Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Pevné disky v akci, jen za dvojnásobek!
Úvaha: Pevné disky v akci, jen za dvojnásobek!
autor: Michal Rybka , publikováno 13.7.2012
Úvaha: Pevné disky v akci, jen za dvojnásobek!

V jednom z dílů The Daily Show Jon Stewart divákům oznámil: „Daňoví poplatníci! Dnes máme co slavit – koupili jsme si pojišťovnu!“ Tou pojišťovnou byla AIG, která se dostala na pokraj bankrotu. A aby nezbankrotovala, stát ji podepřel horou peněz z daní. Stejně tak zákazníci po loňských záplavách podpořili výrobce disků.


Teorie říká, že pokud nějaká komodita zdraží, vznikne pobídka pro vývojáře alternativních technologií. Čím vyšší zdražení, tím výraznější pobídka. Nárůst ceny harddisků možná někoho pobídl k vývoji, ale bohužel nevím koho a k čemu to vedlo. Nárůst cen harddisků se nijak pozitivně neprojevil ani na cenách Blu-ray mechanik a disků – jejich cena se plus mínus pohybuje tam, kde byla před rokem, jen u některých médií pozoruji pokles zhruba na polovinu, což znamená, že prodeje stagnují. Žádný lavinovitý pokles cen, jenom srovnání nejlevnějších Blu-ray médií na úroveň současné ceny disků.

Chápu to – Blu-ray disky jsou krajně nepraktické. Při kapacitě 25 GB potřebujete 40 médií na to, abyste na ně uložili to samé, jako na 1 TB disk, jenomže budete mít se zálohování spoustu práce. Při zálohování na externí disk jednoduše spustíte zálohovací program a jdete třeba do hospody, ono se to mezitím provede samo. Zkrátka a dobře, i když cena harddisků vyskočila na dvojnásobek, stále jsou lepší a praktičtější volbou, než optická média. Řekněme si to otevřeně: Blu-ray se v počítačovém světě nechytil a stal se celkem marginální technologií.

Úvaha: Pevné disky v akci, jen za dvojnásobek!

A holografické technologie jsou i dnes stejné scifi, jako byly před rokem. Je to takové príma povídání k pivu, ale žádný praktický význam nemá. Částečně se na tom podílí fakt, že navýšení cen disků po dobu jednoho roku je dost pro výrobce, který nic vyvíjet nemusí, jenom vyrábí a vydělává, je to ale málo pro výrobce, který musí vyvíjet novou a neodzkoušenou technologii.

Fakt, že dvojnásobný nárůst ceny harddisků nedokázal nabídnout jinou levnou technologii pro ukládání dat, znamená pro výrobce harddisků významný signál: disky byly před záplavami moc levné a je možné jejich cenu držet nahoře o chvíli déle. Proč se masakrovat konkurenčním bojem, když mimo dva významné výrobce disků tu vlastně žádná jiná reálná konkurence není?

Úvaha: Pevné disky v akci, jen za dvojnásobek!

Zákazníci pár měsíců vydrželi odolávat zvýšeným cenám a čekali. You bastards! Jen si nemyslete, že vás čekání spasí a že nepřispějete na nápravu škod způsobených záplavami: Stačí jen udržet ceny dost vysoko dost dlouho, a dřív a nebo později budete muset disky koupit. Nasyslené volné místo vám jednou dojde, jen vzpomeňte na Sheldona, který změkl při představě, že se buď do rekordéru dá větší disk a nebo se bude mazat první série Battlestar Galactica. Takže jde o to, aby se věci nevrátily k normálu příliš rychle. Na začátku předpovědi říkaly, že krize vydrží asi 3 měsíce, pak se mluvilo o konci v prvním kvartálu 2012, teď už běží třetí kvartál a ceny harddisků jsou stále o nějakých 60% vyšší, než byly před záplavami.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
241 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 116.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.