Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
autor: Michal Rybka , publikováno 1.6.2012
 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...


Existuje velmi velké množství důvodů, proč mobilní platforma nemusí být rozumný krok, z nichž nejdůležitější je to, že výroba a prodej hardware a telefonů zvlášť je velice tvrdá branže.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Trendem budoucnosti je smartphone, jehož cena bude klesat natolik, že časem prostě vytlačí klasický telefon. Výroba smartphonů není jednoduchá, udržet se v sekci drahých a populárních je obzvlášť těžké. Dává to Apple, dává to Samsung, Nokia to nedává a Google to taky nedal. Z Asie se valí lavina levných smartphonů – a co bude Facebook telefon jiného, než levný telefon, který bude mít nějakou speciální verzi Androidu? Těžko si dovedu představit něco jiného.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Pokud chce Facebook masově prorazit, těžko může soutěžit v drahém segmentu, bude muset do levných telefonů, kde je jenom malý zisk na jednotku. Šance, že by mohl soutěžit s iPhonem a nebo špičkovými Samsungy, vidím jen jako špatné a taky se nedá čekat, že by jen kvůli Facebooku přestali nároční uživatelé používat své drahé telefony. Otázkou je, jestli zrovna ti uživatelé, kteří mají hluboko do kapsy a jdou po levných telefonech, jsou zajímaví pro reklamu. Jasně, Facebook začínal jako studentská síť a studenti jsou asi ideální průkopníci, jenomže dnes už nejde o expanzi, ale o zvýšení zisků. Výroba a distribuce telefonů může naopak vést ke snížení zisků.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

V praxi pak Facebook telefon nemusí znamenat snahu o expanzi, ale naopak o „nevypadnutí“ z mobilního segmentu, což bude nákladné a nemusí to být úspěšné. V každém případě je tenhle krok viděn jako problematický.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
278 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 132.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.