Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
autor: Michal Rybka , publikováno 1.6.2012
 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...


Nebezpečí soudních sporů. Facebook má peníze – a protože má peníze, tak řada lidí přemýšlí nad tím, „jak si u nich dát kafe tak, aby je mohli zažalovat za opaření“. K tomu přijdou žaloby za porušování soukromí, žaloby za to, že nějaký uživatel na Facebook něco umístil, žaloby kvůli nepovedenému IPO, žaloby za bůh ví co. Soudní spory jsou drahé, zvláště když jich vedete hodně. A když jste populární, tak jich povedete hodně. Tomu se nedá moc vyhnout. Velmi specifický problém nastane, pokud se vedení Facebooku rozhodne pro nějakou investici, která se nepovede a investory tím naštve (viz dále). Lze jen těžko odhadnout, kolik sporů nastane a kolik to firmu bude stát.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Jak dlouho zůstane Facebook „trendy“. Nenechte se zmást nevalným rozjezdem Google+, to neznamená, že v nějakém bodě nebude Facebook překonán a nezůstane vzadu. Situaci lze přirovnat k souboji Windows s GEM a OS/2: Windows vyhrály na celé čáře, ale jejich pozice rozhodně není jistá i v budoucnosti. Dnes je vedle Windows naprosto použitelný i OSX a kdyby se jednotlivé linuxové vývojové grupy nehašteřily, ale zaměřily se na přehledný a snadno ovladatelný systém pro „konzervativní lamy“, mohly by Windows pěkně zavařit (velkou šanci budou mít, až Microsoft svrhne Metro na nic netušící civilisty, na tu legraci se vážně těším).

Problém je v tom, že u internetových aplikací může být prudký růst následován prudkým poklesem uživatelské báze, jak se stalo AOL, MySpace a nebo Yahoo. To, že překročíte „kritickou mez“, stačí na vaše zviditelnění, ale ne na to, abyste se udrželi na špičce. Musíte neustále bojovat o své místo, nesmíte usnout a „přestat být cool“. Nemá smysl spekulovat nad tím, kdo by mohl Facebook odstavit, podstatné je, že k takovým pokusům bude docházet znovu, znovu a znovu. Jen se podívejte, za kolik koupil Facebook Instagram. Miliarda dolarů? To je opravdu hodně. Je možné, že to je jenom bublina, stejný úlet, jako bylo zakoupení Draw Something Zyngou. Možná jde o snahu koupit potenciální konkurenci. Jenže jak ukazuje příklad Microsoftu, konkurentů si můžete koupit desítky, ale vyrostou noví.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Facebook „chce jít do mobilů“. Několikrát jsme slyšeli, že Facebook nechce být jenom aplikací na jiných platformách, že chce být přímo platformou. Je to jasné: pokud jste aplikace, reklama funguje tak, jak vám diktuje vlastník platformy, což obvykle znamená, že se s ním musíte dělit. Pokud vlastníte celou platformu, je to všechno vaše. Jeden ze silných disruptivních trendů proti Facebooku je právě v nárůstu mobilních zařízení, začínal jako webová aplikace, ale takových je hodně. Pokud dáte uživateli Facebook telefon, jste platforma, můžete jednat s operátory o podmínkách, zkrátka jste významnější, než „pouhá webová stránka“.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
278 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 132.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.