Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore
Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore
autor: Michal Rybka , publikováno 25.5.2012
Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore

Z historie bychom se měli učit, ale víme, jak to chodí. Jedna ze základních pouček východních bojových umění zní velmi prostě: „Choose your battle.“ Nejde jenom o volbu místa a času, aby vám třeba nesvítilo slunce do tváře. Jde i o hlubší aspekty volby toho, s kým se chystáte bojovat, kdy chcete bojovat a proč chcete bojovat.


Přestože Amiga začala jako multimediální stroj, Commodore vlastně nikdy nezvládl přechod na CD-ROM. Měli dvě pokrokové Amigy, CDTV, což byla Amiga 500 v šasi CD komponenty, a CD32, což byla levně vypadající konzole, která v sobě obsahovala Amigu 1200. CD mechanika se ale nikdy nestala standardem u počítačů, distribuce software šla hlavně po disketách a tím, že vzniklo CDTV a CD32, vlastně ještě více roztříštili řadu. Mohli jste si koupit přídavnou CD mechaniku Amiga 570, která změnila Amigu 500 na CDTV a nebo naopak rozšířit CDTV a CD32 o klávesnici, myš a floppy mechaniku, čímž vznikla Amiga 500, respektive 1200, k tomuto sjednocení ale nikdy nedošlo ve vetší míře, šlo vlastně o dvě oddělené větve. Atari k tomu přistoupilo ještě hloupěji a CD u nich nehrálo prakticky vůbec žádnou roli.

Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore

A v roce 1993 se to stalo: všude na pultech stála levná PC s výkonnými procesory 386SX, standardně vybavená CD mechanikou, harddiskem, s upgradovatelnou grafikou, zvukovkou Sound Blaster a to všechno bylo hezky zabalené v midi toweru. Operační systém stále nebyl takový, jaký být mohl, ale nevadí: Dal se na tom hrát DOOM. Všichni chtěli hrát DOOM. Když jste si domů pořídili PC, provozovali jste na něm ten samý software, jako ve škole a nebo v práci. (V tehdejší době většina drobných domácích pirátů opravdu provozovala doslova ten samý software doma, co měli ve škole či v práci.) Nikdo nechtěl dvě platformy, nikomu se nechtělo kuchat se s uzavřeným domácím strojem, se strojem, který stál skoro to samé co PC, ale místo DOOMa na tom jel jenom o poznání horší GLOOM. Příznačné jméno pro hru, která ukončila nesmyslnou válku Atari s Commodore a i jejich vlastní existenci!

Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore

Pokud se chcete podívat na Amigy a Atari ST, od pondělí budou vidění tyto dvě série legendárních počítačů v Alza Muzeu, které je v showroomu v centrále v Jateční. Jsou tam vystavené všechny hlavní typy, od Atari 260ST po Falcon 030 a laptop Atari Stacy, od Amigy tam je k vidění jak první Amiga 1000, klasika Amiga 500 i 1200 a i CDTV. Vstup je zdarma.

A mimochodem: v kolekci nám chybí Atari ST Book, Amiga CD32 a Amigy 2500, 3000 a 4000. Pokud je máte a jste je ochotni darovat / prodat, dejte vědět na muzeum(zavinac)alza.cz. Funkční být nemusí, ale měly by být vizuálně zachovalé, ať je mohou obdivovat i další generace!



Tagy: atari  commodore  historie  amiga  PC  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
25.5.2012 06:17:34   193.85.36.xxx 61
meow
25.5.2012 06:20:17   212.5.208.xxx 151
Mal som Amigu 1200/hd40 Bola to šupa stroj. Najlepšie hry pre mňa boli Settlers a Syndicate.
25.5.2012 07:46:44   89.103.45.xxx 31
Možná by taky stálo za zmínku. Mělo v sobě Lotus123 (něco jako excel) a jak se v tom krásně na výšce počítaly vytýčovací souřadnice oblouků, přechodnic a všeho možného. Mělo to svou knihovnu pro Turbo Pascal, takže se v pohodě dalo naprogramovat dalších x věcí, hlavně hry (Bombardér, Tetris "2.5D" (zleva letěly kostky a vpravo byl čtverec, který se natáčel - vycházel jsem z nějakého ruského 3d tetrisu, zaboha si nevzpomenu, jak se menoval). Kupoval jsem ho za nějakejch 15kkč v 1993. Fajna hračka to byla! http://cs.wikipedia.org/wiki/Atari_Portfolio
25.5.2012 07:49:53   89.103.45.xxx 20
Edit: Aha, taky jsem si mohl přečíst první větu Atari Portfolio je první palmtop kompatibilní s IBM PC. Počítač nevyvinula přímo firma Atari, ale společnost DIP (Distributed Information Processing), kterou založili bývalí zaměstnanci Psion.
25.5.2012 07:54:02   212.5.208.xxx 51
Doom bol pre Amigu klinec do rakve. Niekde som ale čítal,že CD32 mala neaký 3D čip s názvom Akiko.Nechápem prečo to nevyužili.Mohli urobiť Dooma ako na Snes.Trocha osekaný,strop a podlaha bez textúr.Existuje hra ktorá využíva na CD32 Akiko čip?
27.5.2012 17:48:05   88.101.38.xxx 60
Protože akiko byl jen v CD32, a to bylo prostě málo. Navíc samotná CD32 měla ZASE v té době už beznadějně zastaralý CPU MC68020.

Akiko využívaly některé pozdější 3D hry, např. Gloom Deluxe nebo port Descentu. Jenže tyto hry nebyly primárně pro CD32, takže majitel CD32 musel mít SX-1 board, který z CD32 dělal Amigu 1200 s CD mechanikou a HDD.

Jednoduše řečeno: zatím co CDTV přišlo moc brzy (a v podstatě megahustěkrutopřísně předběhlo svou dobu), tak CD32 přišlo zase moc pozdě a ještě s už naprosto nevyhovující HW konfigurací.
25.5.2012 08:07:34   151.88.22.xxx 101
Doom jsem na Amize 1200 normálně hrál,ovšem byla potřeba turbokarta .Jinak na první stránce je pod fotkou Amigy nápis Atari 4000 .
25.5.2012 08:10:07   217.172.156.xxx 61
na prvej strane pod obrazkom Amigy 4000 je popis "Atari 4000"... provokacia
25.5.2012 08:11:53   217.172.156.xxx 32
kym som to napisal, rybajda bol rychlejsi
25.5.2012 09:14:28   90.181.161.xxx 71
majlen napsal:
na prvej strane pod obrazkom Amigy 4000 je popis "Atari 4000"... provokacia
Opraveno, diky za upozorneni...
25.5.2012 09:48:08   94.138.104.xxx 214
Tak je to správně! Tato témata Michalovi naprosto dokonale sedí pod prsty, protože dokáže vybrat důležitá a zajímavá fakta z historie, která následně poskládá do naprosto srozumitelné a zajímavé formy. Proto všichni vždy tak kritizují jeho "vizionářské" (mnohdy spíše konspirační) teorie současnosti. Prostě to není jeho šálek kávy a taková témata by měl psát spíše jen občas a hodně krátce, aby nezacházel do přílišných absurdností. Ale tento článek mu musím opravdu pochválit. (příklad multitaskingu pobavil )
25.5.2012 10:44:00   109.80.10.xxx 148
To je nesmysl. Atari a Comodore nezašly primárně na svůj konkurenční boj ale porazilo je hlavně PC a Apple. Jejich neštěstí bylo v tom, že IBM v PC nabídlo otevřený HW a SW standard. Apple nabídlo vše v jedné kostce kterou zabalilo do obalu náboženství nebo elitářského klubu Icosi.
25.5.2012 13:46:38   89.177.128.xxx 148
Z tehdejšího boje vyšlo PC jako vítez. Dnes ho ale sužuje konzolo-rakovina...
25.5.2012 15:17:25   89.102.126.xxx 44
Ze by ta vystavena Amiga CDTV byla ta, kterou jsem asi pred 10ti lety Michalu
Rybkovi prodal?
25.5.2012 18:16:12   217.77.161.xxx 61
To byla doba, začal jsem na Atari 800XE a přešel na Amigu 500, pamatuju taky model 500+. Následovala 1200stovka a HDD. Zajímavostí byl backup disket na VHS.
26.5.2012 10:18:25   188.167.108.xxx 12
zaujimalo by ma ci sa najde niekto kto vtipne a suvisle zglosuje prvotnu IT-komunitu aj od salovych pocitacov (napr. SMEP a pod.) ...
26.5.2012 18:33:48   78.45.0.xxx 32
skvělá úvaha jako vždy a příklad multitaskingu je geniální
27.5.2012 17:54:16   88.101.38.xxx 31
jenže on se ten multitasking dal využít mnohem lépe. Jediné, co byl limit, byla RAM (a částečně výkon CPU). I na té 7MHz A500 se dalo udělat to, že se spustil rendering v Imagine nebo Lightwave, procesu se nastavila nízká priorita a pak se s počítačem dalo normálně dělat (samozřejmě pokud to nespadlo kvůli neexistující ochraně paměti ). On AmigaOS (zvláště ve verzi 2.04 a vyšší) byl hodně dobrý a nadčasový OS (tedy až na ten memorymanagement), který byl extrémně modulární (možnost přidávat ovladače, datatypy a jejich výchozí programy, lokalizace (nejen samotného OS, ale i aplikací třetích stran) ve formě nebinárních balíčků atp.)
26.5.2012 22:13:31   77.236.195.xxx 62
Heh, já mám doma Amigu CD32 a stále na ní pařím hry
26.5.2012 23:30:33   217.128.157.xxx 42
No na ziadneho Glooma si ja nespominam, ale taky Breathless sa mi zdal krajsi ako Doom, bohuzial bud sa to dalo ako-tak hrat vo velmi malom okienocku, alebo sa dali v plnom rozliseni na celej obrazovke popozerat fotecky pokial vas nezabili. Bohuzial na nejaku turbo alebo pridavne koprocesory neboli peniaze.
27.5.2012 17:56:52   88.101.38.xxx 10
Breathless byl taky o nějaký ten měsíc starší, neměl ty legrační levely á-la doom a hlavně neměl ty pouťové barvičky jako gloom.
27.5.2012 17:48:16   84.42.235.xxx 91
nejlepší éra pačítačů... přelom 80-90let. Kdo nezažil BOOM ...Atárek,Commodorů,Amig a Sinclairů a jejich na tu dobu úžasných her... nikdy vlastně nežil Dnes to je všechno shit, sice graficky úchvatné hry, ale to je tak vše. Tenkrát byly hry graficky nic moc, ale byla to revoluce! Vydržet u jediné hry s kamošem dva dny a dvě noci NONSTOP bez spánku.... aaaach MAZEC doba
27.5.2012 23:11:06   213.226.245.xxx 40
Tady docela dobrý články nejen o Amize:
http://switch2mac.blog.zive.cz/2010/10/prvni-dama-prichazi/
2.6.2012 04:51:41   83.69.40.xxx 00
moc pekný počteníčko, jinak mam doma pod pstelí jesčtě funkční konzoli Atari2600 a Commodore C64 ... to byly časy, ach jo
5.6.2012 11:07:10   77.242.90.xxx 00
měli jsme A1200 původně s tuším 120MB diskem 2.5", později doplněnou Blizzardem 1260/50 s tuším 32MB ram, přesně ten případ, kdy Amiga nemohla stát, bylo nutné přidat vyšší gumové podložky, k tomu se udělal dírkovaný spodní kryt kvůli lepšímu chlazení a disk se vyměnil z malé 2.5" na 3.5" WD o neuvěřitelné velikosti 1.6GB a po původním připojení na Color Oravan II nebo cosi takového se pořídil Scandoubler a 15" Eizo, na tom už se dal hrát např. přeportovaný Doom, i Quake, i když tam už to bylo dost na hraně, pro kvalitní chod bylo třeba grafickou kartu, což ale znamenalo přestavbu Amigy do Toweru...no a pak chudák padla za oběť PC a musím říct, že toho prodeje teď s otcem dost litujem.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

153 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 74.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.