Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Patero univerzálních chladičů v testu
Patero univerzálních chladičů v testu
autor: Michal Mitrega , publikováno 16.10.2006
Patero univerzálních chladičů v testu

V dnešním článku si otestujeme pět univerzálních chladičů CPU a porovnáme je s uznávanou konkurencí v tomto oboru. Krom teploty každého řešení se zaměříme i na produkovaný hluk.


Hlukové testy

V komentářích u minulé recenze se objevila spousta nesouhlasných příspěvků k hlukovým testům. Hladina hluku je tak vysoká, protože ji tak vyhodnotí hlukoměr, který snímá od 30dB. Nemáme profesionální vybavení na profesionální testy, takže pokud se orientačním zvukovým testem nechcete řídit - postupujte rovnou k teplotním testům. Těmito testy se dá velice dobře řídit a orientačně podle nich hodnotit dodávané větráčky dodávané s chladičem.

Patero univerzálních chladičů v testu

V testu se dobře umístil větrák, který byl dodáván spolu s Tacens Gelusem, stejně tak ten u Scythe Shogunu. Jsou to v podstatě stejné, průměrné výsledky, jenom větrák u Gelusu nezvládl vyšší otáčky, takže bych nahrazen Akasou Amber. Větrák dodávaný s Aerocool Dominatorem si vzhledem ke své velikosti vedl velice dobře. Další dva testované chladiče se dodávají bez větráku. Zajímavý je větráček od Noctuy, který byl osazen na Thermalright Ultra-120. Po nějaké době používání (3 dny) je už poměrně hlučný. Na druhou stranu po výrobcem proklamovaném snížení na polovinu skutečně není slyšet. Proto bude zajímavý spíše pro nízkootáčkový provoz než pro provoz na plné rychlosti.

Teplotní testy

Teplotní testy jsme se opět snažili udělat co nejobjektivněji. Od naměřené teploty na CPU se odečítala přesná (a skoro stálá) teplota v průběhu testu. Tuto teplotu jsme nijak nezaokrouhlovali ani od oka neupravovali. Z výsledků si tedy lze udělat velmi solidní obrázek o výkonu chladičů.

Patero univerzálních chladičů v testu

Dalo se to očekávat, Tacens Gelus se v testu neumístil nejlépe. Dal by se tak v podstatě srovnávat s minule recenzovaným Scythe Ninja, který si vedl podobně (za zhruba stejné peníze). Dále tu máme Noctuu NH-U12, která pro mě osobně byla docela zklamáním. I přesto jsou teploty poměrně příznivé a pokud nechcete kupovat i větráček, tak toto je jedna z velmi dobrých možností.

Překvapením byl velice dobrý výkon Scythe Shogunu, který se se svým heatlane pásem "neznámého původu" může směle rovnat s minule recenzovaným (drahým) Zawardem SQUARE ZCJ002. The Dominator se v testu umístil výtečně. Za přiměřené peníze dostanete skvělý chladič (i s tichým větráčkem), který se může rovnat vítězi minulého testu Thermalrightu SI-120. Jeho největší nevýhodou jsou velké rozměry a velké rozhození airflow ve skříni (tedy pokud nemáte BTX).

Vítězem testu se jednoznačně stal Thermalright Ultra-120, který přesvědčil svým zdrcujícím výkonem. Ultra-120 je zkrátka to nejlepší co se dá na trhu koupit. Zajímavé je, že výrobce výrobu tohoto chladiče ukončil a poté (po měsíci) znova rozběhnul. Pro ty, kterým by se nevlezl díky svým rozměrům do skříně je tu ještě jeho menší bráška Ultra-90 (ale pozor, nemá moc přesvědčivé uchycení).

Patero univerzálních chladičů v testu
PCtuning Golden AWARD, Říjen 2006.
Thermalright Ultra-120
za: "zdrcující výkon, který nemá obdoby"

Za zapůjčení většiny chladičů děkujeme distributorovi, firmě TN Trade.

Patero univerzálních chladičů v testu

Za zapůjčení chladiče Thermalright Ultra-120 děkujeme firmě JSC-Computers.

Patero univerzálních chladičů v testu



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.10.2006 16:00:39   195.113.181.xxx 205169
Nechtěl bych aby to vyznělo jako pouhá kritika, ale tenhle test má podle mě několik opravdu velkých nedostatků - zejména vyvozené závěry jsou vzhledem k výsledkům testů na jiných serverech, či podle zkušeností uživatelů dosti zajímavé až k neuvěření.

Sám mám zkušenosti jak s vítězným TU 120, tak s noctua, ninja scythe apod. A rozhodně se mi nezdají naměřené zvukové hodnoty. Mám osobně osazený Ninja Scythe 2x 120x120 a ani při plném zatížení rozhodně nedosahuje 68db při 1200ot (zajímavý je ten graf ještě z toho důvodu, že skoro věchny chladiče jsou hlučnější na 1200 než na 1600 ?!?!?) - 68db je hluk hlavní ulice v Praze! 40db by se dalo věřit, ale 68 je nesmysl ... poradím: buď si sežeňte lepší přístroj, nebo to neměřte a řekněte to odhadem který je tišší apod ...

teploty se mi také zdají pochybné ... znám vítězný chladič a není o nic moc lepší, jak ninja scythe + či noctua 12, takže celkem pochybuji o tom, že rozdíl teplot může být 13°C ... ninja vs voda? to je možné, Ninja vs TU-120 ? nesmysl ... 13°C je prostě děsně moc ...

Jako testy chladičů vítám, ale tenhle nepovažuji za úplně povedený ... snad příště, těším se na další články.
16.10.2006 16:14:19   194.108.132.xxx 2223
Graf je opraveny...
16.10.2006 18:35:07   88.100.108.xxx 2323
Co to j za blbost? 60-70dB je trochu moc. A u teplot mate prehozeny teploty u vyssich/nizsich otacek. A zkuste prepsat tech 10 zkratek v grafech. Sice sem se v nich casem vyznal ,ale myslim ,ze cele nazvy chladicu by neuskodily ,spis naopak.
17.10.2006 11:33:36   193.143.32.xxx 2324
moja práčka GORENJE WS43121 má pri maximálnych otáčkach (1200) 68db !
http://www.gorenje.sk/9296?aid=6537
16.10.2006 16:47:47   147.229.192.xxx 2522
naprosty souhlas...mereni hlucnosti nejakym nesmyslem, ktery popisuje autor je naprosto zcestne. Clovek (lidske ucho) vnima na kazde frekvenci hluk jinak hlasite - je jakoby tu a tam pritlumene necim co nejlip vystihuje funkce ekvalizeru na prehravaci. Proto se hodnoty, ktere opravdu odpovidaji tomu co clovek vnima upravuji filtrem "A" a proto vyrobci u ventilatoru udavaji za hodnotou dB do zavorky oznaceni onoho filtru (A).
Kdyby jste je radeji vsechny postupne vypinaly od toho nejhlucnejsiho po nejtichsi - udelali by jste lip a o rozrazeni by nebylo zadnych pochyb...takhle muzete onen graf klidne smazat.
16.10.2006 18:25:08   62.168.45.xxx 2523
Bohužel, výsledky měření na různých procesorech jsou nepřenosné a dokonce i vzájemně nesrovnatelné. V našem testu se jedná o obrovský tepelný tok generovaný dvoujádrovým Pentiem D a test s Athlonem 64 by mohl vypadat zcela jinak (i s rozdílným pořadím)!

Trubičky heatpipe přenesou jen omezenou "hustotu" tepelné energie a pak jejich účinnost rapidně klesá (závisí to na pracovní kapalině, struktuře povrchu a vnitřní ploše heatpipe). To je důvod proč při enormním tepelném toku začne přenos selhávat a jinak vynikající chladič (například pro Athlona 64, u kterého tepelná hustota nepřekročí kritickou mez) může vykazovat horší účinnost. Pro nižší tepelný tok je rozhodující plocha chladiče, pro vyšší pak také typ a účinnost heatpipe (podívejte se na zcela "zahlcené" 3 polo-heatpipe Evo 120 - minulý test).

Navíc u některých chladičů může být jedná-dvě heatpipe dehermetizováné (uvnitř je kapalina ve formě plynu!) a to se po zatížení Pentiem D hodně projeví.

Výsledky máme takové jaké máme (nebudeme si je vymýšlet).
16.10.2006 21:07:01   84.42.253.xxx 2222
Díky za velmi podrobné vysvětlení. Ano, opravdu je tomu tak. Výsledky jsou extrémní díky extrémnímu zatížení, které bylo na každý testovaný chladič vyvinuto. Odchylky 3 stupně při měření například na SHW (ale i dalších zahraničních serverech) jsou běžné, protože autor použije procesor, který:

1. málo topí
2. má špatné IHS, takže nepodává stejnoměrné výsledky
3. neodečte teplotu nasávaného vzduchu, takže i mírná odchylka, kterou autor s konvenčním teploměrem není schopen odhadnout vynese velkou nepřesnost do grafů

Ke hluku:
Postupné vypínání by bylo velice subjektivní a v praxi špatně proveditelné už jenom kvůli zmíněné jiné frekvenci různých kusů. Hluk byl měřen těsně u chladiče, přesto měřící přístroj vždy ukazoval +- 1db (stejný výsledek). Proto jsou rozdíly tak propastné a hluk je po právu jako v paneláku v Praze, jak jste se zmínil.

Jinak pro představu, jak vypadají opravdu kvalitní testy chladičů doporučuji navštívit stránky Frostytechu http://frostytech.com , ze kterých jsem při sestavování metody testování vycházel - kupříkladu si všimněte, že v testu je použit ještě extrémněji hřející procesor Pentium D 8xx. Za zmínku stojí také výsledky TR Ultra-120 (a dalších chladičů, například Noctuy), který se při velkém zatížení opravdu solidně projeví. Bohužel Frostytech už delší dobu trošku spí, což je určitě škoda. Dle mého názoru se mu kvalitou recenzí a databází již testovaných chladičů nemůže rovnat jakýkoliv zahraniční magazín.
17.10.2006 08:10:55   147.229.192.xxx 2121
jj je jasne ze postupne vypinani by bylo do jiste miry subjektivni, ale urcite presnejsi nez mereni onim zarizenim, ktere pouzivate. Snazil jsem se vysvetlit, ze ten pristroj bez onoho filtru slysi uplne neco jineho nez clovek a na tom co slysi on me doopravdy nesejde.
17.10.2006 00:45:50   195.113.181.xxx 2222
Vím, jak to je, znám testy i na výhřevných procesorech. Samozřejmě vím, že navzájem jsout testy neporovnatelné, ale přeci jen je 13°C mezi velice srovnatelnými chladiči enromní rozdíl, kterému prostě příliš nevěřím ... to že by si někdo výsledky vymýšlel tomu nevěřím ale chyba se stát může ... prostě ta zjištěná fakta mi nějak nesedí ... příde mi to prostě divné - ale dokud to nezměřím sám tak je to pouze můj odhad ...
16.10.2006 18:11:50   89.235.30.xxx 2222
no dle hodnocení hlučnost/chladící výkon mi nejlépe vychází: THERMALRIGHT SI-120. Je hodně tichý a přitom účinný. Ještě by bylo zajímáve srovnání cena/výkon. Takhle to čtenářům moc neřekne.
16.10.2006 18:34:53   217.119.125.xxx 2222
Tie vyššie rozdiely teplôt s predchádzajúcim testom môžu byť aj vplyvom vonkajších teplôt predsa už nie je vonka 30°C a tým sa zníži teplota v interieri. To je môj názor.
Veľmi rád by som vedel ako sa zahrievajú súčasti okolo procesora pri tower chladičoch čo fukajú vzduch len na odsávací ventilátor. Podľa mňa nie je všetko mať chladný procesor ale aj jeho okolie, len tak pre srandu by výrobcovia dosiek nedávali pasívne chladiče na mosfety. Určite nie je dobrá kombinácia studený procák a horúce mosfety a chipset. Aj keď bude procák dobre chladení a bude sa dať dobre taktovať, doska to po čase nemusí vydržať z dôvodu prehriatia mosfetov. Mohli by ste sa tomuto venovať v nejakom článku?
Ináč dobré opísanie chladičov, ale s tým meraním hlučnosti radšej skončite a len napíšte ktorý sa vám zdal ako hlučný. A tie testy, mne sa nezdá že by Pentium D malo pri 100% zaťažení 24°C to musia byť fakt výkonné chladiče alebo je to teplota v kľude. Môja P4 531 3GHz s boxom pri 980ot. ma v klude 45°C.
Veľmi by som chcel vidieť v teste Thermaltake Blue Orb 2 ten určite nemá problémy s chladením procesora aj mosfetov.
16.10.2006 21:11:03   84.42.253.xxx 2222
pročtěte si ještě jednou metodiku testování (list 1) - tam je měření teploty popsáno

chladiče, které foukají pod sebe samozřejmě oteplují oblast na desce a bohužel diharmonizují průtok vzduchu casem - na druhou stranu se víc vyplatí u nových desek s čipsetem chlazeným pasivně heatpipes - výrobci to ještě nemají domyšlené, a tak se při použití s některými chladiči stává, že se v takovýchto heatpipe chladičích čipsetu teplo stále kumuluje a kumuluje
22.10.2007 20:30:06   89.176.247.xxx 00
Jakto, že ti lidi 1:1 souhlas a blábol? A co tohle? http://img.alza.cz/ImgW.asp?fd=FotoAdd&cd=CA062n-03
Mi chceš říct, že když ti FHS chladič nasaje z bočnice přes windtunnel studený vzduch a přejde cez něj, že se hned zahřeje řekněme z 25 na 50 stupňů, čili ještě víc zahřívá chipset? To si děláš srandu! Právěže ho parádně ochladí, jako žádný jiný chladič. Taky RAMky, MOS-FETy i grafárnu. Jo, chipset s MOS-FETama ti ochladí i Scythe Katana II, páč fouká nabok a dolů. A jestli ti to naruší proudění vzduchu záleží mj na velikosti case a rozložení komponent a možná by stálo za pokus vyzkoušet, jak tohle změní outtake ventilátor nad DVD mechanikou.
16.10.2006 18:58:21   84.244.119.xxx 2423
No já autorovi docela ty hlukové testy věřím, protože jestli má ve skříni 4 120mm ventilátory a to ještě na takovejch otáčkách + ještě stock chladič na 7600GT, tak to Vás opravdu lituji. Mám téměř stejnou sestavu a zládám to chladit jen zdrojem. No teda na tý 7600GT mám Artic Silencer 6 rev.2 + omezené otáčky softwarově na 30% to jest 500ot./min., disk v boxu od Silentmaxxu, na desce pasiv a na procesoru Aritc Freezer omezen na 1200ot./min. a to pouze nad 40°C což je jen když gamesim, jinak to jede na pasiv. Skříň od chieftecu vylepenou Silentmaxxem. Asi si koupim hlukoměr, co sem koukal tak stojí cca 5000,- a začnu psát recenze, páč tahle je opravdu ... no ... zkátka ne moc povedená.
16.10.2006 20:14:19   82.209.34.xxx 3022
Ze svých hodin na VŠ si pamatuji, že u každé hladiny intenzity zvuku (pro laiky prostě hlasitost) se udávala vzdálenost od zdroje.Ta je tím menší, čím větší je vzdálenost. Přesně se to jmenuje ZÁKON SFÉRICKÉ DISPERZE.To znamená, že na soustředných kružnicích je hladina intenzity stejná (středem je zdroj zvuku).A pokud platí zákon zachování energie (jakože jo), tak se vzrůstající vzdáleností X krát, musí řádově klesat hladina intenzity o X^2 krát.Takže jestli autor měřil hladinu intenzity ve vzdálenosti 5 cm, pak klidně mohl naměřit takové vysoké hodnoty. Např. ve stavebnictví je normovaná vzdálenost pro měření hladin intenzit zvuku 2m, a všechny údaje se odvíjí od toho. Nezáleží na přístroji, ale na vstupních podmínkách!Měření může být správné.Navrhuji připsat, za jakých podmínek měření proběhlo (např foto atd.)THX
16.10.2006 20:16:34   88.146.8.xxx 2522
S namerenymi hodnotami hluku souhlasim. Muze se zdat ze 60dB je hodne. Pokud cidlo strcite par milimetru od vrtule tak se neni cemu divit. Pokud si 120mm vrtuli na 1600otacek date uplne k uchu a druhe si zacpete nebudete slyset temer nic jineho nez vetrak. Kdybych mel merit hlucnost vetraku provadel bych to v nejake ,,operacni vzdalenosti,, od skrine. Dejme tomu ve vzdalenosti ve ktere sedim pri praci s PC. Tudiz na tuto vzdalenost vnimam hluk vetraku ktery bude vzdalenosti a rozptylem do okoli redukovany. Jak ovsem autor zminil, hlukomer meril az OD 30dB. I tak si lze udelat obraz o tom jak je ktery hlucny.
17.10.2006 06:51:43   193.85.226.xxx 2821
Ne, nelze si udělat představu o tom, jak je který hlučný. Z důvodu absolutního zanedbání odpovídajícího postupu měření hluku. Doporučuji si projít minimálně vysokoškolská skripta zabývající se touto tématikou - což je věc dostupná i na webu. Naprosto zanedbána je směrovost vyzařování zvuku a minimální vzdálenost od měřeného objektu. Navíc pojem "hlukoměr" s parametrem "měří od 30db" je jako co? Doporučuji http://cs.wikipedia.org/wiki/Decibel . Zaměňujete měření hluku zařízení za měření hluku prostředí - odlišná metodika měření i přístroje (zjevně jste použil detektor hluku prostředí - což byla chyba). Pokud se autor chce zdokonalit v této problematice, mohu poskytnout studijní materiály.

ps: a ty teploty které jsou vyšší při vyšších otáčkách ventilátorů mám chápat jak? To jako když uberu otáčky ventilátoru, tak mi to má chladit víc? Tento test mne z počátku navnadil a nakonec hrubě zklamal. Doufám, že se autor do příště polepší, jak jsem psal výše, rád poskytnu materiály.
17.10.2006 08:08:53   84.244.119.xxx 2322
Ono taky záleží na frekvenci zvuku. Bohužel dB není absolutní jednotka ja ko například metr nebo gram. Například ve stavebnictví se 25dB bere jako nemocniční ticho. A norma na útlum stavebních konstrukcí říká, že mezibytová příčka musí utlumit 50dB, standartní příčky mají útlum kolem 30-40dB. A zkuste si dát PC s 60dB do vedlejší místnosti oddělené poze 10cm příčkou, zaručuji že neuslišíte nic. ZKRÁTKA JE TO TAKY O FREKVENCÍCH.
16.10.2006 21:16:00   80.166.174.xxx 2824
Vazeny pan Mitrega, nechcem znevazovat Vasu namahavu pracu, ktoru ste si dali s timto clankom. Viem, ze Vam to zabralo vela namahy a casu, ale neda mi aby som Vam nieco nenapisal... Vsimol som si, ze publikujete clanky na pctuning uz dlhsie a citatelia neustalele kritizuju Vase clanky.Po nepodarenych "testoch" mysi, podloziek a pod. by ste si uz konecne mohli uvedomit svoje chyby, ktore neustale opakujete... Opat pochybne merania hluku, nepodarene fotky......ked sa fotka nepodari, tak spravim novu, alebo ju nepouzijem a nebudem pouzivat argumenty typu "(omlouvám se za rozostření)". Tiez by bolo dobre precitat si nieco o merani hluku a nehadzat tam potom take blbosti. Takze este raz, zamyslite sa prosim nad sposobom pisania clankov, mozno potom budu mat aj nenulovu vypovednu hodnotu, a to bude pre nas citatelov dobre. Mozno su to silne slova, ale neni ich cielom urazit. Dufam, ze sa mi opet nebudete vyhrazat banom...
s pozdravom a vela stastia v pisani clankov praje
16.10.2006 21:51:33   84.42.253.xxx 2630
Postnete vulgární příspěvek (který jste v jednom článku postnul) => dostanete ban. Byl jsem tak ochotný, že jsem vás na to pouze upozornil a váš vulgární OT příspěvek, který samozřejmě měl za cíl někoho urazit (tentokrát to byl Genius), stáhnul. Co na tom není k pochopení?

Ty fotky jsou ve velké většině případů velmi staré. V nových recenzích se budu snažit polepšit, uvidíme jak se to povede. Přesto si myslím, že až na tu jednu fotku to není nic, na co by se nedalo dívat.

Jinak s vámi v žádném případě nesdílím názor, že testy myší, klávesnic a podložek jsou nepovedené. Myslet si to samozřejmě můžete. Spousta lidí vědomě do diskuzí nepřispívá.
16.10.2006 22:12:22   80.166.174.xxx 3224
Hmm no skoda, ze moje slova nepadli na urodnu podu Je to skoda pre Vas ako aj pre nas citatelov. Ale co uz s Vami, ked ste dokonaly...

p.s. pre vyrobky znacky "Genius" a pod. nie je ziadne vulgarne slovo dost urazlive
18.10.2006 11:09:44   147.229.220.xxx 2121
Kdyby jenom nepovedene, Vy tam obcas napisete uplne nesmysly...
16.10.2006 21:55:29   85.207.113.xxx 2224
Tak to je moc, sice upravite clanek ale vymazete hnedle vsechny prispevky. Ja bych to videl treba na update s nechanim vsech prispevku k tematu. Co je moc to je moc. Odpocivej PCTuning v pokoji.........
16.10.2006 23:07:12   85.207.119.xxx 2422
No nevim osobne mam NH-12 a musim rict ze je naprosto super! a nemenil bych a pokud je skutecne ten thermaltake o neco malo lepsi...at je taky stoji kapku vic a ten rozdil myslim pretaktovani uz moc nepomuze on taky kazdy chladic zvlada ruzne CPU kdyz se meni voltaz....tzn. pokud zvednu voltaz treba o z 1.4 na 1.55 muze byt poradi o dost jine....
17.10.2006 07:24:45   89.173.15.xxx 2522
Autor si dovolil velmi odvazne tvrdenie ked povedal ze na trhu nie je k dostaniu nic lepsie ako thermalright 120.

Sam som sa nakoniec rozhodol pre Thermaltake BigTyphoon. Ma sice o 1 par heatpipe menej ale napriek tomu ma neskutocny vykon. Kupoval som ho v case ked tato konstrukcia bola ojedinela a odvazna. Moj Athlon64 3700+ 2.2@2.9Ghz taha bez problemov so znizenymi otackami na 800ot/min.

Ono to potvrdzuju aj niektore zahranicne testy ...
17.10.2006 07:59:11   84.42.253.xxx 2223
Ano, Big Typhoon se rozhodně povedl a považuji ho za jeden z nejlepších chladičů. Vzhledem k oběmu přenášeného tepla by se v testu jistě umístil velmi dobře, jistě by atakoval pozice TR SI-120, Shogunu a Zawardu. Možná by se umístil o něco lépe, ale silně pochybuji, že by dosáhnul na 4 zdvojené heatpipes a přiletovaná žebra Thermalrightu.
18.10.2006 16:40:56   213.160.175.xxx 2321
No ved to vyskusajte ci a uvidite ci mate pravdu.

Vy tvrdite, ze Thermalright je to najlepsie na trhu. Ja vam tvrdim, ze nemate pravdu, a ze ako redaktor slusne citaneho servera, zavadzate ludi ...
17.10.2006 09:02:34   84.47.54.xxx 2124
ako nechcem urazat autora, ale to odkial bral taketo udaje a ako moze tvrdit ze TT je najlepsii? radim autorovi nech si radsej pozrie recenzie na www.pretaktovanie.sk a potom nech sa pusta do takychto vlastnych nezmyselnych recenzii..
17.10.2006 11:45:00   147.251.190.xxx 2121
U takto velkych chladicu by me OPRAVDU, ale OPRAVDU MOC zajimal vykon prave jejich pasivnich casti bez vetracku.
17.10.2006 13:20:08   195.113.135.xxx 2220
Njn jenze vetrak je potreba hodnotit jako komplex, tak, jak byl navrzen a zkonstruovan. To znamena, ze kdyz byl zkonstruovan s vetrakem, musi se hodnotit .... s vetrakem. Btw. zadny pasiv bez radneho odvetravani nefunguje, a je jedno, zda je vetrak pripevnen primo na telese chladice nebo zda je pruven v bedne zajisten jinak.
17.10.2006 15:22:43   147.228.53.xxx 2122
zajímalo by mě, jestli bych si polepšil některým chladičem z testu v případě, že mam TT112 se 2 92mm větrákama. mam x2 na 2800 1.475v ale teplota jde k 56* při zatížení obou jader. dík
17.10.2006 16:26:18   84.42.253.xxx 2121
zcela jistě by jste si o několik stupňů polepšil, ale i tak je váš heatsink velmi kvalitní a pokud ho neplánujete vyměnit kvůli hluku při zapojení dvou větráků, tak ho nevyměňujte...

nejvíce by snížilo teplotu odřezání krytu procesoru, ale to je radikální zákrok, který se nemusí povést a přijdete o záruku
18.10.2006 14:06:30   147.228.53.xxx 2121
jde mi o to, že moje cpu asi nebude špatnej kousek protože 2800 dá při 1.475v ale teploty lezou hodně vysoko. v testu jsou řádově o desítky stupňů nižší.
17.10.2006 18:41:59   85.135.76.xxx 1921
Chybí mi srovnání s tímto chladičem (či jeho klony - pentagram aj.) které se vyznačují převážně tichem. Máte nějaké srovnání? Protože http://www.pctuning.cz/index.php?option=co m_content&task=view&id=4604&Itemid=51&limit=1&limitstart=2 v tomto článku stojí, že ho budete používat jako referenční chladič.
Zdá se mi, že tento chladič trochu přehlížíte.
Nechci srovnání se Zalmanem 7700 který je o něco hlučnější, ale s tímto 15dB primecoolerem.
18.10.2006 11:27:42   213.226.245.xxx 2121
Zajímavý test.K tolik kritizovaným hodnotám hlučnosti-věřím že těsně u větráku se naměří takové hodnoty-o skutečné hlučnosti to ale neřekne nic-navíc pokud budu měřit hluk těsně u větráku tak samotný proud vzduchu výrazně zkreslí výsledky měření. Bylo by možná zajímavější přeměřit hlučnost-1-2 m od skříně počítače. Na druhé straně pochybuju-že pokud výrobce větráku udává hlučnost 17 db-že je to měřeno těsně u větráku.
19.10.2006 03:28:24   193.179.242.xxx 2321
X2 4800+ TCM 57 1.56v @2.820Ghz MSI NEO2 NF3
a pak Opteron 144 1.54v TCM 57 @2.8 GHZ na stejny desce
na ultra 120 je Noctua NF-S12-1200 na plnej knedlik
mereni po 20 minutach
Voda chladi i ASUS 850 XT@570/590
X2 full load CORE0 i 1
okolni teplota 22
co/X2/OPT144
Thermatake symphony(voda) 40 43
Thermal utra 120 46 48
Zalman CNPS9500 LED 51 54
Freezer 64 zbuchne zbuchne
Ninja 48 50
default od X2 47 51

ten ultra 120 nemuze mit 23 ani nahodou
zajimalo jak jste to meril a jaka byla okolni teplota
19.10.2006 21:51:31   84.42.253.xxx 2221
takový komentář už tu byl - najděte si odpověď nebo si přečtěte článek ještě jednou ;)

btw měřit teplotu procesoru bez odečtení okolní teploty je šílenství

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

182 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.