Decibely strojového výkonu
autor: Michal Rybka , publikováno 11.1.2009
Seznam kapitol
1. Počítač nebo startující stíhačka?
2. Pryč s větráky. Pryč s hlukem.
Decibely strojového výkonu

Hlučnost počítače je faktor, který se téměř každému zdá zpočátku bezvýznamný. Výjimku snad představují nešťastníci, kteří obsluhují serverové místnosti, v nichž to řve snad jak ve strojovně U-Bootu. Hluk tam bývá tak hrozný, že je zapotřebí mírně křičet, aby se přes to hučení a rachtání člověk něco dozvěděl. Ve srovnání s tím pět, šest a nebo více větráků v moderním počítači neznamená přece vůbec nic, není-liž pravda?


Pak přišly problémy s teplem, které se obvykle řešily (a u levnějších značek bohužel stále řeší) tím, že se na kritické místo frkne levný větráček s vysokými otáčkami. Člověk by nevěřil, jaký jekot dokáže dělat levné větrátko osazené na čipsetovém chladiči! Je vcelku smutné, že dnes montáž tichého počítače vyžaduje jistou dávku výzkumů a pečlivého vybírání člověkem, který si chce tichý stroj sestavit sám - a nebo výslovnou objednávku tím, kdo o chce koupit hotový stroj. Navíc bohužel platí, že ticho stojí peníze navíc - velké, nízkootáčkové větráky lepších značek, pasivní chladiče, silentbloky, case s protihlukovou izolací, pasivní zdroje, speciální pasivní chladiče pro výkonné grafiky - to všechno stojí peníze navíc. Občas to také není extra praktické - velké pasivní chladiče se usazují často velice špatně, protože plechové žábroví zabírá snad půlku stadionu a nebo se tyčí jako mrakodrap nad motherboard. Decibely strojového výkonuNejeden člověk, který se nechal zlákat chladiči jako Skythe Ninja, po několika transportech zjistil, že při otřesech působených transportem autem se má podobný chladič tendenci uvolnit až případně úplně utrhnout a svou vahou desku v podstatě kroutí. Navíc - a to je úplně nejhorší - si nestačí jenom koupit pasivní komponenty, ale vše se musí navrhnout jako celek. Velký pasivní chladič sice dobře odvádí teplo od procesoru, ale zároveň blokuje proudění vzduchu, který teče cestou nejmenšího odporu - a tak může způsobit přehřívání jiných komponent. Nejeden člověk tak zjistil, že s pasivním chladičem se mu přehřívá stroj - a když místo toho použije tabulkově mnohem horší generický chladič od Intelu a case s tunelem, který v dovoluje nasávání vzduchu z okolí a vede ho přímo nad chladič, je výsledek lepší. A nejenom to, chladný vzduch nasávaný přímo nad moherboard pomáhá chladit i čipset a paměti.
Názory, zda jsou některá řešení dobrá a nebo špatná (zda např. dává smysl zavěsit koš s disky před vstupní větrák a nebo je nechat více oddělené, s extra větráčky před nimi) se podle zkušeností liší případ od případu a zdá se, že pokud chcete stroj tichý, výkonný a přitom studený, měli byste si ho skoro nechat odborně navrhnout. Některé mnohamotorové počítače hučí tak úděsně, že se vedle nich nedá nejenom spát, ale prakticky ani existovat. Sluchátka pak oddělují nejenom okolí od hráče, ale i hráče samotného od příšerného hluku, který jeho stroj vyluzuje. A pochopitelně: Čím více karet, tím větší hluk, takže opravdu nabušený stroj nacpaný výkonnými kartami je nejenom demonstrací bohatství majitele a jeho odhodlání zaplatit za maximální výkon maximální peníze, ale také jistou ukázkou toho, že dokáže hrdinně překonávat nepohodlí a bolest.
Snaha potlačit hluk snižováním otáček softwarově se rovněž nemusí vyplatit - můj starý Radeon 1900XT měl od výroby nastaveno tak agresivní snížení otáček, že jeho průměrná teplota při hraní dosahovala 90°C. Výsledkem bylo ufritování pamětí, bohudík ještě v záruce. Faktem zůstává, že při plných otáčkách karta ječela tak, jako by rolovala na start a hodlala i s počítačem odletět. Otázkou tedy je, jak správně navrhnout chlazení: Výrobci můžou sáhnout po komplikovaných řešeních, která jsou drahá. A nebo zvolí levná, která jsou hlučná. A nebo levná a tichá, kde hardware pojde velice rychle. Zlý kamarád to okomentoval slovy, že by do driverů mohli dát slider, který by na jedné straně měl "Maximum silence" a na straně druhé "Maximum lifetime" a každý uživatel nechť si to vybalancuje jak mu je libo.

Hučí konzole, hučí taky.

Podobné problémy postihují i konzole - historicky byly v dobách osmibitů zcela pasivní a naprosto tiché. Prostorem se v nich nešetřilo a nevýkonné čipy ani nestihly zahřát "vzduch pod kapotou" - užitečné je podívat se třeba do Atari 2600, v útrobách rozměrné konzole se základní deska téměř ztrácí. S tím, jak se rozměrově konzole smrskávaly a získávaly výkon stále srovnatelnější s výkonnými počítači, je ale problém s hlukem a "náklady na jeho utlumení" postihl také. Zajímavý rozdíl je v konstrukci Xboxu 360, který je poměrně hlučný a PS3, která je naopak docela tichá. Zdá se, že konstruktéři Xboxu věděli, že s chlazením je problém (jak se později ukázalo u velmi "populárního" RRoD, Red Ring of Death) Decibely strojového výkonua tak nechali ventilátory běžet velmi rychle a tedy i hlučně. Xbox 360, zvláště starší edice, je prostě k nepřeslechnutí - a pokud ho máte v obýváku, jistě jste zkoušeli, kde by tak mohl být nejméně slyšet - za televizí, za skříní... Vzhledem k hluku, který tento stroj vydává, je neobyčejně nevhodný jako základ domácího kina. I jako konzole, kterou by měl v pokoji dorost, je to dost nešťastné - pokud se jeden chce učit a druhý chce hrát, jenom sluchátka nepomůžou. PS3 je naproti tomu nepoměrně tišší, u ní si dovedu představit pobyt jak v dětském pokoji, tak i v obýváku. Když se do ní podíváte, je vidět, že chlazení muselo být ale výrobně také mnohem dražší, než u Xboxu: Zatímco ten využívá jakýsi větrný tunel, který má zrychlit proudění vzduchu nad procesorem a grafickým čipem (že by onen zdroj hluku?), PS3 má systém heatpipes, které ofukuje jediný nízkootáčkový 160 mm větrák. Je zcela zjevné, že konstruktéři u PS3 brali v úvahu to, že jde vlastně i o BD přehrávač - a přehrávače by z povahy věci měly být co nejtišší. 
Nové levné mašinky bývají stavěné na notebookových komponentách - ať už je to Mac Mini a nebo Asus EEE Box. Tyto stroječky jsou roztomilé, ekologické (neboť papají málo proudu), ale nejsou nijak zvlášť výkonné a po pravdě řečeno si myslím, že se patrně vyplatí sáhnout po notebooku, protože jsou stejně (ne)výkonné, mají stejná (někdy horší) omezení a nemají v ceně displej, klávesnici, baterku a jsou tedy hůře přenosné. Je zde zásadní problém s rozšiřitelností - podobně jako u notebooků - a navíc si nejsem jistý, jak hlučný bude při permanentní zátěži. Čím větší větráky pro chlazení použijeme, tím pomaleji se mohou otáčet, takže desktop s vhodně vybraným procesorem a grafikou může být klidně tišší - a navíc ho můžeme upgradovat relativně normálními díly. Výkonné desktopy mívají někdy rozměrné bočnicové větráky o průměru 250 mm a nějakých 800 otáčkách - a ty už jsou velmi tiché.

Jak vlastně rozumně chladit?

Většina chlazení založeného na vodní bázi, Peltierově efektu apod. má jeden problém - totiž že slouží hlavně ke zvýšení účinnosti chlazení komponent, ne nutně ke snížení hluku. Pokud teplo odvedeme "o kus dál" a pak se ho opět zbavujeme za pomoci ventilátorů, s hlukem si moc nepomůžeme. Tudy obvykle cesta nevede, i když možnosti zde jsou - například u vodní chlazení lze mít skutečně velmi rozměrný pasivní radiátor. Patrně nejlepším řešením jsou pak absolutně nehlučné systémy pasivního chlazení, jako jsou speciální masivní skříně od Zalmanů. Ty jsou vybaveny nejenom pasivním zdrojem, ale i systémem pipelines pro procesor, grafiku a čipset. Teplo se pak převádí na masivní skříň, která slouží jako velký tepelný radiátor - bez jakéhokoliv větrání či pump. Je to úžasné řešení - se dvěma drobnými problémy: Za prvé je zde limit na komponenty kvůli slabšímu zdroji. Decibely strojového výkonuZalman TNN300 má zdroj 350 wattů, což na pohon opravdu výkonného CPU spolu s lepší grafickou kartou prostě stačit nemusí - a nesmíme zapomínat ani na limit odváděného tepelného výkonu, který je u této skříně 150 watt na CPU a 75 watt na grafickou kartu. Zvlášť druhý limit je docela krutý - a pokud se nemýlím, bezpečně se nám do něj vejde asi nVidia 7950GT, Ati X1950Pro, nVidia 9600GT či Ati HD4670, ale už ne ani nVidia GTX 260, ani Ati 4850. Nové hry takový stroj prostě neutáhne - zdroj by možná dal i silnější grafiku, ale to bychom už ji nemohli chladit pasivně. Navíc zde máme jenom 2 pozice pro 3,5" disky a jednu pro 5,25", což není zrovna dobré východisko například pro domácí server. Druhou nevýhodou je cena: Dotyčný case se zdrojem u nás přijde na 11.000 s daní, což mi čistě na case se zdrojem, do kterého nestrčím ani slušnou grafiku, ani povícero disků, přijde vážně docela hodně. Ale možná se to pro klidný spánek vyplatí. Disky na silentbloky, neklapavou klávesnici (jsou i takové ty rozbalovací, gumové, snad nemlaskají moc!), myšku na teflonky a pořádně pročistit podložku, ať se po ní nešoupe moc hlučně. A je vyřešeno!
A nebo je zde řešení číslo dvě, které je trochu divné, ale možná docela funkční. Jeden známý mi řekl, že hluk svého komputeru vyřešil tak, že ho prostě odsunul do špajzu, ke svému monitoru vede signál 10 metrů dlouhým VGA kabelem a myš i klávesnice je bezdrátová. Špajz je obložen molitanem a počítač si tam může vrčet a pískat jak se mu zlíbí. Trochu mám obavy o to, zda známý po čase nevyhoří, ale prý je tam poměrně chladno. A navíc není jediný, kdo si takto odhlučňuje byt - minimálně dva další známí si takhle do oddělené místnosti odsunuli servery a NAS disky, čímž si doma udělali fakticky serverovou místnost. Prý se ten hluk už nedal vydržet a tohle je vyhovující, protože mohou pohodlně manageovat své servery po své lokální domácí síti. 
Takže nezoufejme - cesty ke kybernetické, ale tiché domácnosti existují, i když některé možnosti vypadají krapet podivně!



Tagy: Hlucnost  pocitace  Rybka  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.1.2009 12:45:23   78.110.208.xxx 175
Chudák ten známý, docela se naběhá když chce pracovat s CD/DVD pak se tam někde pohybovat mezi okurkama a kompotama Ale nepochybuju o tom že účel to splnilo...
11.1.2009 13:22:53   80.250.11.xxx 122
no já použiju DVD tak jednou za měsíc, instalace systému tak jednou za rok
11.1.2009 17:39:39   78.99.106.xxx 94
Prečo? Ešte si nepočul o LCD monitoroch s USB hubom? Ja mám EIZO, a v pohode tam viem pripojiť externú DVD-RW mechaniku :-) A nikam by nemusel behať, len by mal ešte jeden dlhší kábel zo špajze :-)
23.1.2009 08:14:45   194.1.0.xxx 51
dlhší USB kábel je ale dosť nespoľahlivá záležitosť. Aspoň v praxi 8m dlhý USB kábel má už problémy
26.2.2009 22:52:32   86.61.134.xxx 21
A co power a reset.? Eizo je EXCELLENT,ale tohle asi nema...
11.1.2009 12:55:53   91.127.177.xxx 62
LOL Tie vetráky okolo case, na tom obrazku :-D
11.1.2009 21:34:23   88.102.218.xxx 72
To je podle mě case vytvořený jen z FANu...
11.1.2009 13:03:14   91.148.15.xxx 53
mam tam kopu miesta a je to hned za oknom staci mi 2-3m kabel
11.1.2009 13:31:02   85.161.82.xxx 623
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.1.2009 13:39:22   85.161.82.xxx 822
Nutno dodat, pro uplnost, ze jsem zkousel i desky supermicro (lepsi znacku uz opravdu neznam) a piskaji jeste vic nez tyhle shitne intely a asusy.
11.1.2009 13:58:44   85.71.200.xxx 102
Tys nám tady chyběl....
11.1.2009 14:05:05   88.146.71.xxx 98
Vítaj do klubu :-) Měl jsem desku Gigabyte a pištěla děsně, vyměnil jsem za Asus a ten piští taky.

Když jsem dal pasivy, zjistil jsem jak příšerně mi hlučí disk (Seagate Barracuda), no prostě děs. Utišíš jednu věc a najednou slyšíš druhou.

Už používám v podstatě jen notebook, stolní komp pomalu vzdávám.
11.1.2009 18:22:37   89.176.158.xxx 64
Taky se přidávám. Pořád jsem nevěděl, proč mi to PC tak hlučí, koumal jsem, co že to za větrák vydává takový zvuk. Tak jsem je postupně povypínal všehny, i ten ve zdroji přišel na řadu, no a ono to i bez jediného větráčku docela hučí a píská. Koukal jsem jak puk a úpravy na super tiché PC jsem už vzdal...
12.1.2009 14:46:15   212.111.28.xxx 72
Asi jsi nevypnul uplne vsecko. Ze ty tam mas tocivy HDD! Na system se dava SSD a velka data se drzi na serveru ve spizirne.
13.1.2009 13:58:30   89.176.158.xxx 51
Jenže já to měl komplet rozebraný na zemi (vždyť jsem i rozmontovával zdroj, abych vypl jeho větrák), no a tak nějak jsem ten HDD měl bokem od základní desky. Věřím, že uši mám v pořádku (což mne občas štve, protože utápím dost peněz v Hi-Fi) a poznám, která z věcí cca 30cm od sebe hlučí... Podle mne to budou kondíky nebo tak (nejsem slaboproudař)...
11.1.2009 14:30:35   88.102.207.xxx 201
Ja myslim ze do core2 obecne se vetrak, hdd apod. ani nevleze.
11.1.2009 14:05:40   78.102.225.xxx 61
Až se nějak rozumně rozšíří bezdrátové USB, pak o přesunutí těla PC začnu uvažovat také. Největší problém ale vidím v kabelu k monitoru. Už těch zmíněných 10 m analogového kabelu musí být docela "pastva" pro oči. Máte-li někdo zkušenosti (praktické) na jakou vzdálenost se dá přenášet rozlišení 2560 × 1600 pix přes DVI-D, prosím o sdělení. Podotýkám, zajímá mne pouze kabel. Řešení přenášející signál přes optiku (Matrox) či jiné další prvky, jsem zavrhl. Mimo jiné i kvůli ceně :-)
11.1.2009 20:38:25   195.168.231.xxx 53
Chcel by som sa spytat ci nevadia pocitacu teploty okolo 10-15 stupnou. Chcel by som si totiz presunut case do dielnicky vedla mojej izby v ktorej sa nekuri, je tam uplne bezprasne prostrediea sucho cize by to malo byt idealne miesto na pc. Kable som si vymyslel pomerne elegantne - kupim jednu peknu elektroinstalacnu krabicu na stenu, z ktorej pojdu kable a na nu dam aj tlacidla power, reset a led diody, ktore budem viest 8 zilovim lan kablom.
11.1.2009 21:15:05   88.101.82.xxx 61
Nevadí, pokud je všeobecně kolem teplota 10-15°C. Vadí, pokud by byla teplota komponent nižší než okolní. Tohle naopak pomůže, půjde to nataktovat o něco více.
12.1.2009 16:47:33   213.220.235.xxx 52
dvi je digitalni ne? Takze jediny, co by te melo zajimat je to, jakej maximalni utlum v dB si muzes podle specifikaci DVI na kabelazi dovolit a podle toho i volit kvalitu/delku kabelu.
26.2.2009 23:01:10   86.61.134.xxx 21
Bratr ma problemy uz s 7-metrovym cáblem (DVI) - propojuje PC + FullHD LCD TV.Pres clasickej (cca 1.5metru) vse OK,ale pres ten 10timetr mu cignal v roz. 1920x1080 proste nemakacenko!
11.1.2009 14:11:13   83.240.48.xxx 52
Diky moc, parkrat sem si malem cvrknul do textilu. Fakt paradni joke na nedelni odreagovani.
P.S. Neni nad vlastnorucne navrzenou a postavenou skrin, slysim akorat mirny hukot vzduchu od vyfuku ventilatoru, coz je zvuk prijemny na usi .
11.1.2009 15:24:18   86.49.64.xxx 65
Hehe, mas V6 turbo?

Jinak souhlas - v mem desktopu jsem napocital 6 vetraku od 92mm az po 140mm a neni vubec slyset, nejhlucnejsi komponentou je DVD, kterou pouzivam jednou za uhersky rok.
Ale stalo to neco sroubovani, ladeni a nadavani pri lovu rezonanci. Proste kvalitni skrin (kterou nemam a priste rozhodne poridim)je zaklad, zbytek poresi peclivy a rozumny vyber komponent,
11.1.2009 14:44:03   80.188.55.xxx 82
V tomhle smeru neni nad vodu s pasivnim chlazenim (pouzivam Cape Cora) slysim jen obcas disky nebo bezdratovou mys- nez jsem si poridil vodnika nevedel jsem,ze jako kdyby mys piska,ale po chvili se vecer vypne - prez den to neni ani slyset
11.1.2009 17:28:07   89.111.69.xxx 52
Jsem, zvedavej kdy na to zacnes nadavat. Hlinik je sv*ne. Ani elox nevydrzi vecne.
kdyz se u me projevila, tak jsem hodne rychle prekopaval okruh. Hlinik mi nesmi do okruhu.

Na zdroji jsem nesetril (Seasonic S12), deska taky nepiska (DFI Blood Iron), 12cm nexusy se sotva toci. Akorat ty disky v tlumicich boxech nejsou tak tiche jak bych chtel. Spat se u toho da ale mistnost kde mam pc je velmi ticha takze se to zda porad velmi hlasite.

V jinem prostredi ale nevim, jestli PC bezi. Na lance pri prvnim pohledu rikaji neco o vrtulnicich ale pak mi nechteji verit, ze PC je celou dobu zapnute. A to i kdyz nebezi zadny jiny pocitac v okoli.

Prostredi je dulezity faktor. Bydlim na kraji maleho mesta, takze i tikot hodin je v noci ramus.
11.1.2009 18:18:19   88.101.82.xxx 42
Že nepíská Blood Iron mě překvapuje.. měl sem pár DK desek a ty pískaly dost ošklivě, btw. PWM desky se nepeče.. všim sem si, že tam nejsou žádný chladiče.. a jaké CPU v tom je?
12.1.2009 04:52:26   89.111.69.xxx 52
Zatim mi staci poskadlene E7200. To toho moc nesezere. Napajeci kaskada je jen vlazna. Ale asi tam stejne osadim nejake pasivky navic. Jedinej problem z meho pohledu je pasiv na chipsetu. 60st idle a je na nem RMA nalepka. Az se nastvu, tak tam pujde blok. (coz bude asi brzo)
11.1.2009 14:51:26   89.176.3.xxx 42
Řešení odsunutí PC do jiné místnosti je nejlepší, už to dlouho chci udělat, ale jsem línej tady pro to vyklízet další místo.
11.1.2009 15:31:23   84.242.78.xxx 57
a servery v jiny mistnosti... mam doma 6 bezicich pocitacu. v pracovne jen jeden na vode..Zbytek je v serverovym kumbalku a tam at si rvou... pro ovladani zbytku staci konzole...2 monitory 1 mouse 1 klavesnice... V obejvaku mam natazenej jen zvuk a HDMI z kumbalu a bezdrat ovladani. + mys a klavesnice kuli hrani.
11.1.2009 15:45:11   90.178.6.xxx 52
No já plánuju si po přesunu pokoje vedle, udělat masivní skříň, obytou dřevem a izolací pod postel (postel mám ve výšce 1m) .. Všechno si vést k monitoru nějákou lištou ve zdi.. Jestli do té doby neuděláme doma server, což by se hodilo...
11.1.2009 15:51:51   85.248.106.xxx 62
Ja ked som pred par rokmi staval pc tak som to natlacil do skrinky od ThermalTake a s rezonanciou som problem nemal. Doska od asus bola tusim A8N SLi Deluxe tiez pomerne ticha a na AMD Opteron, ktory tam bol som si dal celomedenny chladic od Zalmana a ten som pri max otackach nepocul vobec( externe som si ho zapol a otestoval :-) ) Jedine co mi robilo hluk bola grafika, v tej dobe dobry stred GF 6600 extrem, ktora to vedela riadne roztocit.
Zdroj som tiez kupoval niejaky extra tichy...
takze urcite sa oplati si komp pekne vyladit uz pri kupe, len skoda, ze som nevymenil chladic na grafike.....
11.1.2009 16:03:38   88.101.14.xxx 51
to mě huší nejvíc zdroj, zkusim si sehnat lepší větrák, pasiv by se možná hodil víc, ale nevím jestli by to stíhal uchladit
pc si pravidelně čistím takže zas takový problém to není a adl jsem si do case i protihlukovou látku, ale slyšet je pc stále
11.1.2009 16:06:27   212.111.18.xxx 143
Mám AMD x2 3,1Ghz provozuji C@Q takže wídle 1,1Ghz. Coler Asus Square
K tomu Ati3870 + acelero S1 + 12Cm fan
Disk samsung F1 320gb
A krom disku který občás tichounce chroustá absolutní ticho všechny fany 800Rpm a to mám 2x 12CM fan ve předu a vzadu a teploty? Nejdou přes 50c v burnech.
takže cena chlazení cca 1500kč za absolutní ticho docela pohoda...komp leží na zemi vedle stolu. Ale na piču je že píská LCD
11.1.2009 17:55:50   83.240.48.xxx 61
To bych docela rad slysel (ale jenom chvili ), jak ti musi valit ventilator na acceleru, kdyz nejdes pres 50C v burnu.
12.1.2009 18:32:09   89.190.76.xxx 52
Ja mam sice HD4850 a nvm jakej je rozdil vyzarovanyho tepla ,ale na acceleru mam 800rpm vetrak a teplota je taky na 50C. Co se hluku tyce ,tak me stvou akorat disky (ted mam z nouze zapojenej 1 starej hlucnej nez me prijde novej) a vetrak pred nima.
12.1.2009 19:37:41   62.168.125.xxx 52
tiez mam 3870, na 850Mhz a v idle ma ta karta s accelerom bez ventilatora 37 a burn neprekroci 50 stupnov.
13.1.2009 00:24:13   77.48.21.xxx 42
já tomu věřim, protože já mám 3870 s S1 pasivnim, mám jí na 820MHz GPU a 1240 paměti a teplota v zátěži nevyleze po půl hodině nad 60°C
26.2.2009 23:05:05   86.61.134.xxx 21
SOUHLAS, viva S1!
11.1.2009 18:14:24   88.101.82.xxx 52
Kvalitní case + kapalinové chlazení s tichým čerpadlem a pomaloběžné větráčky = takřka dokonalé ticho. A nějaký tichý zdroj, SeaSonic, Corsair, nebo modnutý jakýkoliv jiný (výměnou větráčku třeba za Yate Loon). Mínus je cena, plus, že narozdíl od Zalmanu nejste limitovaný výkonem.. kapalina uchladí víc..
11.1.2009 18:18:36   89.103.129.xxx 61
V pocitaci mam vse pasivne chlazene, az na zdroj, ale i ten je pomerne kvalitni s 12cm ventilatorem. Pocitac i tak vydaval tichy, ale velmi neprijemny kovovy zvuk. Napadlo me, ze otacky ventilatoru jsou v rezonanci se skrini, tak jsem vymenil case a hluk prestal. Ted mem pocitac nadherne tichy.

P.S: pryc jsou ty doby, kdyz jsem mel pasivne chlazenou, naprosto neslysnou, Amigu 1200.
11.1.2009 18:42:43   212.111.18.xxx 51
POřád na 800rpm, vůbec není regulovatelný je nastavený na pevno na 800rpm.
11.1.2009 19:44:01   86.49.88.xxx 42
sorry ale 68030 nejenze nevyzadovala "aktivni" chlazeni, ale nepotrebovala ani pasivni - mel sem v pocitaci 68030/50+68882/50 (coz nebyly zrovna nejniz taktovane verze) a oboje bylo uplne bez chladice
11.1.2009 20:28:35   80.250.1.xxx 42
Nevyžadovala, doporučovala se. 68030 byla velmi horká, na akceleračních kartách pro Amigu 1200 se běžně žádný chladič nenasazoval, aby se to vešlo do slotu, ale bylo to nesmírně horké.
11.1.2009 20:27:10   213.220.218.xxx 52
kdo z vas neslysel startovat IBM BladeCenterH tak vi prd co to je takovy hluk u pocitace nebo serveru.. strojovna Ubootu je proti tomu odhlucnena poslechova mistnost :-)
11.1.2009 21:17:12   217.196.213.xxx 62
Článek opravdu moc pěkný, ale chybí tady podstatná zmínka o tom, že záleží, kde je case v místnosti. Původně jsem měl case v rohu místnosti (doslova nalepena na zdi a v zadu místo tak akorát na ohnutí kabelů) jelikož to byl starý PC kde všechno hučelo a skříň rezonovala, tak jsem nic neřešil. Když jsem si, ale koupil nový PC a schválně zainvestoval do ztišení tak jsme se zděsil, nebylo skoro vůbec poznat! Když byl PC zapojen při sestavování na stole, byl ale naprosto tichý, takže po tomto zjištění jsem přemístil PC z rohu pěkně do místnosti dál od zdi. Světe div se, hluk ustal!
11.1.2009 23:09:53   193.179.179.xxx 53
Kamos ma chlazeni reseno tim ze ma vodni blok na procesoru a grafice a na boku ma jeden velky chladic ze skody Felicia.Ted vzhledem k tomu ze si kupil novej 4 jadrovej procesor (AMD)a 4780ku tak tam pridal 2 tichy vetraky s asi 800 otackami a stale to pc neni slyset.Myslim tim kdyz pc stoji na stole asi cca75 cm od nej.Samozrejme je chladic pridelany na te vzdalenejsi strane case rovnobezne.A teploty asi 30°C na proc a 40°C na grafice.Kazdopadne je to zajimave reseni.
12.1.2009 04:58:24   89.111.69.xxx 52
Felina ma myslim hlinikovej rad. At pozdravuje gavanickou korozi.
13.1.2009 01:12:45   217.11.246.xxx 42
Mam pocit, ze galvanická koroze vznika, kdyz dva rozdilne kovy jsou spolu v kontaktu za pritomnosti elektrolitu.
Navic, pokud by mel radiator zevnitr korodovat, jak mi vysvetlis, ze v te feline nerezavi ?
13.1.2009 11:40:10   62.209.192.xxx 42
nic si z toho nedelej, takovyhle odbornici jsou tady porad. Mam doma zalmana reserator a v okruhu tu jejich kapalinu s destilkou a kdyz sem menil po dvou trech letech blok na cpu tak nikde neni ani znamky po nejaky korozi
13.1.2009 18:02:56   193.179.179.xxx 51
No vzhledem k tomu ze toto reseni(Jen procesor) mel uz na starym Athlonu a asi Rok a pul a porad mu to jede bez problemu tak asi je vse v poho.Nevim jestli ted(pred mesicem kupoval novej procak)cistil blok.Ale teploty jsou jak sem je psal.Tak asi zase ta koroze nebude tak zhava.
12.1.2009 08:38:20   195.113.79.xxx 63
Před nedavnem jsem kupoval nove PC a pri navrhu jsem se zamyslel nejenom nad dobrym pomerem cena/vykon, ale snazil jsem se zaroven i o co nejtissi variantu..
AMD Phenom v pohode chladim pasivnim chladicem v cene cca 600kc. Disky mam 2 a jsou od sebe dostatecne vzdalene. Nejvetsim problemem se zdala graficka karta, Radeon 4850 jsem sehnal s relativne velkym pasivem, ale cetl jsem, ze takto konstruovana karta je uzpusobena fungovat az pri teplotach presahujicich bod varu vody. Ja jsem se ale nechtel smirit s tak vysokou hodnotou a vsadil jsem na skrin, jejiz 25cm velky vetrak s prehledem srazi teploty komponent na temer naproste minimum takto:
Teplota desky - cca 36°C
Teplota procesoru - 40°C
Teploty HDD - 40°C
No a nakonec to nejlepsi, teplota RADEONu 4850 - 40°C normal, 50°C v zatezi..
Domnivam se, ze toto reseni je optimalni, opravdu jsem rad, ze se vyrabeji skrine, jejiz bocnice jsou osazeny velkymi, pomalymi vetrakmi. Nemohu rict, ze by moje nove PC nebylo vubec slyset, ale s puvodni sestavou se to, co do vykonu a hluku, srovnat opravdu neda.
12.1.2009 11:22:47   213.151.78.xxx 54
Já jsem se tím popasoval tak, že mám všechny komponenty chlazené vodou (CPu, 2x GPu, MB i 3xHDD) a ty tři 120mm větráky co mi vhání vzduch skrze radiátor do skříně a další tři co mi jej spolu se zdrojem vyfukují (ten se reguluje sám) má zregulovány na minimální otáčky. A jediné co troooooooooooooošku slyším je čerpadlo, kterém jsem ještě z lenosti nedal do připraveného tlumícího boxu. Vše vyřešeno, sice to je dražší, ale takováto soustava vám vydrží léta.
12.1.2009 18:18:01   89.103.84.xxx 52
Při stavění počítače nejdu nutně za co nejlepším poměrem cena/výkon ignorujíc spotřebu a hlučnost.
Bohatě stačí zůstat v mainstreamu a nesnažit se šetřit každou korunu. Můj PC co jsem stavěl asi před rokem:
Kvalitní zdroj + AMD X2 EE(BOX chladič) +9600GT s dvojslotovým chlazením + 2 větráky na chlazení disků... a počítač je slyšet jen v noci.

S čím ale občas mívám problémy jsou vibrace. Zvláště stará 5700 od MSI mi byla schopna rozvibrovat celý stůl.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

231 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 106.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.