Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce
Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 9.10.2008
Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce

Každý správný fanda leteckých simulátorů má doma na stole pořádnou páku, bez které se jeho vzdušný oř prostě neobejde. Pokud ale chcete létat s většími stroji opravdu na úrovni, můžete si pořídit dokonce i letecké berany a k nim pěkně i sosutavu pák na ovládání motorů. Jak se s takovým vybavením létá si přečtete v naší recenzi.


Páky TQ jsou celkem tři, to vám dává tři osy. U jednomotorových vrtulových letounů je můžete využít všechny – přípusť paliva (..plyn), otáčky motoru a palivová směs. Samozřejmě si můžete nakonfigurovat co chcete. Pokud páky stáhnete pod nulovou polohu, aktivuje se pod každou z nich (za zarážkou) tlačítko. Pod každou z pák navíc najdete další přepínač, který opět funguje jako dvě tlačítka. Pohyb pák je tuhý tak akorát - tedy maximální spokojenost. Celý TQ by možná mohl být o něco širší a páky mohutnější, ale na druhou stranu uvážíme-li prostorové potíže, možná je to takto lepší. Na kulise každé z pák je jednoduchá stupnice, která vám ukazuje, přibližně na kolik % je daná páka nastavena. Hlavice každé páky se pohybuje po dráze cca 20 cm, což vám umožní dostatečně přesnou kontrolu.
Zajímavé dilema vám může nastat při úvaze, zda TQ na stole namontovat vlevo, nebo vpravo. První pilot je má obvykle po pravé ruce, výjimkou jsou ale jednomístná letadla, která je mají zpravidla vlevo a pak třeba i většina německých bombardérů druhé světové války, nicméně toto patří určitě mezi ty příjemné dilemata, která nás, virtuální letce, potkávají :-).

Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce


Absence twistu

Těžko říct, zda absenci twistu (ovládání směrovky) považovat za skutečnou nevýhodu. Každopádně pokud to s letadly myslíte vážně, nezbude než vložit další tisíce do leteckých pedálů. To je poměrně vysoká, ale zároveň nezbytná investice. Rozumné (pro smrtelníky) se pohybují v cenové relaci od 3000,- (Saitek) až do 5000,- CZK (CH Products), ale dají se sehnat jedny moc pěkné za cenu něco málo přes 20 000,- Kč, no nekupte to?

Mimochodem lze celý systém kombinovat i s dalšími TQ, ty jsou prodejné i samostatně přibližně za 1500,- Kč.

Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce

Vnitřnosti – životnost

Dnes je téměř nemožné hodnotit, jak dlouho vlastně celá sestava může vydržet. Berany mají kovovou velice bytelnou kostru, mechanicky je tedy jen tak nezničíte. Dlouhý život neméně ovlivní elektronika. Očekávám optické snímače, ale vzhledem k tomu, že jsem berany neviděl rozmontované, tak to považujte za ne zcela podloženou informaci. TQ má s největší pravděpodobností klasické potenciometry, nicméně Saitek do svých výrobků dává dostatečně kvalitní, zde se navíc nebudou opotřebovávat tak moc, jako je tomu u joysticků. Ač je výrobek na trhu méně než rok, jsem tedy ohledně životnosti optimistický. Věřím, že bude spolehlivě sloužit i za řadu let.

Vzduch je naše moře

Ano, vzduch je naše moře, nicméně při prvních poletech se mou domovinou stávalo častěji buď právě moře, nebo hlína. Vše hodně závisí na nastavení citlivosti jednotlivých os, jak vám bude vše (ne)vyhovovat. Hodně zvláštní pocit nastane při řízení letounu jen jednou rukou (když druhá ovládá plyn) tedy třeba při přistání. Než zvládnete s letounem bezpečně přistávat a koordinovat veškeré ty pohyby, možná si prožijete stejně jako já několik bezesných nocí a budete pochybovat, zda investice byla či nebyla správná. Když si zvyknete, jsou dojmy veskrze velice kladné a atmosféra s celkovým pocitem z letu jde u velkých letounů prudce nahoru.  Musíte si zvyknout, že na křidélkách nyní musíte pro stejnou výchylku pohybovat rukou po mnohem delší dráze, než na klasickém joysticku, naopak u výškovky to zůstává podobné. Berany neznamenají učit se létat od začátku, ale jednoduché zvykání určitě není.

Saitek Pro Flight Yoke - berany pro pořádné letce

Jak moc reálný Pro Flight Yoke je?

Porovnám-li s berany v malé Cessně, pak to docela pěkně koresponduje, ty herní jsou možná o trochu menší a mají kratší dráhy, ale když sedíte v reálném letadle vybaveném tímto kontrolním prvkem a sednete k počítači, tak základní vjem získaný právě přes ruce bude podobný. Má to drobnou nevýhodu. Ne všechna letadla jsou vybavena berany. Až na několik výjimek je to záležitost pouze malých a velkých civilních letounů (a i zde se najdou stroje s joysticky – veškeré novější Airbusy). Stíhací letouny až na výjimky (druhoválečný P38) používají klasických kniplů, které mnohem lépe simuluje klasický joystick. Zatímco s joystickem můžete plnohodnotně ovládat i bombardér, nebo velké civilní letadlo, naopak to vůbec nefunguje – s berany není možné solidně pilotovat ani moderní Su-33, ani 90 let starý dřevěný Fokker Dr.I Rudého barona von Richthofena. To je zásadní věc – berany vám nedají lepší kontrolu nad strojem, jen to posune pocity do trochu jiné roviny (zda příjemnější nebo ne, to už bude asi velice individuální).

 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
138 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 63.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.