Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
autor: Michal Rybka , publikováno 12.10.2012
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?


F2P model her ve skutečnosti obsahuje ještě další problémy, které přesahují pouhou etiku a nebo problémy designu. Ve skutečnosti si myslím, že celý koncept F2P her je tak trochu had, který požírá sám sebe. Podívejme se na to z hlediska času hráče: Klasický prodejní model je ten, že si za fixní cenu kolem 50 USD koupíte hru, u níž se budete bavit zhruba 10 hodin. Pokud chcete více obsahu, musíte si připlatit. Jakmile hru dohrajete, je dohraná a jdete si koupit jinou hru. Zhruba polovina hráčů přitom hru vůbec nedohraje, ale nevadí, jakmile hráč zaplatí, tak už nás moc nezajímá. U tohoto modelu je podstatné, že každá zakoupená hra „ukousne“ z hráčova života oněch 10 hodin, ale potom je zase volný a může si koupit jinou hru. Nákup dodatečného obsahu zvyšuje výnos, ale není až tak podstatný, je to jenom vytěžování těch hráčů, kterým se hra líbí. Pokud se jim líbí tak, že u ní tráví výrazně více času, tak dává smysl jim nabídnout nějaký extra obsah, který by je pumpnul o nějaké další peníze.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Free to play model principiálně dovoluje, aby hráč jenom ochutnával, ale vůbec nic neplatil. Pokud je pravda, že zhruba polovina hráčů hry nedohrává, tak tihle vlastně nikdy za placený obsah peníze nedají – jakmile je hra přestane bavit, tak se na ni vykašlou a začnou hrát nějakou další hru, za kterou taky nezaplatí. Tím ze systému placení zcela vypadnou a z hlediska vývojáře se tedy cílová populace zmenší. Je to de facto to samé, jako by přišli o zisk kvůli pirátství.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Ve skutečnosti je ztráta platícího publika mnohem výraznější. Podle údajů Zyngy totiž za nějaký obsah platí zhruba jenom 2,5% hráčů, tedy každý čtyřicátý. Představte si, že máte velkou třídu žáků, kteří všichni hrají, ale jenom jeden z nich platí a ten svými penězi sponzoruje jak vývoj, tak běh infrastruktury, na které hra jede. Ostatní jsou freeloadeři. Dá se to směle srovnat se situací, kdy v obchodě hru koupí jenom jeden žák a ostatním ji věnuje k překopírování. Četl jsem odhady, že to vlastně nevadí, protože na PC je prý přes 90% uživatelů pirátů. Jiná čísla udávají nižší poměr, zhruba 50%, nicméně se zdá, že ten, kdo za F2P hry zásadně neplatí, by neplatil ani za normální hry. Buď jak buď, skupina platících klientů je mnohem menší, než celkový počet aktivních hráčů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
192 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 91.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.