z něj velké balíky her, které už dnes bez mrknutí oka zabírají stovky GB.

V momentě, kdy tohle SSDčko s přehledem porazí moje tak 8(?) let stará 3TB Barracuda, která už tehdy stála bratru polovinu co tohle SSD, tak je něco špatně.

A když vezmu v potaz, že výše zmíněný NVME udrží po celou svou kapacitu 600+MB/s, tak tohle není problém rozhraní, ale vyloženě QLC pamětí a šit řadičem.

A třešnička na dotru. 2TB Patriot P200 udrží nějakých 400-450 MB/s do plného zaplnění disku a to stojí o 7 stováků méně.

Tenhle výrobek samsungu by tedy IMHO zasloužil ocenění lejno roku, kdyby tady takové bylo.
20.8.2020 19:28:22   89.102.130.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.8.2020 20:09:24   213.226.209.xxx 41
tak není kombík jako kombík(ten můj je takový NVMe MLC ;) je to rychlé a mohu jezdit plně naložený i do kopečka 150+ a ani se "nezapotí" ).. tam kde jiné motory(TLC, QLC) ztrácejí výrazně dech

..jasně na nějaké lambo nebo ferrari to nemá..

ale nechápu tvojí logiku Cernakus jasně napíše konkretní případy, kdy levnější SSD podává v kritických momentech lepší výsledky a ty mu tam prskneš něco o vztekání a odpovídající ceně
20.8.2020 22:26:04   89.176.30.xxx 31
Pise to o kus nahore, koupil si QLC a ted na nej nemuze prilis zapisovat, aby mu to stezi davalo 250MB/s, jak presahne cache, tak mu to logicky protoze QLC padne na 150MB/s, kdyz pritom obycejnej SATA SSD s TLC technologii nepada po vycerpani cache niz nez na 300MB/s.

Proste je z toho ted jurodivej, jak blbej nakup udelal, tak ho prosim omluv.
21.8.2020 07:26:54   89.176.177.xxx 41
Tvoje zcela mimo cancy by měly nějakou váhu za předpokladu, že by neexistoval ten Patriot P200, který je levnější a přitom významně rychlejší.

Uvolňování SLC cache nějakou dobu trvá a tudíž při intenzivnějších diskových operacích ji prostě zaplníš. Instalace hry si klidně těch 150 MB/s vezme. Ovšem ještě více si vezme kupříkladu dekomprese instalačních souborů nebo patche.
21.8.2020 07:22:19   109.107.210.xxx 30
Přesně, právě srovnání se "sockou" P200 ukazuje, jak moc k ničemu jsou ty QLC modely. Jejich jediná výhoda je 8TB model - akorát se člověk musí smířit s tím, že to je tak na postupné naplnění a pak už jen čtení (ekvivalent coldstorage HDD se SMR)
21.8.2020 13:14:03   95.105.198.xxx 00
ehm co tak vopchat tieto "lacne" QLC 8TB 2 ks do domaceho NASu ? Tam by ta akoze relativne mala 80GB SLC cache ani 150MB/S rychlost nemusela nejak oobmedzovat.
21.8.2020 17:00:48   109.230.12.xxx 10
Ten "WD BULE" co je vo vsetkych grafoch, to je co za model prosim pekne?

25.8.2020 09:48:56   82.117.130.xxx 10
Ja jedine co jeste vidim pouzitelne na cteni a pro Windows, hru je TLC napr Crucial MX500 2TB rada Pokud clovek divoce nezapisuje. Prenos co se tyce sekvencni rychlosti se ale tu a tam hodi. Preci jen je rozdil kopirovat 40GB blu-ray film s rychlosti cca 300MB/s nebo 90MB/s
Takze ano uz od TLC to zacina vyrobce zabijet.
Dle info zde, to uz rovnou muzu koupit disk Toshiba 10TB HE jako helium 7200ot a rychlosti takove HDD ma cca taky 190MB/s plus minus
31.8.2020 12:00:42   78.102.70.xxx 00
https://www.imgup.cz/images/2020/08/31/2020-08-31-12_53_47-Zklamani-roku_-SSD-Samsung-980-PRO---MX5-beta-5.3.8.2100---max5.jpg

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

42 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.