Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce
Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce
autor: Tomáš Šulc , publikováno 14.9.2009
Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Vývoj rychlých pevných disků klasické konstrukce se jakoby zastavil. Sice se pomalu zvyšuje jejich kapacita a stále klesá cena, nicméně rychlost se téměř nemění. Alespoň tak to vypadá na první pohled. Před rokem náš velký srovnávací test pevných disků vyhrál Caviar Black od Western Digital. Bude tomu tak i letos?


Celkové skóre

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Rozdíly mezi jednotlivými disky jsou po sečtení velmi malé a naplnily se mé původní obavy. Disk WD Caviar Black, který byl na špičce v testu před rokem je stále druhým nejrychlejším pevným diskem v testu, mírně jej překonal pouze Samsung SpinPoint F3, avšak velmi minimálně. Jedinou výraznou změnou proti testu před rokem je výkon úsporných disků, který téměř dorovnal rychlejší modely s 7200 ot./min. Výrazněji pomalejší je pouze Samsung EcoGreen F2, který má zase po WD Caviar Green nejlepší spotřebu ze všech testovaných.

Ceny disků

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Cena za 1 GB

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Pokud hledáte pouze co nejlevnější skladiště, jsou dnešní 1TB disky ideální volbou. S jejich nízkou cenou vás GB dat vyjde většinou pod dvě koruny.

Poměr cena/výkon

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Grafy poměrů cena/výkon jsou až na pár výjimek všechny téměř stejné, což je také velký rozdíl proti situaci před rokem. Podle poměru cena/výkon neuděláte chybu s žádným pevným diskem. Nicméně s mírným náskokem dopadly nejlépe starý Samsung SpinPoint F1 se slušným výkonem a cenou 1850 Kč, o něco výkonnější Barracuda 7200.12 za 1900 korun s daní a úposrná Barracuda LP, která překvapila svým výkonem a prodává se za přijatelnou cenu 1800 korun s daní.

Vyhodnocení

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce

Pokud dnes vybíráte svůj nový pevný disk, nejspíš jste stejně jako já vcelku nerozhodní. Obvyklý výběr pomocí poměru cena/výkon moc nefunguje, protože pevné téměř všechny pevné disky nabízí velmi podobný výkon za téměř stejné ceny. Takže podle čeho vybírat? Osobně vítězi v poměru cena/výkon byly s malými náskoky disky Sasmung SpinPoint F1, Seagate Barracuda 7200.12 a Barracuda LP.

Disk Samsung SpinPoint F1 bych z výběru vyřadil jako první, protože používá starší 330GB plotny a bude mít proto o něco vyšší spotřebu a tím i teploty. Zbývají dva Seagaty, u kterých už záleží na tom, co potřebujete. Pokud hledáte systémový pevný disk, zvolil bych rychlejší Barracudu 7200.12, pokud naopak pouze úložiště dat, sáhnul bych po levnější Barracudě LP s 5900 otáčkami za minutu, která mne velmi mile překvapila.

Naopak ze Samsungu SpinPoint F3, do kterého jsem ze začátku vkládal velké naděje, jsem až tak nadšený nebyl. V žádném případě to není špatný disk, po stránce výkonu jde o nejrychlejší testovaný model (s výjimkou VelociRaptoru a SSD samozřejmě), jeho cena je však 2100 korun včetně DPH, takže nabízí o něco horší poměr cena/výkon. Pokud jste však ochotni si ty dvě stovky připlatit, chybu s ním rozhodně neuděláte.

Shrnutí

Vývoj pevných disků jde v poslední době jiným směrem, než jsme byli dříve zvyklí. Výrobci se přestali hnát za rychlostí a zaměřili se na nízkou cenu, úsporný provoz a co možná nejvyšší kapacitu. Díky tomu si dnes můžete koupit pevný disk s kapacitu 1 TB za 1800 korun včetně DPH a běžně se prodávají 2TB kusy. Zvyšuje se také kvalita a rychlost úporných pevných disků. Velmi příjemně jsem byl například překvapen 5900ot./min diskem Seagate Barracuda LP, který se svým výkonem vyrovnal 7200ot./min modelům.

Naopak růst rychlosti 7200ot./min se téměř zastavil. Vítěz loňského testu Western Digital Caviar Black byl sice překonán, nicméně Samsung SpinPoint F3 s 500GB plotnami byl rychlejší v průměru o tři procenta, což je myslím poměrně zanedbatelné. Je zkrátka vidět, že výrobci už pochopili, že v tomto ohledu nemohou SSD konkurovat a zaměřují se proto na vysokou kapacitu a nízkou cenu, což je největší slabina SSD. Stále reálněji proto cítím dobu, kdy bude běžné mít rychlé SSD na operační systém s programy a na velkém úsporném disku klasické konstrukce uloženou zásobu hudby a filmů. Po dnešním testu jsem si opět o kousek více jist, že tato doba může být blíže, než si možná myslíme.

Poděkování

Za zapůjčení disků děkujeme společnostem czc.cz a alza.cz.

Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce Velký srovnávací test pevných disků klasické konstrukce 



Tagy: Harddisk  HDD  test  srovnání  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.9.2009 05:56:49   213.81.134.xxx 177
no to davate ten test teraz!?
Som uz v piatok kupil WD Black, este som ho nestihol ani nainstalovat... Ale nevadi, nekupil som az tak zle
15.9.2009 21:01:30   86.139.246.xxx 66
seagate - najlepsie hardisky takisto 2.5
ved su to vyvojari hdd ako takeho ..
14.9.2009 06:29:06   147.33.1.xxx 100
"Výrazněji pomalejší je pouze Samsung EcoGreen F2, který má zase nejlepší spotřebu ze všech testovaných." Podle grafu má ale nejnižší spotřebu WD Caviar Green (pokud nepočítám SSD)
14.9.2009 08:18:18   83.240.22.xxx 12
Ah, toho jsem si nevsiml, diky za upozorneni
15.9.2009 17:19:25   78.98.166.xxx 32
Pan Sulc, preco nikdy nereagujete na komentar tykajuci sa pristupovej doby SDD.
ako v kazdom clanku o diskoch, aj v tomto pisete (mozno inokedy to nie ste Vy osobne) ze SSD ma pristupovu dobu 50ns ))

medzi 50us a 50ns je milion nasobny rozdiel!!!

uz by ste konecne mohli prestat sirit nepravdive udaje alebo aspon napisat v komentari ako to vlastne myslite.
14.9.2009 06:21:51   90.176.204.xxx 925
Děkuji za supr článek a zajímalo by mě, kde se dá v čr koupit ten SSD INTEL X25 34nm? Jestli jsem se díval dobře, tak všichni prodávají jen starou verzi na 50nm. Myslím, že pro lidi kteří nejsou socky je SSD jako systémový disk jednoznačná volba + klasický jako datové úložiště.
14.9.2009 08:31:10   83.240.22.xxx 30
Zatim bohuzel nejsou dostupne a to ani v zahranici. Intel zrejme vyckava az se doprodaji zasoby starych 50nm SSD, pripadne ma nejake problemy s masovou vyrobou...
14.9.2009 09:47:09   78.99.165.xxx 20
intel druhu generaciu diskov stahoval z predaja, lebo sa objavila chyba vo firmwari, ktora v pripade zaheslovania biosu sposobovala vazne problemy (neviem teraz uz presne, ale popisalo sa o tom na zahranicnych strankach dost). myslim, ze hlavne preto sa este 34nm generacia poriadne nepredava.
14.9.2009 10:26:23   83.240.22.xxx 00
jj, i to je mozne. Ale ke stazeni uverejnil novy firmware, ktery lze snadno nahrat i doma, takze pokud ma nekdo takovy disk, nemel by byt problem to opravit
14.9.2009 14:15:39   213.175.34.xxx 00
Daji se koupit treba pres distributora Intelu spolecnost ASBIS ktera ma skladem vzdy par kusu jak 80GB tak 160GB G2 34nm verze.
14.9.2009 07:03:28   90.178.47.xxx 441
Bohužel se jedná pouze o syntetické testy, u kterých se už mnohokrát ukázalo, že jsou naprosto nepoužitelné u disků. Typickým příkladem jsou disky Seagate v posledních dvou letech. V syntetických testech excelují, přenosové rychlosti mají prakticky nejlepší, ale jak dojde na praktický test, kdy skutečně zkusíte reálný zápis, čtení nebo kombinaci, tak jsou výsledky zcela odlišné a výkon jde dolů. Hustota zápisu není všechno, Western v black verzi je rychlý například i proto, že má dvojitý řadič, coč se projevuje právě při zpracování většího množství souborů.

Tenhle test je polovičatý na dnešní poměry a nemá přílišnou vypovídací hodnotu bohužel. Je to jako posuzovat výkon grafických karet pouze pomocí benchmarků.
14.9.2009 08:56:19   88.208.87.xxx 50
Tak tak, když přijde na normální práci, třeba rozbalení raru s tisícovkou .doc a .xls spouborů, jsou výsledky dost jiné. Je to tím, že někteří výrobci se honí za syntetickými testy a jiní výrobci se specializují na normální práci.
14.9.2009 07:10:32   89.103.7.xxx 51
Já asi před měsícem sáhnul po samsungu F2, používám ho jako úložiště filmů, fotek, prostě všeho jen ne systém. WD Green jsem nebral kvůli jeho funkci parkování hlaviček při nečinnosti, údajně to není dobrý a disk se tím ničí. Za tu cenu si myslím, že je F2 super kousek a hlavně úspornej a tichej!
14.9.2009 23:43:37   82.117.156.xxx 52
Na 100% souhlasím, vyzkoušel jsem Seagaty, WD, Maxtory, ale absolutně nejlepší disk co sem měl a momentálně mám ve sbírce 17 disků různých značek, je Samsung 1,5TB s 5400ot. je tichoučkej, chladnej, poměr cena/výkon bez konkurenční.
Jak zhruba před dvouma rokama odcházeli Seagaty, některý jsem koupil vadný už nový, ztratil jsem k nim důvěru. Z 6 disků odešlo 6, vadná elektronika vždycky za měsíc totálně rozhodila windows.
14.9.2009 19:03:11   82.117.156.xxx 28
14.9.2009 08:20:38   194.202.236.xxx 51
Cekam na OCZ Vertex Turbo 120GB, ale nedam za nej vic jak 6.000,- pred tremi mesici jsem stavel comp a sel tam WD Black, uz tedhdy jsem uvazoval, ze k nemu poridim casem rychlejsiho SSD brasku, ale zatim jsou porad jeste ceny moc vysoko.
14.9.2009 09:07:36   195.113.72.xxx 21
Jestli OCZ má ty SSD tak kvalitní, jako jejich flashky, tak ti moc nezávidím a budu rád za moje X let staré Hitachi disky, které stále fungují bez problémů... jejich flashka mi umřela do půl roka a na CZC má poruchovost: 17,14%... děs a hrůza! :-(
14.9.2009 09:38:05   194.202.236.xxx 31
Je na nej dva roky zaruka a kdyz budu mit stesti tak vydrzi tri (az ctyri), v te dobe to uz bude stejne zarizeni tak leda k smichu. Netvarte se ze stavite neco pro pristi generace. Muj predchozi komp byl starej ctyri roky a kdyz mi odesla deska krome vypalovacky putoval na sberny dvur. (...jo, vyndal jsem jeste WD 80GB a ted se mi vali v supliku
14.9.2009 08:39:47   84.42.172.xxx 85
No, mně nedávno odešly dva WD disky. Jeden 160 GB odešel po asi 6 letech, ale ten druhý, 250 GB, odešel už po dvou. Byla to řada KS (bez AA), která měla více ploten, než by bylo pro tak "malý" disk zdrávo. Ale už jsem radši WD opustil a pořídil Seagate 7200.12 500GB a ten maká velmi dobře. Hřeje o hodně moc méně, je tišší a rychlejší. Koukám ale, že testován byl asi 1TB model, který je podle mých informací o něco málo pomalejší. No každopádně do WD už nepůjdu, Seagate měl sice také nějaké vážné problémy, ale tahle nová řada se zdá být velmi povedená. Myslel jsem si, že když mi WD disk vydržel 6 let, že ty nové budou ještě lepší, ale asi to tak není. Naproti tomu tu mám Seagate disky, které mají i 15 let a pořád bezvadně šlapou, takže nevím, záleží to asi na řadě a konkrétním kusu.
14.9.2009 08:59:39   88.208.87.xxx 100
Každý výrobce sem tam udělá chybu, mám na polici WD z roku 1996 a jede dodnes bez problémů.
14.9.2009 09:14:46   84.42.172.xxx 44
Jj, ja vim. Ale znas to, kdyz ti odejde po sobe par WD disku, tezko s radosti koupis dalsi WD disk. Beztak jsem u toho posledniho WD udelal chybu ja, protoze jsem mel vzit AAKS radu a ne KS. Jenze AAKS tehdy zrovna nebyla na sklade, tak ja vul vzal tu horsi. Rikal jsem si, ze to snad bude nejakou dobu fungovat, ale nefungovalo.
14.9.2009 11:17:39   88.208.87.xxx 41
A proč kupuješ hardware podle toho co je na skladu ? Nejlevnější modely mají mušky u všech výrobců.
14.9.2009 15:02:40   84.42.172.xxx 10
Ja kupuju vzdycky co je na sklade, protoze jsem nedockavej (ale samozrejme ctu pred koupi testy). Krome toho, co se tyce disku, tak potrebuji pracovat a nemuzu jet na nejakem provizoriu. Tehdy u toho WD to ale nebylo o penezich, ten disk stal pres 2000,- a kdyz to porovnam s dnesnimi cenami, tak to je strasne drahe. Ten predtim mel asi 5 ploten a tenhle ma jednu, je dvakrat vetsi a navic ma tusim kolmy zapis - ja bych si drazsi disk klidne koupil, ale proc, kdyz ten novy Seagate mi uplne vyhovuje. Stejne je to o stesti...ja ho moc nemam, odesly mi 4 vypalovacky behem dvou let, kazda od jineho vyrobce a to vypaluji tak 1DVD za mesic.
14.9.2009 20:33:07   94.113.125.xxx 61
WDcko melo spatny i dobry casy pokud jde o zivotnost a poruchovost. Spatny casy byly podle me v dobe s diskama o velikosti 80 - 160GB. Od doby kdy WD zacal (jako posledni) pouzivat fluidni loziska jim sla spolehlivost hodne nahoru a podle me dneska patrej v desktopu na uplnou spicku.

U disku je zivotnost vzdycky tak trochu loterie i kdyz nektery rady proste drzej a jiny ne.
14.9.2009 10:23:03   85.92.55.xxx 80
U Samsungu SpinPoint F1, bylo AAM při testu seeku zaplé na tiché, nebo rychlé(hlučnější)?

díky
14.9.2009 12:20:52   212.111.28.xxx 50
Pro mne je zakladni kriterium hluk a jako druhe pracovni teplota - at se neprehriva. Uplne nejdulezitejsi je samozrejme spolehlivost, ale tu nezaruci nikdo, k cemu mi je zaruka, kdyz prijdu o data.
14.9.2009 13:19:24   194.202.236.xxx 10
No jestli nezalohujes, tak prijdes o data pouze vlastni vinou a zaruka ti pochopitelne zaruci jen to, ze po urcitou dobu neprijdes o svoje penize.
14.9.2009 14:15:06   213.175.34.xxx 10
Tomáš Šulc napsal:
Zatim bohuzel nejsou dostupne a to ani v zahranici. Intel zrejme vyckava az se doprodaji zasoby starych 50nm SSD, pripadne ma nejake problemy s masovou vyrobou...

Daji se koupit treba pres distributora Intelu spolecnost ASBIS ktera ma skladem vzdy par kusu jak 80GB tak 160GB G2 34nm verze.
14.9.2009 14:19:54   213.175.34.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.9.2009 16:23:00   78.45.124.xxx 43
To je naprostý nemsysl. U disků WD Caviar Green již bylo prokázáno, že Intellidrive je marketigový krasožvást a plotny se točí konstantní rychlostí 5400RPM.

Modely Seagate LP nemají s těmito pohádkami od WD nic společného a rychlost otáčení ploeten je u nich i dle výrobce konstantních 5900RPM.
14.9.2009 16:52:54   77.48.32.xxx 11
Co vím, tak IntelliPower nemusí znamenat nutně 5400rpm, ale rychlost je nastavena u jednotlivých typů disků různě a tak, aby podaly vyvážený poměr výkon/spotřeba. Každopádně máš pravdu s tím, že rychlost je konstantní.
15.9.2009 08:33:10   213.175.34.xxx 46
Aha a proto na Anadtechu ten disk otevreli a merili otacky a dospeli k tomu ze ten disk opravdu meni otacky od 5400RPM do 7200RPM.Navic i testy stejnych disku WD green vs black prokazali ze se otacky meni az do 7200RPM.kdyby byly konstantni jakoze nejsou tak by byl ten 5400RPM meritelne pomelejsi ve vsem.Jelikoz neni a existuje dukaz v podobe mereni otacek je jasne ze sve tvrzeni mate vycucane z prstu a nebo z nejakeho moudreho fora:-)
16.9.2009 11:40:56   78.45.124.xxx 14
To byj tse musel vědět jak funguje HDD, protože vyšší otáčky neznamenají automaticky vyšší výkon. Tech důležitých parametrů je tam celá řada.

A na závěr bych vás požádal o ten link na zmíněný článek na Anandtechu
14.9.2009 14:59:17   195.49.189.xxx 10
pokial je mi zname, tak prave tieto disky maju konstatnu rychlost a to prave tu najnizsu aku vyrobca udava, a prave marketingovo maju tie premenlive otacky.
14.9.2009 16:42:51   93.91.150.xxx 70
Tento test má opravdu minimální vypovídací hodnotu. Bohužel. Autor by měl do testů zařadit například reálnou dekomprimaci xxGB souborů, kopírování xx množství souborů a časové údaje by si myslím vydaly za 10 takových testů. Mám starý disk Seagate 500GB a podle syntetických testů mám zřejmě pomalu WD Black. Zkrátka tohle mě vůbec netěší, protože nevidím důvod kupovat si třeba Samsu F3, i když uvažuji o novém disku. Prosím o zařazení REÁLNÝCH testů, které doma dělá většina z nás každý den.
14.9.2009 17:54:16   147.229.216.xxx 32
mám technickou připomínku, kterou jsem psal už i u recenze intel SSD a objevuje se to i tady - a to že 0,05ms je 50 mikrosekund a ne 50 nanosekund...
disk přece nemůže mít zhruba stejnou latenci jako operační paměť
14.9.2009 20:50:54   85.207.183.xxx 61
bazen napsal:
hekrhy napsal:
mám technickou připomínku, kterou jsem psal už i u recenze intel SSD a objevuje se to i tady - a to že 0,05ms je 50 mikrosekund a ne 50 nanosekund...
disk přece nemůže mít zhruba stejnou latenci jako operační paměť


To je pěkná blbost, běž do školy a douč se to
Předpony do plusu: kilo, mega, giga, tera, peta.
Předpony do mínusu: mili, mikro, nano, piko.
Vždy jde o násobky tisíce.
0,05 sekundy je teda 5 setin sekundy, případně 50 tisícin = 50 milisekund !!!


lol tak to se do ty skoly vrat taky ale pro zmenu na cteni on pise 0,05ms (coz je 50 mikrosekund) a ty reagujes na 0,05s (coz je, jak pises, 50 milisekund)
14.9.2009 23:42:29   82.117.156.xxx 21
I mistr tesař se někdy utne
14.9.2009 21:41:57   85.92.55.xxx 20
Zkusím se zeptat ještě jednou: Mohl by mi pan Šulc odpovědět, jestli u Samsungu SpinPoint F1, bylo AAM při testu seeku zaplé na tiché, nebo rychlé(hlučnější)?

děkuji
14.9.2009 22:08:35   89.173.20.xxx 00
Trosku ma prekvapilo, ze sa tam nedostal HE502IJ, ktory je z rodiny F1 to najlepsie, co sa da kupit. Obzvlast, ked som ho na pockanie zohnal len v Alze, ktora toto sponzoruje.
RAID oznacenie je skor o komercii, zaujimave je odstranenie kompromisov v prospech rychlosti a zlepsena zivotnost.
2x*500GB v RAID0 na X38 doske davaju priem.176,6MB/s v HDtach.
15.9.2009 15:31:07   89.102.3.xxx 30
Nějak se mně nezdá tvrzení o tom, že disk Barracuda LP pracuje s proměnnými otáčkami. A to z těchto důvodů:
1. Roztočení disku z 5400 na 7200 zabere nějaký čas a energii. Aby se to vyplatilo, musí o tom řadič disku kvalifikovaně rozhodnout. Nějak si to neumím představit, na základě jakého algoritmu předvídání by řadič toto rozhodování prováděl.
2. Je možné, aby disk četl/zapisoval i v době, kdy se otáčky mění a nejsou synchronní? Pokud ne, tak by to znamenlo významné zdržení pro disk právě v přechodové fázi a celý proces by byl kontraproduktivní.
Mohl by mně to někdo vysvětlit? Díky.
PS. Bylo by možné hodit sem zmiňovaný link na měření/test otáčení disku?
17.9.2009 07:07:59   89.176.61.xxx 30
skoda jen, ze autor nepockal na nove WD Black na 500GB plotnach...ty me momentalne zajimaji nejvice a jsem si jist, ze natrhnou prdel vsem ostatnim...
17.9.2009 21:35:15   86.49.96.xxx 30
wrote:"Typickým příkladem jsou disky Seagate v posledních dvou letech. V syntetických testech excelují, přenosové rychlosti mají prakticky nejlepší, ale jak dojde na praktický test, kdy skutečně zkusíte reálný zápis, čtení nebo kombinaci"-----------------------------

starsi postreh...jedna se o starsi verze Seagate
a myslim ze 90MB/s neni zas az tak spatny na NEsyntetickej test

navic jsem od ty doby dokoupil prave onu 12ctkovou verzi..a stabilne prenos vetsich souboru nesel pod 90MBps (prumer97MBps max 105MBps)

http://www.youtube.com/watch?v=X_qSWSqzHOM

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

78 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.