Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Co vydavatelé dělají špatně? Neučí se od kolegů z porna
Úvaha: Co vydavatelé dělají špatně? Neučí se od kolegů z porna
autor: Michal Rybka , publikováno 17.2.2012
Úvaha: Co vydavatelé dělají špatně? Neučí se od kolegů z porna

Žijeme v pozoruhodných dobách. První demonstrace proti ACTA skončila neslavně, zato ta, která proběhla v sobotu, vypadala skutečně impozantně. Už to není „skupinka exotů připomínajících ztracené turisty“ – počet lidí prý přesáhl 2000. A nejen to, „piráti“ také přednesli čtyři požadavky, které kupodivu vůbec nezní nelogicky nebo hloupě...


Když se díváte na to, co pornografové zkusili, kde selhali a kde uspěli, získáte nepochybně poměrně dobrou představu o tom, kudy by mohla jít i velká vydavatelství, kdyby se jim chtělo a kdyby jim nepřišlo jednodušší vytvořit nad civilizací jakobínskou  vládu digitálního teroru. (Protože jejich restriktivní pokusy na lidech v Evropě nejvíce uspěly ve Francii, považuji tento příměr za velmi příhodný.) Ano, vydavatelé se mohou vymlouvat na to, že na rozdíl od pornografů tvoří díla drahá, hodnotná, civilizačně přínosná, nákladově nesrovnatelně dražší a tak dále. Můžou taky říkat, že lidi jsou svolnější sdílet normální obsah než porno, protože za porno se stydí.

Úvaha: Co vydavatelé dělají špatně? Neučí se od kolegů z porna

Leč situace na sdílecích serverech ukazuje, že to pravda není, protože lidi sdílí i porno jako o život. Dokonce narazíme i na pornografy, kteří si stěžují na ty hrozné internety, které jim zkazily obchod a jejich profesionální práce je hacena amatéry. (Rozuměj: Jejich kdysi jistý příjem je erodován přívalem nových subjektů. Konkurence je špatná věc, snižuje to ceny a proto je třeba držet monopol a ceny tak vysoko co to jenom jde.) Pornografové řeší i problém s prostým pirátstvím za účelem zisku, kdy jim někdo vykrade obsah a prodává ho na svém webu sám. Přesto se nezdá, že by to byli právě oni, kteří horují za nutnost přitáhnout otěže strachu a nežádají „sto tisíc pirátských hlav“ jako Marat. Právní spory si řeší bez valného humbuku mezi sebou.

Podívejme se tedy na to, které modely prodejů se osvědčily a které propadly.

  • DRM nefunguje. Drtivá většina porno webů, která používala DRM, ho opustila a nebo zanikla. Uživatelé nemají zájem používat službu, která vám znemožní přehrát soubor, když „licence expiruje“, což je obvykle ten samý moment, kdy přestanou platit předplatné. Existence DRM navíc motivuje lidi k odstranění DRM a následném šíření. Odstraňování DRM uniklý film anonymizuje – je efektivnější používat watermarking a snažit se identifikovat ty uživatele, kteří obsah vysávají a přeprodávají, než terorizovat všechny zákazníky. Watermarking vás na rozdíl od DRM neomezuje a proto většině zákazníků vůbec nevadí.
  • Streaming funguje, pokud je služba levná. Pokud je měsíční platba nízká, lidi se smíří se streamingem, ale moc velká výhra to není. Streaming je ale rozumný doplněk pro ty zákazníky, kteří nechtějí čekat, až se obsah stáhne, ale prostě si ho rovnou pustí.
  • Čistý streaming je nevýhodný. I když se streamingem přežijete, úspěšné projekty nabízí možnost stažení a to v různých formátech včetně iPhone. Každému nefunguje připojení tak dobře a občas si chce vzít obsah na cesty. Když si zákazník může vybrat mezi streamingem a stažením, žádné omezení nemá - jako vydavatel vycházíte zákazníkům vstříc. Nemyslete si, že jsou lidi tak blbí a neumí si streamovaný obsah uložit! Pokud obsah striktně omezujete na streaming, někoho tím naštvete, obsah vám stáhne a nasdílí.
  • Obsahu musí být hodně. Čím větší množství obsahu je, tím větší je šance, že zákazníci zůstávají. Pokud máte obsahu málo, zákazníka neudržíte. Nemá prostě důvod dále platit předplatné. Pokud máte obsahu opravdu hodně, zákazníkům dojde, že je zbytečné zaplňovat si disky, které nejsou vůbec levné. Raději se budou vracet a stahovat jenom to, co zrovna chtějí.
  • Neomezené stahování funguje. Objemové limity dokážou uživatelé přežít, pokud je nesvazují, tedy pokud například denní limit není příliš malý. Příliš striktní limit zákazníky naštve a vracet se nebudou.
  • Obsah musí pravidelně přibývat. „Mrtvé“ weby bez přibývajícího obsahu zanikají, není důvod k opakovaným platbám. K pravidelně rozšiřovaným webům se zákazníci vracejí. Řada webů využívá „preview“ pro to, co se bude přidávat další měsíc či dva, to má stabilizující efekt na zákazníky, kteří jsou motivováni předplatné dále platit.
  • Obsah musí být unikátní. Pokud nabízíte to samé, co někdo jiný, rozhoduje jenom cena předplatného a tam nastane „běh k nule“, neboli snižování ceny do bodu, kdy se vám už provoz nevyplatí. Pokud máte unikátní obsah, nic podobného nenastává.


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
741 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 360.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.