Hlavní stránka Hardware Ostatní Musée de l'Informatique - byli jsme tam
Musée de l'Informatique - byli jsme tam
autor: Filip Eckstein , publikováno 24.5.2008
Musée de l'Informatique - byli jsme tam

Nejenom na našem informačním serveru se poslední dobou píše především o těch nejnovějších technologiích a výstřelcích moderní doby. Nemělo by se ale zapomínat ani na to, co tomuto všemu vlastně předcházelo. Musée de l'Informatique v pařížské čtvrti La Défense Vám nostalgicky připomene dobu, kdy si velké společnosti vystačily s několika kilobajty paměti na čtverečný metr a sálové počítače měly výkon jako dnešní kalkulačky.


Dnešní reportáž se pomalu, ale přece, chýlí ke svému neúprosnému konci. Doufám, že jsme všichni alespoň na chvilku zavzpomínali na "dávné" předky našich plechových miláčků. Končit by se ale vždy mělo s veselou písní na rtech - já vám místo toho mohu nabídnout závěrečnou přehlídku některých dalších exponátů pařížské výstavy. Pro dnešek se tedy ještě naposledy pohodlně usaďte, návrat do minulosti pokračuje...

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam
Celou výstavu doprovázely dvoujazyčné informační tabule.

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam
Myslelo se i na počítačové příslušenství...

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam
Tak nějak takhle by vypadal pokojíček IT nadšence - před třiceti lety.

Třešnička na závěr

Cray X-MP/48

Musée de l\'Informatique - byli jsme tam
Tři a půl tunový drobeček z roku 1982 stál, skutečně "monstrózních", 14 milionů dolarů.

Funkční období superpočítače Cray X-MP/48 (cena = 14 milionů dolarů, což je dnes asi 280 milionů Kč)se datuje celých 26 let zpátky. Interní procesory pracovaly na frekvenci 105Mhz s odezvou 9,5 ns. Jeho celkový výkon je pak asi 800 MFLOPS (FLoating-point OPerations per Second; česky = počet operací v plovoucí řádové čárce za sekundu; tato veličina se dnes používá jako univerzální hodnota výkonu počítače). V porovnání, výkon běžné dnešní kapesní kalkulačky je v řádech desítek FLOPS. Nejsme ale troškaři, dne 26,června 2007 představila společnost IBM druhou generaci svého superpočítače známého jako Blue Gene/P. Při určité konfikuraci dokáže vyvinou výkon až tří PFLOPS (petaFLOPS). Rozhodně není na škodu zmínit ani výkon takového dnešního čtyřjádrového počítače (Q6600) - ten disponuje asi 20 - 30 GFLOPS.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.5.2008 12:17:44   84.47.5.xxx 136
Tam ako sú na fotke tie joysticky...tak ten úplne vpravo mám ešte doma a je stále funkčný akurát ho už nemám ako pripojiť k NB
24.5.2008 13:34:05   78.98.108.xxx 75
Presne taky isty joystick som mal kedysi davno (asi 1993) ked som hraval LHX na mojej 286tke. Tak uz viem kde skoncil. Vive la France!
24.5.2008 16:22:58   85.207.119.xxx 86
Heeej presne na to sem myslel kdyz sem videl tu fotku, taky bych ho snad este doma nekde vyhrabal...:-D
24.5.2008 19:28:52   86.61.235.xxx 85
Jo, taky jsem se usmál, když jsem na tý fotce viděl stejnej joystick, kterej ještě mám zaprášenej na rohu stola. :-)
25.5.2008 10:57:17   78.102.54.xxx 105
Ja zase poznal ten vlevo nahore. Nejlepsi joystick pro atari 800 (:
24.5.2008 12:45:23   89.176.185.xxx 144
fakt se mi to libilo, pekna prace
24.5.2008 12:51:59   85.70.199.xxx 135
chybí už jen kubánský počítač http://www.techspot.com/gallery/data/2/cuban-computer.jpg
24.5.2008 13:04:44   88.80.241.xxx 227
z tejto témy sa toho dalo vyťažiť podstatne viac... Takže článok ma síce potešil ale zároveň i sklamal
24.5.2008 13:05:50   78.108.154.xxx 105
A to se jednalo jenom o výstavu nebo to je přímo museum výpočetní techniky? Protože, jestli to je museum a bylo tam už před 4 roky tak bych si dal přes hubu, že sem ho nenavštívi, takové nádhery co jste nám tu přiblížili bych rád zkouknul navlastní oči...
24.5.2008 16:07:27   81.90.168.xxx 85
je to výstava ... každý měsíc (dva)
je v posledním patře jiná expozice.
24.5.2008 13:18:05   147.232.187.xxx 226
Mohli ste spravit tento clanok ovela vacsi. Nemal by asi namietky keby ste spravili dalsi. A hlavne obsirnejsi.
25.5.2008 16:42:27   194.213.42.xxx 95
To ano, ale jinak pěkné... Co třeba historie GK? Té se tam nevěnovali? Zřejmě to mají ještě všichni v živé paměti, protože období, kdy se dá mluvit o jejich rozvoji začalo tak před 10 lety :-D
26.5.2008 14:08:13   194.213.60.xxx 75
Souhlasím, taky by se mi líbilo něco podobného na téma grafáren. Trident ISA 512kB, to bylo tóčo.
24.5.2008 17:45:11   193.179.179.xxx 105
Príma reportáž.Jsem mladšího data narození a tyto věci vůbec neznám.(první PC Celeron 300MHz)Jsem zvědav jaká bude roportáž za dalších 30 let a jak se budou naše děti smát na čm jsme pařili hry.
24.5.2008 18:40:07   85.216.223.xxx 85
(Q6600) - ten disponuje asi dvěma GFLOPS.
to vazne? ja viem ze jedno jadro ma cca 10gflops.
ale sranda clanok ale tiez si myslim ze obsah mohol byt vacsi
ah strasne rad by som vedel ako to bude vyzerat za 50 rokov :-/
24.5.2008 22:23:00   78.102.219.xxx 84
Máte pravdu, děkuji. Když jsem tento procesor testoval starým CPU-Z (což byla chyba) na jedno jádro mi skutečně vyšlo asi 500MFLOPS. Nyní jsem však Q6600 zkusil otestovat Sandrou a celý procesor vyšel asi na 20GFLOPS.
24.5.2008 19:04:54   82.202.125.xxx 106
"Co se jeho funkčních vlastností, případně pak podrobnějších hardwarových specifikací týká, to nám v pařížském muzeu bohužel zatajily. Víme však, že tento model byl vybaven 8 palcovou floppy mechanikou."
-> hrubka

jinak clanek se mi libil, ackoli jsem cekal trosku vic podrobnosti. diky
24.5.2008 19:31:45   86.61.235.xxx 106
Těch hrubek je tam povícero, ale budiž pro dnešek zapomenuty, článek je výborný, určitě bych taky ocenil více dalších fotek.
24.5.2008 22:11:36   86.63.204.xxx 96
Mám malou výtku.

Nezajímá mě pravopis,ale.

Zarážejí mě slova " zatajili nám informace o vystavovaném přístroji ". Tato slova navozují dojem, jakoby autoři vystavy svou práci odbyli a navštěvníci je po dolepení poslední cedulky již dále nezajímali. Zvědaví lidé v muzeu nejsou vítání ? Proč kazit dojem z povedené expozice.

Což nebyla možnost se na nějaké ty informace zeptat ? A nebo si je vyhledat z časových nebo jazykových důvodů na google? Ano mužu to najít sám, ale již je to moje další práce navíc a kazí můj dojem z článku.
24.5.2008 22:20:45   78.102.219.xxx 95
Slovo "zatajit" v tomto případě možná nebyl nejšťastnější výraz. Po celém muzeu chodila víceméně ochranka, která tomu nerozuměla a s vými znalostmi nám tedy příliš nepomohla. Organizátora jsem tam viděl snad jen jediného a ten tam popadl jeden exponát a kamsi se vytratil. Na informačních štítkách toho příliš napsaného nabylo, zejména v tomto případě tam byla spíše obecná fakta - žádných konkrétních specifikací jsme se nedočkali. Některé exponáty je velmi složité hledat na internetu a většinou naleznete tak maximálně jejich fotku, případně jen jako ilustraci k nějakému jinému článku.
24.5.2008 22:47:48   86.63.204.xxx 75
http://www.antememoire.org/index.php
24.5.2008 22:55:07   78.102.219.xxx 94
Tam toho o exponátech konkrétně zrovna mnoho nepíšou, nicméně se zde někdo výše dotazoval, jak je to muzum vlastně otevřené. Je to tam napsané...

"Le Toit de la Grande Arche et le musée de l'informatique sont ouverts 7 jours sur 7, de 10h à 20h du 1er avril au 30 septembre, et de 10h à 19h du 1er octobre au 31 mars."

To znamené, že je otevřené celoročně, liší se jen v otevírací době.
24.5.2008 23:18:06   86.63.204.xxx 84
Bohužel francouzštinou nevládnu. ale po delším hledáním jsem našel tohle.

http://www.antememoire.org/Nouveau-dans-nos-co llections_r20.html?start_liste=0&paa=1&zone_pager=
24.5.2008 21:02:44   78.102.28.xxx 85
peknej clanek, clovek se pri srovnani s dnesnimi PC a vykonem obcas musel pousmat-neumim si predstavit, ze ybch nyni mel HDD treba o kapacite 1MB .
24.5.2008 21:32:33   86.49.126.xxx 145
Za 20 let se budou smat nam, jak jsme mohli mit disky treba jen 1 TB. Vzdyt jedna gamesa zabere 30-50TB
25.5.2008 11:03:35   78.102.54.xxx 105
Pevne disky a polovodicove pameti to uz je luxus. Meli tam i neco starsiho? Treba blok feritovych pameti, nebo bubnovy disk?
25.5.2008 11:32:29   78.102.54.xxx 87
viz
pamet
pamet
zajimavy je prvni pocitac IBM 305 RAMDAC pouzivajici pevne disky IBM 350
ibm 350
27.5.2008 05:51:16   80.188.188.xxx 75
jeste mi chybi magnetopaskove stojany....
jj, kde jsou ty casy, kdy se pres tyto media tridila data..., nebo se medium "rezalo" na 1/2 pro pouziti v "magnetacich"...
dodnes mam doma stary funkcni magic B115 a docela dost techto "pasku" s "folkem" 80. let....
25.5.2008 11:32:48   193.85.243.xxx 107
Nahodou 8" disketu jeste doma mam a ani neni od Memorexu ;)
26.5.2008 20:35:29   80.78.144.xxx 65
A kde je poctivá kovářská práce našich soudruhů ze Skalice?
26.5.2008 23:21:58   213.220.192.xxx 94
No kde, furt v Skalici přece. Nedostali to ven přes bránu fabriky.. ;)
28.5.2008 20:27:02   86.49.45.xxx 76
Uděluji pochvalu za skvělý článek.

Jen je škoda, že nemají úplně první počítač dnešního typu a to ten z kosmického programu s Intel 4004.
20.6.2011 07:38:52   15.203.169.xxx 00
http://najd.cz/blog/2010/05/ibm-ramac-prvni-pevny-disk/

IBM 305 - první počítač s harddiskem (komplet)
IBM 350 - první harddisk (kabinet s plotnami a mechanikou)
20.6.2011 07:48:07   15.203.169.xxx 00
Oops , někam zmizela polovina mého příspěvku. Psal jsem, že se mi článek moc líbí, ale že u Ramacu jsou jiné fotky, viz předchozí odkaz

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

407 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 202.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.