Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník
Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník
autor: Ondřej Košťál , publikováno 10.11.2016
Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník

Grafická karta je komponenta, jež vydává do prostoru skříně nejvíce tepla, a tak je právě u grafik chlazení důležitější než kdekoliv jinde. Každý výrobce nabízí řadu modelů, lišících se hlavně chlazením. Na Radeonu R9 280X porovnáme základní typy alternativních chladičů, které lze pro grafické karty použít a jaké se prodává.


A jsme na konci. V závěru se tedy krátce podívám na každý chladič, jelikož každý zastupuje jeden typ. Závěry sice nelze zobecňovat, avšak myslím si, že budou víceméně aplikovatelné i na další karty a modely chladičů. Minimálně co se chladícího účinku týče. Škoda je, že zde není i nějaký drahý fullcover blok, který by teploty stáhl ještě níže, a to i na napájecí kaskádě.

Asus DirectCU II – nereferenční vzduchové chlazení

Nereferenční chladiče jsou dnes velmi dobré. Spolu s vlastním návrhem PCB jsou nereferenční modely žádané více, než referenční karty. Série chladičů DirectCU od Asusu je výborná a většinou není důvod ji na kartách vyměňovat. V ceně karty je totiž právě i chladič, který by sám o sobě nebyl úplně levný. Bohužel většina karet nechává teplý vzduch uvnitř skříně a vše tam ohřívá.

Asus DirectCU II
KLADY Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník ZÁPORY
kvalitní nereferenční chlazení již z výroby
Orientační cena s DPH: v ceně grafiky

Arctic Accelero Hybrid III 140 – univerzální AiO vodní chlazení

Když už někdo přeci jen koupí referenční kartu z první vlny a chladič mu nevyhovuje, moc možností nemá. Univerzálních nebo i chladičů pro konkrétní karty moc není. Největší nabídku má samozřejmě Arctic. Když už jsou nějaké univerzální chladiče, jedná se o All-in-One vodní řešení. Dokáže chladit tiše a účinně. Dovolí i pořádné přetaktování a s jedním 140mm ventilátorem zvládá až 300 W odpadního tepla. Ideální řešení pro ty, kteří se v tom nechtějí moc rýpat. Výhodou je nezávislost na ostatním chlazení a vývod teplého vzduchu mimo skříň.

Arctic Accelero Hybrid III 140
KLADY Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník ZÁPORY
výkon srovnatelný s velkým vodníkem možná nekompatibilita
bezúdržbový systém nemožnost jakékoliv výměny nebo vyčištění
jednoduchá instalace
cena
Orientační cena s DPH: cca 3 000 Kč

Graf ceny produktu Arctic Accelero Hybrid III - 140 (Generic) poskytuje server Heureka.cz

Arctic Accelero S3 – univerzální vzduchové (pasivní) chlazení

Jeden z těch univerzálních vzduchových chladičů. Jediným problémem je velikost a maximální chladící kapacita, která je 200 W se dvěma 80mm ventilátory. Pokud osadíte Accelero klasickými ventilátory, je to celé pak šíleně těžké a ještě větší. Problém je, že Accelero S3 je dělané jako pasivní chladič pro úspornější karty. Mezi žebry jsou větší mezery a proto je jich zde méně. Pro výkonné karty tedy také není vhodné. 250 W nezvládne ani s dvojicí ventilátorů. Tedy ve hrách ještě ano, ale teploty budou relativně vysoké. Nicméně grafika bude tišší. Pro střední třídu karet je ale super. Ani zde už z principu nemůžeme čekat nějaké odvádění tepla mimo skříň.

Arctic Accelero S3
KLADY Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník ZÁPORY
až 135 W pasivně, 200 W s Turbo Modulem (nebo 2 ventilátory) plné osazení váží dost – nutnost podepřít kartu dodaným držákem
cena zadní krycí plech není pro všechny karty – pro některé bude dlouhý, pro jiné krátký
Orientační cena s DPH: 930 Kč

Graf ceny produktu Arctic Accelero S3 poskytuje server Heureka.cz

Alphacool NexXxoS GPX-A 280 – blok pro vlastní vodní chlazení

Velké vodní chlazení se hodí řekněme pro highend. Protože kdo má až desítky tisíc na grafickou kartu, má pravděpodobně i chlazení. Posledních pár let bylo vodní chlazení v podstatě nutnost. S příchodem nového výrobního procesu už to je sice lepší, ale na největší čipy nové generace teprve čekáme. I tak si polepšíte oproti vzduchu – především při taktování. S tímto chlazením je karta krásně chlazená ze všech stran, máte relativně ticho, nepřehřívá se a jistě ji to prospěje, co se životnosti týče. Teplo od všech komponent jde navíc ihned mimo skříň, pokud je vodní okruh na všech částech použit.

Alphacool NexXxoS GPX-A 280
KLADY Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník ZÁPORY
kompletní chlazení celé karty zepředu i zezadu potřeba mít ostatní části vodního chlazení
můžete si blok zapojit k čemu chcete celková cena řešení
nejlepší chladící výkon
Orientační cena s DPH: 2 400 Kč

Nakonec bych zde měl ještě malou anketku. Jsme na webu, který se jmenuje PC Tuning, a tak bych se vás, čtenářů, kutilů, overlockerů atd. zeptal, jaký vybíráte a nakupujete grafické karty a jestli se ještě ocitne na stole pod rukou se šroubovákem, nebo putuje do skříně, kde bude zavřena do konce jejího života. Za každou pravdivou odpověď budu moc rád.

Načítání...

Poděkování

Za chladiče Accelero S3 a Accelero Hybrid III 140 do testu děkuji společnosti Arctic.

Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník

Za vodní chlazení Alphacool NexXxos děkuji online obchodu Aquatuning.

Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník

Za počítačovou skříň Obsidian 750D Airflow Edition děkuji společnosti Corsair.

Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník

Za základní desku Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 děkuji společnosti Gigabyte.

Chladíme grafiku: vzduch, AiO nebo vodník



Tagy: Alphacool  Aquatuning  Arctic  AMD  Radeon  280X  Accelero S3  Accelero Hybrid  chlazení  voda  vzduch  AiO  univerzalní  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.11.2016 07:57:52   89.203.220.xxx 40
Citace:
Jediným výrobcem, který ještě občas takový model přinese, je XFX. I tam ale jeho poslední AMD RX 460 s pasivní chladičem je dostupný jen na asijském trhu.

Na CZC je sice maj, ale zatím nejsou skladem: https://www.czc.cz/xfx-radeon-rx-460-core-silent-2gb-gddr5/201582/produkt
10.11.2016 08:00:39   192.168.214.xxx 80
Vida, to je fajn. Jen ji zařadili do nabídky až 28. října, takže v době psaní článku ji ještě neměli. Díky za tip
10.11.2016 09:02:07   91.220.237.xxx 25
A teraz by ma zaujimalo, na co je dobre toto dodatocne bastlenie? Lebo ak si odmyslim vodnik, original nereferecny chladic vysiel najlepsie a bez dalsich investicii
10.11.2016 09:11:27   192.168.214.xxx 161
Ano, dnes už to není tak populární a nereferenční chladiče jsou dobré. Ale co když někdo chce referenční kartu hned při uvedení a pak chlazení vyměnit? Nebo nereferenční chladič není tak dobrý? Chtěl jsem poukázat na to, jaké jsou po několika letech možnosti, jelikož jich je stále méně a nabídka už není tak rozmanitá.
11.11.2016 07:21:04   91.220.237.xxx 41
Ano, ja s vami suhlasim, kedysi davno si este pamatam, ze som riesil aftersales chladic na GK a clanok je fajn. V porovnani ale s tym, co je dnes dostat ako nereferencne riesenie (a je ich fakt hodne), je taketo bastlenie uz zbytocne podla mna. Nemyslim si ani, ze je tolko nedockavych ludi, ktory by okamzite po vydani chceli referencny chladic a ak ano, myslim si, ze vacsinou uz maju v plane pouzit vodnik.
10.11.2016 09:25:20   188.175.34.xxx 115
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.11.2016 09:40:20   188.175.34.xxx 415
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.11.2016 10:21:07   188.175.34.xxx 213
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.11.2016 10:57:52   188.175.34.xxx 113
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.11.2016 12:34:20   212.37.84.xxx 40
Na nereferenčkách sa zvyknú robiť FAN MODy, osobne som taký mal na 290X Gaming + 2x 120mm PWM a chladenie bolo o triedu lepšie. Človek si potom už krivkou nastaví či chce mať nižšie teploty alebo hlučnosť, prípadne oboje.
10.11.2016 09:22:47   82.142.105.xxx 50
Kdysi dávno, za dob ATI 3850, jsem vyměnil referenční chladič - neúčinný, velmi hlučný a celkově hrozný, za Primecooler, se kterým jsem OCnul kartu na hranici jejich možností
Ale dneska? Když je na výběr mezi nereferenčními chladiči typu Asus, GB, MSI,nemá tohle už moc smysl. Snad leda ten fullcover vodník, který stáhne tu teplotu, nebo když jsou ambice překonávat nějaké overclockerské mety. A na většinu stejně stačí dobré nereferenční chlazení.
Referenčku dneska radši nebrat, oba dva výrobci mají ten 10 let starý uřvaný systém vyfukování vzduchu ze skříně, který je sice na papíru super, ale v praxi nepoužitelný.
10.11.2016 11:02:53   62.141.0.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.11.2016 11:04:30   62.141.0.xxx 18
Este som zabudol dodat, ze karta je maximalne odomknuta, pretaktovana, prevoltovana na hranicu toho co pamate a jadro daju, PL si viem nastavit v MSI AB v rozsahu 300-350W pre kartu.
10.11.2016 12:56:24   46.135.100.xxx 60
R9 280X má ještě o něco horší spotřebu, než GTX 970 a fullcover je zcela určitě ještě lepší než toto řešení.
10.11.2016 12:40:34   212.37.84.xxx 40
A teplota vody ? čím ju chladíš ? radiátor je vonku alebo vnútri ? ono totiž pod 20°C rozdielu vody čip je už problematické dosiahnuť, možno s extrémnymi prietokmi = vysoká hlučnosť čerpadla a tak. Či si si istý že ti to čidlo neukazuje bludy.
10.11.2016 13:55:06   85.207.111.xxx 20
Já mám na GTX 1070 MSI Gaming pouze univerzální blok od EK a na napájecí kaskádě ventilátor a teploty 40-43C.
Takže 37-40 není důvod nevěřit na GTX 970.
A jen tak pro zajímavost cena bloku je cca 1300,- Kč. EK Water Blocks EK-VGA Supremacy CSQ.
10.11.2016 14:42:21   212.5.218.xxx 60
Škoda že tam nie je na porovnanie aj nejaké výkonnejšie Accelero, Twin Turbo alebo Xtreme, to by bolo zaujímavejšie porovnať ako dávať na 250W kartu chladič do 200W...

Význam tie chladiče stále majú, výkonné nereferencie stoja navyše pomaly toľko čo samostatný chladič - a ten stačí kúpiť raz a potom už len dávať na tie najlacnejšie karty so slabými chladičmi od výroby.
10.11.2016 16:18:19   89.176.181.xxx 10
Co si myslíte o AiO vodníkovi přímo z výroby? Když vezmu třeba EVGU 1080 v Alze vč. DPH... SC a FTW stojí téměř shodně 19 300, FTW HYBRID stojí 23 000 a zítra mají naskladnit obyčejnou HYBRID za 22 200. Takže u FTW verze, která má 10+1 fázové napájení přes 2x8 pin místo 5+1 1x8pin (nevím v čem kromě toho (a taktů) se liší) je to rozdíl téměř 4000 Kč navíc za vzduchové vs AiO řešení u FTW, 3 000 Kč u klasické verze. I když nic nekupuji, tak pro budoucí nákup moje otázka zní: vyplatí se připlatit za AiO kvůli nižším teplotám, hluku a lepšímu taktování? Vím že EVGA 980 Ti Hybrid byla jen o cca 2000 dražší, tedy za cenu custom made řešení a nabídla skvělý výkon, viz video ttps://youtu.be/qtRqmzRMar8t=384 , teplota 50°C při hraní, OC na 1484. Sám bych si odpověděl že tišší to bude určitě, výkonnější chlazení taky, ale jestli to za těch pár FPS navíc stojí, to musí asi zvážit každý sám. Při cenovém ozdílu 4k Kč už se asi když už vyplatí obyč a namontovat AiO dodatečně a vyjde to levněji.
10.11.2016 20:17:23   185.99.65.xxx 11
Jak vybiram ja? Kdyz vyjde neco noveho tak jako spravny nadsenec se podivam na recenze a potom zabehnu do mistniho obchodu kde si to koupim. Po 2-3 reklamacich mam obvykle produkt (neni pravidlem) ktery funguje.

Jako spravny ladic me ale vice nez realne pouziti zajima co z toho muzu dostat. Takze HD6950 jsem si koupil protoze sla odemcit na 6970, 7970 jsem si koupil, protoze jsem proste chtel, 290 jsem si koupil, protoze jsem mel kupce na predchozi, r9 290 jsem bral protoze to melo jit odemcit na 290x (muj kus nesel) rx480 jsem si koupil v referenci, protoze je tam plech na vsem ostatnim a na gpu staci dat blok - odesla po 2 tydnech a ted mam strix rx480, kterou dam taky pryc (uz zitra) a po spouste generaci zkusim zelenou gtx1070. U te jsem nemel cas si nic nastudovat a krom zprav ze nektere maji problemy coz by mel vyresit bios o nich toho moc nevim krom toho ze spotreba by mela byt stejna a vykon lepsi - skoda ze prijdu o freesync.
10.11.2016 23:00:45   94.113.136.xxx 61
Zakoupil jsem si referenční RX480 od XFX přetaktovanou na 1328Mhz a s základním chladičem teplota dosahovala i na 88C a myslím si, že karta throttlovala. Zakoupil jsem si tedy na ní Accelero 280 (x) a můžu říct, že krása. Chladič je obrovský, mohutný. Zadní backplate jsem připevnil tak, že nechladí pouze čipy, ale i jádro z druhé strany. Samotné tři ventilátory na tom chladiči odvádí suprovou bezhlučnou práci a přidal jsem si i boční ventilátor do skříně, který odvádí teplo z toho backplate. Na VRM jsem si dal své starší pasívky, které se mi tu válely. Teplota při max. zatížení (1.150V @ 1328Mhz a 2200Mhz na pamětech) je úžasných 55C až 58C při vytížení ve hrách, a pokud jí pomocí benchmarku zatížím na úplné max max, tak je teplota kolem 62C. Při přehrání BIOSu na odemčený a nastavení voltáže na 1.3V a 1450Mhz s 2400Mhz na pamětech dokáže chladič fungovat do 80C a není ani v tomto případě ani slyšet. Dokázal by jet na více otáček, ale prostě ani to není potřeba.
Osobně mohu toto Accelero 280 (x) pouze a jedině doporučit. Odvádí úžasnou práci, ale nutno dodat, že je potřeba si s tím backplatem pořádně vyhrát, pokud to odfláknete, tak rozdíl může být i 10C na jádře!
PS. Referenci jsem koupil proto, že jsem už nemohl dále čekat a nutně jsem potřeboval grafiku. Na nereference bych čekal snad dva měsíce nebo jak dlouho to trvalo.
14.11.2016 20:43:43   83.208.208.xxx 10
Sakra tohle vědět že budete testovat, tak vám zapůjčím Raijintek Morpheus (1 verze). Už se mi tu válí dlouho na mrtvé kartě a využití zatím nějak nemám. Dnešní třiventilátorový ROG Strix chladí tiše. I stará MSI GTX 660 Ti v Macu je též slušně tichá. Takže zatím pro něj nemám využití. Samozřejmě otázkou je i velikost. Chladič Raijintek s ventilátorama (V:25mm) zabere 4 pozice. ASUS Rog i MSI zaberou dvě pozice... Pridal bych k testu i obyč be quiet! 120. UChladilo to na 5V v létě 6870 a 6950 do 65°C. VRM do 70 °C.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

35 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.