Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
autor: Michal Rybka , publikováno 13.12.2013
Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?


A pak se objevily projekty, které byly vyloženě špatné, ale na pulty šly stejně. Prvním velkým malérem byl PacMan pro Atari 2600, který nebyl kvalitní a problikávající duchové často na obrazovce mizeli. Programování pro Atari 2600 bylo velmi komplikované: Konzole neměla framebuffer, takže programátor musel počítat obsah každého videořádku před tím, než byl právě vykreslen. Někteří programátoři se naučili dokonce využívat chyby v hardwaru a softwaru k tomu, aby udělali triky, které teoreticky nebyly možné, ale občas se to zkrátka nepovedlo.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Zásadním a svým způsobem přelomovým malérem byl E.T. the ExtraTerrestial. Někoho z Atari napadlo, že film E.T. Mimozemšťan je velice populární a na hře s tímto jménem by se dal vydělat balík. Pokud by se ovšem podařilo stihnout vánoční sezónu 1982, to se rozumí. Programátor, který měl hru udělat, Howard Scott Warshaw, dostal na vývoj kompletní hry pět a půl týdne, což je opravdu šibeniční termín, když uvážíme, jak složité bylo programování pro Atari 2600. Atari zaplatilo 20-25 milionů USD za práva a opravdu záleželo na tom, aby hra byla včas, protože manažeři plánovali vyrobit 5 milionů cartridgí. Bylo to více, než v té době prodaných konzolí – management zkrátka předpokládal, že lidi si kvůli E.T. koupí další konzole.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Výsledek představoval katastrofu. E.T. byla hra uspěchaná, divná a nepříliš zábavná. S panákem emzákem jste hledali kusy mezigalaktické vysílačky tak, že jste prolézali díry, ve kterých se fragmenty objevovaly náhodně. S konceptem hry byl údajně předběžně seznámen Steven Spielberg, kterému se to moc nelíbilo. Buď jak buď: Hra byla dokončena v šibeničním termínu tak, aby se stihly vyrobit miliony cartridgí na Vánoce.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
90 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.