Thecus + Microsoft: NASy, které běží pod Windows | Kapitola 5
Seznam kapitol
V Berlíně nám na konferenci Thecus světoví výrobci hardwaru i softwaru předvedli, jak vidí budoucnost NASů a jak se oni na ni připravují. Mezi zúčastněnými byli Intel, Seagate i Microsoft. Kromě výhod systému Windows Storage Server 2012 přetřes přišla i problematika cloudu a integrace s technologiemi NAS.
Seagate, ačkoli jsme jej zařadili až do poslední kapitoly, představuje spolu s dalšími výrobci disků tu nejdůležitější část NASu – datové úložiště, bez kterého by to prostě nefungovalo. Prezentace k diskům Seagate byla z celé konference zřejmě informačně nejbohatší. Viděli jsme mimo jiné spousty grafů, ke kterým se smrtelník jen tak nedostane. Uváděné hodnoty mohou být zpochybněny, protože neznáme jejich zdroje, ale z jejich charakteru na druhou stranu vyplývá, že nejsou nakloněna v prospěch toho či onoho výrobce.
První zajímavou informací bylo, že v roce 2014 bylo datové „užití“ spotřebitele o 40 % vyšší než ve firemním sektoru – domácí NASy tedy dávají jednoznačně smysl z pohledu výrobců. Stejně tak je na tom prodej samotných disků. Statistiky ukazují, že 50 % zařízení NAS je prodáváno bez disků a přitom 87 % má 2 až 5 volných pozic. Lidé také kupují do svých NASů poměrně velké disky – 90 % je větších než 2 TB. Na začátku článku jsme zmínili také využití NASu k různým cílům uživatele - zde se můžete podívat na statistiku.
Seagate také uvedl porovnání mezi svými desktopovými disky a NAS disky. Zatímco v desktopu se počítá se zatížením 2400 hodin ročně nebo jinak řečeno 8 hodin denně 5 dní v týdnu, tak u disků pro NAS je kladen větší důraz na dlouhodobý provoz – 24/7 (8760 hodin ročně). MTBF NAS disků je milion hodin, u desktopu je toto číslo nižší. Záruka je také pro disky do NASů vyšší – 3 roky.
Nakonec za zmínku stojí také speciální služba, kterou Seagate nabízí u vybraných disků (NAS, kamerové systémy atd.). Jde o tzv. Rescue Service, která spočívá v 3leté záchraně/obnově dat. Pokud se disk nějakým způsobem pokazí – a zde výrobce uvádí, že nehledá důvod poškození a bere všechny „reklamace“ – tak jej stačí zaslat na určenou adresu a data z disku budou obnovena na jiné médium (typicky externí disk/disky, které vám budou zaslány zpět). Tato služba normálně stojí desítky tisíc i více, zde je zdarma. Samozřejmě ne všechny poškození disku jsou překonatelná, nicméně výrobce se chlubí 90 % úspěšností při obnově dat.