Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
autor: Michal Rybka , publikováno 13.12.2013
Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?


Nebyl to jediný silný tah, který udělalo Nintendo: Zavedlo na rozdíl od dříve používaných joysticků gamepad, který byl nejenom jednodušší, ale taky se na něm lépe hrály plošinovky. Od té doby byly gamepadem vybaveny všechny konzole, jenom ten joystick se na gamepad časem vrátil ve trochu zakrslé podobě. A Nintendo zavedlo také svoje vlastní silné brandy založené na výrazných postavičkách, jako je Donkey Kong a nebo Mario.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Vectrex a Videopac

A bylo to. Nintendu se přísnou kontrolou kvality povedlo obnovit důvěru u zákazníků – a v podstatě tak ovládlo americký konzolový trh. Na konci 80. let mělo více Američanů doma NES než těch, kteří měli doma počítač! V roce 1989 byly důsledky konzolové krize zcela zažehnány. Po posledním neúspěšném pokusu Atari o obnovení své pozice na trhu, Atari Jaguar, už americký konzolový trh patřil vlastně jenom japonským firmám: Nintendu, Sony a Sega. Teprve v roce 2001 se na trh vrátil další významný americký výrobce, Microsoft.

A tak se nepravděpodobnému vítězi podařilo zachránit konzolový herní business skutečně nepravděpodobným způsobem. Kdo ví, možná ta „uzavřená zahrada“ má skutečně svoje výhody, alespoň u mainstreamových hráčů. I dnes patří trh silným brandům, Microsoftu, Sony a Nintnendu, zatímco “revoluční platforma“ Ouya, která je stejně otevřená jako kdysi Atari 2600, stojí na okraji zájmu.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Zajímá vás historie konzolí? Pokud ano, nezapomeňte se zajít podívat do Alza Muzea, kde vystavujeme historické konzole od roku 1977 do roku 2001. Máme tam klasické pongy, unikátní vektorovou konzoli Vectrex, klasické Atari 2600, ale i „osmibitově počítačovou“ konzoli Atari XEGS a také unikátní hybrid mezi PC a konzolí, Amstrad MegaPC. (Druhý podobný systém je Sega Teradrive, pokud máte, rádi odkoupíme!)

Tentokrát jsme otevřeli a popsali Segu Master System a výstavu dokonce doplnili videem, kde ukazujeme televizní reklamy na videohry a konzole ze 70. a 80. let. Výstava je povedená, mimo jiné proto, že jsme ji dali dohromady s panem Ornou, majitelem největší arkádové herny ve střední Evropě – AracadeHry.cz. Takže neváhejte a přijďte se podívat, vystavujeme jako vždy v prostorách showroomu centrály Alza.cz v Jateční. Vstup je zdarma, jakož i ebook, který bude hotový příští týden.



Tagy: amstrad  atari  nintendo  sega  konzole  úvaha  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.12.2013 10:50:03   88.81.93.xxx 141
commodore tam neni ?
15.12.2013 05:29:11   86.4.137.xxx 20
Ta sega dreamcast tam nepatri v tom regale.. kde je potom ps2?
Mam spomienky na dreamcast super konzola
13.12.2013 11:14:36   77.104.235.xxx 320
Prisna kontrola ma take nevyhody. Je pomala a draha. To zas tak nevadilo drive, kdy se vydala hra a slo se dal, at byla jakakoliv. Dnes se hry meni i dlouho po vydani a to je na konzolich problem.
Stavalo se ze vyvojari opravili nejaky zavaznejsi bug na vsech volnejsich platformach, ale na uzavrenych ne, protoze MS chtel v te dobe za update tisice $ poplatek.
Stejne je to i s dodatecnym obsahem. Co bylo na PC jako update zdarma, na konzolich nebyl bud vubec nebo za nejakou mensi castku aby se zaplatil schvalovaci proces.
13.12.2013 11:39:26   147.229.4.xxx 308
A pak prislo PC, zacalo se hrat na nem, dokonce zacaly vznikat i hry PC-only...
Clanek vyzniva, jako by bylo dobre, ze konzole byly zachraneny... Ale ono je to prece jedno. Hrani je o hrach, ne pristrojich, na kterych se spousti.
Neprijit NES, verim, ze hry v roce 2013 vypadaji uplne stejne. Mozna jen ty Mariove a Donkey Kongove by nevychazely.
13.12.2013 12:48:48   46.33.96.xxx 7319
Konzole měly zaniknout právě nástupem dostupných domácích PC. Protože v té době již nebyly potřebné a vznikla platforma lepší. Bohužel se tak nestalo a následky vidíme do dnes. Dost možná to způsobí konec PC a konec her jako takových. Jelikož pokud bude neustále tento trh brzdit v dynamickém rozvoji, což konzole dělají, pak se prostě celý tento průmysl přestane vyvíjet. Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné. Před 8 roky se tu běžně používali mobilní telefony s černobílým displejem, nebo hodně jednoduchým barevným. PC se za tu dobu vyvinuli po všech stránkách takovým způsobem, že je to jako srovnávat automobil před 100 let a z dneška. Konzole tedy rozhodně nejsou přínosem pro trh s hrami, ani pro trh s výpočetní technikou. A už vůbec nejsou přínosem pro obchod s výpočetní technikou.
13.12.2013 12:54:19   194.228.197.xxx 32
Ne nutně. Samozřejmě u vydávání her je to něco jiného, ale když například vyrábíte nějaký výrobek, je lepší najít vadu na součástce na začátku procesu, než rozebírat, nedejbože vyhodit výsledný produkt. Dost to zvyšuje efektivitu výroby a výrobky jsou tím pádem ve výsledku vyráběny levněji.
Samozřejmě průmyslová produkce má za sebou stopadesát let zkušeností. SW je na tom hůř. Tam se takové standardy zavádějí jen v případě potíží.
13.12.2013 15:02:08   77.104.235.xxx 81
A v tomto ta kontrola pomuze jak? Pri ni nedelaji kompletni testovani aby nasli co nejvic bugu, ale jestli funguje a nema nejake jasne viditelne chyby. Ale bugy pri specifickych situacich tam zustanou (stejne jako se deje v prumyslove produkci) a kdyz jsou objeveny tak tato prisna kontrola jen omezuje a znesnadnuje jejich opraveni.
13.12.2013 13:22:06   193.179.219.xxx 348
Milhausl napsal:
Konzole měly zaniknout právě nástupem dostupných domácích PC. Protože v té době již nebyly potřebné a vznikla platforma lepší. Bohužel se tak nestalo a následky vidíme do dnes. Dost možná to způsobí konec PC a konec her jako takových. Jelikož pokud bude neustále tento trh brzdit v dynamickém rozvoji, což konzole dělají, pak se prostě celý tento průmysl přestane vyvíjet. Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné. Před 8 roky se tu běžně používali mobilní telefony s černobílým displejem, nebo hodně jednoduchým barevným. PC se za tu dobu vyvinuli po všech stránkách takovým způsobem, že je to jako srovnávat automobil před 100 let a z dneška. Konzole tedy rozhodně nejsou přínosem pro trh s hrami, ani pro trh s výpočetní technikou. A už vůbec nejsou přínosem pro obchod s výpočetní technikou.


Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.
13.12.2013 13:46:28   85.163.248.xxx 1124
Balrog napsal:
Milhausl napsal:
Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné.


Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.


A ted se na to podivej z jine stranky.
Mas na vyber konzoli (200-450EUR) nebo herni stroj (400-1000EUR).
Konzoli koupis jednou a hrajes 8 let nejnovejsi tituly. Hra sice stoji 25-60EUR podle toho kde nakupujes, ale nemas problemy s kompatibilitou, ovladaci atd atd. A optimalizace her na konzole byla vzdy uzastna. Konzole ti vydrzi bez problemu 10 let non stop hrani na ne nejnadhernejsi grafice ale uprimne Last Of Us, GTA 5, Beyond Two Souls meli fakt krasnou grafiku.

Kdyz si vemes PC, je to skvely univerzalni stroj, se kterym muzes delat cokoliv. Muzes nakupovat hry ze "Skidrow shopu" takze vydaje jsou nulove ... Ale kazdy 2-3roky kupovat novou grafiku/CPU/RAM jenom proto, ze vyvojari nechteji optimalizovat hru je blbost.
Jo muzes se vyprdnout na Upgrade a koupit extra silnou sestavu na zacatku ale za 4 roky mas na trhu o 50% vykonnejsi stroj ktery zere o 30% mene energie a stoji zase 1000Eur.

Ja mam z prace pujceny Alienware x51 a pada na ni prach ... PS3 zapnu minimalne 2x tydne ...
13.12.2013 22:13:26   89.176.19.xxx 201
Jasny, jenze tady jde spis o to, kde by hry dneska mohly byt, kdyby je nebrzdil hw konzoli. A to v dobe vzniku PS3 jeji hw porazel tehdejsi bezne pc, dneska s PS4 zaciname na PC-lowendu. Na 8 let tu mame soucasny lowend. Jiste, oproti PS3 je to pokrok, ale pc je uz zase par let jinde. To pro budoucnost moc dobreho nevesti.
13.12.2013 14:32:11   193.87.170.xxx 184
Tak to bývalo, dnes je situácia iná. Len málo delilo novú generáciu konzol od nutnosti trvalého pripojenia na net, hry na ne dstávajú patche pomaly vo väčšom počte ako na PC, za MP sa musí platiť. Cena konzoly je slabý argument, významne sa navyšuje vyššou cenou hier. A to, že hrubo brzdí vývoj, je jednoducho fakt - súčasný nábeh nových konzol je v histórii unikátny tým, že po prvý krát je nová konzola výkonom niekde na úrovni mainstream alebo lepšieho herného PC, ktorému sa inak už dosť nápadne podobajú. Čiže ďalších minimálne 5 rokov stagnácie, nebyť toho, že procesory sú viacjadrové, je to úplná katastrofa.

PC je univerzálnejšie, výkonnejšie, hry sú lacnejšie, MP je zadarmo, mnoho žánrov na konzole ani nepáchne. Naozaj netuším, prečo by som mal, preboha, uprednostňovať konzole. Inak vlastním ako X-box360 (na ktorý už rok padá prach) tak i PS3 (ktorú používam už vlastne výhradne ako BR prehrávač) - aby ma niekto neupodozrieval zo zaujatosti.
13.12.2013 14:40:16   193.87.170.xxx 291
S výhodnosťou ceny konzola - PC to tiež nie je zďaleka tak jasné.

Nová generácia konzol je dnes za 400-500€, hry 50-60€, mesačná platba za MP 5-10€. Pripočítať treba TV (inak blokujete rodinu) a pripojenie na net.

PC rovnakého výkonu dnes vyjde i s full-HD monitorom pod 1000€. Nové hry stoja 20-40€, mesačná platba za MP je 0. Pripočítať treba platbu za net.

V konečnom dôsledku to cenovo vyjde prakticky rovnako. Takže je to iba o preferenciách, nejaký flamewar nemá zmysel. Stratég a myšofil a MMORPG hráč siahne po PC; gaučový typ s preferenciou skákačiek, športov, hopasaním pred kamerou a interaktívnych filmov po konzoli.
13.12.2013 15:54:05   85.163.248.xxx 520
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.12.2013 16:47:53   94.113.29.xxx 90
Na PS4 uz potrebujes mit zaplaceny PS+ pro multiplayer. Je to oproti PS3 zmena k horsimu. Ale PS+ mel v dobe PS3 velky vyhody ze se vyplatilo ho mit - byla to pridana hodnota. Uvidime jestli to bude stale tak vyhodne, kdyz to ted bude muset byt povinne a nemusi te na PS+ lakat.
14.12.2013 08:40:30   83.69.40.xxx 22
Balrog napsal:
Milhausl napsal:
Konzole měly zaniknout právě nástupem dostupných domácích PC. Protože v té době již nebyly potřebné a vznikla platforma lepší. Bohužel se tak nestalo a následky vidíme do dnes. Dost možná to způsobí konec PC a konec her jako takových. Jelikož pokud bude neustále tento trh brzdit v dynamickém rozvoji, což konzole dělají, pak se prostě celý tento průmysl přestane vyvíjet. Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné. Před 8 roky se tu běžně používali mobilní telefony s černobílým displejem, nebo hodně jednoduchým barevným. PC se za tu dobu vyvinuli po všech stránkách takovým způsobem, že je to jako srovnávat automobil před 100 let a z dneška. Konzole tedy rozhodně nejsou přínosem pro trh s hrami, ani pro trh s výpočetní technikou. A už vůbec nejsou přínosem pro obchod s výpočetní technikou.


Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.


Jesus.. .bylo by dobré zmínit, že dnešní konzole jsou špatné, protože brzdí vývoj. Dřívejší konzole, osobně bych řekl že do PS2, byl jiný materiál. Tituly byly parádní. Osobně mám nejraději éru SNESu a N64. To byla opravdu kvalita, ne jako dnes ty shity. navíc v době mnou zmíněných konzolí měla PC problém s během her se stejně kvalitní grafikou atd.
14.12.2013 09:16:36   94.113.163.xxx 314
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.12.2013 09:52:58   83.69.40.xxx 00
mara.t napsal:
Já vám nevím. Pořád slyším jak jsou konzole na nic protože má PC výkonnější hardware. Zkoušel jsem si přenést PC do obýváku k televizi. Přidal jsem bezdrátovou klávesnici a my a..na gauči, sám, ne ne. Nešlo to. Ergonomie, pohodlí, způsob ovládání. Spousta her pro víc hráčů..a tím myslím na gauči. Prostě nelze srovnávat hrušky a jablka.


Problém jsem nezaznamenal. Já dám k pc Arkade Stick, přítelkyně má Xbox 360 pad a už se vesele mydlíme v Mortal Kombatu, Street Fighteru nebo hrajeme Raymana. U klávesnice a myší ale problém samozřejmě vidím. ideálně mít nějakou lehkou, ale trdou desku, na kterou je možné periferie položit bez klouzání.
14.12.2013 11:02:09   94.113.163.xxx 116
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.12.2013 14:18:39   94.113.29.xxx 160
Jako by konzole neco vic jak 720 meli
14.12.2013 14:29:49   180.6.97.xxx 180
Nevim proc porad neco nekam prenasis chlape. Me pocitac sedi v klidu v pracovne, natahl jsem dlouhy hdmi kabel do obyvaku, koupil xbox bezdratovy ovladac a parim z gauce strilecky na telce bez problemu. A prijit muze kdo chce a kdyz si prinese xbox ovladac, tak muzem v klidu parit lip jak na konzoli.
15.12.2013 11:29:15   88.102.74.xxx 70
..s tou kontrolou padavosti to nebude moc horké. BF4 totiž padá na všem. (včetně konzolí)
15.12.2013 21:19:45   213.226.245.xxx 13
Sotkis napsal:
A pak prislo PC, zacalo se hrat na nem, dokonce zacaly vznikat i hry PC-only...
Clanek vyzniva, jako by bylo dobre, ze konzole byly zachraneny... Ale ono je to prece jedno. Hrani je o hrach, ne pristrojich, na kterych se spousti.
Neprijit NES, verim, ze hry v roce 2013 vypadaji uplne stejne. Mozna jen ty Mariove a Donkey Kongove by nevychazely.[/quote]
Jasně, PS2 [quote=Milhausl]Konzole měly zaniknout právě nástupem dostupných domácích PC. Protože v té době již nebyly potřebné a vznikla platforma lepší. Bohužel se tak nestalo a následky vidíme do dnes. Dost možná to způsobí konec PC a konec her jako takových. Jelikož pokud bude neustále tento trh brzdit v dynamickém rozvoji, což konzole dělají, pak se prostě celý tento průmysl přestane vyvíjet. Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné. Před 8 roky se tu běžně používali mobilní telefony s černobílým displejem, nebo hodně jednoduchým barevným. PC se za tu dobu vyvinuli po všech stránkách takovým způsobem, že je to jako srovnávat automobil před 100 let a z dneška. Konzole tedy rozhodně nejsou přínosem pro trh s hrami, ani pro trh s výpočetní technikou. A už vůbec nejsou přínosem pro obchod s výpočetní technikou.


Jasně, PS2 nebyla přínosem pro pařanský trh...

Na 2 věci jsi ale zapomněl. Téměř žádný vydavatel si nedovolí vydat hru, která běží jen na nejvýkonnějším HW. To by moc kopií neprodali. Musí to dělat pro jakýsi průměrný HW který je nejčastěji zastoupen mezi lidmi.
Výkon už nejde tak brutálně nahoru jako před 5-10 lety. Rozdíl mezi 22 nm a 32 nm verzí i5 nejni pro hráče nijak zásadní. A tu 14 nm verzi Intel už několikrát odložil. Asi z důvodu čim dál náročnější výroby.

Takže podle mě by hry o moc jinak nevypadaly, nehledě na to, že hratelnost se i s tak rostoucím výkonem zjednodušila. Ale za to nemůže výkon, jako spíše zaměření na masy.
16.12.2013 06:56:39   147.229.4.xxx 121
Me samotna fotorealisticnost grafiky moc nezajima. Podle me vetsina her, ktere dnes vychazi jsou stare hry s Texture-Packama a par efektama, aby se nereklo.
V cem si myslim, ze jednoznacne degraduji konzole, diky sve dominanci herni tituly je ovladani. To, ze konzole podporuji jen 2 druhy ovladacu (gamepad a pohybovy), to je problem, ktery nektere herni zanry likviduje (strategie, letecke a jine simulatory, klikaci adventury,...) :-(
Je mi v podstate jedno, jakou uroven grafiky by mely hry, kdyby se nedelaly na 8 let stare konfigurace HW (nebo odhadem 5 let stare konfigurace Next-Genu :-D) ale spis mi vadi, ze se nikdo nepousti do rizika horsi grafiky vymenou za posun technologicke stranky her.
Proc tady neprobiha tvrda valka fyzikalnich enginu a u kazde strilecky neresime, s kterou technologii, by mel hrac vetsi svobodu v destrukci budov. Ted jsme radi, ze to cela jedna serie (Battlefield) alezpon zkousi (Co je, sakra, s Red Faction?).
Proc se radej tvurci zavodnich her prezentuji tim, kolik maji licencovanych aut, kdyz si automobilky nepreji, aby jejich autum sel poskrabat lak? Tak doslo k absurdite, kdy lepsi model poskozeni mel Carmageddon v r. 1997, nez nove hry...
Proc mame Mafii II, kde maji civiliste jen 3 rezimy chovani (ridic, chodec, vystraseny) a tak nastavaji situace, kdy zastavi auto, vystoupi, prepnou se do chodce a je jim jedno, ze rozbiju okynko jejich auta...
Kdy pokud hra obsahuje plazeni travou (napr. Arma) bude takova trava vykreslena a zapojena do hratelnosti i na protejsim svahu?
Rad bych konecne ty nove zanry, zalozene na hratkach s fyzikou (dlouho se rikalo, ze jsou nachystane podklady ale jsou nerealizovatelne kvuli HW minuleho Next-Genu, a ze se ceka na New-Next-Gen, pak ze se budou chrlit...)
16.12.2013 13:17:23   91.199.164.xxx 60
Tak jsem precetl diskuzi a nabyl jsem dojmu, ze malokdo cetl clanek... Resite, jestli konzele bijou PC a jestli na to maji pravo, ale co s tou otevrenosti a zavrenosti? Ja jsem obecne na "open" strane barikady, ale neni vsechno zlato co se trpyti. Ja totiz Ouyu vlastnim a tak vim, ze to co se tam nabizi opravdu nikoho nepresvedci, aby si ji koupil (i ja sam jsem ji kopil vic kvuli XBMC, nez kvuli hram - HTPC za $99 je slusna cena). A jsem presvedcen, ze alespon nejaka kontrola kvality by tomu rozhodne prospela, protoze 90% titulu jsou fakt jenom pixelovate hricky, ktere nekdo splacal doma na kolene a ted je zkousi na $3/ks poslat do sveta. Nevim jak vam, ale me pixelovat hry lezou krkem a kdyz bych si chtel nejakou zahrat, sahnu po zlatem fondu z detskych let a nebudu platit za "nove-retro". Nebotrebuju fotorealistickou grafiku, ale chci, aby hra byla "pekna". Treba takovy Reaper - grafika je kreslena a ponekud infantilni, ale na prvni pohled je libiva a neni vam z ni na bliti. Diky tomu jsem u Reapera stravil vic nez dve minuty a mohl tak zjistit, ze je to fakt dobre, a za tech $5 to rozhodne stoji. Bohuzel, je to zastupce tech 10% pouzitelnych her. Myslim, ze by se tady hodilo neco jako Steamovsky Green Light - bud prochazime "zelene osvicene" hry, schvalane autoritami/komunitou, nebo probirame hry v sede zone. Uz jen tohle rozdeleni by posunulo Ouyu o kus dal a pravdepodobnost "vyhoreni" uzivatele v prehrsli sr@#ek by se razantne snizila, imho.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

90 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.