Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
autor: Michal Rybka , publikováno 12.10.2012
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?


Naopak, velký počet titulů, který musíte udržovat, vám navyšuje náklady. Pokud se rozhodujete racionálně, budete „zabíjet“ hodně her prostě proto, že je hraje příliš málo lidí a nevyplatí se vám je udržovat a rozvíjet. Naopak, z popsaného je jasné, že ideálním typem F2P hry je MMORPG – to je hra, kterou lidé hrají dlouho, jsou navyklí pravidelně platit a jistě by ocenili prémiový obsah za nějaký ten reálný peníz. Tam ovšem designéři narazí na jiný problém: „97,5% masa“ nebude nadšená z toho, že „2,5% elita“ si kupuje něco, na co oni, jako správní herní neplatící proletáři, musí „herně dřít“. A jak všichni víme, jakmile se v MMORPG světech objeví skutečné peníze, začínají se tam dít divoké věci. Z hlediska všech ostatních rysů (hráči hrají jen jednu hru, dlouhodobě atd. atd.) tam ale není žádný důvod, proč nepřejít zcela na F2P model.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

U mnoha jiných typů her ale F2P představuje velký problém – je to koncept, který se zaměřuje na těžení peněz z hráčů prostě proto, že ty peníze vývojáři potřebují. Pokud si hráči hru nekoupí přímo, musí je z nich vývojáři vypáčit nějak jinak. Je to jednoduchý, fundamentální zákon zachování peněz: Jako vývojář MUSÍTE vydělat peníze. Pokud je nevyděláte, končíte. Můžete vypadat jako mega revolucionáři, jako Zynga ve fázi vzestupu – nicméně pokud nevyděláte, tak skončíte. Zynga nyní nevydělává a její akcie se dostaly do stavu, o kterém někteří obchodníci mluví jako o „terminal decline“. Farmville, které mělo kdysi přes 30 milionů aktivních uživatelů denně, se dostalo někam k pěti milionům. Další hry, které Zynga vytvořila později, se pohybovaly pod 10 miliony aktivních uživatelů denně a všechny kopírují podobnou trajektorii – rychlý náběh a potom pozvolný pokles. Dosti depresivní analýzu o tom ostatně můžete vidět na Business Insideru.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Aby F2P hra uspěla, musí být masová a masově úspěšná. To není jednoduché a s tím, jak budou na trh vstupovat další hráči, to bude stále složitější. Pokud se nezvýší podíl platících hráčů, bude muset stále více F2P vývojářů doslova „obírat velryby až na kost“, což může velmi pravděpodobně narazit na zákonodárce, kterým tenhle systém začne připomínat spíš herní automaty než počítačové hry. Tím se nám zpět na stůl vrátí famózní debaty o tom, jak jsou hry škodlivé – a tentokrát budeme v televizi vidět plačící velryby, které F2P model obral o hory peněz. Navíc může dojít k tomu, že „hraní zdarma“ nejenže nezvýší počet platících zákazníků u F2P her, ale naopak ještě zmenší počet platících zákazníků u klasických her. To je typická „lose-lose“ situace.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
192 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 91.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.