Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí
OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí
autor: Tomáš Hort , publikováno 31.10.2011
OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí

Přechodem na 25nm výrobu NAND flash pamětí se výrazně snížila cena, ale bohužel i jejich výdrž v množství zápisů. OCZ se proto v případě prémiového modelu Vertex 3 Max IOPS rozhodlo pro nasazení dražších 32nm pamětí od Toshiby, které mají přinést větší životnost a výkon ve spojení s hojně využívaným řadičem SandForce SF-2281.


Po všech grafech a testech jsme skoro u konce dnešní recenze. Možná někomu chybí grafy se spotřebou, ale zatím nejsem bohužel na její měření vybaven a je otázkou, zda je to vůbec potřeba. Dnešní SSD disky jsou tak úsporné, že rozdíly mezi stejně velkými modely bývají zřídkakdy větší než 1 W. Prakticky žádný moderní SSD disk s 25nm NAND flash paměťmi už ani při zápisu nebere více než dva watty.

A pak tu máme jeden moderní SSD disk v dnešním testu, který nemá 25nm NAND flash paměti a proto má spotřebu i dle specifikací o něco vyšší. Jeho paměti však mohou vydržet až dvakrát tolik zápisů, což je poměrně slušný argument.

V oblasti ceny jsou SSD disky o velikosti kolem 250 GB rozděleny na ty do 10 tisíc a nad 10 tisíc. Nad 10 tisíc stojí už aktuálně poze typy, které nabízí to nejlepší na trhu. I Kingston HyperX bez Upgrade Kitu už se dá sehnat pod 10 tisíc korun. OCZ Vertex 3 Max IOPS stojí lehce nad 11 tisíc korun. Jeho cena je vyšší hlavně kvůli dražším 32nm pamětem Toshiba, které však také vydrží více než nejnovější 25 nanometrové.

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí


V grafu uvádím průměrné ceny, za které SSD pořídíte ve většině obchodů. Jiné je to u plotnových disků, jejichž cena každým dnem extrémně stoupá kvůli záplavám továrem Western Digital a Seagate v Thajsku. Uvádím tedy ceny, které nejsou aktuální, ale ono je to jedno, když jeden den stojí Samsung F3 500 GB 1000 korun, druhý 1800 korun a třetí 2500. Ceny se budou měnit podle vývoje situace v zatopené Asii den co den.

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí


Poměr celkové kapacity vůči ceně je u SSD disků stále vysoký. Stejný je však i rozdíl výkonu oproti plotnovým diskům. Situace je však aktuálně neurovnaná viz předchozí odstavec, takže graf chce opět brát z rezervou, alespoň co se týče plotnových disků.

Hodnocení OCZ Vertex 3 Max IOPS

V dnešním testu jsme si představili SSD disk OCZ Vertex 3 Max IOPS. Jedná se o jeden z nejvýkonnějších SSD disků na trhu, který má také oproti ostatním modelům o něco vyšší cenu. Ta je zapříčiněna použitím 32nm NAND flash pamětí Toshiba, které jsou dražší než nejnovější 25nm paměti od Intelu a dalších výrobců, ale mají větší výdrž v množství zápisů.

Ve všech testech Vertex 3 Max IOPS bojoval o první místo s Kingston HyperX, který jsem testoval minule. Vylepšený Vertex 3 se nakonec ukázal jako o něco lepší v rychlosti u malých souborů, ale naopak lehce ztrácel v sekvenčních rychlostech. Výsledky jsou tak skoro takové, jaké předpovídali specifikace.

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí


S vydáním nového firmware 2.15 by se měla výrazně vylepšit i spolehlivost hlavně na platformě Intel. Jelikož se však jedná o novinku z minulého týdne, budeme si na vyzkoušení v řadách uživatelů, kteří trpí zamrzáním systému nebo BSOD chybami počkat.

OCZ musím pochválit za velmi povedený software OCZ Toolbox, který slouží hlavně k updatu firmware. Způsob nahrání nové verze je velmi jednoduchý a dle obrazového návodu ho zvládne každý. Nemusí se přitom do BIOS ani příkazové řádky.

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí

Komentář k hodnocení: Po stránce výkonu nás zajímají hlavně výsledky u malých souborů, které jsou nejvíce používané. V tomto ohledu je OCZ Vertex 3 Max IOPS ještě o chlup lepší než Kingston HyperX, a proto uděluji známku 9,5 z 10. 10 z 10 si nechávám pro případ testování OCZ Revo Drive 3. Pokud bychom brali pouze běžné SSD disky, domyslete si 10 z 10. Kvalita zpracování je velmi dobrá a vytknout se dá pouze umělohmotný vrchní kryt disku, který mohl být hliníkový. Příslušenství je obsaženo v podobě redukčního plechu na velikost 3,5“ i s osmi šroubky pro uchycení. Už tento základ se postačující a nadprůměrný. Proto 7 z 10. Technologicky obsahuje SSD disk to nejnovější, co může trh nabídnout. 32nm NAND flash paměti Toshiba jsou sice starší a mají o něco vyšší spotřebu, ale zato déle vydrží – i tak 10 z 10. Cena je jedna z nejvyšších. Důvody jsou jasné, ale i tak je to celkem dost a proto 5 z 10. Celkové hodnocení dávám 9 z 10, ač to v průměru vychází níže. Je to z toho důvodu, že za danou cenu dostaneme opravdu hodně kvalitní produkt, a proto ji neberu tak vážně. Aktuálně stojí stejná velikost průměrně o tisíc korun více než Kingston HyperX, ale minimálně v oblasti pamětí si můžete být jisti, že vydrží déle.

Za velmi vysoký výkon, především při práci s nejdůležitějšími soubory do 16 kB, si OCZ Vertex 3 Max IOPS 240 GB vysloužil v dnešním testu zlatou hvězdu PCTuningu.

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí

Server PCTuning.cz uděluje produktu OCZ Vertex 3 Max IOPS 240 GB

ocenění Zlatá hvězda za vynikající výkon.

Za zapůjčení SSD disku OCZ Vertex 3 Max IOPS 240 GB děkujeme společnosti OCZ

OCZ Vertex 3 Max IOPS – úžasný výkon jiných pamětí



Tagy: ocz  vertex  3  max  iops  ssd  disk  uložiště  sandforce  sf-2281  test  recenze  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.10.2011 03:59:02   114.152.97.xxx 71
Citace:
Kvalitní 25nm NAND flash tak aktuálně vydrží pouze okolo pěti tisíc zápisů.
Kolik to je pri normalnim domacim pouzivanijako systemovy disk, rok, dva nebo vic ? Diky
31.10.2011 05:45:34   85.248.47.xxx 161
Je to tazko povedat, no ked Intel dava na svoje disky 320 serie s 25n pametami 60 mesiacov zaruku tak asi to nieje az take horuce.
31.10.2011 05:53:18   15.203.233.xxx 64
Tiez by ma to zaujimalo. Laicky. Dajme tomu ze mam 160GB SSD. Mozem potom ratat ze 160GB x 5000 zapisov ? To mam 800 TB. Dajme tomu ze denne zapisem 10 GB, tak potom je to 80 000 dni , deleno 365 a mam 219 rokov To je nerealne vela nie ?
31.10.2011 05:55:46   95.103.76.xxx 33
Mas tri roky zaruku, ked sa ti to pokazi po dvoch rokoch tak to vymenis.
Tych 5000 zapisov je minimum, a aj tak to vychadzi na zapis 6000 000 GB dat pri 120GB disku. Pochybujem ze niekto nan tolko stihne zapisat. Keby si nan nonstop zapisoval data 24h dene 365 dni v roku rychlostou 50MB/s tak ti vydrzi minimalne 5 rokov.
Pri beznom pouzivani ked dene nan zapises cca 10GB dat ti vydrzi 1643 rokov, teoreticky.
31.10.2011 06:02:55   133.5.165.xxx 63
no tak v tom pripade v tom nevidim zadnej problem, pocitam ze za 3 roky budou SSD jeste rychlejsi a levnejsi, takze si radsi ted koupim 22nm levnejsi a za 3 roky ho vymenim, nez kupovat nejakej drahej co vydrzi roky..
31.10.2011 06:49:27   90.177.107.xxx 92
Lepší 25nm NAND flash vydrží podle výrobce okolo 5000 zápisů. Takové jsou například v Kingston HyperX SSD. U horších se hovoří okolo 3000 zápisů.

Co se týče propočtů. Dá se si spočítat 200 let a podobně i při horší kvalitě 25nm pamětí, ale je potřeba si uvědomit, že počítáme s plošným zaplněním (což asi nikdy nikdo mít nebude, aby ho přepisoval od začátku do konce, když na něm běží OS) a nepočítáme s degradací rychlosti vlivem používání (tzn. když buňky ještě neodejdou, ale jsou pomalejší). Degradací se ještě budu zabývat v některém z dalších článků, protože už SSD využívám přes rok a rozdíly výsledků jsou poměrně zajímavé.

Celkově lze říci, že počet zápisů se snižuje, ale je stále dostatečný a SSD tři nebo pět let záruky fungovat bude. A vzhledem k tomu, že aktuální výrobky spotřební elektroniky odchází často po dvouleté záruce, jsou SSD disky obstojné.
31.10.2011 06:50:47   78.99.134.xxx 41
Intel 320 120GB, systemovy, po pol roku ukazuje v toolboxe zostatok odhadovanej zivotnosti stale 100%. (volneho je stale vyse 30%, co je dost podstatne pre zivotnost)

Samozrejme su to len odhady, ale prave nato mam 5 rocnu zaruku.
31.10.2011 08:24:53   85.248.47.xxx 51
Intel podla mna ma dobre disky a ako pozeram newegg tak je strasne vela staznosti na vselijake SSD, ja svoje data mam rad, Kupil som SSD Intel 320/80G, hoci mozno papierovo nieje najrychlejsi, no je super a aj spolahlivy a 60 mesiacov zaruka. Ako pozeram, este sa asi oplati Crucial M4, vraj su super.... Neviem, ja som radsej neriskoval a kupil Intel, cena je dobra a podpora/zaruka ma presvedcila. taktiez dost casto vychadzaju nove firmware pre SSD roznych vyrobcov, treba to sledovat, stale nieco opravuju....
31.10.2011 08:50:37   78.99.134.xxx 111
Ono si staci pozriet prakticke testy - vsetky ssd su vyrazne rychlejsie ako HDD. Ale rozdiely medzi ssd su v praktickych testoch uz len male. To ze budem mat najrychlejsi ssd na trhu mi oproti pomalsiemu ssd az tak vela neprinesie.

A mna u intelu presvedcila zaruka 5r
31.10.2011 22:01:31   90.179.78.xxx 20
Jo to samé u mě. Taky všude samé stížnosti, snad krom Kingstonů V100 a Intelů. Tak jsem vzal intel..5 let záruka je si myslím důležitý faktor u SSDčka...
31.10.2011 10:43:02   89.235.54.xxx 13
To zalezi na zpusobu pouzivani a zjemena zaplneni disku. U SSD bys mel nechavat docela dost nezaplneneho mista, aby mohly pracovat mechanismy wear-leveling.
Pokud disk nezaplnis z vic nez 80%, tak zrejme vydrzi dele, nez se stane zastaralym (5 let).
Muj vertex 2 po vice nez 6 mesicich pise (pro orientaci, ajke je bezne vyuciti):
- hodin 5000
- zapnuti 500
- odhad zivnotnosti 100%
- realokovane sektory 0
- zapsano 3840 gb
- precteno 7616 gb
Tedy velmi velmi daleko od hranice degradace (i kdyby byla jen 1000 zapisu, dela 128000 gb).
31.10.2011 13:14:21   90.177.107.xxx 03
5000 hodin / 24 je cca 208 dní, což je cca 7 měsíců - to tedy počítač jede pořád. Zase 500 zapnutí je hodně, přes dvě na den.

Já mám Vertex 2 aktuálně rok a počítač jede vzhledem k práci celý den, na noc vypínám a statistiky jsou:

- 3291 hodin
- zapnutí 745
- odhad zivotnosti 100%
- zapsáno 2432 GB
- přečteno 3584 GB

Disk je používán pro OS + programy
31.10.2011 15:07:43   90.180.255.xxx 21
Tak já mám 1 rok + 10 měsíců SSD Intel X25-M 160GB, používám ho jako systémový disk + hry.

power-on hours - 6771 hod.
power cycle count - 799
host writes 6,71 TB
hodnutu přečteno Intel toolbox neukazuje...
31.10.2011 15:11:27   90.180.255.xxx 11
Ještě dodatek
re-allocated sector count - 2987
unsafe shutdown count - 44
31.10.2011 18:57:14   109.239.78.xxx 00
Teď jsem zjistil, že můj SSD má 128°C
31.10.2011 11:31:39   80.250.29.xxx 33
Tak ja mam OCZ Agility 3 asi pul roku a podle SMARTu mam dosud zapsano 2105 GB a precteno 2431 GB, a to se zivim programovani, u pocitace sedim skoro porad a pri buildovani ve Visual Studio generuji velke mnozstvi souboru, ktere se neustale prepisuji na disku, takze tak pro prehled
1.11.2011 22:06:27   213.107.65.xxx 15
PREC S OCZ SHITOOM
M4 VEDIEEE
31.10.2011 07:46:08   90.182.7.xxx 21
v bodě 11 je v grafu, že WD Caviar blask ma 0 ms odezvu
31.10.2011 08:05:02   90.177.107.xxx 21
Ano, to je správně, protože na začátku testů je napsáno, že ne ve všech testech byly plotnové disky testovány a tam kde nebyly, je hodnota 0. Takže to je tak i u odezvy v kapitole 11. Ale po dalším testu SSD Agility 3 a Force Series 3 už ty nuly odstraním
31.10.2011 19:52:09   90.179.47.xxx 00
tak to se omlouvam, ze jsem otravoval, toho na zacatku jsem si nevsiml
31.10.2011 15:15:26   212.79.110.xxx 107
Jak muzete dat zlatou hvezdu produktu od firmy OCZ? Jejich aroganti politika s servis. At uz je to mazani nespokojenych uzivatelu kteri meli BSOD nebo naprosto tragicke flahsovani noveho biosu. OCZ pro me skoncilo a jejich radoby "kvalitni" disky si muzou strcit vite kam.....Sprominutim jen blbec si muze koupit disk od ocz pokud ma intel platformu
1.11.2011 01:06:29   90.177.107.xxx 51
Tak hodnocení je jasné - je to jeden z nejrychlejších 2,5" SSD na trhu. Politiku ani servis do hodnocení testu nezahrnuji a zahrnovat nebudu.

A problémy mají (měly?) všechny SSD se SandForce řadičem, takže to vztahovat jen na OCZ je mylné. Také mi některé značky a výrobci nejsou nejsympatičtější, ale napsat kvůli tomu, že jejich produkt je špatný, nekvalitní a nepoužitelný, když tomu tak není, by bylo přinejmenším neprofesionální.
1.11.2011 09:03:10   212.79.110.xxx 33
To mate pravdu, ale takovej corsair nabidl okamzite vymenu svich disku a hradil i postovne. Nemuzu s vama souhlasit. Po vasi recenzi vypada tento disk jako naprosta bomba ale spousta lidi co se "nachyta" pak z hruzou zjisit jak neskutecne potize tyto disky prinaseji. I presto uznavam ze na to v recenzi upozornujete, ale davat zlatou hvezdu vyrobku, ktery bude se stestim fungovat na 70% pocitacu je nestastne. A nemyslim si ze OCZ naslo "lek" pocitam ze zase lzou jako obicejne.
1.11.2011 09:43:52   90.177.107.xxx 20
V tom případě podle vás neměl dostat zlatou hvězdu ani Kingston HyperX, který má také BSOD a "zamrzací" problémy.

Lék nenašlo OCZ, ale SandForce, o čemž v článku píši. Pro jistotu - SandForce vydal nový firmware ke svému řadiči, který si každý výrobce upravil pro své SSD, takže aktuálně už má snad každý svůj nový firmware, který je ale až na maličkosti stejný jako firmware SandForce 3.3.2, ze kterého vychází.

RMA u Corsairu je zajímavé, ale na co je výměna modelu, když je problém ve firmwaru (který novější není) a v dané počítačové sestavě (kterou měnit kvůli tomu nebudu).

A teď tedy k tomu hlavnímu: odkud víte, že firmware 2.15 neřeší skoro nic a budou tedy pokračovat pořád ty samé chyby? No, asi odnikud, když to neví obecně zatím nikdo. Takže jen zbytečná averze vůči OCZ a ještě z doslechu...
1.11.2011 13:37:38   212.79.110.xxx 00
ano, je to averze k ocz, nebot jsem bohuzel vlastnil vertex 3 a agility. Vertex jsem jeste stihl vratit v zakone lhute ale agility bohuzel uz ne. A pokud jim to chci vratit tak jim to mam poslat pry do holandska a oni mi poslou s novy...bohuzel postovne si hradim sam...takze ano k ocz mam opravdu odpor. Mel jsem i disk od corsairu (ten nebyl pro me) a tam nebyl zadny problem s vymenou...
1.11.2011 16:28:57   90.177.107.xxx 10
A co s ním tedy je, když ho máte pořád? BSOD? Tak zkuste ten nový firmware 2.15. Přes OCZ Toolbox je to akce asi tak na 15 vteřin. Jinak pokud to dělá u dvou, tak by to dělalo i u ostatních zřejmě a tudíž je výběr omezený. Corsair a OCZ tu nemají zastoupení, takže Holandsko je jasné.

Navíc je to trh, je to konkurence. OCZ a jeho produkce SSD je násobně větší než Corsair, a proto by se placení poštovného při tolika chybách asi prodražila. Corsair toho tolik třeba neprodá a tak na to chce nalákat zákazníky - když už se tak děje, tak vám to vyměníme. Ale jestli to pomáhá, to bych si jist nebyl.

A ještě - zákonná lhůta je myšleno asi 14 dní počítám, ale pokud disk nefunguje na vaší sestavě, tak je to vada a s podklady (fotodokumentace) musí být disk přebrán do reklamace a do 6 měsíců se dá odstoupit od kupní smlouvy.
1.11.2011 14:18:06   212.79.110.xxx 10
jinak to neberte jako kritiku Vaseho clanku...dobre jsem si pocetl....
31.10.2011 19:37:41   78.98.151.xxx 50
Celkom nerozumiem rozhodnutiu testovat na platforme AMD. Ked vezmeme v podtaz potencialne chyby na platforme Intel, asi by stalo za to, aby bola zostava postavena na Sandy Bridge... Co by sa take stalo, keby ste vymenili Dosku a procesor?! Mohli by ste potom aspon potvrdit/vyvratit hypotezu o BSOD a mrznuti s novym firmware (aspon subjektivne). Predpokladam, ze by ste sa k zaverecnemu hodnoteniu stavali inak, ak by vam zostava niekolkokrat zamrzla... Inak nemam vyhrady, vyborna podrobna recenzia...
1.11.2011 01:02:48   90.177.107.xxx 20
Je to jednoduché. Pokud člověk už nějaký pátek testuje pevné disky na AMD platformě, bude v tom pokračovat, protože má výsledky všech předchozích SSD disků. Od toho se vše odvíjí.

Ale klidně bych testoval na Intelu, stačí mi poslat procesor alespoň 2500K a nějakou lepší základní desku. Pokud bych zažil BSOD, stavěl bych se k tomu tak, jako ve všech ostatních recenzích, které si můžete přečíst po světě. Pokud už někde zmíní, že se jim to stalo, tak to berou tak, že se to někomu stává, někomu ne. Podle dostupných zdrojů viz recenze je to (bylo?) u cca 1/3 zákazníků.

Navíc tento problém rozebírám v článku poměrně podrobně, takže se rozhodně nedá říci, že bych na to neupozornil a neposkytl radu, jak postupovat při zamýšlené koupi.

Jsem rád, že se jinak recenze líbila
8.11.2011 00:18:17   188.92.9.xxx 04
Tomáš Hort napsal:
Lepší 25nm NAND flash vydrží podle výrobce okolo 5000 zápisů. Takové jsou například v Kingston HyperX SSD. U horších se hovoří okolo 3000 zápisů.

Co se týče propočtů. Dá se si spočítat 200 let a podobně i při horší kvalitě 25nm pamětí, ale je potřeba si uvědomit, že počítáme s plošným zaplněním (což asi nikdy nikdo mít nebude, aby ho přepisoval od začátku do konce, když na něm běží OS) a nepočítáme s degradací rychlosti vlivem používání (tzn. když buňky ještě neodejdou, ale jsou pomalejší). Degradací se ještě budu zabývat v některém z dalších článků, protože už SSD využívám přes rok a rozdíly výsledků jsou poměrně zajímavé.

Celkově lze říci, že počet zápisů se snižuje, ale je stále dostatečný a SSD tři nebo pět let záruky fungovat bude. A vzhledem k tomu, že aktuální výrobky spotřební elektroniky odchází často po dvouleté záruce, jsou SSD disky obstojné.

Bez problémů vám předvedu aplikaci, které zničí 80GB SSD měhem pár dní a nebude k tomu potřebovat zápis více než jednotek GB.
SSD s Flash je shit. Flash pracuje v blocich , u velkych pamětí je velikost bloku klidně 1Mb a zápis jediného bitu do tohoto bloku vyžaduje přepis, tedy opotřebení celého bloku, tedy 1Mb. Jinak řečeno zápisem 5kbitu zničím 1Mb paměti. Pokud na 80GB disku rozprostru nekomprimovatelnou matici této nelikosti a následně budu v každém bloku přepisovat jediný bit zničím celý disk velice rychle a zípisem malého množství dat.
8.11.2011 09:50:48   90.177.107.xxx 10
To je sice pěkné, že víte jak na to, ale proč by to někdo dělal, když ten SSD je určen k jiným věcem než jeho ničení? Záleží na běžném použití a ne na tom, kdo ho dokáže jednodušeji zničit. Nepochybuji, že to tak jde, ale proč by to někdo chtěl? Nechtěl, a proto zůstaneme u toho reálného faktu, že prostě několik let při běžném používání bez problémů vydrží.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

28 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.