Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
autor: Michal Rybka , publikováno 1.6.2012
 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...


Panuje podezření, že cena akcií byla tak trochu přifouknutá – a toto tvrzení se opírá například o velmi vysoké P/E ratio akcií Facebooku (Price to Earnings ratio). Existují dvě definice P/E, jedna je z „hlediska investora“ a „druhá z hlediska tržní kapitalizace“. Pochopitelnější mi přijde ta první, protože vysvětluje jednoduchou logiku z hlediska dlouhodobého investora – tedy cenu akcie dělenou ročním výnosem na akcii. Volně řečeno jde o počet let, za které by se vám zaplatila investice do akcie z jejích výnosů (míněna čistá pořizovací cena bez poplatků brokerům).

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Tato hodnota je klíčová pro vyhodnocování vhodnosti dlouhodobého investování. Obvyklá hodnota P/E je kolem 15, čili když si pořídíte akcii, tak by se vám sama měla zaplatit z výnosů za 15 let a dále už jenom vydělávat.

Poměr P/E není zcela jednoduchý – u řady konvenčních firem se pohybuje pod 10, u technologických firem klidně i přes 50, Facebook ho měl dokonce na 88. Vysoké P/E nezamená, že by akcie byly přímo předražené, to by byla příliš jednoduchá interpretace. Může to znamenat prostě to, že investoři očekávají nárůst příjmů společnosti v budoucnosti, ať už zavedením nových výnosných služeb a nebo zvětšením trhu. Nízké P/E naopak může znamenat, že investoři očekávají kontrakci trhu nebo pokles ceny produktů a tedy pokles příjmů společnosti. 

Problém je v tom, jak vlastně odhadovat příjmy technologických firem. Nejznámější investor světa, Warren Buffett, je například známý tím, že se technologickým firmám vyhýbá a preferuje investice do takových podniků, u které chápe jejich logiku a mechanismus fungování.

Lidi potřebují jíst, takže je třeba pěstovat obilí, to se někde musí umlít, mouka se někde skladuje, někde se z ní peče chleba a nakonec se prodává. K tomu potřebujete transport, infrastrukturu a podobně. Lidi potřebují jíst pořád, spotřeba může jít trochu nahoru a nebo dolů a to se projeví na celém výrobním a distribučním řetězci. Dobrý investor ví, kde by se měly pohybovat ceny, který podnik je nadhodnocený a který je naopak podhodnocený. Dokáže odhadnout, jaký dopad bude mít neúroda a nebo třeba pokles ceny paliv.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Úspěch Warrena Buffetta byl založen na tom, že dokázal většinou správně poznat, který podnik je podhodnocený a který má smysl kupovat. Jeho čich byl tak dobrý, že sám o sobě začal být považován za jakýsi investičně marketingový nástroj: když Buffett něco kupuje, je to dobré a má to smysl kupovat taky. Když se Lehman Brothers začali potápět, oslovili Buffetta, aby koupil v bance podíl hlavně proto, aby uklidnili investory a stabilizovali cenu akcií. Buffettův návrh podmínek se ale nelíbil Richardu Fuldovi a Buffetta odmítl, což byla asi chyba, protože banka šla nakonec ke dnu. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby Buffett podíl koupil!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
278 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 132.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.