Test: 6x volanty pro PC (není volant, jako volant) |
autor: Štěpánek Martin , publikováno 19.8.2003 |
Jak jsem se již snažil nastínit v úvodu, volant začíná být pomalu nutností. Opět mě v tom utvrdily nové hry, které pokračují v nastoleném trendu přibližování realitě. Například hry jako F1 2002, Grand Prix 4, Swedish Touring Car Championship nebo Colin McRae Rally jsou tomu jasným příkladem. I když Grand Prix 4 je hra starší, rozhodně svým ovládáním patří mezi lepší na trhu.
Dalším rozdílem mezi volantem a klávesnicí je absolutně jiný rozměr požitku ze hry. Zde budou možná někteří namítat, ale každý pořádný Driver mi dá jistě zapravdu. Není lepšího požitku než jezdit s formulí ve vysokých rychlostech a přitom každou zatáčku projíždět s počítačovou přesností... nebo projíždět zatáčky šotolinou dveřmi napřed s cukajícím volantem v ruce jako Ari Vatanen. Toto jsou věci, které s normální klávesnicí nikdy nezažijete.
Ale abych byl spravedlivý, jsou simulátory, pro které se volant vyloženě nehodí. Na hru jako třeba Driver bych volant například nikdy nepoužil. A jistě se najdou i další.
V současnosti se nevyplatí kupovat nic jiného než USB volant. To všechny testované volanty splňují, jen Thrustmaster Modena 360 se připojuje na USB, ale je možné využít i klasického Gameportu. Ten však moderní desky s integrovanou zvukovou kartu již nemají.
Co dělá volant dobrým volantem
Musíme si říct, co dělá volant dobrým. Potřeba je především velká přesnost a rychlá odezva. U volantu s Force Feedbackem pak musí být silná zpětná vazba. Aby jsme mohli rozlišit kvalitní volant od horšího, budeme rozlišovat i jednotlivé potenciometry. Ty totiž slouží jako mozky volantu. Většina volantů používá analogové, ale například Microsoft má digitální.
Důležitá je také pevnost celé konstrukce a její výdrž. K dostatečné výdrži je použito kuličkových ložisek a pevného bakelitu.
Volanty se dále dělí podle použitého systému přenosu vibrací z motorku na volant. U většiny je použito přímého přenosu pomocí ozubených kol. Ale najdou se i výjimky. Tou je na příklad Thrustmaster F1 Force Feedback, který využívá převodu síly pomocí ozubeného řemene.
Co se týká centrování, neměl jsem žádný problém. Všechny volanty jsou "samo-centrovací". Tedy po připojení stačí vytočit volant do krajních poloh a můžete bez jediného problému hrát.
Teď už myslím, že je největší čas podívat se na soutěžící. Sešli se nám zde zástupci tří nejznámějších firem. Jedná se o Thrustmaster (Guillemont), Microsoft a Logitech.
{mospagebreak title=Microsoft SideWinder FF, Thrustmaster F1 FF}Microsoft SideWinder Force Feedback
Tento volant od firmy Microsoft patří mezi stálice na trhu. Volant dostanete zabalený ve velké krabici s popisem minimální konfigurace v několika jazycích. Dále je na krabici zobrazeno několik obrázků zachycujících volant.
Uvnitř krabice pak naleznete volant, pedály, manuál, CD s ovladači, napájecí trafo s kabely a USB kabel. Instalace volantu proběhla bez sebemenších problémů pod všemi systémy.
Zkoušel jsem Win2k, Win XP i Win 98SE. Pokud byste chtěli, je možné volant použít ještě s WinME. Bohužel pokud jste majitelem starší verze Windows, než jsem zde vypsal, máte smůlu. Ještě bych se rád pozastavil u WinXP. Zde je menší problém, jelikož pokud chcete nastavit sílu zpětné vazby, musíte mít nainstalovaný program SideWinder Game Controller Software 4.0 a ten právě pod zmiňovanými WinXP značně zlobil.
Na plastovém volantu najdete šest nastavitelných tlačítek a středové tlačítko pro zapnutí/vypnutí force feedbacku. Na zadní straně volantu pak jsou dvě umělohmotná tlačítka, které slouží k řazení. Především nižší tlačítka na přední straně se trochu obtížněji mačkají, především pokud volant držíte v poloze 2:45. Tlačítka k řazení jsou v porovnání s konkurencí trochu malé, ale dostatečně citlivé.
Během hraní mě volant mírně zklamal. Tedy přesněji mě zklamala síla odezvy. Vše ostatní bylo velmi dobré, i přesnost byla špičková. Ale ona síla zpětné vazby byla příliš slabá. Na vině je také asi pořadí, ve kterém jsem testoval. Ona sama pozice po Thrustmasteru F1 Force Feedback je velmi těžká. Během testování ve hře Grand Prix 4 se mi často stávalo, že jsem volant "přetáhl". Tím myslím, že i když na volant působila maximální síla, nebyl problém s ním otočit do proti pohybu. A to jsem měl sílu Force Feedbacku nastavenou na maximum. To se mi s výše zmiňovaným F1 volantem nikdy nestalo.
Pedály se řadí mezi standardní plastové. Jejich odpor při sešlapávání je dobře vyvážen, tedy ani příliš lehké ani příliš těžké. Bohužel se mi při některých náročnějších momentech na trati stávalo, že pedály odjely. Byl jsem proto donucen je zapřít menšími šroubky (máme parkety, takže to nebyl zas takový problém).
Avšak uchycení volantu od Microsoftu patří mezi nejlepší. Úchyt se skládá ze dvou částí, první je klasický šroubovitý úchyt. Za druhé máte k dispozici pákový rychlo-upínák, který se hodí pro časté oddělávání volantu ze stolu. Pokud jej použijete nemusíte pokaždé šroubovat.
Z této fotky si také všimněte nasměrování volantu. To je téměř vodorovné se stolem, proto pokud máte nižší stůl, mohl by tento volant činit problém.
Volant zapůjčila firma Mironet, cena testovaného volantu je 2132kč bez DPH.
Thrustmaster F1 Force Feedback
Stejně jako k ostatním volantům dostanete kabely potřebné k připojení k PC, CD s ovladači, manuál, pedály, volant a trafo. Vše je úhledně zabaleno.
I tento volant je určen pro novější operační systémy, jako Win98 SE, WinME, Win2k a WinXP.
Jak je už na první pohled jasné, tento volant patří mezi absolutní špičku na trhu. To také potvrdil během všech testů.
Jednoduše krasavec. Jediné co chybí k absolutní dokonalosti je malý LCD display, jako mají skutečné formule. Ale to je hledání chyb na něčem kde nejsou.
Volant je sice plastový, ale dobře imituje karbon. Celý design dobře dokreslují hliníkové páčky. Pro dobré držení je použita guma.
Na volantu je celkem osm tlačítek, jeden 4-směrný ovladač a tlačítko zapínající extra tuhost (značené N). Na zadní straně jsou 4 páčky. Spodní ve většině her slouží jako ovládání plynu. Ale tuto možnost jsem využil snad jen když jsem si posunoval pedály, tedy téměř nikdy. Dále na zadní straně jsou páčky pro řazení. Zde bych rád ocenil kvalitní hliníkové provedení a hlavně jejich propojení. Díky tomu můžete řadit jednou rukou nahoru i dolů.
Rád bych se ještě vrátil k tlačítku N, pro extra tuhost. Tato volba je velmi dobrá pro hru Colin McRae3, kde se na asfaltu hrálo se všemi ostatními volanty špatně. Tento volant byl jediný, který poskytoval silnou odezvu ve všech hrách.
Po rozdělání volantu jsem byl velmi překvapen. Když zvážím jaké podával tento volant výkon a jak silnou měl odezvu, je až zarážející, že za vším stojí tento malý motorek a trocha elektroniky. Především v porovnání s předchozími volanty v testu je tento uvnitř opravdu prázdný. Ale jak jsem v testu poznal, vůbec to není špatně.
Dokladem, že se malý motorek při své prácí zapotí bylo i teplo, které se linulo z žebrování na plastovém krytu.
Uchycení volantu je kvalitní. Sice nemá rychloupínání jako Sidewinder, ale zase má přísavky, které volantu zabraňují jakémukoliv pohybu. Dále máte na výběr dva šrouby pomocí kterých můžete volant pevně přidělat ke stolu. A to je také potřeba při síle odezvy, který tento volant má.
Nešetřilo se ani na pedálech, které krásně podtrhují celý můj dojem z volantu. Na pedály a pod nohou je použit hliník. Síla, kterou pedály kladou odpor je téměř stejná pro všechny modely Thrustmaster.
Volant zapůjčila firma SWS, cena testovaného modelu činí 4910kč bez DPH.
{mospagebreak title=Thurstmaster FF GT, Logitech Formula Force GT}Thrustmaster Force Feedback GT
Už snad ani nemá cenu popisovat co naleznete v krabici, protože je obsah u všech Thrustmasterů stejný, jediná odlišnost je v manuálu.
Na CD naleznete program se jménem Thrustmapper, který má několik předdefinovaných profilů pro většinu běžných her. V základní nabídce je na výběr mezi leteckým simulátorem, autami a Quake (tuto volbu považuji za více než zvláštní). V další nabidce jsou pak profily pro jednotlivé hry, bohužel Colina 3 zde nenajdete.
Na přední straně volantu jsou pouze dvě tlačítka a dva kolíčkové ovladače. Na zadní straně pak jsou klasické řadící páčky. Během hraní můžete využít buď těchto páček nebo řadící páky vedle volantu.
Uchycení volantu ke stolu je na stejném principu jako u dražšího bratříčka, tedy pomocí středového šroubu.
Zde je trochu lepší pohled na volant z boku
Pedály mě u tohoto modelu mírně zklamaly, sice jsou velmi tuhé, což se mi líbí, bohužel však jejich konstrukce není tak dobrá jako u konkurenčních modelů.
Volant svým ovládáním patří ke středu z testovaným modelů. Je lepší než Logitech Formula Force GP, ale na MOMO nebo F1 Force Feedbaack svým ovládáním nemá. Volant do ruky padne celkem dobře, převážně díky pogumované rukojeti. Dojem jistě zvyšuje mohutnost celé konstrukce. Volant se choval velmi dobře při hraní rally her, kde byla zpětná vazba dobrá a silná, ale při hraní Formule 1 již volant postrádal dostatečnou přesnost.
Na spodní straně je guma, která by měla zabraňovat odjíždění, avšak při agresivním hraní nemá šanci pedály udržet. Na pohled by se mohly pedály zdát ubohé, ale při hraní patří k těm lepším. Dobrou vlastností je velký rozsah.
Zde je již pohled na vnitřek volantu. Force Feedback se na volant přenáší pomocí ozubených kol, které jsou uchyceny pomocí železné podložky. Celý systém působí velmi masivně a odolně. Ale co mě zarazila je elektronika. Té je ve zde asi nejvíc ze všech testovaných modelů.
Volant byl zapůjčen firmou SWS, jeho cena je 2860kč bez DPH.
Logitech Formula Force GP
Tento volant mám velmi dobře otestovaný, jedná se totiž o můj vlastní. Proto ani nemám fotografii krabice (ta už je dávno někde ve sběrně). Zatím s nim hraji už přes rok a bez problémů.
Na klasickém instalačním CD najdete vše potřebné. Tedy ovládače a software, který umožňuje další nastavení funkcí. Vhodné je také dodat, že Windows najdou volant bez problému, ale dokud nenainstalujete ovladače z CD nefunguje Force Feedback.
Klasický plastový volant je v inkriminovaných místech potažen gumou, která zlepšuje držení. Menší vadou na kráse tohoto volantu je malý počet tlačítek. To je poněkud na škodu, protože málokdo má během hry čas ještě lovit další klávesy.
Ale umístění kláves je nelogické. Během hraní se na tlačítka špatně dosahuje.
Na první pohled by se mohlo zdát uchycení dostatečné, bohužel ale není. Když hraji musím asi každou půl hodinu až hodinu volant dotahovat. Přitom by stačila dvojice přísavek, jako mají některé konkurenční volanty, a pogumované packy. Ty plastové po stole kloužou.
Co se týká ovládání, je to přesně za co si zaplatíte. Nemůžete od tohoto volantu očekávat žádné zázraky. Ale pro příležitostně hráče, kteří nepožadují maximální přesnost a špičkovou odezvu, může být i tento volant dobrou volbou.
Force Feedback u tohoto volantu je jeden z nejjednodušších, ale nemůžu říct nejhorších. K přenosu slouží pouze dvě ozubená kola.
Kamenem úrazu jsou však pedály. Ty jako jedny z mála na spodní straně nemají ani gumu ani přísavky. To vede k velmi častému odjíždění. A ono lovení pedálu pod stolem zrovna v době když zajíždíte nejlepší kolo v F1 2002 je opravdu na infarkt.
Cena volantu je 2050kč bez DPH.
{mospagebreak title=Logitech MOMO Force, Thrustmaster 360 Modena}Logitech MOMO Force
Volant MOMO od firmy Logitech patří spolu s F1 Force Feedback od firmy Thrustmaster k absolutní špičce. Řízení s nim navozuje pocit blaha.
Už při zasednutí k tomuto volantu si každý musí připadat jako v kokpitu závodního vozu. Kůže, kterou je volant potažený padne skvěle do ruky. K dobrému pocitu ze hry je volant vybaven 6 programovatelnými tlačítky na přední straně. Na straně zadní pak jsou železná tlačítka k řazení.
Volant je velmi precizní a přesný, jen mi chybí stejná síla zpětné vazby jako má F1 Force Feedback od firmy Thrustmaster. Celkově vzato, volant rozhodně nezklamal ani v rally ani při hraní Live for Speed nebo Grand Prix 4. Bohužel do kvalit F1 Force Feedback mi stále něco málo chybí.
Zatímco potenciometr je stejný jako v konkurenčních modelech, ozubení je naprosto jiné. Hlavně je hermeticky uzavřené a využívá dvojitých kuličkových ložisek.
Zatím co na volant jsem pěl chválu, pedály již nejsou tak super truper. Menší vadou na kráse je příliš malý zdvih, který sice někomu může vyhovovat, ale vyžaduje opravdu velmi, velmi citlivou nohu. Ale na pohled tyto pedály jsou i lepší než u F1 od Thrustmaster.
Cena testovaného volantu činí 3415kč bez DPH.
Thrustmaster 360 Modena
Ač to možná na první pohled není vidět, jedná se o volant bez Force Feedbacku. Proto i když je k volantu dodávané instalační CD, volant funguje i bez něj, jen nebudete moc využít dalších možností nastavení.
Zde je manuál, který zachycuje jednoduchou instalaci. Na výběr máte možnost připojení na USB port nebo Gameport. Vše se řeší pouze jinou koncovkou. Také je vhodné zmínit, že se jedná o jediný volant, který je možné používat i pod systémem Windows 95.
Na přední straně volantu jsou dvě obyčejná tlačítka, jeden 8-směrný joystick a 4-směrná kolébka, která může sloužit místo 4 tlačítek. Jinak volant je v ruce příjemný, jen možná trochu tenký.
Při hraní mě vadily tenké plastové řadící páčky, působily na mě příliš křehkým dojmem. Jinak volant byl dostatečně přesný pro hraní všech her. Dokonce bych jej přesností zařadil hned za F1 Force Feedback nebo MOMO.
Absence Force Feedbacku umožnila zmenšit celou konstrukci. Díky tomu se jedná o nejmenší volant v testu, který jednoduše uklidíte do skříně aby nezavázel. Volant se ke stolu přidělává velmi podobně jako ostatní Thrustmastery, tedy pomocí šroubu. Zde to však dělalo občas problémy, protože volant po delším hraní začal odjíždět a bylo nutné jej dotahovat.
Odpor volantu je tvořen gumovým lanem, které silně připomíná "pavouk", kterým se připevňují věci ke střešním nosičům na autě. Díky němu volant klade odpor v závislosti na vychýlení. Bez Force Feedbacku také odpadla nutnost elektroniky uvnitř volantu. Volant mi po rozdělání silně připomínal pouze kus vylisovaného plastu. Ale hlavní úlohu i tak plnil dobře, řízení.
Pedály mi svou konstrukcí příliš nevyhovovaly. Pro pouze mírné sešlápnutí pedálu plynu bylo nutné mít příliš ohnutou nohu v kotníku a delší hraní Formule 1 2002, kde je potřeba jemný plyn, bylo méně příjemné.
Cena: 1613kč bez DPH.
{mospagebreak title=Závěr}Závěr je celkem jednoznačný. Pokud si chcete udělat radost, volte jednoznačně Thrustmaster F1 Force Feedback. Tento volant je absolutní špička mezi všemi, ovládání je přesné, zpětná vazba silná a celkově i vzhledem na mě velmi zapůsobil. Ale musíte být připraveni za tuto kvalitu taky zaplatit. V závěsu se pohybuje Logitech MOMO, který mírně zaostává ve zpětné vazbě. Ta nedosahuje takové síly.
Další seřazení je již celkem jasné, Microsoft SideWinder Force Feedback a spolu s ním je na stejné úrovni Thrustmaster Force Feedback GT. Na konci startovního pole se pohybuje Logitech Formula Force GP. Ale i tak je lepší tento volant než půl hodina hraní na klávesnici.
Zvláštní kapitolou pak je jediný volant v testu, který je bez force feedbacku, Thrustmaster Modena 360. Ovládání volantu je sice přesné, ale k dokonalému zážitku ze hry mi chyběl právě FF.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
A co se tyka slabe sily, me to docela vadi. Volant nesmi byt tak slabej. Ja chapu, ze z tveho pohledu to neni poznat, ale kdyby sis zahral nejdriv na Thrustmasteru F1 a pak s tim Microsoftem, pochopil bys o cem mluvim.
U GP4 mam nastaveny LSZ na plyn a brzdu 5% a na steering 0%.
Jak vysoky ten mechanismus? Lze ho sundat?
Ptam se proto, protoze mam (a jiste nejsem jediny) pod deskou stolu takovy vysouvaci suplik na klavesnici (nevim jak to popsat, ale je to klasika u kancelarskych PC stolu) a tak mam pod deskou jen cca 15cm mista. Takze pokud je ten mechanismus moc vysoky a nejde odejmout, tak si o volantech Thrustmaster mohu nechat zdat. :-(
Zatim mam starou Dexxu a uchyceni na stul nepouzivam (z vyse uvedeneho duvodu), ale volant ma "zarazku" a prisavky, takze to nevadi.
Diky za zpravu,
Duncan
A LFS hraji a dost casto. Sice mam jen demo, ale mam uz asi 560 bodu.
Ja blahovy jsem si vzdycky myslel ze si clovek kupuje volant s FF kvuli realistickemu pocitu "jako ve skutecnosti" a ve skutecnosti se rozhodne nemuse stat ze by clovek "nepretahl volant". Mozna pan Stepanek jezdi v realu pouze oktavkou ktera ma pokazeny posilovac rizeni a volant o prumeru 10cm. V takovem pripade verim ze kdyz do neceho najede nebo kdyz chce otocit volantem kdyz auto stoji ze mu to vazne nejde :-)
Ja jsem osobne nenatrefil na hru ktera by vyuzila 100% sily volantu protoze mam zkusenosti (sice male ale mam) se sportovni jizdou a muzu vsechny ubezpecit ze vsichni konstrukteri se snazi aby se ty pocity kvuli kterych si kupujeme FF volanty (ale i vsechno ostatni s odezvou) co nejvic minializovaly takze uz ted vedsina lidi (na koho asi tak narazim :-) ) hraje hry ktere jsou "skutecnejsi nez skutecnost" .
Pokud ma nekdo zajem o co nejsilenejsi odezvu tak neni problem za par drobnych "poupravit" jakykoli volant s FF ( u joysticku to jde taky ale o dost hur) a potom muzete bavit kamarady scenkou pri ktere si pripevnite lepici paskou ruce k volantu a pri prvnim narazu vam to zlomi/vykloubi zapesti a nebo pri mene kvalitnim volantu urvete volant od zakladny :-)
S toho vseho vyplyva otazka k diskuzi: maji FF periferie symulovat co nejverneji skutecnost (za predpokladu ze je hra dostatecne skutecna nebo se tak da nastavit) nebo jde o to aby to s clovekem cloumalo jako splaseny byk a clovk mel zazitek z " pretahovani" a ne ze "skutecne jizdy" ?
S toho vseho vyplyva otazka k diskuzi: maji FF periferie symulovat co nejverneji skutecnost (za predpokladu ze je hra dostatecne skutecna nebo se tak da nastavit) nebo jde o to aby to s clovekem cloumalo jako splaseny byk a clovk mel zazitek z " pretahovani" a ne ze "skutecne jizdy" ?
.
Doporučuji vyzkoušet FF na Win98
Prva vec co ma tesi, je ze na rozdiel od softov tejto spolocnosti je aj po rokoch plne funkcny a nejavi najmensie znamky opotrebenia a nepotrebuje ziadnu zaplatu
Autor clanku ma velku pravdu s pedalmi, utekaju a utekaju a tekaju, netusite kolko dobrych casov a pozicii ma to stalo, kym sa na trhu neobjavili protismykove podlozky. Stacilo nalepit par cm po krajoch a je to ako prisrobovane.
Co sa tyka kvality, uz som cosi naznacil, ak si dobre spominam bol to rok 1997, ked som ho kupil a bez zavahania prezil aj otcove pokusy statneho 50tnika utrhnut ho aj so stolom. Jeho snahu zachytit smyk aj za cenu posunutia 15" monitoru som ohodnotil dozivotnou diskvalifikaciou a volantu som daval par minut zivota. Velky omyl, dokonca ani spodny uchyt nebol poskodeny.
Softwareove vybavenie bolo na svoju dobu mile pred konkurenciou a myslim, ze tak to bolo az do uvedenia XP. Nechapem, ako taka firma moze pokaslat odvadac svojho vlastneho produktu. Detekovat ho detekuje, ale oproti rozhraniu z 9x je to na zaplakanie. Dovtedy som nepoznal kalibraciu, vsetko islo samo. No a gol bol pristup MS. Jedina zmienka o gameportovej verzii bola na US stranke a napisali, ze XP built in driver sa im zda ok a dalsiu podporu nepredpokladaju. To je dalsi dovod na poslat lietadlo
Tato skutocnost nam gameportakom trochu pokazila zivot, ale da sa to zvladnut. Funkcnost nebola ovplyvnena.
No a teraz k testovaniu. CMR III je ta najhorsia mozna volba na testy. Ta hra je fajn, i ked ma dost daleko k chovaniu zavodaku, ci civilnejsej verzie. Specialne vsak FF na asfaltoch je mrtve a naopak sotolina je prestrelena. Toto je prva hra, kde som bol nuteny vypnut FF, ani nastavenie na najslabsiu uroven mi nevyhovovalo, velmi to spomalovalo a rusilo. Myslim mna, nie beh hry ;). Take Spain SS4 ci Fin SS1 s volantom na max force by som rad videl. Ak existuje este cosi silnejsie, clovek, co to hra a bude rychlejsi, je bud profesional v pretlacani rukou alebo Clark Kent
Mam za to, ze nazory userov o postacujucej sile su aj mojim nazorom. Ak chcem posilovat idem do posilovne a nie hram simulaciu. Samozrejme, ak niekto chce zazit ake je to ist RZ s vypadutym posilnovacom a preco jazdci po par km vyzeraju ako vymackany citron, moze si to skusit s tym nepretocitelnym monstrom na RC Extreme a po 15min RZ bude mat iste dost, alebo si dat do auta maly volant a lamelovy samosvor na predok a vypoji posilovac
Dost ma prekvapilo, ze sa nevenovala pozornost max otoceniu volantu. To uz dnes vsetky maju taky rajd, ze ho neseknete do krajnej polohy? Pred par rokmi to tak nebolo, skusal som nejake v obchode a rychle kontry mi zastavil volant neprijemnym zvukom.
Asi tolko k MS volantu, netvrdim, ze je naj, ale tak lahko ho clovek neznici. Ostatne vyrobky som v ruke nedrzal, nemozem sa k nim vyjadrit.
diky
doporucuju, nedavno ho meli na czechcomputer za 1990,- sDPH
Samotny FF aktivujem v nastaveniach hry a funguje.
A muj nazor na vysledek testu se nemeni, a chapu, ze majitele Microsoftiho SideWinderu se tady budou ozyvat, ale me ten volant nepresvedcil, obzvlaste, kdyz jsem testoval i Thrustmaster F1 a MOMO.
Pokud je zde nekdo Brnak, rad mu svuj nazor vysvedlim osobne a muze si vyzkouset i ostatni volanty, aby videl o cem mluvim.
Nemuze nekdo sehnat ozubeny reminek do volantu Guillemot Force Feedback Racing Wheel (vypada jako GT od Thrustmaperu, ale nema FF reseny ozubenymi koly ale reminky). Jde konkretne o typ 175MXL, takze kdyby se nekomu doma valel rozbity volant s timhle reminkem, dost bych to ocenil. Piste kdyztak na mail, prosim. Diky. Petr.
Ještě se na to jednou podivam a přesně přeměřím.
Zkus se podivat přimo na trustmaster http://europe.thrustmaster.com/products/dsp_fam.php
Umelohmotne kolecka ,pokud jsou dobre udelane, jsou v podstate nesmrtelne.
.
Kontakt je :
Guillemot s.r.o.
Štefánikova 21
Praha 5
tel. +420 251 510 018
fax +420 251 512 069
email: info@guillemot.cz
Preji hezky den
Jaroslav Sykorovsky
SWS a.s.
uvidim, zatim ho mam asi 2 mesice......
Jinac "praskani v plynu" je pomerne siroky pojem respektive jsem s toho nepochopil co to vlastne dela, zkus to popsat trosku podrobneji. Pokud jde o vrzajici pedaly tak s toho si nic nedelej, pri intenzivnejsim pouzivani to dela drtiva vedsina pedalu a je to proste konstrukci ze se tam nekde soupou dva plastove dily o sebe. Moje pedaly to delaji taky a to v podstate hned po koupi (=par dnu) ale zatim snad vsechny pedaly na kterych jsem kde hral vrzaly nebo vydavaly nejake zvuky pokud nebyly fungl nove. Ono prece jenom za ty penize se clovek dokonale konstrukce nedocka :-)
.
Druha vec jsou samostatne pedaly, u tech jsem si na 99% jisty ze to existovalo/existuje. Pred nejakou dobou (tak 2 roky ??) jsem to videl v nejakem katalogu ale vzhledem k ubjehnuvsi dobe uz si nemuzu vzpomenout kde. Zkus prohledat stranky nadsencu do leteckych simulatoru (spis nez ceske tak zahranicni, tam o tom sezenes info s vedsi pravdepodobnosti). Pokud na to nekde natrefim tak ti dam vedet ale pohledej to , pravdepodobnost ze s vzpomnu kde jsem to videl je asi stejna jako ze jsem vyhral ve sportce tu rekordni vyhru ;-)
.
Já mám Modenu bez řadičky už 2 roky a všechno funguje na 100% kromě pravé plynové páčky pod volantem - ta strašně skáče, asi kvuli tomu že sem ji nikdy nepoužival :-)
Jo a na pedalech mi nic nevrže.
.
kde se dají sehnat další schémata pro různé hry co nejsou na instalašním CD. jako např F1-2002
déky
mam Saitek R80 (asi nejlevnejsi...) a nechodí to pod winXP, takze jenom kvuli volantu mam dualboot... Ale jinak jsem spokojenej, za 11stovek co bys nechtel.
P.S. Pokud to někdo bude vážně zkoušet
na strankach microsoft jsem nasel jen ver. 3.1
napiste prosim link.
S pozdravem Žeryk
http://www.pctuning.cz/ilustrace/stepanek/volanty/MOMO_vnitrek.jpg
a toto
http://www.tomshardware.com/consumer/20020524/images/momoaxe.jpg
mi nedava valku doveru v tuto recenziu, ked pouzivaju fotky ktore su prebrane od niekadial
(a ak sa nejedna o PR foto Logitechu tak co napr. copyright)
Dík Vojta
MODENA 360 - mal som ju rok, potom som ju predal spolu s pocitacom. Pocas toho roku som ju bol 3x reklamovat(!). Nastastie to bolo v zahranici, takze som len doniesol krabicu s volantom, povedal som, ze je pokazeny a rovno mi dali novy volant (ani nenazreli do krabice, co som doniesol) ;-) Dvakrat odisiel brzdovy pedal - nevydrzala oska, ktora drzi packu pedalu a na jednej strane sa zlomila (alebo uvolnila) a pedal nesiel rovno, ale do strany, nedal sa stlacit uplne, mal problemy s vracanim sa... Uz si nepamatam, co presne sa pokazilo treti krat, ale bolo to tesne pred vyprsanim rocnej zaruky, este som sa ponahlal do obchodu, aby som to stihol v zaruke :-) Inak bol ten volant prijemny na drzanie a fakt velmi presny.
MOMO Z RECENZIE - velmi robustna konstrukcia (kov, koza), prijemne a presne ovladanie. Treba ho ale z casu na cas nakalibrovat. Specialne, ked zapnem pocitac, tak volant sa vycentruje a nie vzdy sa trafi do stredovej polohy. Pomaha, ked ho pred zapnutim rucne sam natocim na stred. Inak je velmi spolahlivy, podlozka pod nohy je dostatocne velka a ma jednu raritku - plosky pedalov su naklapacie (vystredene pruzinkami), takze sa prisposobia uhlu, pod ktorym na ne noha tlaci.
NOVE MOMO RACING - opat velmi robustna konstrukcia (i ked uz len cisty plast a guma). Ked si ho kamarat kupil, mal s nim hned velky problem - volant sa rozcentroval kludne aj uprostred hry. Rovinka - vsetko bolo v poriadku, zatacka, dalsia rovinka - a volant uz mal stred uplne mimo. Nedalo sa s tym hrat, tak ho siel vymenit a dalsi kus uz pracuje absolutne bez problemovo. Volant ma vyborne uchytenie, ked nozicky maju jeden diel, ktory sa moze, ale nemusi vyuzit a tym sa vie volant prisposobit hrubke dosky stola, pripadne priestoru pod nou.
MS SIDEWINDER - hoci volant neposobi extra robustnym dojmom, vydrzi skutocne vela. Pocul som nan vela kladnych referencii. Kamarat ho ma uz vyse dva roky a mechanicky problem nemal ziadny (nedavno som na nom opat hral a vsetko slape ako na novom kuse). Jediny problem je, ze volant obcas zabudne "vypnut" aktualny FF efekt. Napriklad narazite do zvodidla, volant sa rozdrnci a zostane drncat aj ked vycuvate a pokracujete dalej normalne po ceste. Pri dalsom naraze sa to "opravi". Nerobi to ale vzdy a je to mozno chyba ovladacov volantu.
ZHRNUTIE NA ZAVER
Nerozumiem celkom kriteriu sily FF, ktore bolo pouzite v recenzii. Osobne mavam FF zapnute tak na 30% a ani si nespominam na nikoho, o kom by som vedel, ze pravidelne hrava s FF na 100%. Inak, ovladace pre Logitech volanty maju moznost zapnut az 130% silu efektov, cize nieco ako "zosilovac" :-)
Mojou vseobecnou radou pre kupujucich je - nechajte si volant v predajni namontovat na stol, poriadne ho chytte oboma rukami, skuste ho zovret a trochu nim pomykat. Nikde by nemala byt ziadna vola, volant by vam nemal pod rukami uhybat. Pevnost konstrukcie je u takehoto vyrobku prvorada, pretoze ci chcete, ci nie, obcas sa stane, ze volantu date poriadne zabrat. A ked nie vy, tak trebars postarsi stryko, co k vam pride na navstevu a v zivote take nieco v ruke nedrzal ;-)
Podobne aj pedale - skuste ich rukou stlacit (silno) nie v priamom smere, ale trochu nabok. Nemali by sa vychylit.
Prajem vela prijemnych zazitkov na virtualnych cestach.
Lopak