Hlavní stránka Hardware Ostatní Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu
Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu
autor: Ján Kisty , publikováno 10.3.2015
Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Windows 8 spoustě lidí k srdci příliš nepřirostly a tak všichni netrpělivě vyčkávají na to, co se ve Windows 10 změní k lepšímu. Vyzkoušeli jsme se poslední veřejný build Windows 10 Technical Preview a změny a novinky, které přináší. A porovnali jsme i výkon ve známých benchmarcích, aplikačních testech a několika hrách.


Co přináší Windows 10

„One product family, one platform, one Store“ je nový slogan, který Microsoft jako softwarový gigant představuje na úplně nových Windows 10. Microsoft se teda snaží vytvořit Windows 10 coby komplexní a univerzální systém pro tablety, smartphony a desktopy. Námi testovaná verze nesla označení BUILD 6.4.9926 a zkoušeli jsme i BUILD 6.4.9841.

Hned na okraj musím ještě zdůraznit, že jde o shrnutí dojmu z Technical Preview a všechny poznatky jsou platné pro stávající build systému, v ostré verzi může vše vypadat jinak.

Start

„Novinkou“, která většinu lidí zajímá asi nejvíc, je nabídka Start. V buildu 9841 dostala podporu live tile známých z Modern UI. Jsou aktivní a přehledné. Na jednu jakousi stránku start se jich vešlo osm, nebo čtyři široké. Množství dlaždic, které bylo možné do Startu dát, záleželo v podstatě jen na velikosti obrazovky a rozlišení monitoru. V buildu 9926 se to ale mění. Microsoft přidává posuvník a rozděluje live tile podle kategorií. Díky tomu už lze přidat neomezený počet live tile bez ohledu na rozlišení obrazovky. Start se tedy opět stává nepřehledný. Kromě toho ještě přibylo tlačítko fullscreen, které vám umožní přepnout se na „Metro“ přes celou obrazovku přesně tak, jak to funguje ve Windows 8.x.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Každá live tile podporuje čtyři velikosti a podle zvolené velikosti zobrazuje určité množství informací. Živé dlaždice můžete vypnout, nebo je ze startu úplně odstranit. Kromě toho ve startu opět najdete možnosti profilů, které známe ze starších Windows a nechybí ani tlačítko pro vypnutí (či uspání).

Průzkumník a textový editor opět umožňuje zobrazení často nebo nedávno používaných dokumentů. Pokud už jste si na nové Metro zvykli, můžete ho obnovit pravým kliknutím na taskbar a vlastnosti. Na kartě Start Menu máte na výběr mezi Startem nebo Modern UI.

Virtuální plochy

Podporu virtuálních ploch nikdo z uživatelů Windows zřejmě nečekal, tento prvek ve standardní výbavě byl doteď konkurenční výhodou především linuxových distribucí. Microsoft ale reaguje na požadavky serverů a přidává nové virtuální plochy. Nové plochy můžete přidávat buď kombinací kláves Alt+Tab, nebo stiskem tlačítka mutlitaskingu z oblasti taskbaru.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Maximální počet virtuálních ploch opět nejspíš závisí na velikosti obrazovky. Na 24" obrazovce s plným HD rozlišením se nám povedlo přidat maximálně deset ploch.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Tyto plochy mají hned několik nevýhod. První je, že pro danou aplikaci nespustíte více než jednu relaci. To znamená, že vás Windows 10 po kliknutí na ikonku opět hodí na plochu, kde už daná relace běží. Některé aplikace se spouští dokonce vždy pouze na první ploše. Tady musí Microsoft zapracovat. Na druhé straně takový průzkumník nebo Internet Explorer už umí fungovat nezávisle na množství ploch i relací. Druhou nevýhodou je to, že se po zavření jedné plochy přenesou aktivní relace automaticky do jiné aktivní plochy. Po zavření všech virtuálních ploch se tedy všechny aktivní relace přenesou na jedinou plochu a zůstane vám jen pořádný zmatek.

Aplikace pro Metro běžící na ploše

Microsoft s Windows 10 umožnil běh aplikací nativně psaných pro Metro i na ploše. Nechybí možnost připnutí aplikace přímo do taskbaru. Kromě toho Microsoft přidává do levého rohu i nové tlačítko „tři tečky“, pod kterým se skrývá jakási kontextová nabídka s možnostmi jako App commands, Full Screen, Play, Share, Project či Settings. Ano, Windows 10 umí nově posílat aplikace na jinou obrazovku, nebo umí pomocí Play přehrávat obsah v jiném zařízení. Podpora bude zřejmě vyžadovat komunikaci přes protokol Miracast.

Store

Mírnou úpravou opět prošel i Microsoft Store. Ten je přehlednější, konečně nabízí „Top Charts“, umí třídit podle kategorií a má podporu kolekcí. Bohužel opět nelze mazat aplikace v části Account > My apps. Odstraněním aplikace se jí tedy pořád nezbavíte v historii.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Storage Sense

Na WinRT umožní instalovat aplikace i na kartu SD. Na počítači ale nebudete zřejmě mít na výběr stejně jako v mém případě. Nechybí mu zobrazení volného místa a celková kapacita.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Continuum

Microsoft se inspiroval u Apple a Windows 10 přináší novinku vzdáleně připomínající funkci známou z Mavericks, resp. Yosemite a zařízení s iOS, a sice přepínání mezi tabletovým a desktopovým režimem. Aplikace pro metro lze přepnout do celoobrazovkového nebo okenního režimu. Tuto volbu najdete například mezi přepínači v centru notifikací.

Windows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonuWindows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonuWindows 10 Preview: pohled na build 9926 a testy výkonu

Na rozdíl od Apple tedy zatím nebude fungovat možnost přenášet rozpracovanou práci mezi zařízeními tak, abychom na jednom mohli začít tam, kde jsme na druhém skončili. Funkce je především rozšířenou podporou pro hybridní zařízení. Škoda, že to, co nabízí Apple, je výrazně funkčnější.

 

DirectX 12

Rozhraní DirectX vzniklo už někdy v roce 1995, kdy Microsoft přišel se svým rozhraním a konkuroval tehdy profesionálnímu rozhraní OpenGL. DirectX 1.0 se tehdy poprvé objevil ve Windows 95. Microsoft prosazuje své proprietární API DirectX už téměř dvacet let. Během té doby se mu povedlo na platformě PC prakticky vyhubit konkurenční řešení (pro 3D například rozhraní OpenGL).

DirectX bylo ve svých počátcích neuvěřitelně zabugované a dlouhodobě se jeví jako neefektivní. AMD na to reagovalo vytvořením vlastního rozhraní Mantle. Dost možná za tím stál i nižší výkon procesorů AMD (používaných v současných konzolích). Před rokem představili Oxide Games Mantle poprvé v praxi. V techdemu umožnilo zobrazit dvojnásobné množství objektů, přičemž výsledné FPS byly až trojnásobné. AMD tvrdí, že Mantle dokáže generovat až devětkrát vyšší počet drawcalls než jiná porovnatelná rozhraní (OpenGL či DirectX) snižením CPU overhead. Kromě toho tvrdí, že s Mantle může výkon škálovat téměř lineárně přerozdělením command bufferů na vícero jader. Podpora je zabezpečená pro práci až s osmi jádry.

Microsoft, který ještě před pár lety vydával jednu až dvě hlavní verze DirectX každý rok, musel na Mantle reagovat. Možná si ještě vzpomenete, jak bylo kdysi nutné kvůli podpoře novějšího DirectX neustále střídat grafické karty. DirectX 11 tu ale s námi je už od roku 2009 s malými změnami v roce 2012 (DirectX 11.1) a 2013 (DirectX 11.12). Až teď se dostáváme k DirectX 12 pro Windows 10. V nejnovějším buildu už se DirectX 12 nachází, ale není jej možné používat.

DirectX 12, na jehož nástupu má Mantle nemalou zásluhu, má nabídnout až 50% zlepšení v efektivitě využívání procesoru a lepší distribuci práce mezi jednotlivými vlákny. Preview výkonu pod DirectX 12 nadete třeba na Anandtechu.

 

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
95 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.