Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 11.1.2017
Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Thrustmaster T.16000M FCS Hotas je setem joysticku a plynové páky, který by bylo možné označit jako „velký HOTAS pro chudé“. Povedl se? Stojí za ty peníze? Je dostatečně robustní? A mám-li původní zelený Thrustmaster T.16000M, vyplatí se mi upgrade?


Jenže kromě posuvníku na základně tady máme ještě HOTAS (Hands On Throttle And Stick) a tedy samostatnou plynovou páku, jejíž ergonomie je…no…nic moc. Nikdy jsem si nemyslel, že se mi podaří natrefit na plynovku, která mi do ruky sedne snad ještě hůře než ta ze setu Logitech G940 (to je mé standardní náčiní, jsem asi masochista).

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Na plynovce máme tři tlačítka, jeden dvoupolohový přepínač (funguje jako dvě tlačítka), tři kloboučky (jeden se chová standardně, další dva jako čtyři tlačítka), jeden minijoystick a na levé straně kolečko (další osa). Na kolečko lze lehce dosáhnout malíčkem, dosažitelnost kloboučků i minijoysticku je uspokojivá a dalo se na jejich polohu snadno zvyknout, dosažitelnost všech klasických tlačítek mi ale ani po pár hodinách létání nepřišla dobrá.

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

A pak tzv. kolébku, tedy důvod, proč jsem k celkové ergonomii páky velmi kritický. S nápadem na kolébku přišel Saitek před více než deseti roky a nahrazoval s ní twist. Prsty levé ruky tak můžete ovládat směrovku namísto kroucení joystickem rukou pravou.

Nezastírám, že jsem nenatrefil na pár nadšenců (byli opravdu jen dva), kteří si kolébku pochvalovali, ale obecně to považuji za naprosto slepou uličku vývoje. A právě tato kolébka, u Saiteku vyřešena elegantně, zde tvoří jakéhosi přerostlého motýla komplikujícího úchop plynové páky. A to ať již chcete kolébku používat, nebo nikoliv. Máte-li jen trochu mohutnější prsty, tak budete zvláště při manipulaci s minijoystickem neustále překážet a pravděpodobně i pohybovat právě kolébkou.

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Škoda, že se u tohoto prvku inženýři Thrustmasteru více nezamysleli a v ideálním případě že ho zcela nezrušili. Je třeba si uvědomit, že velký letecký nadšenec má tyto nástroje v ruce třeba i několik desítek minut bez přerušení a že méně je někdy určitě více. Poskládat na tuto plynovku prsty tak, aby se nemusely nikde ohýbat, kroutit a snažit se přizpůsobit, to je úkol vskutku nadlidský. Byl bych ale nerad, aby tyto řádky vyzněly tak, že se s plynovou pákou nedá rozumně létat. Jen jsem si při „osahání“ motýla okamžitě vzpomněl na nesmyslné tlačítko č. 5 na mém Logitechu G940. Létám s ním sedm let a dodnes mi překáží. No, motýl se dá aspoň urvat, tlačítko č. 5 ne :-). Tuhost páky můžete upravit dotažením šroubu zespodu základny.

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Plynová páka má podstatně nižší hmotnost než joystick. Díky nízko položenému těžišti a rozměrům samotné základny ale nemá sebemenší tendenci po stole během letu cestovat. Pokud přece, tak je stejně jako joystick vybavena dvojicí kovových metrických závitů.

Navzdory ne úplně povedené ergonomii plynové páky je celková ergonomie setu příjemná. Mrzí mě spíše drobné detaily, které by dle mého skromného názoru nemělo být problematické vyřešit jinak. Jako celek se knipl drží velmi dobře a plynová páka uspokojivě. Dílenské zpracování je solidní. Špatné lícování, otřepy, nebo třeba hlasitě cvakající tlačítka, nic takového zde naštěstí nenajdeme. Na druhou stranu použité materiály jsou vyloženě laciné. Vše obyčejné tvrdé plasty bez snahy o nějaké měkčení, nebo pogumování. Jen na joysticku jsou ty malé odnímatelné pravolevé části gumové.

Jak již bylo zmíněno, set plně podporuje rozhraní T.A.R.G.E.T., které si můžete v aktuální verzi stáhnout z webu výrobce. Software je celkem přehledný a funkční. Můžete v něm nastavit obligátní dead zony, filtrování, či programovat různé sekvence kláves.

Není ale bohužel možné deaktivovat otravné oranžové (před faceliftem zelené) přisvícení okolo základny. To se rozsvítí vždy, když hýbnete pákou. Pokud s ní nehýbáte, tak za dvě vteřiny zase zhasne, což je ale horší, než kdyby svítilo celou dobu. Takhle si během letu budete užívat blikání tak dlouho, dokud neřeknete záruce pá pá, nerozmontujete základnu a nepřestřihnete jeden otravný vodič.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
27 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 13.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.