Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?
Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?
autor: Michal Mitrega , publikováno 22.11.2006
Seznam kapitol
1. Balení a specifikace
2. Ovládací program
3. Kvalita, ergonomie a design
4. Multimediální a herní část klávesnice
5. Závěr
Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?

Byly doby, kdy na trhu nebyl žádný výrobek, který by sloučil vysokou ergonomii při psaní textu i při hraní. Toho využila firma Ideazon a vydala svoji prvotinu pod názvem Zboard, který v sobě za pomoci tzv. keysetů slučoval klávesnici vhodnou na hry i na psaní. Zboard Merc je volným pokračováním původního konceptu. Tentokráte je ale vše implementováno do jedné jediné klávesnice...


Začněme netradičně pravou částí klávesnice. Tady se totiž odehrála druhá nejvýznamnější změna, která Zboard Merc odlišuje od klasických klávesnic. Numerický blok, směrové šipky a blok devíti kláves nad směrovými šipkami se sloučil do jednoho. Bez tohoto sloučení by byla klávesnice až moc dlouhá, takže tento nepopulární krok výrobce udělat musel. Samozřejmě se takový zásah neobešel bez snížení pohodlí uživatele. Směrové šipky zůstaly na stejném místě a kolem nich návrháři zbudovali upravený numerický blok. Ten zůstal skoro nezměněný. Tlačítko 0 (nula) se muselo uskromnit, aby zbylo místo na jednu ze směrových šipek. + (plus) byl taky zmenšen, takže se nám na pravou stranu vešla ještě * (hvězdička). Num Lock a / (lomítko) byly vytlačeny spolu s klávesami Scroll Lock a Pause nad numerický blok. Zbylé místo vyplňuje 5 stavových diod.

Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?

Kam se ale poděly klávesy, které byly nad směrovými šipkami? Nikam nezmizely. Fígl je v tom, že se mezi nimi a "tradičním" numerickým blokem přepíná pomocí klávesy Num Lock. Jediné klávesy, které zůstanou po přepnutí funkčně zachovány jsou směrové šipky a Enter. V prvním řádku nad směrovými šipkami jsou nové klávesy pro obtažení textu nalevo a napravo od kurzoru. Co si budeme povídat, při práci v textovém nebo tabulkovém editoru se to občas hodí a není nutné tak často používat myš. Nad nimi je čtveřice kláves Delete, Cut (vyjmout), Copy (kopírovat) a Paste (vložit). Všechny tyto klávesy se mohou velmi osvědčit a ušetřit tak práci tlačítkům na myši nebo méně pohodlnému vyvolávání zkratek. Delete je v tomto podání návykovější než kdy jindy. Dá se na něj totiž bez problémů dosáhnout malíčkem (proto na běžných klávesnicích raději používám Backspace). Dále tu jsou klávesy Insert, End, Page Down a Show desktop (ukaž plochu). Nad nimi leží klávesy Hledání, Home, Page Up a Tento počítač. Vpravo od Num Locku jsou poslední tři: Obnovit, Maximalizovat, Zavřít.

Tyto funkce a vlastně celé uspořádání tlačítek jsou snem snad každého, kdo často něco píše. Bohužel nic není zadarmo, takže pokud jste zvyklí psát čísla z numerického bloku, tak vám neustálé přepínání Num Locku zcela po právu může lézt krkem. Moje rada je, nechat Num Lock zapnutý a všechny ostatní klávesy, které budete potřebovat, přesunout na tlačítka F1 - F12. Prsty musíte tak či tak přehodit nad numerický blok, takže by nemělo vadit mít rychlé úpravy textu přímo na F klávesách. Osobně se mi to osvědčilo, ale chce to čas a někdy i pevné nervy. :))

Nad herní částí klávesnice leží multimediální blok, který se již stal standardem pokročilejších klávesnic. Je tu u Zboardu tradiční tlačítko na zavolání ovládacího programu, které se naštěstí dá nastavit na nějakou užitečnější funkci. Řada pokračuje dvěma tlačítky Volume up a Volume down pro ovládání hlasitosti v krocích po 4%. Další tlačítka pro ovládání zvuku jsou: Mute (ztlumení zvuku), Předchozí skladba, Play/Pause (přehrání/pozastavení), Stop (zastavení) a Následující skladba. Nakonec tu jsou 3 programovatelná tlačítka, které si můžete osadit programy. Těžko budu skrývat zklamání. Starý Zboard totiž nabízí celkem 9 programovatelných kláves, které se dají beze zbytku využít. Je velká škoda, že takto nejdou osadit i jiná tlačítka na klávesnici.

Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?
multimediální blok

Herní část je alfou a omegou celé klávesnice. Narozdíl od psací části klávesnice je řešena tak, že pro práci s ní nepotřebujete podpěrku pro zápěstí. Dominantou je velký červený motýlek, který nahrazuje klasické neergonomické klávesy WASD, které se používají pro pohyb. Kromě toho tvoří pravý a levý horní roh motýlka tlačítka pro změnu zbraní, což je rozhodně lepší než používat nespolehlivé kolečko. Všechny klávesy se samozřejmě dají nakonfigurovat podle libosti, pokud vám nevyhovuje přednastavený mód.

Nad motýlkem se nachází 11 menších kláves pro změnu zbraní. Důležité je jejich kaskádovité uspořádání, které do jisté míry eliminuje přehmaty. Vlevo je 5 tlačítek, z nichž nejdůležitější je Crouch (přikrčení). Spodní tři ploché klávesy od sebe nejsou nijak odlišeny, takže tady docházet k přehmatům bude, pokud je budete chtít používat všechny (jinak na všechny nastavte stejnou funkci). Dvě kulatá tlačítka jsou zase velmi špatně dosažitelná prsty, takže můžou sloužit maximálně na pomocné operace (konzole atd.). Na pravé straně nahoře jsou tři malá pomocná tlačítka, které mohou sloužit jako Print Screen, návrat do menu (ať žijí makra) atd. Dále tu jsou tlačítka Use (použít) a Reload (znovu nabít), které má "pod palcem" ukazováček. Díky rozlišení by jste si je neměli splést. Slouží pro nastavení nejpoužívanějších akcí ve hře. Ostatní tlačítka jsou víceméně podpůrná, výjimku tvoří hojně používaný Jump (skok). Nejvhodnější pro osazení důležitými funkcemi budou tlačítka číslo 2, 4 a 6. Ostatní tlačítka doporučuji používat na méně důležité akce jako je psaní, mluvení atd.

Zboard Merc - herní klávesnice bez kompromisů?
herní část



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
265 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 124.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.