Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Intel X25-M - budoucnost SSD přichází
Intel X25-M - budoucnost SSD přichází
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.10.2008
Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

Když Intel před pár měsíci ohlásil svůj příchod na trh s flashovými pevnými disky, málokdo věděl, co čekat. Po vydání disky vzbuzují nadšení a nám se podařilo jeden kousek získat k zrecenzování a už předem vás můžeme ujistit, že Intel tentokrát rozhodně nezklamal.


Celkové skóre

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

Už v testech vás asi napadlo, že tento disk je sakra rychlý a máte pravdu. Je téměř 3× tak rychlý než běžné 7200 ot./min disky z minulého testu 1TB modelů. Zásluhy mají nulový seek a velmi rychlé čtení.

Cena za 1 GB dat

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

Asi málokdo si bude 80GB výkonný solid state disk kupovat pro zálohu dat a tak je poměr cena za jeden gigabajt prostoru až komická.

Poměr cena/výkon

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

Ani poměr cena/výkon není i přes vysoký výkon díky extrémní ceně zrovna lákavý. Za tyto disky si jednoduše pořádně zaplatíte a v současné době jsou i přes klesající cenu vhodné stále jen pro ty, kteří chtějí extrémní výkon a WD VelociRaptor je jim málo.

Vyhodnocení

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

Asi bych se tu měl rozplývat nad výkonem a kritizovat vysokou cenu, ale já to dnes vezmu trochu jinak. Solid state disk jsem měl na test naposled před rokem, kdy jsem testoval 16GB model od Hama. Ten tehdy stál okolo 15 000 korun a jeho rychlost byla vhodná tak pro operační systém, kdy jen tak tak porazil klasického WD Raptora a vhodný byl jen pro předváděcí účely na veletrzích a pro zbohatlíky.

Uplynul rok a já mám před sebou model od Intelu, který stojí ± stejně jako tehdy ona Hama, jeho rychlost je v jiné galaxii (až na místy kolísavé čtení) a kapacita více jak čtyřnásobná. Tomu říkám za rok pokrok, který dle mého názoru neprodělaly ani grafické karty a vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude do budoucna pokračovat.

Solid state disky jako je tento od Intelu jsou však stále určené jen pro velmi úzkou skupinu lidí. Při dnešních cenách si dokážu představit jen málo lidí, kteří si budou kupovat za více jak 10 000 korun poměrně malý SSD, avšak dnes už to má smysl za podmínky, že chcete ten nejvyšší možný výkon.

Verdikt

Pokud chcete bezkonkurenčně ten nejvyšší možný výkon, kupte si tento disk nebo jeho ještě rychlejší verzi X25-E (alternativou jsou samozřejmě i ostatní nejvýkonnější SSD například od OCZ či Super Talent). Pokud však alespoň trochu hledíte na peníze, stále jsou pro vás solid state disky drahé, stále je to hudba budoucnosti. Věřím však, že budoucnosti velmi blízké, protože Intel ukazuje, že je na co se těšit.

Chystáme

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází

V nejbližší době chystám pro nadšence test Western Digital VelociRaptor v RAIDu, kde snad konečně potěším i ty, kteří se na fóru ptali po testu řadičů. Již jsem si zapůjčil dva z nich a nebude chybět porovnání s RAID na základní desce. Pokud máte jakýkoliv nápad, co by v testu mohlo být, neváhejte se podělit do diskuse.

Poděkování

Za zapůjčení solid state disku Intel X25-M děkujeme společnosti Intel.

Intel X25-M - budoucnost SSD přichází



Tagy: Test  Intel  X25-M  SSD  disk  drive  recenze  review  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.10.2008 07:24:28   213.155.227.xxx 142
jenom v kapitolce "Parametry" mate asi popletene slovicka "zapis" a "cteni"
8.10.2008 09:25:28   213.151.76.xxx 112
Tak kapitola je cela nejak zmatena. Krome zapis/cteni se tam jednou pise 170MB/s, podruhe 190MB/s. U MLC je rychlost vyssi nez u SLC atd.
8.10.2008 10:32:01   194.228.18.xxx 76
A jeste "Cena za 1 GB dat" by malo byt spravne Cena za 1 MB ;) Inak skvely clanok!
8.10.2008 10:33:41   194.228.18.xxx 91
Heh tak teraz som to poplietol ja, Sorry
8.10.2008 07:59:32   81.0.223.xxx 62
Pri testech SSD vs HDD se obvykle srovnavaji cele disky. SSD se ale zatim pouzivaji hlavne jako rychle systemove disky, pokud nejsou v notebooku, tj bylo by fajn porovnavat ne s celym HDD ale s primerene malou partition v nejrychlejsi casti disku, rekl bych, ze minimalne na seeky by to mohlo mit velmi pozitivni vliv.
8.10.2008 08:20:00   193.179.46.xxx 164
"...Pokud však má někdo přesto potřebu, že něco neví..."

"Abyste pochopili rozdíl mezi jednotlivými typy SSD, je nutné znát významy obou pojmů, čímž si úplně jist nejsem."

"...rychlost zápisu 70 MB/s a rychlost zápisu okolo 170 MB/s. Rychlost zápisu dnes asi nikoho nenadchne a v porovnání s testy klasických disků, které na PCT pravidelně máme, to nejsou žádné extra hodnoty. Naopak rychlost čtení 190 MB/s?"

...

Aspoň jednou po sobě přečíst není na škodu.
8.10.2008 08:23:02   212.111.28.xxx 102
U vyjmenovavani vyhod SSD zapomnel autor na vlastnost dulezitou zejmena pro notebooky.
8.10.2008 08:26:31   193.165.161.xxx 82
jj budoucnost zacina vypadat skvele. Jeste by to chtelo honem dokoncit vyvoj MRAM a tyto pouzit misto flash. Pak by odpadl problem s zivotnosti a pravdeporobne i rychlosti zapisu.

Myslim ze dnesni SSD zpomaluje rovnez logika starajici se o "rovnomerne" opotrebeni
8.10.2008 09:21:39   193.179.225.xxx 62
to urcite, ale dokud samotne opotrebeni nebude eliminovano, bude ta logika treba, a tedy SSDcka bude brzdit. nicmene, vypada to fakt docela dobre.. jen ta cena az trosku opadne
8.10.2008 10:47:32   194.228.212.xxx 81
Nebo aby HP dokončil vývoj "memristorů" do použitelné podoby...
8.10.2008 20:15:28   213.192.54.xxx 74
A kdo by pak patricne proplatil vyvoj tehle disku. O to tu jde, nejde jim o posunuti technologie a rychlosti, v prve rade jim jde o uvedeni noveho produktu na trh, ktery bude patricne ocenen, aby proplatil svuj vyvoj a nasledne patricne vydelal. Technologie a vysledna rychlost je tu jen kvuli boji s konkurenci. Nastupce soucasnych flash pameti jen tak neuvidime v nekolika nasledujicich letech.
Problemu se soucasnymi flash disky je dost. Neni to zivotnost. Komu dneska doma vydrzi neco v kompu dyl jak tri roky, proste so toho clovek po case sam zbavi, protoze to nahradi necim lepsim. Uvadet spotrebu 80GB MLC modelu pri srovnani s 1TB klasickymi disky take neni na miste, ona totiz spotreba SSD disku roste s kapacitou a zvlaste rychle u SLC disku a u vetsiho disku by se treba ukazalo ze to pro notebook zrovna vhodne neni, coz uz na par webech vyzkouseli. Kapacita je problem, loni stal 12000 16GB model, dneska je to uz 80GB model, loni se ale za tri tisice nedal poridit 1TB disk, bohuzel Vista a moderni programy jsou nenazrane. U XPcek se cely system i s beznymi programy co clovek potrebuje (Office, Nero atd...) vejde bez problemu do 4GB disku jeste tam zustane misto. Pro Vistu je doporuceno 10x tolik, coz podsekava SSD diskum nohy, protoze modely s kapacitou kolem 16GB uz maji zajimavou cenu, kdyz by na nich chtel nadsenec provozovat hlavne system a nejcastejsi programy, ale bohuzel ne zrovna pro Vistu. Vyrobni proces tak bude muset jit jeste hodne dolu, nez nabidne dostatecne male cipy nebo cipy s dostatecnou kapacitou, aby se z toho dal poskladat i vetsi disk. Stejne tak je problem v rychlosti, kde vicekanalovym prisupem se da postoupit hodne dopredu, ale od urcite urovne je narust vykonu jiz velmi maly a ma vysoke naroky na "ridici" cip, cili i tady jsou do budoucna jista omezeni. Problem je pak i zapis vice souboru najednou nebo prace s velkym poctem malych souboru.
12.10.2008 08:29:21   77.48.213.xxx 81
Nesouhlasím s tebou ohhledně větší spotřeby při vyšší kapacitě SSD. Flash je non-volatile paměť která nepotřebuje k udržování informace napětí. Flash spotřebovává energii pouze když buňka mění stav a proto je spotřeba závislá spíše na přenosové rychlosti x energie potřebná ke změně stavu buňky + spotřeba řídící elektroniky.
8.10.2008 10:13:07   80.152.143.xxx 71
Jen dodam, ze o tehle firme slyselo mozna vic lidi, delala totiz i slavny zvukovy cipy AY pro Spectrum, a pote se z ni stala firma Microchip
8.10.2008 10:18:39   213.151.91.xxx 78
Autor clanku by si mel procvicit i anglictinu viz.: "K dispozici jsme měli Engeneering Sample, nikoliv finální produkt" - spravne by melo byt Engineering Sample
8.10.2008 10:43:35   194.228.212.xxx 138
A češtinu:
kapacita více jak čtyřnásobná...
více jak 10 000 korun...

kapacita více NEŽ čtyřnásobná...
více NEŽ 10 000 korun...

Když to tak říkají na Nově nebo píšou na idnes neznamená, že je to tak správně.
8.10.2008 11:57:34   212.111.4.xxx 81
Chválím dobrý článek. Chtěl jsem se zeptat jestli plánujete i test MLC SSD jiných výrobců pro srovnání? Předpokládám, že žhavá novinka Intelu bude mít jiné výsledky v testech než například disk OCZ nebo Patriot (ikdyž papírově vypadají srovnatelné), které už jsou pár měsíců na trhu. Ptám se především proto, že jejich cena za GB je téměř poloviční.
25.10.2008 17:23:07   94.112.2.xxx 40
nesmis cist jen jeden server...mrkni treba na http://www.svethardware.cz/art_doc-8E1BF1F91CB86678C12574C1003C1E85.ht ml
8.10.2008 12:18:16   212.111.4.xxx 92
Co se testu RAIDu týká, článek který by srovnával 2 diskový RAID 1, 3 diskový RAID 5 a 4 diskovým RAID 0+1 a 5 na ICH9R, nF7, SB750 a softwarový RAID na chipsetu VIA jsem ještě nenašel. Pokud bude test obsahovat i nějaký samostatný řadič, bude to víc než v co bych kdy doufal. Vaše metodika pro tak rozsáhlý test je možná i zbytečně komplexní, pro porovnání by mi stačila rychlost čtení, zápisu, seek, vytížení procesoru, funkčnost při odpojení jednoho disku, spotřeba sestavy, cena za GB a poměr cena/výkon celé sestavy.

Výsledkem by byl přehled, který by ukázal, zda má smysl investovat do samostatného řadiče, případně, který chipset by se s ním dal srovnat při stavbě levného domácího diskového serveru a který typ RAIDu je pro zálohování dat výkonově a ekonomicky nejvýhodnější. Takových testů je totiž tragický nedostatek.
9.10.2008 10:54:46   213.29.21.xxx 72
Se vším souhlasím. Jen předpokldám, že jakákoliv integrovaná podpora RAID v chipsetu na základní desce nebo SW podpora RAIDu se nevyrovná např. řadiči pro pracovní stanice Adaptec 3405 nebo Adaptec 3805 s podporou nejen bezpečného RAID5 či RADI6 pole.

Testy RAID 5 pole na integrovaném chipsetu na základní desce např. ICH9R jsem viděl a byl jsem celkem překvapený, jak jsou mizerné.
9.10.2008 14:18:57   88.208.87.xxx 61
Integrovaný RAID se stejně používá jenom na RAID 0 a 1 a tam je vliv rychlosti radiče na výkon malý. A kdo potřebuje RAID 5, má většinou i prostředky na kvalitní řadič, takže asi tak.
9.10.2008 15:43:26   89.24.96.xxx 62
Můj AMD 780 čipset RAID 0 se 2x Seagate ST640GB 32+32MB cache dělá 235MB/s, to se mi nezdá málo, když u SATA2 je 300MB strop. Nevím jakej řadič se stropem PCI 250MB/s udělá víc?
9.10.2008 16:27:45   88.208.87.xxx 72
Strop normálního PCI které znáš je 133 MB/s, existují ještě serverové PCI-X, které mají až 532 MB/s, ale ty se moc nevyskytují.
Jinak dneska je nová doba a používá se třeba tohle a to má na slotu limit 2GB/s.

http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=54616
8.10.2008 12:20:35   88.208.87.xxx 82
Uděluji pochvalu za skvělý článek. Jsem rád, že aspoň někdo je schopen reálného uvažování nad SSD a odvážil se napsat, že se zápisem na SSD to není vůbec takové růžové, jak se všeobecně tvrdí.
8.10.2008 14:44:54   147.32.127.xxx 62
"k datům se v případě dvoubitových MLC čipů přistupuje 2× tak častěji?" - a to jako proc? nerikam ze tomu tak neni, ale z informaci v clanku to nijak neplyne. (pokud sem ovsem neco neprehledl)
8.10.2008 15:37:37   92.60.57.xxx 74
No ono to bude pomerne logicke. Ked chces nacitat 2bity tak musis u SLC ist do dvoch buniek raz (cize do jednej bunky ides iba raz). Pokial pri MLC ked chces 2bity tak musis do jednej bunky ist dva krat. Je to ciste priklad, neberte to ako prax...
8.10.2008 16:22:55   147.32.127.xxx 82
no, to je prave celkem zcestna predstava. takhle jak jsi to popsal by se to realizovalo jen v pripade, ze by nekdo z nejakych zahadnych duvodu cetl(BÚNO) bit po bite. v realnem pripade, kdy se budou data cist po sudem poctu bitu, tak proste se to v te dane bunce precte NAJEDNOU. je treba si uvedomit, ze bity v MLC bunkach jsou reprezentovany napetovou urovni, kterou kdyz zmerim tak tim zjistim stav obou bitu zaroven.
(*BÚNO - bez ujmy na obecnosti.. )
(vychazim jen z udaju v clanku, jinak o SSD technologii nic nevim.. )
8.10.2008 16:47:24   88.212.21.xxx 72
V SR 18500Sk
v CR 14700Kc

Ceny su orientacne - podla jedneho velkoobchodu.

Jedna sa o "slabsi" model s MLC chipmi.
8.10.2008 21:28:23   89.24.243.xxx 1011
Disky SSD stojí svými vlastnostmi úplně mimo reality a na kladených požadavků. Nejsou vkodné jako systémový disk, protože jsou při zápisu/čtení malých souborů zoufale pomalé - např. 0,5MB/s a svoji malou kapacitou se na úkládání dat/filmů nehodí. Na co jsou, to teda nevím... možná někdo bude vědět?
9.10.2008 09:11:04   193.84.46.xxx 103
je videt ze jsi ani nedokoncil zvlastni skolu, kdyz neumis ani cist - kolik ti asi delaji normalni hdd na velmi malych souborech? ze jeste mene nez SSD? Hele i pitome EEE startuje rychleji nez vykonny desktop s nejakym 7200 HDD.
9.10.2008 14:11:35   88.208.87.xxx 71
Zrovna lidé, kteří si kupují SSD, na nich skutečně mají stovky malých dokumentů .doc, .xls, .ppt, .pdf, .jpg, .gif a pod. nikoliv filmy a MP3. Tím nechci snižovat význam SSD, ale prostě ceny jsou zatím tak vysoké, že se kupují převážně do firem.
9.10.2008 17:41:36   193.84.46.xxx 72
No ještě musím připomenout, že se dnes SSD puužívají hlavně v noteboocích a tam nemá žádný HDD šanci. Těch pár lidí, co si koupili u mne NTB s SSD si vyloženě chrochtá.
9.10.2008 18:18:16   88.208.87.xxx 71
No tím bych si tak nebyl jistý, že HDD nemá šanci, stále existuje spousta lidí, kteří když dostanou na výběr SSD 80GB za 15000 Kč nebo HDD RAID0 2x 320GB 7200 RPM za celkem 4000 Kč v tom mají celkem jasno. Souhlasím ale s tím, že tak to dvou budou mít HDD v noteboocích funus.
9.10.2008 14:03:06   88.208.87.xxx 71
Když se ti to nelíbí, tak si to nekupuj. Ano do desktopů jsou SSD zatím naprosto k ničemu, ale pro servisní techniky, vědce, atd. atd. pracující mimo kancelář v terénu mají SSD vyšší životnost než normální HDD.
Jediný problém s SSD je ten, že se prezentují zcela nesmyslné hodnoty syntetických benchmarků, když dojde třeba na rozbalení RARu se stovkami dokumentů .DOC, tak zápis klesá až nechutně nízko.
9.10.2008 07:27:31   212.90.251.xxx 72
Už první CompactFlash podporovali IDE rozhraní (jako SSD), poslední typy už maj nativně DMA režimy, používám již rok CF 266x v nooteboku a nemohu si stěžovat na svižnost systému, mám aktivovany continuous allocation writer, tak se opotřebovává kompletně, SSD - tohleto není žádná novinka...
Akorát mne zaráží, že výrobci zapomínají, že tu stále existuje paralel IDE rozhraní !
9.10.2008 08:18:29   62.209.192.xxx 63
musim autora pochvalit za pekny test tohoto disku, jen doufam ze bude pokracovat s dalsimi SSD disky, jsem zvedavej na vykon ostatnich vyrobcu
14.10.2008 11:12:19   62.209.192.xxx 72
libi se me jak tady nektera individua klikaji na blabol a pritom nemaji ani konstruktivni kritiku k tomu co by melo byt podle neho jako blabol :o) njn holt nekteri ctenari tady maji iq prezidenta jedne nejmenovane svetove velmoci :oD
9.10.2008 13:44:45   78.108.144.xxx 71
je to hezké, ale cena vysoká. Přitom by mně stačilo něco takového jen na partition s OS (8-16GB).
Už nějakou dobu mně láká vyzkoušet koupit 2 ks
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8466
a osadit je rychlými 8GB CF kartami v RAIDu. Bohužel nejsem hw odborník a nevím jestli bych vyřešil swapování do RAM disku a také nevím jak by to bylo rychlé. Nemá s tím někdo zkušenost?
9.10.2008 15:35:47   88.208.87.xxx 62
Swapování do RAM disku je nebetyčná vol*vina.
Stejnou a lepší funkčnost dosáhneš zrušením RAM disku a zakázáním swap souboru.
9.10.2008 17:44:17   89.111.89.xxx 82
>Jednou z prvních flashových pamětí ze 70. let minulého století byla paměť EAROM
EAROM se maze/programuje po bajtech, cili to neni FLASH, ktera se maze po blocich a programuje (vetsinou) po strankach
ta ER-2055 na obrazku (pravdepodobne deska hry Millipede) ma 64B (64x

>existují i prototypy i s třemi nebo čtyřmi bity dat
MLC cipy se 4bity na bunku se jiz nejakou dobu vyrabeji (v licenci napr. Spansion MirrorBit Quad Technology), ale funguji na jinem principu (NROM) nez floating gate

>Multi level cell .. Je také energeticky úspornější.
zalezi na konkretnim cipu, ale vetsinou plati opak - SLC FLASH je energeticky uspornejsi nez MLC

>životnost cca 10 000 cyklů na paměťové místo. To znamená, že pokud na 80GB disk denně zapíšete 100 GB dat, začne hlásit chyby po šesti letech.
ta cisla (pri Intelem udavanych write amplification=1.1 a wear leveling efficiency 1.04) moc nesedi
kazdopadne pokud budu zapisovat vyrazne vice nez 20GB denne, tak radic X-25M omezi rychlost zapisu v zajmu dodrzeni zarucovane zivotnosti 5 let

jinak fajn clanek
9.10.2008 23:05:57   86.49.45.xxx 71
S životností je to ještě horší, to je na samostatný článek. Je bezesporu pravda, že jedno paměťové místo vydrží asi 100 000 zápisů, jenže čím větší flash, tím větší bloky na flash, dneska jsou někde na 4096 byte a budou se zvětšovat v souvislosti se zvětšováním kapacity a když chcete změnit jediný byte, tak celých 4096 byte se musí smazat a zapsat znovu. Pokud tedy budete mít fragmentovaný disk a to jsou dneska všechny, tak zapsání 20GB denně může ve skutečnosti vyprodukovat zapsání intervalu 20..160GB. Dále žurnálovací FS, jako třeba NTFS nebo EXT3 zapisují ještě spoustu metadat a to se také musí připočíst.
10.10.2008 08:53:43   89.111.89.xxx 82
100000 cyklu ma SLC, cipy pouzite v Intel X25-E maji velikost stranky 4096+224B (data + rezerva pro ECC a metadata), blok obsahuje 128 stranek (neboli pocet tranzistoru v serii), cili 512+28KB
pri zmene jedineho byte se stranka nemaze, ale radic premapuje LBA, zapise data do jine stranky a puvodni stranka se oznaci jako neplatna, blok se maze az po prekroceni limitu neplatnych stranek
zapsani 20GB muze vyprodukovat 20..160GB fyzickeho zapisu, Intel tomu rika write amplification a uvadi 1.1 u bezneho provozu cili 20GB -> 22GB
NTFS a EXT3 zurnaluji pouze metadata, pri pouziti FLASH SSD se vetsinou vypina atribut posledniho pristupu k souboru (atime u EXT3)
9.10.2008 22:43:21   85.207.198.xxx 81
Reálné ceny na trhu:

X25-M $660 = cca 12 150Kč
X25-E $822 = cca 16 500Kč

Takže za Extrémní verzi (X25-E) pro náročné hráče, výpočty nebo extra výkonné domácí databázové servery to rozhodně nebude během půl roku či max roku možnost k zahození.

Kurz brán dle prodeje USD u ČSOB.

Také bych tímto chtel velice poděkovat panu Šulcovi za článek.
10.10.2008 00:13:19   85.207.198.xxx 72
ceny pro:
X25-M kapacita 80GB
X25-E kapacita 32GB, větší verze alespoň pro zatím není
4.2.2009 19:12:53   89.176.95.xxx 40
Dolar je za 22Kc - Coz posouva cenu jeste vyse, nez pises.
Az to bude k mani do 3-4k, tak o tom budu uvazovat...
10.10.2008 14:50:57   212.24.144.xxx 64
Nechapu, proc autor porovnava SSD disk s HDD disky o kapacite 1 TB. Vzdyt tyto jsou urceny hlavne pro odkladani dat a zalohy. Kdybyste porovnaval s jednoplotnovymi HDD o kapacite napr. 320 GB, ztrata by nebyla tak propostna.
13.10.2008 09:37:36   90.176.142.xxx 65
prosim o porovnani s obycejnym 32/64GB flashdiskem. Cenove vychazi mnohem prizniveji a myslim ze jako systemovy disk do HTPC by takova vetsi flashka mohla stacit. Dekuji.
22.5.2009 15:48:10   213.180.41.xxx 10
Ke článku mám celkem tři připomínky k úvodní – informační části.
1/ První se týká uvedených obrázků s anglickým popisem os „Distribution of Cells“ a „Vt“, kde i přes usilovnou snahu nechápu, co tím autor myslel. Snad možnost vývoje obsahu v čase? Pak ale nechápu pro je to tak podivně ztvárněné v „homolích.“
2/ Druhá připomínka se týká tvrzení, že je přístupová doba flash disku dvakrát tak pomalá oproti DDR3. Laickým názorem mi to vychází o trochu jinak - např. 250 MHz paměť, tj. 4 ns vs uváděných 0,1 ms, tj. 100 000 ns flash disku - cca o 5 řádů.
3/ Třetí připomínka se týká výpočtu životnosti disku, kdy autor uvádí, že má-li disk životnost 10 000 cyklů, bude 100GB /den odpovídat životnosti 6 let. Od boku je to zase mimo. Spíš bych počítal takto. Do každé buňky uložím 1,25x / den (100GB/80GB), tj. 10 000 cyklů/(1,25 cyklů/den*365 dnů)= 22 let, resp. 220 let (100 tis zápisů).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

169 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 81.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.