gigabajty-na-cestach-vyzkousejte-esata-reseni
Úložná zařízení Článek Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení

Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení

Jiří Vašek

Jiří Vašek

5. 6. 2008 07:00 44

Seznam kapitol

1. Serial ATA a jeho vlastnosti 2. eSATA - External SATA 3. AHCI, RAID nebo IDE režim? 4. Jak na hotswap?
5. Hotswap! 6. Minirecenze: ST-Lab S-210 7. Chlazení, použití a pár slov závěrem

Přenášení velkých objemů dat je vždy tak trochu problém, přičemž ideální řešení nejspíš neexistuje. Nechme stranou sice rozšířené, ale pomalejší USB v2.0 disky a podívejme se na eSATA řešení s dobrým poměrem cena a rychlost.

Reklama

Rozhraní SATA se v našich počítačích již dokonale zabydlelo, jeho předchůdce IDE či PATA je téměř na vymření. Ve zkratce si tedy připomeňme, co vlastně SATA obnáší.

Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení
i Zdroj: PCTuning.cz

Konec vlády IDE (Parallel ATA)

SATA v první verzi SATA 1,5Gbit/s bylo uvedeno již v roce 2001, ovšem v domácích počítačích se prosazovalo velmi pomalu, první základní desky s podporou SATA se objevily až v roce 2003, a tehdy ještě šlo výhradně o přídavné řadiče. První pevné disky s rozhraním SATA se samozřejmě objevily ve stejnou dobu jako základní desky, ovšem nejednalo se o nativní SATA, ale pouze běžné IDE disky, pouze s vyměněným rozhraním IDE za SATA, což ve výsledku nijak nenutilo uživatele, migrovat na nové rozhraní. Rychlost byla v podstatě stejná jako IDE a tehdejší (ne)podpora SATA ve Windows XP většinu potenciálních uživatelů spíš odradila. SATA tehdy jednoduše znamenalo jen problémy a práci navíc, žádné výhody.

Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení
i Zdroj: PCTuning.cz


rozdíl mezi starým IDE kabelem a novým SATA je zřejmý na první pohled

Ve znamení rozmachu SATA byl až rok 2006, kdy se začala prosazovat nová verze SATA jménem SATA 3.0Gbit/s s vyšší rychlostí a lákadlem v podobě NCQ (Native Command Queuing), které mělo teoreticky zvýšit rychlost práce s disky. Zpětná kompatibilita se SATA 1,5Gbit/s většinou fungovala dobře, pokud člověk neměl vysloveně mizerný řadič (VIA, SiS a další zhůvěřilosti).

Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení
i Zdroj: PCTuning.cz


typická konfigurace dnešních základních desek - minimálně 4 SATA porty

Migrace na SATA proběhla velmi rychle. Zasloužili se o to dílem výrobci harddisků a konečně i optických mechanik, a dílem i Microsoft, který zahrnul podporu SATA do Windows Vista. Není bez zajímavosti, že na nových základních deskách (nový rozuměj poslední asi dva roky) už najdeme jen jeden IDE konektor pro dvě zařízení, a ještě je většinou řešen problémovým přídavným řadičem - konkrétně Intel již IDE pohřbil a desky s jeho chipsety většinou mají přídavný řadič JMicron.

Gigabajty na cestách - vyzkoušejte eSATA řešení
i Zdroj: PCTuning.cz

SATA hotswap

Rozhraní SATA kromě úhledných tenkých kabelů přineslo ještě jednu novinku - podporu hotplug či hotswap, tedy možnost připojovat a odpojovat zařízení za chodu počítače. Staré IDE toto nativně neumělo, a za celou dobu jeho existence se objevilo jen několik řadičů a výměnných šuplíků s jakousi podporou hotswapu, které rychle upadly v zapomnění. Teoreticky lze připojit za chodu i IDE disk, a ručně pomocí hledání nového hardwaru ve Windows to někdy i funguje, ale rozhodně nelze zaručit bezchybnou funkci, lehce může dojít ke ztrátě dat. Této škvíry na trhu velmi pružně využilo USB, které na druhou stranu nedostačuje rychlostí. Jeho technologicky pokročilejší konkurent Firewire nikdy nedosáhl výrazného rozšíření kvůli vyšší ceně a celkové exotičnosti.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama