Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?
Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?
autor: Michal Rybka , publikováno 13.1.2012
Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?

30 let jsme se honili za stále vyššími čísly – více MHz, GHz, GB, TB. Každé navýšení hodnot znamenalo krok vpřed. Když se kapacita RAM zvýšila z 1 na 16 kB, počítače přestaly být výukovou hračkou. U 64 kB se daly konečně spouštět i malé úlohy. Na 512 kB se už hrály hodně dobré hry. Co ale dnes? V čem se liší mobil s 512 MB a 1 GB RAM?


A tak to přesně je. Zákazníci si neověřují, neměří, ba ani nečtou benchmarky. Čísla je nudí, jsou zbytečná. Pokud chcete pokrok, musíte jim namlátit do hlavy nějaký slogan, jako se to podařilo s ReadyBoost. Nereagují na čísla a argumenty. Můžete věnovat obrovské úsilí do měření, benchmarkování a tak dále, můžete to dělat celý týden, ale data už zajímají jenom menšinu, komunitu – většině smrtelníků stačí jenom závěr a pro hodně zákazníků jsou i závěry zbytečné. Nový počítač je „o dost“ rychlejší než ten starý, půjdeme tedy do krámu a vybereme si podle ceny. Nelze se na ně zlobit, v jejich světě to smysl dává. Technologie pro ně není hobby jako pro nás, kteří si s ní hrajeme, je to jenom nástroj, který jim dovolí provozovat aplikace, které chtějí. To, jestli budou komprimovat archiv deset sekund a nebo sekundu, je pro ně nepodstatné, protože to dělají vzácně – a přitom je to rozdíl jednoho řádu ve výkonu systému. A generace procesorů nenabízí nárůst výkonu o řád, v opravdu skvělém případě ho tak zdvojnásobí, přičemž rozdíl v ceně je často více než dvakrát tak velký.

Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?

Zdá se tedy, že výkon a parametry zařízení jsou čím dál tím méně významné. Důležitý je form factor, výdrž, váha a další věci, které byly kdysi okrajové a určené spíše pro „designové počiny“. Pokud to tak opravdu je, pak to znamená, že se lidé zaměřující na stále dokonalejší tuning stávají spíše zájmovou okrajovou skupinou. Před pár lety jsem myslel, že se počítačoví hráči a milovníci technologií více propojí s „normálním světem“ tím, že se z nich stanou kybersportovci a tuning sám se stane sportovní disciplínou. Stejně jako řada jiných exotičtějších sportů, například šipky nebo curling. Je ale možné, že k takovému propojení vůbec nedojde a jeho význam začne spíš upadat. Možná je na místě, aby se tuning začal sám veřejně prezentovat jako špičková technická soutěžní disciplína, příklad si vezměte třeba u války robotů nebo soutěže dragsterů. Něco technického, extrémního, ale pro běžného smrtelníka rozeznatelného.

Úvaha: Výkon už nás nezajímá. Chceme jen software a design?

Snad se tím trend, který popisuji, změní a normální zákazníci začnou co nejvyšší výkon brát jako něco i pro sebe atraktivního. Druhou možností je to, že výkonné technologie v „malé IT“ úplně zmizí a Google je zaškrtí svými „cloudovými terminály“ a dorazí „streamovaným hraním“. V takovém světě už výpočetní výkon na straně uživatele nemá opravdu žádný smysl.



Tagy: úvaha  software  design  výkon  modding  tuning  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.1.2012 06:39:19   212.24.151.xxx 1665
Příjemný článek u kterého jsem se pousmál, pak jsem si i povzdechl Děkuji M.Rybkovi, jen tak dál !
13.1.2012 07:04:27   95.102.141.xxx 464
Musím priznať, tiež mi bolo kedysi jedno ešte ked som mal 486 či mam vykonný stroj alebo ne hlavne, že som si zahral prince of persia
13.1.2012 21:56:46   213.107.65.xxx 151
lenze mna sralo ked som bol piatak a na 286-ke sme nemohli rozbehat dune2 !!
lebo mala 2MB ram
ale potom sme to rozbehali
13.1.2012 07:27:16   88.146.176.xxx 724
Osobně mě spíše zajímá výkon a samozřejmě zkoumám poměr cena výkon např. u pamětí DDR3 je holý nesmysl koupit 4G/8G super ultra rychlých, protože jak se prokázalo nemá to smysl, a tak raději sáhnu po více ram, kterou využiji a stojí méně. Dnes chce každý design jen protože to chtějí velcí hráči na trhu (lidé jsou ovce zcela podle tvrzení: "ty máš iphone4?" "Seš loozer!" "já mám 4S" ) a protože vývoj nám celkově skřípe vzhledem k ekonomice světa (a co si budeme nalhávat i díky tomu, že prostě výrobci chtějí byznysovat a ne každý rok ze svých laboratoří vynášet pokrokové věci, které tam jsou a prokázalo se to nesčetněkrát ). Tak tedy třikrát hurá za super hyper design s atomem uvnitř
13.1.2012 21:44:05   94.230.152.xxx 174
záleží co to je za lidi. naštěstí se konzervativnější Češi pořád drží. když vytáhnu svůj starej N-gage QD tak většina Čechů reaguje pozitivně a dokonce se našlo i spousta lidí co jim to přišlo děsně cool. na rozdíl od cizinců ze západních zemí, těm se pomalu musíš omlouvat že sis to vůbec dovolil vyndat v jejich okolí.
13.1.2012 07:30:59   88.101.116.xxx 444
Velmi pěkný článek, dobře se čte, děkuji za něj.
S počítači se zaobírám od roku 1985 (to to letí :-) a z vlastní zkušenosti mohu vše jen potvrdit.
13.1.2012 07:57:09   147.33.54.xxx 2644
"Dualcore procesory byly lepší než singlecore a quadcore byly..."
"Podobně tragickým jevem je to, že mizí docking stations – kdysi..."
"Je to i docela podobné, musíte vykomunikovat, jakou..."
17.1.2012 12:15:12   81.201.48.xxx 22
To je na úvahu!
4.4.2012 10:57:59   62.209.192.xxx 00
presne tak ten prispevek je na uvahu, jestli to ten clovek mysli vazne nebo ze srandy a jelikoz tam neni smajlik tak bohuzel vazne a ten clovek nejspis nechape ze proste v odbornych oblastech je lepsi komunikovat v puvodnich nazvech nez je nejak prekladat do cestiny. Navic to pak usnadnuje dorozumivani v cizim jazyku, protoze clovek pouzije termin kterej zna a nemusi hledat odpovidajici ekvivalent napr. v ty anglictine
13.1.2012 08:19:21   213.151.86.xxx 346
Pěkný článek, naprosto souhlasím. Taky jsem se v mládí honil za každým Mhz (Cel 300A > 450 . Vždy jsem byl zatánce výkonných stolních PC, teď mi bohatě postačuje NB s Corei5 a GT540, u TV mám HTPC s Atomem, stahovací a FTP server nahradila NASka, serály si pouštim na tabletu...asi je ze mě těžký mainstremer
13.1.2012 08:47:50   188.246.111.xxx 354
Ale tohle všechno je samozřejmé a díky bohu za to - dřív jsme se hnali za výkonem protože to bylo potřeba, protože jsme chtěli na počítačích dělat věci na které prostě hardwarově nestačily. Dnes to už není pravda, mít maximální výkon je pro naprostou většinu lidí zbytečné, i slabé platformy jsou "good enough". A je super že tak už konečně můžeme přestat dělat kompromisy například na cenu, přenosnost nebo design, protože jinam než do velké desktopové krabice se ty nutně potřebné součástky prostě nevešly.
13.1.2012 08:48:38   188.246.111.xxx 45
Hmm, chtěl jsem reagovat na článek, ne na konkrétní příspěvek.
13.1.2012 08:45:11   74.125.57.xxx 268
Posledni veta me docela zhrzila... jakozto IT technik, se obavam ze jakmile nastane doba cloudu, tak uz si ke me lidi nebudou davat opravovat svoje netbooky, notebooky, desktopy atd... a ja prijdu o hobby a dost velkej prisun penez... takze doufam ze ta doba je jeste hooodne daleko
13.1.2012 09:43:11   89.111.108.xxx 422
To přejde, navíc centralizace má své limity, řekl bych, že dříve nebo později lidé zas budou chtít své soukromí, svou nezávislost, osobně si myslím, že cloud tu bude existovat paralelně vedle osobních počítačů.
4.4.2012 11:05:11   62.209.192.xxx 00
podle me neni cloud resenim (mozna tak ve firme ktera bude mit svuj vlastni cloud) ale jak ukazala kauza s Megauploudem tak i kdyz za neco platite tak diky nekalym praktikam domluvenym s americkou bezpecnostni slozkou muze byt odstaven jakykoliv share/cloud ktery bude obsahovat nelegalni data a to se nikdy stoprocentne nezajisti
13.1.2012 13:43:45   90.177.48.xxx 210
Budem chodit na skládky, vybírat netbooky, přeinstalujem OS a hodíme to na Aukro jako "lehce použité, první majitel"
13.1.2012 09:39:47   89.111.108.xxx 282
Jen jaké nároky měla nová verze Windows, nový balík Office s animovaným pomocníkem, nemluvě o nových hrách...vyšší výkon byl prostě poznat každou chvíli, dnes člověk po upgradu si ničeho nevšimne, hra vypadá na High i na Very high téměř stejně, mezi 4xAA 16xAA také moc rozdílů není, prohlížeč rozdíl mezi 2GB a 16GB RAM zazanamená až při desítkách otevřených záložek a rozdílu mezi 8GB a 16GB RAM si drtivá většina programů nevšimne, to samé procesory, málokterý program využije více než čtyřjádro a i pak je nárůst výkonu většinou minimální, spotřeby značný a hlavně ten vyšší výkon se projeví během 1% používání počítače...
Nicméně pořád, alespoň s ohledem na vzdálenější budoucnost jsou naše počítače zaostalé, až bude dostupný program "Watson" a vůbec moderní algoritmy někdo zabalí do user-friendly programu, který vytěží z vyššího výkonu počítače, tak poptávka po lepším HW i na úkor designu zase stoupne.
13.1.2012 10:45:09   83.69.56.xxx 604
Občas svým známým pomáham se sestavením PC či s výběrem ntb. Dříve to byl opravdu hon za MHz, dnes je to hon za cenou nebo designem. Zrovna nedávno jsem vybíral známému notebook/"přenosný desktop". Vybrali jsme něco se 4jádrem i7, SSD+HDD, grafikou od Nvidie s vlastní pamětí, relativně slušným displejem (1600x900), cena vyhovující. No a nakonec přitáhl Macbook Air s IntelHD grafikou a diví se, že mu tam nejde Battlefield3. Hlavně, že je ten notebook cool.
13.1.2012 11:13:50   89.111.108.xxx 202
To je trochu extrém, já jsem se naopak u notebooku rozhodl pro delší výdrž na úkor výkonu...i když mám dvě grafiky, tak nějaký náznak výkonu tam je.
Nicméně co mi chybí, je až na pár her program, kde by byl výkonnější počítač znát. Respektive, co chci dělat na počítači? Surfovat n netu, číst a odesílat emaily, pracovat v Office, pouštět si video ve FullHD, to zvládne dnes v podstatě každý počítač a pak hrát hry, jenže nam inimum není problém a jen málo her je nehratelných na průměrném stroji i s vysokým nastavením (pokud se nebaví o 3D/Eyefinity).
Rychlejší zipování nebo komprimace videa není nic, co bych potřeboval, jediný upgrade, který měl u mě za poslední asi tři roky smysl bylo SSD, upgradeoval jsem i grafiku, ale že bych využil o něco vyšší výkon nebo DX11 a teselaci se moc říci nedá...dřív lepší počítač znamenal větší tabulku v excelu, možnost otevřít více než 5 záložek v prohlížeči a navíc možnost hrát spoustu her, které byly na slabším stroji nehratelné...dnes nevím o programu, který by vyžadoval lepší PC...respektive "must have" programu.
13.1.2012 10:51:58   178.18.71.xxx 1010
V pripade kde autor spomina strop pre 4- jadrove procesory v pripade hier tak skutocne dnes uz podla mna neplati zeby 4- jadrove procesory trpely nejakým nezaujomno vyvojarov. V sucasnosti sa na hry kupuje do optimalnych zostav len 4- jadra a ked sa kupuje 2- jadro tam maximlane nejaka núdzovka I3 Sandy Bridge. Aj hry casto vyuzivaju 4- jadra.

Dalsou vecou je ze si tiez myslim ze sme praveze narazili na ten vykonnostny strop ktory stači na multimedia a beznu pracu. Teda 2- jadrový procesor a max 4 GB RAM + 32 bit system a nejake integrovane GPU v procaku. Skutocne pri beznej praci clovek nepocit obmedzenia 32 bit OS systemom. Ale chapem tie naveznosti ze ked nebude zaujem zo strany SW vyvojarov nebude ani zaujem zo strany zakaznikov o vykonnejsi HW lebo ho nebudu potrebovat.

V podstate problem podla mna nastal v tom ze PC nie je stredom vsetkoeho v minulosti bolo jedno zariadenie PC. ( boli aj ine samozrejme) Dnes tu mame ale vselijake male mobilne zariadenia notebooky, netbooky, smartphone a teblety, Ultrabooky a podobnu vecsinou uz spotrebnu elektroniku. A tu je podla mna problem proste sa pocita z tymito zariadeniami a to brzdi vyvoj SW. V podstate sa podla mna stalo z PC to iste co pred par rokmi z konzolami vs PC v hernom priemysle- dostali sa medzi masy a masy to je vo vecsine stado neznalých lam. Co k tomu viac dodať.
13.1.2012 11:18:34   89.111.108.xxx 101
Dříve byly dost drastické minimální požadavky na nový OS, to byl základ, pak na spoustu programů, dnes vše běží i na netbooku, tak proč upgradeovat PC...
13.1.2012 11:09:13   85.93.119.xxx 101
Taky už mě spíš zajímá, jak to vypadá a jak dlouho to vydrží nabitý, než abych honil každý megaherz. Ono je bohužel každé navýšení výkonu okamžitě zaplácnuto nabobtnalým a hůře optimalizovaným softwarem. Zkrátka otevření textového dokumentu trvá pořád stejně dlouho, jako před šesti lety. Počítač pracuje třikrát rychleji, ale taky musí zpracovat třikrát ví dát.
13.1.2012 11:14:27   46.33.112.xxx 73
A co se dalo čekat ? když si koupím výkonnou mašinu kde se ten výkon projeví ? Dneska už nikde, a za dva roky mám stejně nevýkonný stroj (pro špičkové aplikace) který má akorát velkou spotřebu... Abych se orientoval na výkon muselo by platit něco jiného. Například to že za dvojnásobnou cenu dostanu desetinásobek výkonu. Muselo by platit že ten výkon by byl vidět - musely by být dostupné aplikace s pokročilýma funkcema (za rozumnou cenu aby to byla masovka) které by výkon vyžadovali.
Jestli se mi stránka zobrazí za 0,1 nebo 0,2s fakt roli nehraje nebo jestli jede 50 nebo 40 FPS...
13.1.2012 11:18:08   46.33.112.xxx 44
Souhlasím až na to že si myslím že poptávka po výkonu už tak lehce nestoupne, jak si lidi zvykli na uspokojení svých potřeb za levné peníze musel by lepší zážitek/služba/výkon být mnohonásobně lepší (např. 10x) jen za mírně zvýšení ceny (max 2x) .
13.1.2012 11:45:09   94.230.155.xxx 4347
S autorem článku v mnoha věcech nesouhlasím.

Za 1. Ultrabooky nejsou konkurence produktům Applu. Jejich cíl je přivést použitelný lehký notebook s dlouhou výdrží a solidním výkonem. Prodeje netbooků byly čistě sezóní věc a uživatelé je nenávidí, teď už jsou jejich prodeje prachmizerné, protože kdo měl tu čest už to většinou nechce. Většina z nich lituje jejich koupě. Nedovedou totiž ani plynule přehrávat flash na webu, a to už lidé vidí, nemaj výkon strojů z roku 2002 ale 1999, občas ani to ne. Lidé netbooky nesnáší, Intel je nesnáší protože chce logicky prodávat drašší ULV Core procesory, ne Atomy.

Co se Applu a Macbooků týče, co tam přesně nazíváte za zastaralé? Po HW stránce jsou na tom solidně, jsou drahé protože maj celohliníkpové šaší, ne žádnej sešroubovanej čínskej plasťák. Maj custom navržené PCB a boardy samotným applem, jejich zacházení s baterií je někde úplně jinde, jako jedinej výrobce pravidělně měli velkej napájenej firewire, FW800, teď měli jako první Tunderbolt, v čem vám teda přijdou "zastaralá věc v hezkém obalu"? U Macooků byla funkcionalita vždy naprvním místě, air byla jediná vyjímka, tak ji nevytahávejte z kontextu, Apple prodá tuny jinejch strojů, na airu nestojí jeho úspěch a neúspěch.

Dále pak proč prodejci lidem "klidně prodávali" notebooky s glossy displayi a nejhnusnějšími TN panely všech dob? Protože nebylo nic jiného. Ano, to je největší průser dnešní doby, nejsou alternativy. O něčem se řekne že je to in tak to začnou všichni dělat, a už neni alternativa. Může se to koupit v trošku jiném tvaru a desighn od někoho jiného ale je to stejná sračka. Proto z generace na generaci se přešlo u notebooků z 4:3 na 16:10 a později bohužel i na 16:9 což je tragickej poměr pro práci na PC. Proč, protože ty velké LCD továrny s největší mass produkcůl jsou na světe už jen 2 a když se obě 2 rozhodnou "tak teď děláme 16:9 displaye", tak všichni výrobci noteboků je tam budou mít protože nemaj alternativu. Dát tam lepší display by znamenalo si jej nechat vyrobit seapre na zhakázku, ne jen ukousnout toho krajíce nejlevnější mass produkce, a to by bylo rázem drahé. Tohle dělá Apple, a pak se ptejte proč stojí co stojí. Nejlevější PC notebook s lepším displayem je soňák v hladině +- 50 000. A to je jen TNko s lepším Gamutem. IPSko má Elitebook za 60-80.

Atd. Atd. Článek je plnej milnejch souvislostí a úvah, tentokrát vážně musím nesouhlasit.
13.1.2012 13:41:03   90.177.48.xxx 119
Přesně takhle jsem taky už přemýšlel a bavil se na toto téma s kamošem. Je to strašná škoda že místo technologické kvality teď táhne design, reklama a podobně. Pak se člověk diví co za exota může kupovat notebook s lesklým displejem, jak může někdo mít 11" netbook jako hlavní PC, navíc bez myši jen na touchpadu ano, znám osobně). Je sice pravda, že v dnešní době není už taková honba za výkonem potřeba jako v minulosti, kdy zvýšení frekvence na dvojnásobek znamenalo oevření wordu o několik sekund dřív, ale ty technologický věci jako lesklý displeje a podobně jsou fakt škoda :-(

Apple je kategorie sama pro sebe, nemám za zlý že to prodávají, je mi spíš k breku, že to ti lidi v takových kvantech kupujou
13.1.2012 14:31:34   195.212.29.xxx 75
1. Ultrabooky ac se to cloveku nedobre priznava jsou konkurenci Apple Air. ULV male notasky v top manazerskych kategoriich tu byly - ale nebyly to "dizajnovky" jako Air.

Apple nikdo nehani ze by mel nedostatek vykonu - diky optimalizovanemu software tomu tak neni, ale do techto designovych notebooku pouziva zelezo/hardware/komponenty proste starsi a mene vykonne v porovnani minimalne s jinymi vyrobci ve stejnych cenovych relacich.

Glossy display je zalezitost rozsirena hlavne diky lidem/kupujicim. Vzdy byly alternativy na trhu - byt jich bylo mene, ale byly- kdo chtel-vybral. Po IPS displejich zase vola bohuzel jenom hrstka lidi a vetsine je to jedno..
13.1.2012 14:37:46   89.190.52.xxx 64
Zrovna ten ubohy 1 GB RAM u netbooku povazuji za spatny priklad. Neco si zabere Windows, potom ruzni spravci napajeni, ICQ a browser a jsme na suchu. A vse jen proto, ze nejvyssi buh zakazuje davat tam vice, ovsem prodej pocitacu 512 MB RAM a Vistama mu navadil.
Jinak osobne si myslim, ze na bezne veci by stacili neco jako 2-jadrove ARM, 1GB RAM, 32 GB SSD (system + programy) a velky HDD na multimedia. Ovsem vyzadovalo by to odpovidaciji optimalizovany OS, ktery dnes neexistuje.
13.1.2012 18:42:20   217.11.246.xxx 102
Osobně se těším na boom ARM-PC s příchodem Win 8. Přesně takový PC jaký jsi popisoval bych bral a věřím, že na normální kancelářskou práci by byl stejně svižný, jako nadupaná mašina s Intelem.

Jinak to, že v dnešní době mají kupující jinou preferenci před výkonem bych přisuzoval tomu, že vývoj HW značně předběhl vývoj SW. Až se objeví nová generace softwaru, bude výkonu zase potřeba i pro domácí a kancelářské použití a budeme tam kde jsme byli. Stačí když si vzpomenu jak jsem kdysi na Invexu očumoval nějakou ATI grafiku a předvádějící hlaholil něco o tom, že tahle jediná dokáže hardwarově dekódovat mpeg2, což bylo nevídané. Představte si DVD na vlastním počítači a přehrajete ho i na vašem pentiu 90 !
13.1.2012 15:08:42   78.45.97.xxx 144
skoro stejná situace je i u fotoaparátů... každý se honí za megapixely, zoomem, aby ta krabička hezky vypadala, když tam budou nesmysly jako GPS a dotykový displej tak ještě líp,že. A to že z toho lezou fotky jak z dírkové komory, to už je těm lidem jedno. Nebo stejná situace u audio/video techniky... když někoho baví poslouchat 128kbps mp3 na plastových repráčcích za 300,- nebo mít u pc TN monitor s úžasným poměrem stran 16:9 který je na internet a práci s dokumenty a fotkami jako stvořený (ironie), tak je to potom těžké pořízení. Masy holt nemají o technice větší povědomí a tak kupují podle toho "líbí se mi to - nelíbí se mi to". Nás co si vybíráme podle technických parametrů a nenaletíme na reklamu bude vždycky míň, tak proč by se výrobci snažili dodávat kvalitu, když většině stačí i ten low-end...
13.1.2012 15:33:54   213.175.60.xxx 22
U některých výrobců je to třeba tak, že upgrade na ICS dostanou jen ty s 1GB RAM... třeba Samsung.
13.1.2012 17:03:35   217.117.217.xxx 21
DOC_ZENITH napsal:
...

X220 má IPS
13.1.2012 17:31:21   84.16.60.xxx 102
DOC_ZENITH napsal:
Prodeje netbooků byly čistě sezóní věc a uživatelé je nenávidí,..


Dovolím si oponovať, kúpil som si netbook Acer AO722, v ktorom je C-60 od AMD. Nemôžem na neho povedať krivé slovo, naozaj funguje veľmi dobre a určite postačujúco. To APU je naozaj dosť výkonné na plnohodnotné surfovanie, flash a dokonca na ňom niekedy hrám Need For Speed World. Výdrž je krásnych 5-7 hodín brúzdania po nete. Stál 300Eur a naozaj je veľmi dobrý. Uvažujem momentálne nad SSD, aby som ešte viac zvýšil výdrž a výkon.
13.1.2012 17:58:12   90.180.201.xxx 242
Pořád se říká že Apple je drahý. Ano, v EU patří mezi dražší značky, v USA, kde však téměř dominuje trhu s notebooky drahý není, však se podívejte na americké ceny a pak je jasné že Američan (ideálně student - viz různé dotace) sáhne raději po Applu nežli po Aceru, že.... Jinak ani Apple není bezchybný, měl jsem bílý White a provedení šasí bylo tragické, Apple to s plastem neuměl, už rok mám MBP a tam je to samozřejmě mnohem lepší. Ale také si občas počkám na to až se nějaká úloha uráčí zpracovat, to je fakt. Nicméně jde o relativně stabilní systém, s rychlou odezvou a nemusí se zde nic upravovat či tunit. Ke všemu to pěkně vypadá - tak proč ne. Jakmile si zvyknete na jistý standard (a MBP je docela slušný standard) už se vám zpátky nechce. A tak sem si i já, který píši přes patnáct let na stroji (PC) poslepu koupil nyní ve slevě Logitech Iluminated Keyboard. Prostě protože jsem na podsvícení zvyklý z MBP tak ho chci u PCčka (i když ho vlastně nepotřebuju...) O displeji nemluvím, i když je to TN tak valná většina PCčkářů vesměs prohlásí - Wau - to jsou barvy - to je kontrast ! Vlastně kvalita displeje mě přitáhla k MacBooku, na různých prezentacích či stáncích s Apple mne naprosto fascinoval jasný krásný obraz, hliníkové šasí nebo touchpad s multitouchem byl až na druhém místě. Navíc se mi samozřejmě líbí designová čistota, bez diod, samolepek a dalších nezbytností u PC notebooků. Jistě nikoliv bez zásluh dostal šéfdesigner Applu od britské královny Alžběty II. rytířský titul. Ano, na MBP "13 (ani Airech) nejedou videohry ale na takový ten běžný život to stačí bohatě - je to pěkné, má to relativně slušnou baterku, relativně rychlou odezvu a dobře to vypadá. Navíc o nějakém povrzávání se vám může nechat jen zdát... Nu a ten displej - mlask ! Nebo blbůstka v podobě magnetického konektoru (zakopnete a jde pryč jen "jack" vylomení nebo stržení na zem nehrozí...

Samozřejmě že v EU či ČR si většina lidí řekne - no jo - 27k ( za "13) nedám - a raději si koupí něco od PC konkurence. Také není pravda že by Apple používal staré komponenty, nepoužívá, používal (kvůli NVidii) ale od poloviny loňského roku to neplatí, jak Pro tak Airy dostaly do vínku i5 Sandy Bridge, u letošních lze předpokládat Ivy Bridge, ovšem Apple je pověstný tím že vše tají, takže se ví - že se vlastně nic neví...

Toť vše (Spokojený "epplák" (a PCčkář-gamer.)
13.1.2012 19:06:04   62.77.84.xxx 80
Moc pěkný článek, však nostalgie je tak příjemná. Ale není to vlastně pravda. Tedy ne úplná. Je to o především o tom, zda počítače jenom děláte jako člověk z IT nebo je taky používáte. Já mám v práci pracovní stanici se dvěma serverovými Xeony, Registered ECC RAM 64GB, OCZ PCIe SSD s rychlostí kolem 1GB/s - na tom dělám virtualizace několika systémů, simulaci sítí, výpočty všeho druhu i na tom koukam na filmy, když čekám na kolegy nebo na konec výpočtu. Nemám ten stroj rád. Pak super notes od HP, model co dosud nepodlehl debilní módě v žádném ohledu. Ale nejvíce nosím a jsem spokojen s maličkým , ale plně funkčním notesem Lenovo Edge E120. Vyhovuje mi nejvíc - na běžné věci, čtení manuálů a dokumentace, administrativu, filmy. Mám ho všude s sebou a nedám bez něj ani ránu. Vydrží 5h v akci. Navíc je laciný a protože zálohuji, tak se ho nebojím tahat a vyndat třeba v metru nebo tramvaji, aniž bych s sebou nosil pořád kvér. Myslím, že stroj takového výkonu, na spodním okraji dnešních možností je vyhovující pro většinu lidí, co nedělají přímo v IT nebo nějakou vědu, vyžadující výkon. I při dnešních blbých programech, napsaných pomocí rozežraných frameworků typu .NET nebo Java je výkon postačující . Dokonce takový, že třeba atomovou bombu by šlo za půl roku spočítat i na nejpomalejším z nich. Nebo za půl hodiny na nejrychlejším. Někdo to skutečně občas potřebuje.
13.1.2012 21:44:58   92.60.57.xxx 04
dnes mame jeden velky problem a ten je ze hry nam nestoja za tolke peniaze, na bezne pouzivanie staci crep z bazaru pripadne lacny netbook z vypredaju. vyrobci sa tomu zacinaju prisposobovat a nakoniec my "tuneri" skoncime na tabletoch s 5GHZ ale jednym jadrom.

ja osobne hram counter-strike pripadne minecraft, world of warcraft. nezeniem sa za vykonom preto ze by mi PC nezvladal hry ale preto ze potrebujem vykonny server ktory mi utiahne FTP, SSH, ulozisko dat, domain controller, print server, Counter strike, minecraft, world of warcraft servery a vela dalsich veci.
na to tu mam Athlon II x3 3GHz, 4x4GB 1333MHz RAM, 4x1TB 7200rpm HDD, dosku od asrocku a vyslo ma to na 560eur spolu s ostatnymi komponentami. bohuzial mi to nestaci.
14.1.2012 08:09:54   78.45.94.xxx 192
Pan Rybka má pravdu a pozoruji to i na sobě. A to nepatřím mezi lidi, kteří vybírají počítač podle ceny a stačí jim cokoliv. V HW se orientuji myslím poměrně dobře, počítač postavit umím, vyladit a přetaktovat také. Ale dnes už to není nutné. Ještě před ne zase tolika lety jsem byl odvařený z toho, jak se mi povedlo Athlon XP 2000+ odemknout a přetaktovat na Athlon XP 3200+, dnes je mi to jedno. Před dvěma lety jsem si stavěl PC určené mimo jiné i na hry, ale hlavní prioritou bylo ticho. Dal jsem do něj Core i5 750, 8 GB RAM, Radeon HD 5770 VaporX (právě kvůli výkonnému a tichému chlazení, přitom za cenu této karty jsem mohl mít výkonnější 5870, jenže hlučnou), chlazení procesoru jsem použil Noctua NH-D14 (nejdražší vzduchové chlazení, ale funkční, výkonné a tiché). Je spousta lidí, kteří koupí ten nejlevnější case, já jsem zvolil Fractal Design Define R2 (výborně řešený case odhlučněný už z výroby) a zdroj jsem vybral z kategorie bronze plus, důležitá byla opět hlučnost. Takže za zdroj, který v této kategorii tenkrát začínal na 900 Kč jsem zaplatil 2100 Kč, ale i po dvou letech je tichý a spolehlivý. A tato sestava mi s mírnými obměnami slouží dodnes. Místo RAID0 ze dvou Samsungů F1 jsem po půl roce pořídil SSD a po roce a půl jsem vyměnil RAM za 16 GB. Ovšem místo abych koupil 1600 MHz CL8 (to jsem měl původně) jsem vzal 1333 MHz CL9. Ušetřil jsem cca 500 Kč a výkon je stejný jako s CL8 a vyšší frekvencí, kterou jsem stejně nevyužil. Počítač jsem pokusně přetaktoval, dostal z něj stabilních 4200 MHz a vrátil na default, protože to jen žralo zbytečně moc elektřiny. Grafika šla přetaktovat z původních 860 MHz na rovných 1000 MHz, ale nárůst výkonu byl celkem malý, nicméně vylétla spotřeba a hluk, takže jede na default a přesto zvládá všechny hry.
No a před cca 14 dny jsem si koupil Mac Mini. Méně výkonný než mé 2 roky staré stolní PC (jen jsem okamžitě rozšířil RAM na 8 GB, v obchodě měli akci 8 GB za 249 Kč, to bylo jasné. Jinak procesor je i5 2.3 GHz Sandy Bridge (dvoujádro s hyperthreadingem) s grafikou Intel HD 3000, která si bere z RAM 512 MB) a tento prcek mi svým výkonem bohatě stačí na všechno s výjimkou náročných her. Ale na hry mám své dva roky staré stolní PC, které spustím opravdu jen tehdy, když si chci zahrát. Jediné, co u Macu budu měnit je HDD za SSD (resp. doplním SSD a přesunu na něj OS, je možné připojit dva disky), jinak mi plně vyhovuje. Výkonu má nadbytek, je malinký, elegantní, dokonale tichý, zvládne přehrávat akcelerovaně fullHD videa, fotky v PS zpracuji stejně jako na mnohem výkonnějším čtyřjádru a víc vlastně nepotřebuju. A to je to, co řeší většina lidí, přinést, zapojit, pracovat, víc je nezajímá a naprosto chápu důvod. Počítače sice stále nemají výkon jako třeba lidský mozek, ale na současné věci stačí jak levné dvoujádro tak nadupané osmijádro, většinu věcí totiž zvládnou úplně stejně. Jediná brzda dnes je pevný disk, HDD je pomalý, SSD je malý (za cenu 1 TB HDD koupit 128 GB SSD je pro spoustu lidí nepřijatelné), navíc SSD je stále nedokonalá technologie, ale snad se to zlepší.
16.1.2012 10:27:06   213.81.156.xxx 20
je na mieste otazka komu to vadi?? komu vadi ze mu pocitac na urovni athlona 64 s dvomi jadrami s 8800GT a 4G ramky s ssd systemovym a HP ZR24w, plne postacuje na pracu a obcasne zahranie si aj novyh hier?? mne rozhodnie nie posledne som uvazoval o zmene architektury kto by mala nizsiu spotrebu, ale po zmerani spotreby a zisteni ze len monitor zerie do 70W a komp samotny 120W pri zatazi 150W.. vyhodene prachy na vykon "nevyuzitelny" v dnesnej dobe..
tuto otazku prehodnocujem kazdy mesiac, s tym ze ved to zelezo je uz suce do srotu.. no este stale prevlada zdravy rozum
18.1.2012 13:58:05   83.208.77.xxx 11
Děkuji za článek, četl jsem ho "jedním dechem". Bohužel, nevidím v brzké době nějaký happy-end. Lidi jsou příliš hloupý, příliš snadno zmanipulovatelní reklamou, médii. Neuvědomují si, že koupí tohoto zabíjejí vývoj toho druhého a bohužel pro nás je právě v tomto momentě, to druhé, to naše. Nezbývá nám než si povzdychnout a doufat.
19.1.2012 19:41:41   178.17.80.xxx 20
Ani by jste nevěřily že tento článek jsem přečetl na PowerMacu G4 z roku 2001 (procesor Motorola PowerPC G4 733MHz, SDRAM 768MB 133MHz, GeForce 2 MX400 64MB, 80GB HDD) Připojeno na 20" Monitor 1680x1050 a kupodivu to GF2 zvládá.
20.1.2012 21:58:31   85.216.244.xxx 10
Presne tak som skoncil aj ja. Mam 2 roky stary Core i5 750/8 GB RAM/4x640 GB RAID 5,NV GT 240 (hry nehram) ktory mi na vacsinu veci staci a tak som si miesto upgradu (nieco som kupit musel ) tiez kupil minuly tyzden Mac Mini (tiez som ho upgradol na 8 GB RAM) a "velke PC" zapinam len obcas, vtedy ak potrebujem vykon.
23.1.2012 07:57:22   213.29.67.xxx 21
Přiznám se, že s článkem nesouhlasím. Ten závod s vývojáři softwaru, abych měl počítač na úrovni, provozuji už cca dvacet let. A v posledních letech mě to opravdu nebaví a nemám na to peníze. Dávat každý rok cca 10 tisíc za nový hardware? Proč, probůh?
Před třemi lety jsem si koupil core2due E8400. Zatím celkem stačí i na BF3 (i když tam už to hodně skřípe) a já jsem zato moc rád. Když už mám ty peníze dát do počítače, raději to vrazím do lepšího monitoru, nebo periferií.
Výkon už mě opravdu nezajímá, graficky hry vypadají dost solidně.
Chápu, že někteří z vás výkonem žijou, ale majoritní společnost dneska chce od počítače jiné věci. Tak jako u aut - málokdo dneska má pětilitr co dává třista koní. Lidé chtějí od auta jiné věci.
A je to tak správně. Vývoj trhu u počítačů, stejně jako u aut, dospěl tak, kam měl. Zaměřuje se na funkčnost, uživatelskou přívětivost, atd.
27.1.2012 16:55:45   84.42.236.xxx 01
Také bych doplnil vlastní zkušenost ohledně "zastaralosti" Apple. V mém rok starém 13" MBP jsem sám upgradoval RAM a měnil disk za SSD, takže tak rigidní zas konfigurace není (nebavíme se samozřejmě o Air). Konkurenční notebook s tak kvalitním displejem co se barevného podání týče, podsvětlenou pohodlnou klávesnicí, velkým pohodlným touchpadem a výdrží baterie 8 hodin bych hledal u konkurence obtížně a pokud bych snad našel, tak za obdobnou cenu.
28.1.2012 16:37:50   85.71.42.xxx 50
Bohužel i já se musím přiznat, že honba za každým procentem výkonu navíc mě už trochu omrzela a to jednoduše proto, že už to v dnešní době opravdu nemá až takový význam. Od svého třetího PC (celeron 400) jsem taktoval co to šlo. Poslední mé téměř 4 roky staré Pc s E2160 přetaktované na rozumných 3,2Ghz se 4mi GB ram a hd4850 připojené k 40" fullHD tv mi dnes stále stačí téměř na vše, jak spoustu her tak i na na filmy a práci. A kupodivu i 2 měsíce starý 12" netbook s AMD E-450 procesorem a 6GB ram je naprosto dostačující na office práci, FullHD filmy a občas na nějakou tu starší hru, tak co víc si vlastně můžeme přát??? Tohle je situace která prostě nikdy dřív nepanovala, jasně si pamatuji jak sem byl neustále frustrovaný tím, že musím každého 2,5roku upgradovat, protože sem chtěl rozběhat nejnovější software a hry. Dnes je to naštěstí trochu jinak a já jsem tomu opravdu velice rád. Člověk už nemusí dávat stranou desítky tisíc aby stačil době, což je docela fajn, tedy alespoň pro mě Takže dokud nás opět vývojáři softwaru či OS nedonutí upgradovat pravidelně své stroje, tak k čemu se honit za každým mhz? Snad jen jak bylo řečeno ze sportu, ale myslím, že tohle s věkem také člověka trochu přestane bavit
31.1.2012 10:23:17   89.103.56.xxx 11
A-Tom napsal:
Ale tohle všechno je samozřejmé a díky bohu za to - dřív jsme se hnali za výkonem protože to bylo potřeba, protože jsme chtěli na počítačích dělat věci na které prostě hardwarově nestačily. Dnes to už není pravda, mít maximální výkon je pro naprostou většinu lidí zbytečné, i slabé platformy jsou "good enough". A je super že tak už konečně můžeme přestat dělat kompromisy například na cenu, přenosnost nebo design, protože jinam než do velké desktopové krabice se ty nutně potřebné součástky prostě nevešly.


S tím naprosto souhlasím. Moc nechápu o co autorovi jde. Aby byli všichni hitech nadšenci do počítačů? Tento trend není daný jen designem a tím že nám to výrobci cpou, ale také tím že se zvětšila skupina lidí kteří vůbec něco jako počítač použivají a to jen díky tomu že právě nemusí řešit nějakou vlastní stavbu PC. Ti kteří se tomu pddávali ti i dnes sledují benchmarky a tech. specifikace. Dříve se také dost nadávalo na to že se neustále hrne výkon do neznáma a přitom daný softwer není ani plně optimalizován a nevyužívá daného výkonu. Jen se spoléhá na hrubou sílu. Není tedy fajn že nyní se konečně ten výkon využije lépe? Není ani nic tak převratného proč by větsina lidí měla mít chuť se hnát za výkonem když jim k běžným věcem nynější výkon stačí. A ti kteří se za vykonem honili třeba jen kvůli hrám ty se budou hnát stále. Jen už to není, s rozšířením počitačů všem, věšina. Apple nám nenabízí nic starého. S tim naprosto nesouhlasím i když Apple nevlastním. Nabízí to co nabídne kazdý a většinou to lepší jen se nesnaží cpát do počítačů to co by bězným lidem bylo k ničemu.navíc to není kolikrát ani potřeba s jejich OS. Zavedení USB nebo nyní Thunderboltu není přeci nic starého že? A je jasné že nebudou dávat dohromady počítače nabouchané tim nej nej které si koupí 0,1% lidí . To nedělá nikdo! Já si pořad ještě radši složím vlastní počítač sám, ale už to nedělám každý rok a na většinu běžných věcí mi postačí třeba tablet. Je na vývojářích čím nás ohromí aby šel tech. Svět kupředu.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

297 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 136.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.