Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska
SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska
autor: Pavel Boček , publikováno 26.8.2015
SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W začínal jako mírně změněný model high-endové platformy High Power (stejné jako v Silverstone Strider Gold S/Gold V2.0 550 W), nyní je ovšem na můj popud zlevněný a spadl tak do mainstreamu. Za dva tisíce dostanete modulární zlatý zdroj se 135mm ventilátorem a pětiletou zárukou. Vyplatí se to?


Modifikace zdroje

Začal jsem mírným nabastlením dvoudiodového usměrňovače (paralelní zapojení) místo jediné usměrňovací diody na větev -12 V ve snaze snížit úbytek napětí a tím pádem dát regulátoru k dispozici o kousek vyšší vstupní napětí, se kterým by mohl pracovat. Na stand-by větev bylo naopak možné osadit usměrňovač s většími ztrátami pro snížení napětí, ale to by zhoršilo účinnost, tuto možnost jsem tedy zavrhnul.

V aktuálním stavu (plný taiwanských šmejdských kondenzátorů) samozřejmě nemohu zdroj nikomu nabídnout k odprodeji, navíc zvlnění není pořád tak nízké, jak by být mohlo (viz srovnávaný Silverstone Strider Gold S/Gold V2.0). Nabídla se tedy příležitost osadit to něčím kvalitním a podívat se, co to udělá. Bohužel nebylo úplně možné osadit lepší kondenzátory na větve +3,3 a +5 V, protože zde jsou polymery v téměř největší možné kapacitě a lepší náhrady nemám.

Dále jsem uvažoval, co osadit na větev -12 V, v klasickém průměru 10 mm. Varianta byla zakázkové Samxony RS 3300 uF/16 V a zakázkové Nippon Chemi-Cony KZN 3300/16 D10×40 mm. První mají větší kapacitu a o malý kousek vyšší ESR, druhé větší kapacitu a výrazně nižší ESR. Pro radu jsem tedy konzultoval Strider, které na stejné platformě má kvalitní osazení a nižší zvlnění: v tom jsou Chemi-Cony KZE, které mají rovněž velmi nízký ESR. Volba tedy padla na KZN 3300/16. Menší, 8mm kondenzátory byly většinou nahrazeny Chemi-Cony KZH 1000/16 nebo KZN 1500/6,3.

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska

Poslední věcí bylo osadit alespoň částečně prázdné pozice, které byly ve Strideru osazeny z výroby všechny. Přihodil jsem alespoň dva malé 100ohmové SMD rezistory na stand-by větev (což ovlivní napětí tak možná o setinku voltu). Do volných pozic pro konektory PCI Express na modulární desce jsem vpájel dva 220uF kondenzátory Rubycon YXJ na větev +12 V a většinu pozic pro keramické SMD kondenzátory jsem osadil směskou větších kusů vypájených ze starých grafických karet z kalfasu se šrotem. Pozice byly rovněž obsazeny přímo na hlavní desce. To přidalo dalších pár desítek mikrofaradů kapacity a možnost filtrovat vysokofrekvenční rušení.

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska

Po několika hodinách práce a bolavějících zádech jsem zdroj smontoval a chtěl vyzkoušet. Napoprvé to trochu vyprsklo a objevil se obláček kouře, jediný problém, který jsem objevil, byla ovšem nečistota nejspíš z kalafuny na jedné diodě, možná tam mírně prsklo vyšší napětí a kalafuna zakouřila. Nic jiného nikde nebylo, po očištění zdroj fungoval, radši jsem to už ale nechal pár dní být. Poté jsem to znovu sestavil a dal na zátěž, už fungoval bez potíží. Napětí na větvi -12 V spíše ještě vzrostlo, což by indikovalo problém spíše i v nastavení společné tlumivky na sekundární straně spíše než vinutí transformátoru.

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska

Nicméně výsledky nejsou špatné, při zhruba 100% zátěži je zvlnění o pár mV lepší na 5V větvích, v rámci chyby měření tak zhruba nastejno u +3,3 V.

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska

Větev -12 se zhoršila, výměna usměrňovače tedy moc nepomohla, napětí totiž ještě vzrostlo a tak regulátor opět moc nereguloval a napětí propouštěl dál, což se projevilo i vyšším zvlněním. V každém případě má nyní zdroj kvalitní osazení, se kterým už má dobrou šanci vydržet těch pět let (a déle) a na hlavních větvích zvlnění v průměru o kousek kleslo, čili celkově se to dá ještě označit za úspěch.

SilentiumPC Supremo M1 Gold 550 W - mainstream z Polska



Tagy: zdroj  80 PLUS Gold  SilentiumPC  recenze  test  High Power  Sirtec  Sirfa  modulární kabeláž  sleva  mainstream  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.8.2015 11:04:55   213.81.214.xxx 05
Zdravím, mal som v tejto cenovej hladine vyhliadnutý Fortron Raider S 550W (80plus silver), ktorý je o 10 eur lacnejší. Oplatí sa mi ísť do drahšieho SilentiumPC? Fortron so zlatou certifikáciou je nad mojimi (finančnými) možnosťami.
26.8.2015 11:11:34   217.168.213.xxx 121
Za stejný prachy je taky EVGA 750 B2.
26.8.2015 12:47:29   81.30.243.xxx 97
Kupodivu má i kvalitní osazení (na což u levnější produkce SF pozor a ty úplěn nejlevnější EVGA jsou stejnej šunt jako všechno ostatní), ale zase nižší účinnost. Kór na 750 W je už 80+ Bronze fakt málo.
26.8.2015 16:04:18   217.168.213.xxx 11
Tak EVGA snad jenom B2, G2 a P2. Ty nejlevnější jsou echt odpad.
U 750 G2 naměřili na JonnyGURU Silver účinnost.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=393
26.8.2015 16:08:54   217.168.213.xxx 11
Sakra, 750 B2 samozřejmě...furt myslim na G2
26.8.2015 20:49:12   88.146.243.xxx 11
mam 750G2 asi nejlepsi zdroj za ty prachy, a namerili skoro platinum vsude ;)

https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/11.html

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=380
26.8.2015 12:43:26   81.30.243.xxx 84
Netuším jak jste na tom u vás s cenou, jestli Supremo M1 taky zlevnilo, nebo ne. V podobné cenové relaci jsou i nějaké modulární zlaté zdroje Thermaltake, taky s nic moc osazením ale některé s delší zárukou.

Každopádně Raider nebrat, je to platforma Aurum a ta má skupinovou topologii, tzn. mimo jiné tragické výsledky v crossloadingu.
26.8.2015 12:56:36   194.228.11.xxx 74
Tak hlavně záleží pro jakou sestavu to chce, silně pochybuju, že potřebuje 750W zdroj.
26.8.2015 16:06:07   217.168.213.xxx 12
Ale radši kvalitních 750W než nekvalitních 5xx W za stejný prachy.
26.8.2015 20:03:57   194.228.11.xxx 101
A proč ne kvalitní 500 za stejný prachy?

Hodně wattů je na škodu, základní věci jako ideální zatížení zdroje ti něco říká? Většinou cca 60 procent v zátěži, takže proč 750W zdroj, když jeho sestava beztak vezme tak 200,250W .. a co teprv když bude jen na ploše třeba, zdroj "pojede" na 1 procento? Vážně super.

Dnes na běžnou herní mainstreamovou sestavu bohatě stačí dobrý 450W zdroj, když máš v PC novější nV kartu, která žere houby. Podívej se na TDP takové GTX970 nebo i 980 a vysvětli mi na co proboha 750W zdroj ??????? Řeknu ti na co K hovnu.
26.8.2015 21:03:49   88.146.243.xxx 12
neni pravda tady je ucinost 750g2

http://tpucdn.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/images/efficiency.jpg
26.8.2015 21:45:26   217.168.213.xxx 12
i7-3770K při nízkym napětí 1,205V a GTX 970 (dál nic vybočujícího z běžnýho počítače) si v zátěži vezme kolem 300W (Seasonic S12II-620).
Takže bych pod 600W nešel. Mam rád ticho a zdroje bejvaj při vyšším vytížení hlučný.

Samozřejmě do běžný sestavy je to do 6xx W nejvhodnější.
Ale kolik stojí zdroj s kvalitou 750 G2 v nižší wattáží? Ano, více.

Jinak teda s účinností jak psal flash666...

Radši místo tlachání napiš konkrétní zdroj, kterej bys teda doporučil.
27.8.2015 00:59:18   77.87.242.xxx 106
Citace:
i7-3770K při nízkym napětí 1,205V a GTX 970 (dál nic vybočujícího z běžnýho počítače) si v zátěži vezme kolem 300W

wtf
27.8.2015 10:49:21   217.168.213.xxx 11
Žravější Gigabyte G1 Gaming no
Tady na PCT u ní Adam Vágner naměřil v Crysis o 45W víc než u Asus Strix.
27.8.2015 11:31:10   77.87.242.xxx 61
No nějak jsem si nevšiml, že by naměřil na ní, naměřil možná tak na zdroji, proto jsem se podivoval, protože to už dneska žádná redakce skutečně na kartách neměří a tak čísla, které z nich padají, jsou úplně k ničemu než k porovnávání karet vůči sobě.

Což je docela zvláštní, protože změřit to na kartě je tak strašně jednoduchý a nemám problém k tomu redakci vyrobit potřebnou kabeláž…ampérmetry jsou momentálně vyprodané, ale budu zase objednávat.
27.8.2015 12:37:41   88.146.243.xxx 06
clovek sem da graf a vic minusu deti co si mysli ze jsou PC GURU ted musi brecet
27.8.2015 14:19:50   81.30.243.xxx 80
Tak to jsem asi nepochopil.
6.9.2015 13:36:00   94.112.67.xxx 00
Očividně si neuvědomuješ, že nemůžeš jednoduše měřit spotřebu karty přes přídavný PCI-e napájení... už od toho slova přídavný by ti to mělo být jasný. 99% karet má paměti a I/O napájení přes PCI-e slot. Všechny redakce na světě asi nebudou úplně blbý...
27.8.2015 18:12:37   194.228.11.xxx 31
Tvoje sestava si v maximální zátěži vezme sotva těch 300W (reálně tipuju tak 250), takže dobrý 500W zdroj je ok, cokoliv víc je zbytečnost.
27.8.2015 21:19:54   217.168.213.xxx 11
Mám věřit tobě, nebo několika wattmetrům?
500W zdroj je ok, nikdo netvrdí že ne.
Ale EVGA 750 G2 má podle TechPowerUp nejvyšší účinnost při 40% vytížení (300W).
No a jelikož mi moje sestava žere právě kolem těch 300W, tak je EVGA 750 G2 dobrou volbou (díky ceně a kvalitě).
Kterej zdroj do 3 200 Kč (cena 750 G2) bude mít při 300W zatížení účinnost 92%?
28.8.2015 09:14:08   165.72.200.xxx 00
Jenze kdyz vezmete v uvahu cenu zdroje, rychle zjistite, ze rozdil par procent v ucinnosti Vas fakt nevytrhne. On ten extremni overkill totiz stoji docela dost.
28.8.2015 16:27:41   217.168.213.xxx 00
A který konkrétně zdroj za cenu EVGA 750 B2 mi nabídne stejnou kvalitu?
Pořád čekám a nikdo nic...
28.8.2015 18:54:27   77.87.242.xxx 60
Třeba nějakej ten platinovej Seasonic, za tuhle cenu i pasivní.
28.8.2015 19:30:49   217.168.213.xxx 20
Když to vezmu v CZC, tak nejlevnější platinovej Seasonic je za 3 547 Kč.
To je o 1 103 Kč víc než EVGA 750 B2.
30.8.2015 00:04:50   194.228.20.xxx 70
Citace:
Kterej zdroj do 3 200 Kč (cena 750 G2)

Citace:
Seasonic je za 3 547 Kč.
To je o 1 103 Kč víc než EVGA 750 B2.

Problémy s matematikou?

Jinak já vidím SS-400FL2 okolo těch 3k2 a 460W verze okolo 3,5.
30.8.2015 10:24:43   217.168.213.xxx 20
Já problémy nemam...SS-400FL2 F3 je za 3 547 Kč a EVGA 750 B2 je za 2 444 Kč.

Je rozdíl mezi cenou 750 B2 a 750 G2.
Když není potřeba 750W G2, tak je samozřejmě vhodnější vzít slabší zdroj a klidně pasivně chlazenej.
31.8.2015 14:42:03   194.228.20.xxx 40
A proč se ptáte na G2 a pak do toho montujete B2? Tak co sakra platí?

Co takhle SilentimPC Supremo M1 Platinum 700 W? Účinnost asi tak o 6 % vyšší…
1.9.2015 08:53:50   217.168.213.xxx 00
Platí to, na co jste reagoval.

Dá se u nás vůbec SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 sehnat?
Jinak teda má pár much:

https://www.techpowerup.com/reviews/SilentiumPC/SM1-700/11.html
3.9.2015 08:27:58   77.87.242.xxx 30
http://www.zbozi.cz/hledani/?q=Supremo%20M1%20Platinum&razeni=nejlevnejsi

Záruka je teď pětiletá, nevim, jak to bylo v době recenze. Na ja, to zvlnění není zrovna dobrý.
27.8.2015 21:22:54   217.168.213.xxx 11
Maximální zátěž teda beru jako Zaklínače, ne umělý testy, kde je to samozřejmě ještě o dost víc.
26.8.2015 12:29:19   94.242.73.xxx 42
Hej a co říkáte na značku ECO+ ?? Tu:
https://www.alfa.cz/product.php?eid=10514008O0V41NN33J9

Zajímá mě model: ECO+87 ATX-700WA-14-85(87), nemůžete ho testnout? :-D
26.8.2015 13:08:26   90.177.175.xxx 72
ECO+, EnergyKnight, Eurocase... všechno je to Partis (tím nechci říct, že je to špatné, ale jaká může být sedmistovka za 1300, když ty "mainstreamové" stojí dva a půl.)
26.8.2015 12:49:32   81.30.243.xxx 106
Kompletní distribuce Seasonic, větší část distribuce FSP Group, nově Seventeam. Taky občas něco jinýho, např. Cooler Master. To je všechno Partis. Takže je v podstatě jedno co kdo koupí, s 50%+ pravděpodobností to jde přes Partis…
26.8.2015 13:16:23   90.177.175.xxx 30
Jde přes Partis, tohle je ale snad značka Partisu. Čili tohle si Partis objednává přímo v továrně a lepí na to vlastní neznámou značku, zatímco... zatímco u těch ostatních si to ve stejné továrně objednávají velcí výrobci a lepí na to známou značku...
26.8.2015 14:23:51   77.87.242.xxx 82
Tak, nechávají si pro sebe vyrábět danou konfiguraci.
26.8.2015 13:50:43   194.228.11.xxx 51
Tak snad záleží kdo co konkrétního si snad objedná ne? Možná blbě chápu co píšeš, ale nechceš tu doufám tvrdit, že je jedno co člověk koupí, buď je to blbě napsané nebo to nechápu.

Jinými slovy ať to jde přes koho chce, důležitý je výsledek.
26.8.2015 12:43:52   165.72.200.xxx 30
To neni znacka ECO+, ale stary znamy Eurocase..
26.8.2015 12:48:28   81.30.243.xxx 103
Snaží se to propagovat jako separátní značku, EC zůstává na totální low-end co není ani v souladu s normama (ale pořád to prodávaj všichni, tak i Partis).
27.8.2015 09:15:18   165.72.200.xxx 10
Aha, tak tenhle smely marketingovy pocin jsem zatim nezaznamenal. Diky za info.
27.8.2015 11:32:12   77.87.242.xxx 80
No vida, a to stačí jen vlézt na web a zmáčknout odkaz http://www.partis.cz/index.php?gid=428
28.8.2015 09:18:44   165.72.200.xxx 00
No priznam se bez muceni, ze pravidelne nectu zrovna tenhle web..
28.8.2015 18:55:17   77.87.242.xxx 60
Tak není od věci se podívat přímo ke zdroji když nevím, člověk se často něco dozví
26.8.2015 12:43:16   89.103.240.xxx 30
To raději SS Gold550W nebo Evga by mě zajímalo co ty nekvalitní kondenzátory vydržej a proč tak vysoký hodnocení?
26.8.2015 12:46:31   165.72.200.xxx 65
Praxe ukazuje, ze kondenzatory zde bezne oznacovane za "nekvalitni" bezne umoznuji bezproblemovy provoz zdroju po dobu pet a vice let. (Tedy to, co autor clanku pozaduje po "kvalitnich" kondenzatorech.)
27.8.2015 08:57:50   81.201.58.xxx 32
Životnost kondenzátoru je velmi závislá na provozních podmínkách. V dobře navrženém zdroji může vydržet méně kvalitní kondenzátor mnohem déle než nejkvalitnější ve spackaném designu. Taktéž životnost u PC zdroje ovlivňuje např. teplota vzduchu, který je odsáván ze skříně, provozní zatížení atp. Prohlédnout zdroj a zhodnotit ho podle osazení značkovými kondenzátory je dost zjednodušující. Taky tam můžou být proto aby zachránili nepovedený návrh :-(

(To je samozřejmě "jen" teorie. Výrobci samozřejmě mají design za ta léta odladěný a zachraňovat snad nemají co...:-)
27.8.2015 09:12:40   165.72.200.xxx 02
Naprosto souhlasim.
Vychazim z praxe, kdy mnou sledovane zdroje jsou pouzity v adekvatnich sestavach co do odberu, chlazeni atd. a rozhodne se nejedna o nejake odpadni modely s doprasenym navrhem. Kdyby tyhle podminky dodrzene nebyly, pak, velmi se obavam, samotne kvalitnejsi elektrolyty mnoho nezachrani. Proto ma skepse k takto kritickemu hodnoceni hodnoceni kondenzatoru.
27.8.2015 11:33:58   77.87.242.xxx 70
Naprosto nesouhlasím. Zatím jsem neviděl odejít (v ATX zdroji) kvalitní kondenzátor dřív, než odejdou šmejdy ve zdrojích Delta, která je přeborník v tom, jak z nich vymáčknout co nejvíc.

Za vynaložení jistého úsilí se z toho dá vymáčknout víc, ale nikdy to stejně nepřekoná kvalitní kondenzátor i v blbým obvodu.
28.8.2015 09:20:48   165.72.200.xxx 12
Takze spatna soucastka ve spatne navrzenem obvodu odejde driv nez ta sama v dobrem obvodu, pripadne dobra soucastka v dobrem obvodu? Kdo by to cekal..
28.8.2015 18:56:27   77.87.242.xxx 70
Pointa kupodivu byla že kvalitní kondenzátor vydrží i ve špatným obvodu (pokud to není vyloženě průser) víc než šmejd v nejlepším obvodu na světě.
26.8.2015 12:53:25   81.30.243.xxx 1110
Hodně bodů to má za účinnost, záruku, (funkční) ochrany navíc, modulární kabeláž, dlouho výdrž na výpadek…takové věci v mainstreamu hodně dlouho nebyly. Při celkovém zdražením vlivem kurzu a následném posunu rozřazení dle výkonu za watt se teď do mainstreamu dostane víc lepších zdrojů, ale pořád se tolik prvků málokdy sejde naráz u jednoho zdroje za takovou cenu.
26.8.2015 13:33:47   188.123.111.xxx 30
Ahoj vela ludi vcetne mna sa v zdrojoch moc nevyzna a zda sa ze zdroje rovnakej znacky mozu byt kvalitativne uplne rozdielne a na konkretnu znacku sa asi neda spolahnut. Neplanujete spravit clanok podobny ako "doporucene zostavy" akurat by sa tykal zdrojov? Konkretne ake zdroje do napr. kancl. pc, lacneho herneho pc, main. pc, high. pc atd. Dakujem
26.8.2015 13:52:57   194.228.11.xxx 66
Troufám si říct, že když koupíš Seasonic a nebudeš kupovat to nejlevnější, neuděláš chybu.
O zdrojích máš všude na forech napsané stohy, psát evidentně umíš, teď se ještě naučit hledat a číst
26.8.2015 14:19:56   188.123.100.xxx 103
Takze podla teba je tento web zbytocny kedze si vsetko mozme vygooglit....co sa tak trocha zamysliet...ved prave vdaka takymto webom kde sa pisu taketo veci si taketo veci mozme precitat....ci ti iba islo o to nieco napisat? Inak tvoj post nechapem...
26.8.2015 14:29:09   77.87.242.xxx 123
Idea je, že tohle vyřeší žebříček zdrojů dle výsledků (a následně aktuální propočet poměru hodnocení/cena), jakmile se trochu naplní
27.8.2015 09:16:24   212.5.197.xxx 20
Zaujimala by ma recenzia tejto klasiky.

Pred casom som si vsimol, ze Seasonic osadzuje aj najnizsie rady komplet s kvalitnymi kondenzatormi(overene na tomto zdroji a aj Seasonic SS-300TFX, Energy Knight sa mi do ruk zatial nedostal). Zaujimalo by ma ako by teraz obstal oproti konkurencii.
Za tu cenu a pri takomto osadeni suaciastkami mi to pripada ako jasna volba.
Osobne som kvoli nekvalitnym kondenzatorom davnejsie presedlal na drahsi Seasonic SSP-350GT. Teraz zvazujem navrat. Predsalen je tam dost velky cenovy rozdiel a ucinnost GOLD vs Bronze to tazko vykompenzuje.

Rad na recenziu tohto zdroja prispejem. Aj by som ho poslal na test ale bojim sa, ze prepravne zo Slovenska sa bude priblizovat cene tohto zdroja.
27.8.2015 11:38:02   77.87.242.xxx 80
Je to hodně proměnlivé a dle várek je to různé. V nejstarším a mém prvním SS-500ET-F3 bylo několik kvalitních kusů, pak to šlo z kopce až na nula. Možná v nové revizi zase osadili, nebo prostě nic jinýho nebylo na skladě.

TFX a SFX mají, minimálně lepší modely s vyšší účinností, už osazení solidní. EK nejspíš nebude mít nikdy, protože to je nejořezanější verze zvlášť pro Partis. Stejně tak mají ořezané FSP jako Eurocase AX, dnes GreenPower APN a Black Power (heh, tak konečně vím co je ten black šunt vlastně zač, teď ještě na jaké to je vlastně platformě…).
27.8.2015 14:18:23   212.5.197.xxx 20
Toto nepovazujem za nahodny krok, skor ako mozny logicky krok, ked si chcu udrzat meno a klientelu.

Aj pri SSP-350GT vymenili tych par kusov nekvalitnych kondenzatorov za kvalitne.
Pri najzakladnejsej TFX OEM Bronze verzi je to uz viac ako pol roka, co tam su len cisto kvalitne kondenzatory(pred tym tam boli vsetky nekvalitne).
SS-350ET-F3 som na skusku kupil az teraz ale tipujem, ze ta zmena prisla naraz splu s TFX verziou.
Kupim jeden Energy Knignt any som sa pozrej, ci aj tam nahodou niesu kvalitne.
28.8.2015 18:57:55   77.87.242.xxx 60
Půl roku je tak skoro akorát na jednu várku, v příští to může být zase jinak. Sledujte PNka a konkrétně tu část s datem výroby, to řekne nejvíc.
2.9.2015 17:56:49   82.99.186.xxx 01
Nepatri to sice tolik k clanku, ale doufam ze si toho nekdo vsimne.

Reklama vlevo nahore od odkazu na jednotlive stranky zabira (ikdyz neviditelne) pres pulku stranky a znemoznuje mi klikat na odkazy...

Vsimnul jsem si toho tak ze kdyz dam refresh tak to jde dokud se neotevre ta reklama. Jde tam nastesti dat krizek a reklama zasahuje do stranky, ale prijde mi to docela hloupe...

windows 10 pro / latest chrome / full hd v systemu s vice monitory.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

43 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 17.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.