Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...
Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...
autor: Z. Obermaier , publikováno 13.11.2018
Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

NAND čipy přichází do dalšího evolučního stádia, po MLC a TLC se dostáváme ke 3D čipům QLC. Ty umožňují zapsat do jedné buňky 4 bity informací, čímž se kapacita zvýší až o 33 procent na čip proti TLC diskům. Intel navíc uvádí dynamickou SLC cache a vysoké hodnoty čtení a zápisu.


Závěr

Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

Upřímně jsem od QLC čipů nic zajímavého nečekal, jelikož už TLC čipy považuji za ne moc podařený produkt, který je spíše pastí na zákazníka. Tady musím říci, že evoluce SSD disků nejde kupředu, ale dozadu, zpět k rychlostem starých mechanických disků. Rychlost zápisu 250 MB/s je ale tak tragická, že pro to nemám slušných slov. Ani SLC cache to úplně nezachrání, i když se Intel snažil a udělal ji kapacitně velkou, tedy použitelnější. Přístupová doba je také špatná, v porovnání s MLC disky až dvojnásobná (0,04 ms).

Všechno tohle se negativně promítá do výsledného výkonu, který není dobrý. Dá se říci, že průměrný až podprůměrný. Vše zachraňuje pouze cena, která je hodně slušná. V případě Intelu SSD 660p je výkon v zápisu slabší než většina SATA SSD nebo USB disků. Kvůli takovému výkonu si NVMe SSD nekupujeme. Čtení je solidní, spíše nadprůměrné. Při běžném použití jako systémový disk, kdy bude dobře pracovat SLC cache, bude výkon a použitelnost solidní, já osobně bych se ale poohlédl jinde. Bohužel v kapacitách 2 TB není moc na výběr a Samsung 970 Evo také není v zápisu žádná výhra (600 MB/s).

Situace v SSD discích se nám komplikuje a kopíruje ostatní hardware. Nejvýkonnější komponenty jsou ultra drahé, ty levné mají tolik kompromisů, že většinou za moc nestojí . Vzhledem k faktu, že QLC už oznámili všichni výrobci, kteří tam cítí vyšší marže, bude za chvíli trh zaplaven pomalými NVMe disky a bude těžké pořídit něco pořádného. Kupujte výkonné MLC disky, dokud jsou, možná už je za čas neseženete vůbec.

Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

Základní desky a grafiku pro test poskytl ASUS Česká republika

Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

Disky do testu zapůjčil Intel



Tagy: Intel  660p  QLC  TLC  MLC  SLC  NAND 3D  SLC cache  SSD disk  NVMe 1.3  NVMe disk  M.2 dik  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.11.2018 10:04:42   82.209.45.xxx 100
moc tomu nerozumím mám ssd bez slc cache,nežere to tím pádem dvou násobnou životnost,když to jde napřed do cache a pak normálně a je to stejný čip?
13.11.2018 10:58:07   89.173.197.xxx 90
ano data sa v podstate zapisuju 2x najprv v slc rezime a potom si to disk na pozadi zapise v qlc alebo si to utilitou vynutis manualne. qlc ma tragicku zivotnost - este mensiu nez tlc ale ta cena za gb a zvysena kapacita to ciastocne vykompenzuju...
13.11.2018 16:40:50   88.100.171.xxx 108
QLC má jeden zásadní problém oproti klasickým HDD.

Disky s plotnami obvykle když umírají, tak docela pomalu. Sice se může stát, že chcípne ze dne na den a nic se dělat nedá (no ono to jde vždy, jen je to drahé), ale většinou si dají načas a předem uživatele varují, že by si to radši měl zálohovat.

Když chcípne QLC disk, tak je totálně mrtvej a nevzkřísí ho ani Gandalf.

Což je přesně důvod proč si to nikdy nekoupim.
13.11.2018 16:55:12   212.93.154.xxx 38
Pokud máš cenná data, tak RAID 1 (případně jiný RAID) + pravidelné zálohování tě neminou tak jako tak, to se v případě SSD nijak neliší od HDD.
13.11.2018 18:24:23   188.167.253.xxx 56
no vidis.. a ja som uz vyhodil platnove disky zo vsetkych pocitacov (okrem kameroveho systemu) a zostali iba v NASe. Ktorykolvek SSD sa mi moze kedykolvek pokazit -> kupim novy, skopirujem data zo zalohy a ide sa dalej. Zivotnost SSD naozaj nieje to, coho sa treba bat, napr. tu mam ccko 180GB Intel 530 z 08.01.2014, drive health 100%, estimated life remaining 90%, total NAND writes 47TB.
13.11.2018 20:55:32   195.254.134.xxx 111
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.11.2018 10:23:11   188.167.255.xxx 10
v každom prípade kremík na "10nm" alebo 7nm spôsobuje problémy . Chrobáky z takejto výroby drahé a osobne sa bojím aj o ich životnosť aby procesory po 3 rokoch nezačali odchádzať
14.11.2018 14:17:00   62.210.37.xxx 31
Magnetický záznam rozhodně má na mapě své místo, už kvůli záloze, jejíž spektrum odlišné od ostatních pokrývá principem svého fungování. I když jsem fanoušek ticha, nemůžu se ztotožnit s tím, že SSD považuje tolik lidí za univerzální lék, QLC je z toho může vyléčit.
18.11.2018 10:04:09   188.167.255.xxx 11
súhlas dáta jedine na platňu
13.11.2018 10:16:15   95.85.212.xxx 1013
Uz zacina byt realme na tom stavet domaci uloziste. Spotreba mimo zapis/cteni je 100mW, je to absolutne tiche.

Parametry nejsou oslnive, ale to je o uziti.
Plotnove disky pomalu ale jiste umiraji.
13.11.2018 10:54:46   85.237.234.xxx 136
Na systémový disk sa moc nehodí, ale ako druhý disk na hry, fotky, video je to vzhľadom k cene a kapacite perfektná možnosť.
13.11.2018 14:43:56   94.242.92.xxx 30
tak s touto "rychlostí" je jasné že se to na systémový disk nehodí,ale je vidět že už i kapacitami vytlačují hdd,jen ta cena je zatím na sklad dat moc!!! Ono já osobně více jak 2T nepotřebuji a v kuse nemám,ono už při havárii přijít o 2TB je dost,fotky mám třeba na dvou discích
13.11.2018 11:03:31   89.173.197.xxx 90
ten rozdiel v spotrebe oproti hdd je ovela nizsi ako rozdiel v cene... do NAS kde ticho az tak neriesis je to stale nevyhodne ale ako datovy disk v desktope je to ok.
13.11.2018 11:05:43   81.92.248.xxx 23
QLC by som sa bal kvoli trvanlivosti dat (uz TLC s tym ma problem - zazil som TLC disk pre ktory nebol ziadny FW update ktory by to riesil a po case data sli ledva citat)

Co ma prekvapilo je, ze ten vykon sice nie je spicka ale nie je az taky zly. Cakal som horsie.
13.11.2018 12:21:46   195.12.158.xxx 90
Jasne, ze nieje zly. SLC cache robi svoje. Bez nej by bol vykon tragicky.
14.11.2018 10:16:38   185.47.220.xxx 30
Nevím, možná zbytečné obavy. Můj systémový disk Samsung 840 EVO z roku 2013 má T.E.C. date 2023. Dnes mu je 5 let a šlape jako když byl nový.
Pokud těch 10let dá, budu spokojen, i když ho stejně asi příští rok vyměním za jiný , takže jeho životnost ani nevyužiji.
13.11.2018 11:13:16   193.87.130.xxx 102
Ked uz pan autor tak pekne predstavoval technologie, tak TLC "v loni" ??? HEEEE? WTF?

Prve TLC boli Samsung 840 EVO uvedene v aprili 2013 !!!!!!!!!!!!!!!! To bolo v loni ?????????????

13.11.2018 13:38:02   80.187.119.xxx 102
bylo sazmozrejme mysleno 3D TLC
13.11.2018 19:04:52   109.230.17.xxx 40
no jo, ale v kontexte vysvetlovania technologii SLC, MLC, TLC, QLC cloveku ani tak moc nenapadne, ze autor rozlisuje planarne TLC a 3D TLC ...

wono totiz dnes su vsetky flash cipy 3D, dokonca aj MLC: https://bit.ly/2Djopfc
14.11.2018 09:05:24   81.200.53.xxx 10
První 3D TLC byl 850EVO z roku 2015
14.11.2018 10:17:52   185.47.220.xxx 10
https://www.anandtech.com/show/7173/samsung-ssd-840-evo-review-120gb-250gb-500gb-750gb-1tb-models-tested
14.11.2018 15:24:28   81.200.53.xxx 10
840Evo je planární TLC, vrstvený 3D TLC je až 850Evo
13.11.2018 13:41:43   194.228.11.xxx 41
S tím jak jde vývoj u SSD spíše dozadu mi připomělo i vývoj USB flash disků. Některé USB 3.0 disky jsou pomalejší než o hodně starší USB 2.0. Zřejmě tahle nemoc bude postupně postihovat vše.
13.11.2018 14:47:46   94.242.92.xxx 12
tak já si nestěžuji,musel jsem letos koupit nový,sice byl drahý ale zápis je 200MB/s musí to krmit ssd,jak to jde ze skladu hdd tak mu nestíhá
13.11.2018 15:31:36   185.220.101.xxx 10
Na hry, do mašiny, kde se počítá s každým cm, proč ne.
Počkám na testy nového a Crucial/Micron NVMe, ze zvědavosti. A pak nezbývá, než počkat, co předvedou s 3DXP.
13.11.2018 15:41:10   94.242.92.xxx 30
vždyť intel už 3dxp představil a byli nějaké testy,jsou rychlé ale drahé jako p.r.a.s.e
13.11.2018 15:47:52   46.182.106.xxx 10
Ano, Intel je představil, ale pokračovat bude Micron. Jejich nabídka může být zajímavější.
13.11.2018 16:20:59   86.49.191.xxx 00
Jak Intel tak Micron budou oba pokracovat.Ale kazdej sam za sebe.
13.11.2018 16:36:00   94.242.92.xxx 00
intel nemůže leda by koupil licenci od micronu. a ten mu ji jistě neprodá,počítá s tím že čipy 3dxp bude pro intel vyrábět
13.11.2018 16:23:25   94.242.92.xxx 00
nebude pokračovat bude čipy 3dxp vyrábět pro intel,jestli bude mít i svoje produkty se zatím neví
13.11.2018 16:56:38   46.105.52.xxx 00
Pokračovat jistě bude, nyní zcela ve své režii. Ano, jestli skutečně udělají něco s nabídkou je otevřená otázka, jak píšu. Já v to doufám, 3DXP jsou zajímavé, obvzláště ve světle záplavy populárních TLC a QLC.
13.11.2018 15:43:51   94.242.92.xxx 00
https://pctuning.tyden.cz/hardware/disky-cd-dvd-br/53555-intel-optane-905p-960gb-nejvykonnejsi-ssd-na-trhu?start=1
13.11.2018 16:52:58   85.207.216.xxx 20
Kam autor chodí na tyto scestné desinformace: Samsung EVO 970 2TB - má reálný zápis 2500 MB/s nikoliv 600MB/s Tak možná na desce s prvni NVMe 2x2 (tak 7 let zpátky
13.11.2018 16:55:34   85.207.216.xxx 10
https://www.samsung.com/cz/memory-storage/970-evo-nvme-m2-ssd/MZ-V7E2T0BW/
13.11.2018 17:14:38   94.242.92.xxx 10
v té recenzi o fous výše to píše i samsung, cache nazývá turbowrite
13.11.2018 17:11:42   94.242.92.xxx 10
autor to asi myslí tak až se vyčerpá cache
13.11.2018 17:42:52   85.207.216.xxx 10
jo tak to potom jo, díky za objasnění
13.11.2018 18:49:42   82.113.54.xxx 21
Za stejný peníz je sice poloviční, ale MLC, takže ta cena je naprosto úchylná.

https://www.czc.cz/samsung-ssd-970-pro-m-2-1tb/236377/produkt
13.11.2018 19:39:59   94.229.89.xxx 70
No já si pod dobrou cneou představuju tak max 4k, ne 11.5k.
13.11.2018 20:41:23   185.222.202.xxx 00
A to ví, že dostanou jaksi 280GB disk? XP XD
14.11.2018 10:01:05   185.47.220.xxx 40
Slabý zápis po naplnění cache je fakt mizerný, ale já bych se spíš ptal (aniž bych se technologie QLC zastával), kdy k takové situaci v reálném provozu dojde

Asi se shodneme, že poměr čtení/zápis bude jednoznačně ve prospěch čtení a zároveň bych si troufl tvrdit, že víc jak 200GB v kuse bude zcela mimořádných. Takový zápis může nastat např. při kopírování videodat, ale i 4K videa bude při tomto objemu dat skoro 5 hodin(!), což asi není denní program většiny uživatelů. Je to tedy skutečný problém a nebo jen teoretický?

Výrobci chtějí nabídnout na trh cenově dostupné NVMe disky s co možná největší kapacitou a vytlačit disky plotnové. QLC jim pomáhá. Já bych to zase tak černě neviděl.
14.11.2018 10:04:14   82.209.45.xxx 00
já bych řekl že nikdy já třeba kopíruji velké soubory/filmy 20GB jen poměr cena/kapacita je mizerný
14.11.2018 10:37:17   185.47.220.xxx 20
Cena klesne a poměr se zlepší až na výrobku nebude logo Intel, ale třeba ADATA apod..
14.11.2018 13:40:52   94.242.92.xxx 00
koukám že cenovou politiku intelu,sedřít kupující z kuže prokouklo mnoho lidí
14.11.2018 10:36:20   185.47.220.xxx 00
Na druhou stranu je třeba přiznat, že pokud si uživatel koupí disk, který zaplní a nebo ho zkrátka bude provozovat téměř zaplněný, mohl by se cítit rychlostně omezený. Speciálně ti, kteří vezmou verzi 512GB.
14.11.2018 13:43:24   51.15.82.xxx 00
Zajímal by mě graf závislosti rychlosti a přístupové doby na zaplnění disku. Na Anandtech mají hezké testy závislosti na povaze použití.
Imo je to křáp, přinejmenším tato generace. Pro hráče s sff pc, kteří zároveň mají hlouběji do kapsy (divná kombinace).
14.11.2018 19:42:23   213.226.209.xxx 00
realna rychlost bude jako vzdy zavisla na SLC cache QLC je dalsi stupen odrbu jak vydrzet aspon zaruku a pak se dej vule bozi (rozhodne uzivatel co potrebuje nejaky stabilni vykon a spolehlivost tohle vi a sahne po MLC)
14.11.2018 20:28:21   46.183.221.xxx 00
Tak pokud zájemce o takový disk uvažuje o využitích v intencích jeho maximální kapacity, můžeme v sobě chovat jistou naději, že vystřízliví a dočkáme se nabídky lepší technologie.
14.11.2018 11:13:50   212.93.154.xxx 20
Problém není ve výrobku jako takovém, jako v uvádění nepřesných specifikací. Ve specifikacích Intel SSD 660p 2TB je Sequential Write 1800 MB/s a Random Write (8GB Span) 220000 IOPS a recenze nám ukázala že to není tak úplně pravda. Začíná mi to připomínat kauzu P.M.P.O.
14.11.2018 11:31:49   185.47.220.xxx 00
No napadáš Intel za nepřesné info, ale dopouštíš se ho spíš ty sám. Vypustil si "up to"

Oni píší:
Sequential Read (up to) 1800 MB/s
Sequential Write (up to) 1800 MB/s

Fér to ale od Intelu a jiných výrobců není. Souhlas.
14.11.2018 11:57:38   212.93.154.xxx 10
To máte pravdu, ale neberu to v potaz. Napsat na SSD s QLC 250 MB/s nápis up to 1800 MB/s je nic než hanba.

To je jako kdyby výrobce SATA 3 HDD uváděli up to 500 MB/sec, protože zápis do cache uvnitř HDD jde přibližně takhle rychle.
14.11.2018 13:44:41   94.242.92.xxx 20
P.M.P.O je výkon přesně před tím než reproduktory shoří
15.11.2018 10:32:13   37.221.252.xxx 20
Nebo ti magneto proletí kolem hlavy.
21.11.2018 17:52:11   185.112.167.xxx 10
i s wolverinem

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

46 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 19Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.